Gå til innhold

Lydanlegget skal oppgraderes, men til hvilket?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal snarlig gjennomføre en oppgradering av TV & Lyd hjemme.

Den nye TVen blir etter all sannsynlighet LG CX, da jeg ikke mener prishoppet til G1 er nødvendig. i alle fall ikke til Sony A90J. Jeg vurderte Samsung Neo, men jeg har bare så ufattelig lyst på solid svartnivå. (Har pr idag en stusselig LG UJ750V så blir nok et hopp i kvalitet læl!)

Det jeg trenger litt råd til er oppgradering av lyd. 

Har pr idag Argon 7460A (2x65W) fra ca 2015, samt en Argon Sub10 fra samme år. Jeg har vært strålende fornøyd med disse, og ga vel rundt 5000,-. Men madammen i huset liker dem ikke estetisk, så da ser jeg på det som en unnskyldning til å finne en oppgradering. 

Kriterier & Bruk
Anlegget kommer til å stå i en stue/kjøkken-løsning. Avlangt rom, ca 33 kvadrat. Anlegget kommer til å stå på langsiden.
For meg er god lyd viktig. Særdels viktig er god kvalitet i bassen. Personlig mener jeg at en god bass er det viktigste for å forme et godt lydbilde. Ikke glad i "skarpt" (høyfrekvent) lydbilde; Det henger nok sammen med at jeg har en følsomhet for "skarpe" lyder ettersom jeg har tinnitus. Må understreke at bassen ikke i første rekke er ment å få alt til å riste, men å fylle ut lydbildet. 

Anlegget kommer til å brukes til:
- Film/Serier (Streaming & 4K-Discer)
- Musikk - Alt fra listepop til klassisk symfonisk til hiphop til rock- Altså hele fjøla. (Leilighetens hovedanlegg)
- Gaming

Nøkkelordet blir; Allsidig. 

Lydplanke? Jeg har sett litt på lydplanker, mer er redd for at disse kan bli for puslete, og om man vil ha bedre lyd blir de blodig dyre.
Gulvstående? Hørt mye godt om disse, men hvordan er disse med lave frekvenser? Må jeg ha en forsterker
Sattelitter + sepparat sub? Av estetiske grunner tror jeg denne typen er mindre aktuelle. 
Forsterker? Kommer jeg forruten blir jeg hæppi! - På den annen side har jeg ofte løpt frem, og justert på subben når jeg har følt at bassen har vært romlete/uklar osv. 

Budsjett: +/- 5000,- hadde vært fint (Men sikkert alt for optimistisk - Hvis du vet om noe som er over dette som du mener kunne vært midt i blinken, så bare nevn det så skal jeg undersøke det)

Jeg er generelt glad i HiFi-klubben, men er åpen for andre forslag. 
Av mine venner blir jeg nok regnet som audiofil. I realiteten er jeg nok neppe det. Men jeg vet å verdsette god lyd! Det er så lenge siden jeg har fulgt med på lydfronten, så jeg vet ikke helt hva som er hva lenger.

Alle tips tas mot med takk! :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke audiofil, men har litt erfaring likevel. Ved siste oppussing av TV-stuen der jeg bodde tidligere ble det satt inn TV og et 5+1 surroundanlegg. Dette ga super lydeffekt ved både filmer og musikk. Etter noen år ble det feil på anlegget, og jeg kjøpte da en lydplanke med egen sub. Lyden var bra, men all verdens fake surroundløsninger er ikke i nærheten av the real thing (selv om de som ikke har hørt 5+1 kan la seg imponere). Hvis surround er viktig for deg/dere, så er 5+1 (eller bedre) eneste løsning som fungerer.

Jeg er mer teknofil enn audiofil, og har nå 2 aktive høyttalere med innebygget Chromecast. Disse er satt opp i stereopar, og er tilkoblet en Nest Mini som standard medielyd, som gir mulighet for talestyring av lyden. Når jeg snakker med Nest får jeg svar fra Nest'en, når jeg ber Nest spille lyd får jeg lyden i stereoparet over Chromecast. Har Google Home-høyttalere i alle rom, og får dermed multiromsløsning samtidig. Samme musikk hele veien fra soverommet når man våkner om morgenen, på badet og på kjøkkenet. Mulig en Sonosløsning ville løst dette på en bedre måte, men for meg funker dette fint.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (44 minutter siden):

Jeg er ikke audiofil, men har litt erfaring likevel. Ved siste oppussing av TV-stuen der jeg bodde tidligere ble det satt inn TV og et 5+1 surroundanlegg. Dette ga super lydeffekt ved både filmer og musikk. Etter noen år ble det feil på anlegget, og jeg kjøpte da en lydplanke med egen sub. Lyden var bra, men all verdens fake surroundløsninger er ikke i nærheten av the real thing (selv om de som ikke har hørt 5+1 kan la seg imponere). Hvis surround er viktig for deg/dere, så er 5+1 (eller bedre) eneste løsning som fungerer.

