Jump to content

Recommended Posts

Man bør legge merke til at de har endret fra "produksjonsstart i midten av 2021" til "levering mot slutten av 2021". I praksis innebærer ikke dette nødvendigvis noen større forsinkelse. De må jo starte fra null og begynne forsiktig med produksjon for så å øke takten gradvis.

Når det gjelder import av Model Y, er dette hele avsnittet:

"In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021. Machinery for paint, stamping, castings, etc., continues to be moved into the building. In the meantime, we will continue to increase import volumes to Europe."

Siden de snakker om å øke importvolumet, så viser det tilsynelatende til eksisterende import, altså Model 3. Men vi får se. De har fortsatt ikke sagt rett ut at det blir noen import av Model Y.

  • Like 4

Share this post


Link to post
hekomo skrev (11 timer siden):

Man bør legge merke til at de har endret fra "produksjonsstart i midten av 2021" til "levering mot slutten av 2021". I praksis innebærer ikke dette nødvendigvis noen større forsinkelse. De må jo starte fra null og begynne forsiktig med produksjon for så å øke takten gradvis.

Når det gjelder import av Model Y, er dette hele avsnittet:

"In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021. Machinery for paint, stamping, castings, etc., continues to be moved into the building. In the meantime, we will continue to increase import volumes to Europe."

Siden de snakker om å øke importvolumet, så viser det tilsynelatende til eksisterende import, altså Model 3. Men vi får se. De har fortsatt ikke sagt rett ut at det blir noen import av Model Y.

Journalister bør snart oppfatte at tesla har sin egen tidsregning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (45 minutter siden):

Journalister bør snart oppfatte at tesla har sin egen tidsregning.

Det er ikke like interessant som å lire av seg noen linjer som skal få det til å koke i forum. Klikk og inntekter fra reklame er viktigere enn å ha et nøkternt syn på dette.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Det er ikke like interessant som å lire av seg noen linjer som skal få det til å koke i forum. Klikk og inntekter fra reklame er viktigere enn å ha et nøkternt syn på dette.

Det er et problem med alle forsinkelsene. Folk selger bilene sine for å kjøpe nye. Man bestiller og får en dato. Så blir det forsinkelser. Har selv opplevd dette. Da fikk jeg en helt ny bil med diesel motor jeg kjørte i 3-4 mnd før jeg fikk min bil. 
 

Mange venter nok på model Y. Når tiden drar ut vil mange se seg om etter alternativer. Dette gjelder nok folk som ønsker model S og X også. 
 

Semi er vel heller ikke levert ennå. I mellomtiden er både frightliner Volvo Mercedes på banen med alternativer.

Det samme skjer med cybertruck.

Forstår ikke vitsen med å hele tiden oppgi alt for optimistiske leveringstider. Er det ikke bedre å gi potensielle kunder realistiske datoer?

  • Like 3

Share this post


Link to post
Trestein skrev (1 minutt siden):

Det er et problem med alle forsinkelsene. Folk selger bilene sine for å kjøpe nye. Man bestiller og får en dato. Så blir det forsinkelser. Har selv opplevd dette. Da fikk jeg en helt ny bil med diesel motor jeg kjørte i 3-4 mnd før jeg fikk min bil. 
 

Mange venter nok på model Y. Når tiden drar ut vil mange se seg om etter alternativer. Dette gjelder nok folk som ønsker model S og X også. 
 

Semi er vel heller ikke levert ennå. I mellomtiden er både frightliner Volvo Mercedes på banen med alternativer.

Det samme skjer med cybertruck.

Forstår ikke vitsen med å hele tiden oppgi alt for optimistiske leveringstider. Er det ikke bedre å gi potensielle kunder realistiske datoer?

De bygger en helt ny fabrikk, og skal bygge en bil som de arbeiderne ikke har bygd før, dels på en ny måte i forhold til "samme" modell i USA og Kina.

Det ville vært temmelig feil å komme med en spesifikk dato, når det uansett er så mange nye momenter å forholde seg til. Derfor har det hittil bare vært estimater.

