Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorstopp


Anbefalte innlegg

Har en Toyota Yaris 2001 automatgir som har gått 125.000 km og som nå ikke vil starte. Ladet batteriet over natt. Nesten full bensintank. Bilen begynner å riste litt når tenningsbryteren holdes i noen sekunder så tror startmotoren går. Men motoren starter ikke. Kan det fortsatt være batteriet som har for lav spenning? Eller er det mer sannsynlig at det er tennplugg eller tett oljefilter eller liknende som er årsaken? Har prøvd bruksanvisningens fremgangsmetode for "sur motor" uten hell. Lurer på om jeg skal transportere bilen til verksted eller om det er noen enkle ting jeg bør prøve ut først. På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startmotoren pleier å vera ganske enkel å høyra.

Om motoren ristar kan det høyrast det ut som tenningsfeil i sylinder, som kan skyldast forskjellige ting, deriblant tennplugg. Det er dog litt rart om sylinderfeil skulle oppstå utan forvarsel. Som regel får ein motorlys og gjerne ujamn gange i god tid før det seier stopp. Sånn sett høyrest det meir sannsynleg ut med feil med drivstofftilførsel, evt. lufttilførsel (kan t.d. vera ein sensor).

Det enklaste du kan gjera om du vil prøva noko sjølv er å lesa av feilkoder. Det krev i tilfelle ein OBDII-lesar. Eg har ein slik, som er ein av dei rimeligaste variantane som faktisk fungerer: https://www.thansen.no/bil/bilverktoy/diagnoseverktoy-og-obd-scanner/mobilscan-til-android-telefoner/n1061083/pn1061085/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det aller første du burde gjøre er å sjekke, som du nevner, at spenningen er høy nok på batteriet. Å lade opp et dårlig batteri hjelper ikke. Hvor gammel er det? Sjekk med multimeter når du forsøker å starte motoren, hvis du har det tilgjengelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (12 timer siden):

Det er vel ikke fylt diesel?

Rart motorlampen ikke lyser.

Vurderte det et øyeblikk selv, ikke umulig, men lite sannsynlig at jeg har klart å fylle på diesel.

tempozzz skrev (12 timer siden):

Kan være bensinpumpa som er gåen. Klarer du å høre en svak summelyd når du slår på tenningen?

Takk for tips. Hører ikke summingen, så kan være bensinpumpa som du sier. Ingen summing på ACC. Litt vanskelig å høre mens tenningen skrues til start.

 

Juggel skrev (11 timer siden):

Av enkle ting som tar null tid burde du prøve å starte med reservenøkkelen. Sjekk polene på batteri. Gjør som tempoz skriver og hør etter summelyden når du vrir om tenninga til posisjonen før du starter motoren.

Takk for forslag. Prøvd reservenøkkel uten hell. Skal se om jeg får lånt spenningsmåler.

 

SecoY skrev (2 timer siden):

Det aller første du burde gjøre er å sjekke, som du nevner, at spenningen er høy nok på batteriet. Å lade opp et dårlig batteri hjelper ikke. Hvor gammel er det? Sjekk med multimeter når du forsøker å starte motoren, hvis du har det tilgjengelig.

Takk for forslag. Batteriet er 1-2 år gammelt fra Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-smf-12v-45ah-2000029827). Har vært flatt en eller to ganger, så mulig den ikke er i god nok tilstand. Skal se om jeg får lånt et multimeter.

 

Heiti skrev (2 timer siden):

Tenker du får bedre hjelp om du filmer hva som skjer. 

Vedlagt video. Startmotoren går hvertfall.

 

Endret av Skullekunnetmerombil
Lenke til kommentar

Det som må sjekkes er om det kommer bensin frem til motoren, enten ved å løsne en bensinslange eller høre og måle direkte på bensinpumpe så den har strøm. 

Er det i orden så må gnisten sjekkes. 

I tillegg så spørs det jo hvor ofte bilen har fått service. Den høres noe død ut i videoen din i form av lav kompresjon og kan derfor ikke utelukke at det kan ha skjedd noe innvendig i motoren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (16 minutter siden):

Det som må sjekkes er om det kommer bensin frem til motoren, enten ved å løsne en bensinslange eller høre og måle direkte på bensinpumpe så den har strøm. 