Jeg er mer teknofil enn audiofil, og har nå 2 aktive høyttalere med innebygget Chromecast. Disse er satt opp i stereopar, og er tilkoblet en Nest Mini som standard medielyd, som gir mulighet for talestyring av lyden. Når jeg snakker med Nest får jeg svar fra Nest'en, når jeg ber Nest spille lyd får jeg lyden i stereoparet over Chromecast. Har Google Home-høyttalere i alle rom, og får dermed multiromsløsning samtidig. Samme musikk hele veien fra soverommet når man våkner om morgenen, på badet og på kjøkkenet. Mulig en Sonosløsning ville løst dette på en bedre måte, men for meg funker dette fint.

 

Woa.... For et oppsett! Jeg tror multiromsløsning blir et prosjekt for fremtiden. (Stemmer inn for at jeg nok er mer på teknofilsiden selv hehe)

Skal sjekke ut 5+1-oppsett. Er det noen merker/modeller du ville anbefalt/styrt unna? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Ambrosinus said:

Woa.... For et oppsett! Jeg tror multiromsløsning blir et prosjekt for fremtiden. (Stemmer inn for at jeg nok er mer på teknofilsiden selv hehe)

Skal sjekke ut 5+1-oppsett. Er det noen merker/modeller du ville anbefalt/styrt unna? 

Etter å ha hatt multiromsløsning i mange år kan jeg kan ikke tenke meg noe annet. Jeg har brukt ulike multiromsløsninger tidligere, ikke alle har fungert like bra. Etter at Google Home kom i 2016 har jeg brukt dette (dro til USA og kjøpte alt jeg trengte der, lenge før release i Norge), og det dekker mine behov. Styrer både lys, varme, TV, kaffetrakter og diverse med GH.

Når det gjelder valg av surroundanlegg har jeg meldt meg ut, og har ikke noe å bidra med 🙂 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du vil ha en oppgradering fra dine Argon-høyttalere, så må du nok opp en del i pris for å få det estetisk. Men man kommer langt på brukten. Det første jeg tenker på er Dynaudio Xeo-serien. F.eks. Xeo 3, Xeo 4 eller de nyere Xeo 20/Xeo 30 (20 er stativ, 30 er gulvstående). Allerede her er man i en prisklasse som er 3-4 ganger høyere enn prisen du har satt dersom man skal kjøpe nytt. Men, man kan få Xeo 3 til rundt 5k med stativ og Xeo 4 til litt høyere pris.

Ellers kan man ta en titt på KEF LS Wireless (også en del dyrere).

Andre alternativer er f.eks. å vegghenge et par Opticon LCR MK2 og styre de med en Bluesound PowerNode 2i. Men da er man vel opp på 20k.

Personlig kjøpte jeg et par hvite Dali Mentor 1 og en rimelig NAD D7050 forsterker for stasjonær PCen for et par uker tilbake. Bruktpris: 6000. Noen små hakk/merker i høytallerne, men ellers veldig fine. Nypris på høyttalerne var i sin tid i underkant av 12k og ampen lå på 9k tror jeg. Så man kan virkelig gjøre gode deals på brukten (vel og merke tror jeg ikke jeg ville anbefalt Mentor-serien til deg, da den har en veldig aktiv diskant og bassen ville blitt for slank). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 timer siden):

Hvis du vil ha en oppgradering fra dine Argon-høyttalere, så må du nok opp en del i pris for å få det estetisk. Men man kommer langt på brukten. Det første jeg tenker på er Dynaudio Xeo-serien. F.eks. Xeo 3, Xeo 4 eller de nyere Xeo 20/Xeo 30 (20 er stativ, 30 er gulvstående). Allerede her er man i en prisklasse som er 3-4 ganger høyere enn prisen du har satt dersom man skal kjøpe nytt. Men, man kan få Xeo 3 til rundt 5k med stativ og Xeo 4 til litt høyere pris.

Ellers kan man ta en titt på KEF LS Wireless (også en del dyrere).

Andre alternativer er f.eks. å vegghenge et par Opticon LCR MK2 og styre de med en Bluesound PowerNode 2i. Men da er man vel opp på 20k.

Personlig kjøpte jeg et par hvite Dali Mentor 1 og en rimelig NAD D7050 forsterker for stasjonær PCen for et par uker tilbake. Bruktpris: 6000. Noen små hakk/merker i høytallerne, men ellers veldig fine. Nypris på høyttalerne var i sin tid i underkant av 12k og ampen lå på 9k tror jeg. Så man kan virkelig gjøre gode deals på brukten (vel og merke tror jeg ikke jeg ville anbefalt Mentor-serien til deg, da den har en veldig aktiv diskant og bassen ville blitt for slank). 

For et svar! Takk!

Av erfaring fra El-bransjen er billig, som regel synonymt med søppel. Men Argon har faktisk kommet ut med noen gulvstående høyttalere. Argon Audio Forte 55 - L&B har gitt dem forholdsvis god kritikk. Tenkte det kunne vært en idee å kjøpe de, koble de med subben. Også setter jeg 7460a på kontoret. 