At folk kjøper og selger sin(e) andre bil(er) med kun et estimat å forholde seg til, får folk egentlig ta litt på sin egen kappe. Frem til Tesla gir mer nøyaktig tidsestimat, så får man ta som utgangspunkt at bil ikke er på vei. Å forvente noen forsinkelser, er vel egentlig det man burde gjøre, og heller bli positivt overrasket når dato er mer satt.

Det de eventuelt skal ha litt kjeft på, er at få om ingen visste at Tesla ikke hadde tenkt å sende over US-produserte biler, men heller bygge egen fabrikk som skal ta alle Europa-bilene. De fleste hadde vel sett for seg at vi allerede skulle hatt noen tusen TMY på veiene allerede, men US-produserte.

Selv VW med sine eksisterende fabrikker som kun trengtes å tilpasses elbil-produksjon, klarer jo ikke levere biler de ikke bare har et estimat på, men der de har gått ut med mer nøyaktige datoer for.

  • Like 5

Share this post


Link to post

De har ennå ikke funnet ut hvordan de skal produsere de nye batteriene. Nå er forhåpningen at de skal få i gang volumproduksjon av 46800-cellene mot slutten av 2022. Berlin-Y'en, Semien, Roadsteren og Model S Plaid+ er avhengig av disse så det blir ytterligere forsinkelser. Som noen husker så ble Semien "lansert" allerede i 2017 med forventet produksjonsstart i 2019.

Fra mandagens telefonkonferanse:
"it appears as though we are about 12, probably, not more than 18 months away from volume production of the 4680."

Edited by uname -i
  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (6 timer siden):

Det er et problem med alle forsinkelsene. Folk selger bilene sine for å kjøpe nye. Man bestiller og får en dato. Så blir det forsinkelser. Har selv opplevd dette. Da fikk jeg en helt ny bil med diesel motor jeg kjørte i 3-4 mnd før jeg fikk min bil. 
 

Mange venter nok på model Y. Når tiden drar ut vil mange se seg om etter alternativer. Dette gjelder nok folk som ønsker model S og X også. 
 

Semi er vel heller ikke levert ennå. I mellomtiden er både frightliner Volvo Mercedes på banen med alternativer.

Det samme skjer med cybertruck.

Forstår ikke vitsen med å hele tiden oppgi alt for optimistiske leveringstider. Er det ikke bedre å gi potensielle kunder realistiske datoer?

Du glemte Roadster.

For Tesla virker det som børstallene har mer å si en selve leveringen av og til, optimistiske leveringstider tilfredstiller børsen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, uname -i said:

De har ennå ikke funnet ut hvordan de skal produsere de nye batteriene. Nå er forhåpningen at de skal få i gang volumproduksjon av 46800-cellene mot slutten av 2022. Berlin-Y'en, Semien, Roadsteren og Model S Plaid+ er avhengig av disse så det blir ytterligere forsinkelser. Som noen husker så ble Semien "lansert" allerede i 2017 med forventet produksjonsstart i 2019.

Fra mandagens telefonkonferanse:
"it appears as though we are about 12, probably, not more than 18 months away from volume production of the 4680."

Akkurat hva de legger i volumproduksjon er ikke helt kjent. Man kan anta at de mener produksjonskapasitet på noen hundre GWh per år i Berlin og Austin, og at de ikke regner de 10 GWh/år med produksjon i Fremont som volumproduksjon.

10 GWh er ikke ekstremt mye, men det er nok til å starte så smått med serieproduksjon. 10 GWh er f.eks nok til 2k Semi, 40k Model Y ved Berlin og 20k Model S Plaid+/Cybertruck Tri-motor/Roadster per år. 

Det er forresten bekreftet at leveransene av Semi starter i år. Det er foreløpig ikke helt kjent om de starter med å levere Semi med celler fra de 10 GWh/år med 4680-celle produksjon ved Fremont eller om den vil til å begynne med leveres med 2170- eller 18650-celler.

1 hour ago, AndersT2 said:

Du glemte Roadster.

