Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Heksejakt på vaksinekø “snikere” i mediene.


Gjest 3766b...1fd

Anbefalte innlegg

Gjest 3766b...1fd

I det siste har det vært mye fokus i mediene på folk som “sniker” i vaksine køen. Er det så j.. farlig?


Enten det er en ordfører som har kontor “vegg i vegg” med vaksine senteret som fikk tilbud om en vaksine som måtte kastes om den ikke ble brukt inne  veldig kort tid da folk ikke møtte opp til timen. Eller Ledere på sykehus som mest sansynlig har enten direkte eller indirekte pasient kontakt, men det kan ikke utelukkes at noen få av disse kan ha hatt hjemmekontor. Eller de som ved en menneskelig feil fikk tilbud om vaksine før de skulle (de hadde underligende sykdommer men var ikke i høyrisiko gruppen) 

Mest sansynlig er de med på å hindre spredning og mutasjon. Selv om de selv kanskje ikke hadde dødd av viruset.

Hvorfor ikke heller fokusere på hvorfor Norge er så ekstremt trege med å få skaffet nok vaksiner. I flere land vaksineres det på løpende bånd. Og er allerede i full gang med å vaksinere folk uten underliggende sykdommer.

Jeg bor rett ved et vaksine senter her i Oslo. Det er såvidt en skulle tro at det er folk der inne. Jeg ville ikke bli overasktet om det var så lavt som mindre enn 5 i timen. Det tallet burde vært mye mye høyere. 
Jeg ser stadig at vaksine personalet titte ut døren og ut på en tom parkeringsllass som om de lurer på hvor i helv. er alle folka.

Vaksinering handler ikke bare om å gi vaksine til de som kan bli alvorlig syke. Det handler og om flokkimunitet, hindre spredning og hindre mutasjoner som er farligere eller som vaksinen ikke funker på. 
De som står for den største spredningen av viruset er jo de som ikke får symptomer eller blir alvorlig syke. 

Det er nå snakk om at enkelte avgangselever skal få vaksinen der hvor det for øyeblikket er høy smitte. Og det applauderer jeg. 

Istedenfor å lage et hysteri hver gang en eller 2 får en vaksine før de egentlig skulle ha fått den. Hva med istedet hylle de for at de takket ja til vaksinen og er nå med på å hindre spredning og mutasjon? 
 

Det her blir som å krangle i køen til kassa på rema fordi personen forran deg slapp inn en person med få varer, istedenfor å spørre personalet om de kan åpne en til kasse for å ta unna køen.

Anonymous poster hash: 3766b...1fd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er at alle får tilbud om vaksine. Jeg er enig i at det bør prioriteres i en spesifikk rekkefølge. Enten etter helse eller etter de aldersgruppene som sprer mest virus slik at vi får kontroll på dritten. Men at noen ytterst få fikk vaksinen tidligere enn planen, og at noen fikk snike i køen driter jeg i. Ikke "news-shame" folk som fikk vaksinen, hyll dem så kanskje flere tar den frivillig.

Jeg synes samtidig at media bør tone ned artiklene om disse ytterst sjeldne men alvorlige bivirkningene som kan eller har tatt livet av folk. Hvis det er si 1000 personer globalt som kan eller har fått en slik bivirkning/død så er sjansen for at du og jeg får denne bivirkningen så lav at risikoen er verdt det i det store bildet. Viruset dreper flere enn alle covid vaksinene totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er heilt greit når media retter fokus på systemfeil, at 100 leiarar i helseforetaket eller eit heilt kommunestyre blir vaksinerte utan grunngjeving så er det teikn på at eit eller anna har vært vurdert feil. 

Eg er heilt einig i at fokuset på eit fåtall vaksine doser på slutten av dagen som må settast på under ein time blir feil, om den dosa går til ordføraren som sitt vegg i vegg eller ein tilfeldig forbipasserande speler liten rolle. 

Det er også eit spørsmål i kor mykje ressursar det offentlege skal legge i å sikre at vaksinene berre går til risikogruppene, fokuset bør også være å sette mange nok doser, ikkje å kaste vekk tid på å være sikker på at det er berre risikogruppene som får vaksine. Eit anna moment er også at det er begrensa kor mykje ulempe ein skal lage for folk. Vaksinesenteret kunne sjølvsagt kalla inn personar i risikogruppene som må stå klar og vente i tilfelle restdoser. 

For min del så hadde det hjulpet godt på om fordelinga av dosene som ikkje går til risikogruppene var grunngjort. Når helsetoppane blir vaksinerte så burde det våre gitt ein grunn som at ledelsen må være friske for å drifte helseforetaket, at dei skal få personleg erfaring med vaksine, eller liknande. Då slepp ein i det minste litt av diskusjonen på om det er korrupsjon eller frynsegoder som er grunnlaget for vaksinasjon. 

Lenke til kommentar

Prioritet en må være å få flest sprøyter i flest armer. Vi har nok til alle i løpet av få måneder, så ikke kast bort mye tid på byråkrati. 

Faren nå er at vaksiner går til spille fordi man er redd for konsekvenser ved å gi til «feil» person.


Den beste, men svært urettferdige, vaksinemodellen ville vært å vaksinert de mellom 20 og 50 som gir fullstendig blaffen først. 
 

Alle sprøyter satt øker beskyttelsen til alle i samfunnet. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Bare å gjøre som reisebyråene, kalle inn flere enn de har vaksiner til.
De som ikke får den dagen, får først neste gang.

Eventuelt så kan man ta 500 i gebyr om du ikke møter.
90% av de som ikke kunne møte, fant plutselig tid til å møte.

Pasienter i risikogruppene er ofte ikke så mobile, og de bør ikke bevege seg rundt i samfunnet unødvendig siden det øker risikoen for at de blir smittet. Det er derfor ikke så enkelt å kalle inn mange ekstra av disse.
Det er langt enklere å gi beskjed til friske og raske folk i nærheten om  å brette opp ermet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 minutt siden):

Pasienter i risikogruppene er ofte ikke så mobile, og de bør ikke bevege seg rundt i samfunnet unødvendig siden det øker risikoen for at de blir smittet. Det er derfor ikke så enkelt å kalle inn mange ekstra av disse.
Det er langt enklere å gi beskjed til friske og raske folk i nærheten om  å brette opp ermet.

De skal være ferdig med de i risikogruppene som er lite mobile.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...