Alternativt ble jeg foreslått Dali Oberon 5 + Argon Audio SA1 - Men har aldri hørt Dali-høytalere. I alle fall ikke mens jeg har visst at det har vært det. Så vet ikke hvordan de, vanlgivis, gengir lyd. 

 

Disse to alternativene er jo noenlunde samme prisklasse. 

 

Hva gjelder finn, har jeg forsøkt. Men kompetansnen min er så lav at jeg er redd for å gjøre et ordenltig bomkjøp... 

Lenke til kommentar

argon alto 55 har god lyd , jeg hadde dali 8008 før og gikk "ned" til alto 55 som fronter og angre ikke et sekund, de trenger nok en sub til og fylle slikkelig ut i bassen , men du har jo allerede en 10" som burde fikse dett, men de er jo estetisk sett bare en svart kasse så vet ikke om de oppfyller waf faktoren. 
 

alto senter er og en bra senter, og argo wall er ganke waf venelige bakhøytalere. 

 

du sier ikke noe om forsterker, men du trenger vell det og ? det er uansett knapt og få en god forsterker alene til budsjettet ditt. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (22 timer siden):

argon alto 55 har god lyd , jeg hadde dali 8008 før og gikk "ned" til alto 55 som fronter og angre ikke et sekund, de trenger nok en sub til og fylle slikkelig ut i bassen , men du har jo allerede en 10" som burde fikse dett, men de er jo estetisk sett bare en svart kasse så vet ikke om de oppfyller waf faktoren. 
 

alto senter er og en bra senter, og argo wall er ganke waf venelige bakhøytalere. 

 

du sier ikke noe om forsterker, men du trenger vell det og ? det er uansett knapt og få en god forsterker alene til budsjettet ditt. 

Konklusjonen fra madammen var i grunn at hyllehøytalere var uaktuelle. 
Så måtte være Gulvstående, eller lydplanke. For meg er ikke det en vanskelig avgjørelse! 

Men det er som som du sier, forsterker. Men helt ærlig kan jeg, pent sagt, jack shit om forsterkere. Har skjønt at man bør være OBS på at den kan levere nok strøm til høyttaleren. Men der stopper kompetansen. 

Av HiFi-Klubben fikk jeg foreslått disse alternativene: 
Dali Oberon 5 + Argon Audio SA1 eller Argon Audio Forte 55 

Men nå kjenner jeg ikke Dali så godt, og i alle fall her i Oslo er butikkene fremdeles stengt. Så er ikke mulig å få kommet på demo heller. 

Lenke til kommentar

Hei, har vært i samme situasjon som deg (mtp ei kone som ikke likte estetikken på mine Dali zensor 1 høytalere). Så der var det noen som fikk et meget hyggelig bruktkjøp 😄 . 

Endte opp med en Sonos Beam under TV`n, Ikea symfonisk bak sofaen (vises ikke), og en sonos sub. Dette er ikke innenfor ditt budsjett, men det ble min løsning. Sub'en er viktigst for musikk, og symfonisk er viktigst for film/serier. 

I tillegg har jeg bygd ut med en symfonisk lampe på kjøkkenet, og en symfonisk hyllehøytaler på badet. Stemmestyringen på beamen elsker jeg. Starter alt fra robotstøvsuger til kaffetrakter. 

Var ikke meningen å pisse på budsjettet ditt, beklager på forhånd. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (2 timer siden):

kun stereo eller vill du ha sound sound ? 

 

 

siden du snakket om og være på et budjstt så er vell kansje bruk av interesse , denne pakken har jo ca alt , og hvit er jo veldig waf 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=212272362

 

 

Den hadde fadern meg ikke vært dum... men madammen har lagt ned veto mot "hvitt" også... Noe jeg i grunn er litt enig i. Hvitt ser fort litt tacky ut. Så har ikke kranglet på det.  hehe

Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (2 timer siden):

Hei, har vært i samme situasjon som deg (mtp ei kone som ikke likte estetikken på mine Dali zensor 1 høytalere). Så der var det noen som fikk et meget hyggelig bruktkjøp 😄 . 

Endte opp med en Sonos Beam under TV`n, Ikea symfonisk bak sofaen (vises ikke), og en sonos sub. Dette er ikke innenfor ditt budsjett, men det ble min løsning. Sub'en er viktigst for musikk, og symfonisk er viktigst for film/serier. 

I tillegg har jeg bygd ut med en symfonisk lampe på kjøkkenet, og en symfonisk hyllehøytaler på badet. Stemmestyringen på beamen elsker jeg. Starter alt fra robotstøvsuger til kaffetrakter. 

Var ikke meningen å pisse på budsjettet ditt, beklager på forhånd. 

Ikke noe problem å pisse på budsjettet, når det er et budsjett å pisse på😅 Har ærlig slått fra meg 5k, og beveget meg nærmere 10k uansett. Har bare innsett at jeg må være rundt der om jeg liker det eller ei.

Hadde jeg hatt midlene, tror jeg nok at det hadde blitt et sonos-opplegg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...