For Tesla virker det som børstallene har mer å si en selve leveringen av og til, optimistiske leveringstider tilfredstiller børsen.

Børsen liker så klart ikke forsinkelser. Men så lenge Tesla vokser salget med 50% per år kan børsen fint tolerere at nye modeller er forsinket.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

Akkurat hva de legger i volumproduksjon er ikke helt kjent. Man kan anta at de mener produksjonskapasitet på noen hundre GWh per år i Berlin og Austin, og at de ikke regner de 10 GWh/år med produksjon i Fremont som volumproduksjon.

De har ikke 10 GWh per år i produksjon. De håper på å få det til en gang. Nøyaktig det samme de melder nå som på Battery Day for et halvt år siden. Fra telefonkonferansen:


"We expect to have like a 10-gigawatt-hour per year capability in Fremont, California. And we made quite a few cells."

 

 

Men egentlig er det jo bra at de ikke produserer med den raten fordi cellene de produserer er ikke brukbare til noe som helst.

"We are not quite yet at the point where we think the cells are reliable enough to be shipped in cars, but we are getting close to that point."

Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

Det er forresten bekreftet at leveransene av Semi starter i år. Det er foreløpig ikke helt kjent om de starter med å levere Semi med celler fra de 10 GWh/år med 4680-celle produksjon ved Fremont eller om den vil til å begynne med leveres med 2170- eller 18650-celler.

To helt forskjellige plattformer for Semi, én med strukturell pakke og én uten. Det blir enten veldig dyrt eller veldig dårlig siden plattformer koster milliarder å utvikle.

Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

Børsen liker så klart ikke forsinkelser. Men så lenge Tesla vokser salget med 50% per år kan børsen fint tolerere at nye modeller er forsinket.

Du skrev bare for et par dager siden at du forventet over 100% vekst i år. Tror du fremdeles på det når det ikke ser ut til å bli noe volumproduksjon fra Berlin før tidligst neste år?

Edited by uname -i
  • Like 1

Share this post


Link to post
1 minute ago, uname -i said:

Men egentlig er det jo bra at de ikke produserer med den raten fordi cellene de produserer er ikke brukbare til noe som helst.

"We are not quite yet at the point where we think the cells are reliable enough to be shipped in cars, but we are getting close to that point."

Ja, som de sier så er de ganske nært å kunne begynne å selge biler med 4680-celler.

 

1 minute ago, uname -i said:

To helt forskjellige plattformer for Semi, én med strukturell pakke og én uten. Det blir enten veldig dyrt eller veldig dårlig siden plattformer koster milliarder å utvikle.

Vi vet rett og slett ikke nok om situasjonen i Tesla til å egentlig konkludere med hva som vil være mest optimalt. Det er mulig versjonen med 500 km rekkevidde er ment å benytte 2170-celler permanent, eksempelvis, og at de har designet med dette i tankene fra dag 1. Da trenger ikke dette ha særlig konsekvenser.

 

1 minute ago, uname -i said:

Du skrev bare for et par dager siden at du forventet over 100% vekst i år. Tror du fremdeles på det når det ikke ser ut til å bli noe volumproduksjon fra Berlin før tidligst neste år?

Ja. De klarer trolig ca 1 million biler i år med bare Fremont og Shanghai. Den allerede installerte produksjonskapasiten er 100k S/X og 950k 3/Y.

I Q1 produserte de 180k biler. Fortsetter de i den takten havner de på 720k i 2021, eller 41% opp fra 2020. Det er vel egentlig gulvet av det man kan forvente, om ikke det skjer noe med corona-situasjonen. Det ville tilsi null produksjon av S/X i 2021, og ingen forbedringer på utnyttelsen av produksjonskapasiteten i Shanghai.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Ja, som de sier så er de ganske nært å kunne begynne å selge biler med 4680-celler.

Ja, det var også "close to working" på Battery Day for over et halvt år siden. Og refresh av Model S ble sagt å være produsert i februar, men det stemte visst ikke og er nå også "close". Så en uttalelse åpen for enten en hyperoptimistisk tolkning eller en nøktern og erfaringsbasert en.

Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

I Q1 produserte de 180k biler. Fortsetter de i den takten havner de på 720k i 2021, eller 41% opp fra 2020. Det er vel egentlig gulvet av det man kan forvente, om ikke det skjer noe med corona-situasjonen. Det ville tilsi null produksjon av S/X i 2021, og ingen forbedringer på utnyttelsen av produksjonskapasiteten i Shanghai.

Ser ut som de har fått kommunistpartiet på nakken i Kina som offentlig har gått ut og klaget på bremser og kvaliteten på Teslaer. Biler fra dette merket blir nektet å kjøre på motorveien og parkere på offentlige steder. Et eller annet foregår der og det ser ikke bra ut. De kinesiske myndighetene spår fall i Telsa-salget pga. dette. Skal man gjøre forretninger der så må man beherske diplomatisk finesse og man kan jo bare spekulere på hvor god Elon Musk er på det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
24 minutes ago, uname -i said:

Ja, det var også "close to working" på Battery Day for over et halvt år siden. Og refresh av Model S ble sagt å være produsert i februar, men det stemte visst ikke og er nå også "close". Så en uttalelse åpen for enten en hyperoptimistisk tolkning eller en nøktern og erfaringsbasert en.

På Battery Day var det produksjonen de slet med. Nå er det påliteligheten de jobber med å forbedre. De fortsetter altså å jobbe seg gjennom utfordringene.

De 12-18 månedene er nok i hovedsak relatert til at batterifabrikkene ennå ikke er under bygging. Nå oppdaterer Tesla byggesøknaden i Berlin til å inkludere batterifabrikk. Deretter går det nok minst 6 måneder å få bygget den, og 6-12 måneder å få kjørt den opp til stor skala. Man kan anta batterifabrikken ved Austin vil følge et lignende løp.

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (9 timer siden):

Det er et problem med alle forsinkelsene. Folk selger bilene sine for å kjøpe nye. Man bestiller og får en dato. Så blir det forsinkelser. Har selv opplevd dette. Da fikk jeg en helt ny bil med diesel motor jeg kjørte i 3-4 mnd før jeg fikk min bil. 
 

Mange venter nok på model Y. Når tiden drar ut vil mange se seg om etter alternativer. Dette gjelder nok folk som ønsker model S og X også. 
 

Semi er vel heller ikke levert ennå. I mellomtiden er både frightliner Volvo Mercedes på banen med alternativer.

Det samme skjer med cybertruck.

Forstår ikke vitsen med å hele tiden oppgi alt for optimistiske leveringstider. Er det ikke bedre å gi potensielle kunder realistiske datoer?

Hvor mange ganger ble ID.3 forsinket? Eller haugevis av biler fra andre produsenter? Forsinkelser er ikke noe nytt.

Model Y ble faktisk lansert før tiden i USA, og det var vel ingen forsinkelser i Kina heller. Men i Europa så er det myndighetene som først og fremst står i veien for Tesla da ting gjerne tar mye tid. I tillegg vil Model Y i Europa bruke helt ny teknologi, så det kan oppstå utfordringer der.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du skal begynne å trolle om Cybertruck og Semi. Hvorfor ikke holde deg til tema i stedet for å avspore hver eneste jævla gang?

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
uname -i skrev (3 timer siden):

De har ennå ikke funnet ut hvordan de skal produsere de nye batteriene. Nå er forhåpningen at de skal få i gang volumproduksjon av 46800-cellene mot slutten av 2022. Berlin-Y'en, Semien, Roadsteren og Model S Plaid+ er avhengig av disse så det blir ytterligere forsinkelser. Som noen husker så ble Semien "lansert" allerede i 2017 med forventet produksjonsstart i 2019.

Fra mandagens telefonkonferanse:
"it appears as though we are about 12, probably, not more than 18 months away from volume production of the 4680."

Er ikke det i tråd med det som ble sagt under batteridagen, at fullskalaproduksjon ville være i gang i 2022-2023?

