Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kollega gjør meg ukomfortabel


Gjest c6d47...963

Anbefalte innlegg

Gjest c6d47...963

Har en kollega som har stilt meg litt ukomfortable spørsmål, men jeg har «spilt med» for å unngå en konflikt. Men her om dagen gikk det for langt. Han begynte å ta på meg, og jeg bare sto der og sa ingenting. Føler meg så utrolig dum, og føler det er min feil siden jeg ikke sier nei. Jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre, men kan ikke fortsette sånn.

Anonymous poster hash: c6d47...963

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller tatt han til side og forklart han hvordan du opplever det, med ønske om at han ikke fortsetter å gjøre deg usikker/skape ubehag. De fleste er normale og vil deretter irrettesette seg. Dersom du u fyrer løs ved å gå til leder vil det hvertfall skape kutt i kontakt, som kan bli en permanent ugrei opplevelse på jobb.

Som du selv sa så er du ikke helt fornøyd med at du ikke sa ifra til ham, så da blir det en god øvelse i det å kunne si ifra, fremfor måtte gå gjennom tredjepart

 

Lenke til kommentar

Det beste er å si ifra selv, hvis ikke det går så må du gå til neste steg:

Finn en kollega som er på din side av saken som du er trygg på, Vær to når du tar praten.
Få en kollega til å si ifra for deg uten deg tilstede (usikker på om dette er fornuftig)
Snakk med HMS ansvarlig for ditt arbeidsområde om dette, personen bør ta dette videre, kanskje ta praten for deg.Kontakt klubblederen din hvis du er medlem av en organisasjon på jobben

Siste utvei:

Kontakt arbeidsleder
Kontakt HR (Personalavdeling)
 

Lenke til kommentar
Gjest bcae8...982

Du må i alle fall slå fra deg tanken om at det er din feil. Det er veldig typisk at man tenker "hvorfor sa hun (eller han) ikke bare nei?", "hvorfor kjempet personen ikke imot?". Victim blaming er fortsatt utbredt og det er trist. 

Så er det umulig for andre enn deg selv å kunne vurdere saken når vi ikke har opplevd den. 

Er dette en person med autoritet over deg som høyere stilling, høyere "status" (i mangel av et bedre ord) i jobben, som at personen har høy tillit/vennskap med en i ledelsesstilling for eksempel, så er det klart at det blir en veldig kinkig situasjon. Tror jeg skal være veldig forsiktig med å gi konkrete råd, men dersom dette er en person du føler deg trygg nok til å prate med så er nok sikkert å si fra direkte til personen den mest riktige veien å gå. Kan det tenkes at personen rett og slett oppfatter deg som likesinnet? Igjen, jeg ønsker ikke å skylde på offeret her, men siden du sier du har "spilt med", så kan det tenkes at det å si fra at du ikke ønsker det løser opp i alt.

Er det mer liknende en utnyttelse av stilling, så ville jeg nok gått i kanaler som nevnes over. 

Anonymous poster hash: bcae8...982

Lenke til kommentar

1. Det er ikkje din feil, nei. Det er faktisk ganske normalt å "fryse" i slike situasjoner. 

2. Det er absolutt ikkje greit å ha slik opplevelse på jobb.

3. De bør prøve å se det fra hans standpunkt. Han sier noe på kantet - du er med på leken. Han tar på deg - du er med på leken. Eg trur, han mente det "godt", for å si det slikt. Det er ikkje din feil, men eg greier ikkje å anklage han heller.

IMO, det beste er å si i fra til han. Du skal ikkje ha NOE av slik oppførsel. Ikkje fysisk og ikkje kommentarer. Ever. Om det gjentar seg då er det greit å rapportere det videre. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (5 minutter siden):

Man bør ta det opp med vedkommende selv før man involverer HR og / eller nærmesteleder. 

Kommer helt an på situasjonen. Jeg tolker det dit hen at TS allerede synes vedkommende er så ubehagelig at h*n helst ikke vil snakke med vedkommende. I så fall vil jeg heller anbefale å ta det opp med nærmeste leder. 

Lenke til kommentar

...slettet det jeg skrev..

Etter å ha lest to ganger til, så synes jeg det er veldig vanskelig å tolke hva som har skjedd.. om det er uskyldig flørt som har utviklet seg naturlig eller om det er noen som er unaturlig pågående og dominerende.

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...