Er det i orden så må gnisten sjekkes. 

I tillegg så spørs det jo hvor ofte bilen har fått service. Den høres noe død ut i videoen din i form av lav kompresjon og kan derfor ikke utelukke at det kan ha skjedd noe innvendig i motoren. 

Takk for hjelpen! Skal prøve å sjekke bensinpumpen nærmere, deretter gnisten. Bilen var på service sist 1-2 år siden, så var egentlig på tide med service igjen nå.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Opelduude said:

I tillegg så spørs det jo hvor ofte bilen har fått service. Den høres noe død ut i videoen din i form av lav kompresjon og kan derfor ikke utelukke at det kan ha skjedd noe innvendig i motoren. 

Synes det høres ut som to sylindre har høyere kompresjon. Ser også at motoren rikker litt mer på seg under kompresjon på to sylindre.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Kom ikke nærmere diagnose på egenhånd. Så ringte falcken. Målte 12.7 V på batteriet, litt høyt kanskje. Så han brukte sin egen batteri. Spraya startsgass som nesten fikk litt liv i motoren. Til slutt holdt han tenningsbryteren på start i flere minutter mens han gasset på og fikk liv i motoren. Han hadde ikke forklaring på hva det kunne være men anbefalte service. Prøvde å stoppe og starte noen ganger etterpå og det gikk fint, fortsatt ingen varsellamper heller. Skal prøve å starte igjen når motoren er kald. Så blir nok oljeskift og sjekk hos verksted ila uken tenker jeg.

Lenke til kommentar
Skullekunnetmerombil skrev (2 timer siden):

Til slutt holdt han tenningsbryteren på start i flere minutter mens han gasset på og fikk liv i motoren. Han hadde ikke forklaring på hva det kunne være men anbefalte service. Prøvde å stoppe og starte noen ganger etterpå og det gikk fint, fortsatt ingen varsellamper heller.

Om du har gjort noko med drivstoffsystemet krev det ofte ein del tørning å få fylt opp systemet igjen. Holdt på lenge med å få start igjen då eg bytta dieselfilteret. Reknar med du ikkje har køyrt han tom for bensin? Ingen bensinflekk på parkeringsplassen eller andre teikn på lekkasje?

Lenke til kommentar

trenger ikke tenke på det der noe mer. 

 

Det er slikt som skjer med biler av o gtil. Merket det flere ganger på småbiler. spes bensinmtorer. Når det skjer er det å tvinge den til å starte slik falcken gjorde. Null stress. det som skjer er mulig temp og kondens og samme symptomer som en eldre bil ble sur. 

 

Kjører du til verksted finner de ingen feil, og du må betale for feilsøk og så vil de gjerne gjøre litt ekstra for forebyggende. Men det er ikke noe galt med bilen pgr av dete. 

Lenke til kommentar
Juggel skrev (13 timer siden):

Hvordan ser olja ut når du peiler den da?

Det ser litt mørkere ut enn jeg liker, så oljeskift skal det nok bli.

MKap skrev (13 timer siden):

Om du har gjort noko med drivstoffsystemet krev det ofte ein del tørning å få fylt opp systemet igjen. Holdt på lenge med å få start igjen då eg bytta dieselfilteret. Reknar med du ikkje har køyrt han tom for bensin? Ingen bensinflekk på parkeringsplassen eller andre teikn på lekkasje?

Full tank og ingen tegn til lekkasje heldigvis. Men bilen brukes lite og siste tur før dette skjedde varte under ett minutt, så kan være som du sier at systemet trengte litt ekstra tørning for å komme i gang.

Smultring77 skrev (12 timer siden):

trenger ikke tenke på det der noe mer. 

 

Det er slikt som skjer med biler av o gtil. Merket det flere ganger på småbiler. spes bensinmtorer. Når det skjer er det å tvinge den til å starte slik falcken gjorde. Null stress. det som skjer er mulig temp og kondens og samme symptomer som en eldre bil ble sur. 

 

Kjører du til verksted finner de ingen feil, og du må betale for feilsøk og så vil de gjerne gjøre litt ekstra for forebyggende. Men det er ikke noe galt med bilen pgr av dete. 

Takk for beroligende ord! Var litt nervøs for at motoren var kaputt. Kjedelig å vrake bil som ellers er i fin stand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...