De nye batteriene er allerede i produksjon ved pilotlinjene i Fremont.  

uname -i skrev (1 time siden):

Ser ut som de har fått kommunistpartiet på nakken i Kina som offentlig har gått ut og klaget på bremser og kvaliteten på Teslaer. Biler fra dette merket blir nektet å kjøre på motorveien og parkere på offentlige steder. Et eller annet foregår der og det ser ikke bra ut. De kinesiske myndighetene spår fall i Telsa-salget pga. dette. Skal man gjøre forretninger der så må man beherske diplomatisk finesse og man kan jo bare spekulere på hvor god Elon Musk er på det.

Det viste seg jo at det ikke var noen problemer med bremsene, men at personen hadde kjørt altfor fort, og at det faktisk var sikkerhetssystemene i bilen som måtte ta bremsingen fordi føreren ikke gjorde det. Hele saken var altså basert på løgn, og det var ikke noe galt med Tesla likevel.

Når det gjelder kvalitet så viste jo en nylig undersøkelse at Model 3 hadde færrest klager av alle. Kvaliteten på bilene fra fabrikken i Kina ser altså ut til å være meget bra, faktisk bedre enn de fleste.

Men nå er vi på avsporing med intenst Tesla-hat igjen. Hvorfor kan man ikke bare holde seg til saken, som er Model Y? Hvorfor skal man diskutere nøyaktig de samme tingene i absolutt alle Tesla-tråder? Hvorfor skal absolutt alt gjentas i det uendelige, særlig feilaktig informasjon?

Edited by hekomo
  • Like 6
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Du glemte Roadster.

For Tesla virker det som børstallene har mer å si en selve leveringen av og til, optimistiske leveringstider tilfredstiller børsen.

Roadster har nok heller lite å si for børstallene, så nå roter du deg fullstendig bort i Tesla-hat.

Du glemmer også at Model Y kom før tiden.

Men for all del, irrasjonelt Tesla-hat med påfølgende faktamotstand kan tydeligvis ikke kureres.

Det børsen derimot liker er over 100% økning i antallet leveringer slik Tesla viste til i Q1.

Edited by hekomo
  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Tictakk skrev (2 timer siden):

Typisk sensasjonsjournalistikk å mistolke.

Jepp!

Sitat

Synd at TU har Se&Hør som forbilde.

Det vil jeg si er feil. Mer som Nettavisen vil jeg si.

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (28 minutter siden):

På Battery Day var det produksjonen de slet med. Nå er det påliteligheten de jobber med å forbedre. De fortsetter altså å jobbe seg gjennom utfordringene.

Du får tolke det som du vil. LG,, som faktisk har en del peiling på batterier, mener det er store problemer med å produsere sylinderbatterier av denne størrelsen

 Men uansett tolkning, det blir ingen volumproduksjon av Model Y med 46800-batterier før det blir volumproduksjon av 46800-batterier og i følge Musk er det om 12-18 måneder.

Tesla bør kanskje eksportere kina-versjonen til Europa så ikke de kommer med sin CUV 2-3 år etter konkurrentene.

  • Like 1

Share this post


Link to post
5 minutes ago, uname -i said:

Du får tolke det som du vil. LG,, som faktisk har en del peiling på batterier, mener det er store problemer med å produsere sylinderbatterier av denne størrelsen

Sikkert derfor LG (og Panasonic) planlegger å produsere 4680-celler til Tesla... https://www.electrive.com/2021/03/10/lg-to-supply-4680-battery-cells-for-tesla/

5 minutes ago, uname -i said:

Men uansett tolkning, det blir ingen volumproduksjon av Model Y med 46800-batterier før det blir volumproduksjon av 46800-batterier og i følge Musk er det om 12-18 måneder.

Jepp. Og før det blir det pilotproduksjon på trolig inntil 10 GWh/år.

5 minutes ago, uname -i said:

Tesla bør kanskje eksportere kina-versjonen til Europa så ikke de kommer med sin CUV 2-3 år etter konkurrentene.

Det er mindre kostnader til frakt ved å selge nært fabrikken. Men utelukker ikke at de kan finne på å eksportere Model Y til Europa.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...