Gå til innhold

Skatt på leieinntekt fra min mor?


ltdata

Anbefalte innlegg

Jeg tror du misforstår det du siterer. 

Hvis den summen moren din betaler til deg, dekker alle løpende kostnader, så vil ikke den summen være skattepliktig. Det du sier, er at hun betaler de kostnadene selv og i tillegg betaler 5000 til deg. Da er hele summen skattepliktig.

 

Redigert: Tror det var jeg som misforsto deg i stedet! Hvis hun bare betaler deg og ikke dekker kostnadene på si, så er skattbar inntekt 5000 minus løpende kostnader.

Endret av Vegard O
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du betaler ned på fellesgjeld via felleskostnadene så er ikke fellesgjelden skattefri.
Ellers er det jo skatt av overskuddet du sitter igjen med også, sitter du med ett overskudd på 1000kr pr måned må du skatte av det.

Er vel ca:
Leien på 5000, så trekke ifra fellesutgifter(ikke med fellesgjeld), vedlikehold, kommunale avgifter, strøm om dette er inkl i husleien.
Det du sitter med igjen etter på må skattes av.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
aklla skrev (35 minutter siden):

Om du betaler ned på fellesgjeld via felleskostnadene så er ikke fellesgjelden skattefri.
Ellers er det jo skatt av overskuddet du sitter igjen med også, sitter du med ett overskudd på 1000kr pr måned må du skatte av det.

Er vel ca:
Leien på 5000, så trekke ifra fellesutgifter(ikke med fellesgjeld), vedlikehold, kommunale avgifter, strøm om dette er inkl i husleien.
Det du sitter med igjen etter på må skattes av.

Men som Vegard skriver så er det min mor som betaler disse utgiftene. Men på en annen side så er det jeg som står som eier av leiligheten og er pliktig til å betale disse utgiftene. Ikke min mor.

Så enten skal jeg betale skatt av hele summen: 5000kr jeg får av min mor. Dette er mitt reelle overskudd.

Eller så går man ut fra at at disse kostnadene er "mine" og at jeg betaler skatt på den inntekten som overstiger utgiftene som jeg egentlig ikke har.

For meg virker det som Vegard sa mest logisk. Det er jo ikke jeg som betaler disse kostnadene, så da bør jeg sannsynligvis betale skatt på hele summen. Altså 5000kr

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

"Dersom husleien din mor betaler dekker alle løpende driftskostnader til boligen så vil ikke leieinntektene være skattepliktig. For å falle inn under dette unntaket må husleien dekke samtlige driftskostnader slik som for eksempel: felleskostnader til sameiet/borettslag vedlikeholdskostnader strøm o.s.v."

Får bare støtte meg på det jeg fikk svar av skatteetaten. Ja min mor dekker alle driftskostnader. Så den delen av inntekten/husleien jeg får av min mor er da skattefri. Men hun betaler nok litt mer enn driftskostnader. Vil anta at månedlig kostnad er ca 4000 totalt. Og jeg får 5000. Så da må jeg kanskje skatte av 1000kr*12 =12000 per år. Hvem vet.

 

 

Du har fått link til en kalkulator som forklarer dette med fradrag. Den går ikke inn på å leie til sin mor men generelt om utleie og fradrag. Det er en masse fradrag du kan trekke i fra, den summen du sitter igjen med etter disse fradragene skal du skatte for. Regler ang familieforhold vet jeg ikke noe om.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (11 minutter siden):

Men som Vegard skriver så er det min mor som betaler disse utgiftene. Men på en annen side så er det jeg som står som eier av leiligheten og er pliktig til å betale disse utgiftene. Ikke min mor.

Så enten skal jeg betale skatt av hele summen: 5000kr jeg får av min mor. Dette er mitt reelle overskudd.

Eller så går man ut fra at at disse kostnadene er "mine" og at jeg betaler skatt på den inntekten som overstiger utgiftene som jeg egentlig ikke har.

For meg virker det som Vegard sa mest logisk. Det er jo ikke jeg som betaler disse kostnadene, så da bør jeg sannsynligvis betale skatt på hele summen. Altså 5000kr

Slik du forklarer det her så har du 5000 i netto leieinntekter hver mnd. Da blir det 60 000 i skattbar inntekt i året.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Eller så går man ut fra at at disse kostnadene er "mine" og at jeg betaler skatt på den inntekten som overstiger utgiftene som jeg egentlig ikke har.

For meg virker det som Vegard sa mest logisk. Det er jo ikke jeg som betaler disse kostnadene, så da bør jeg sannsynligvis betale skatt på hele summen. Altså 5000kr

Du kan ikke bare si at dette er dine kostnader uten at du faktisk betaler det nei, men du bør faktisk betale de og heller øke leien.
For du for skattefradrag for de om du betaler, din mor får ikke skattefradrag for de samme utgiftene.

Sitter du med 5000 i overskudd, så er det 5000 du skal skatte for, plutt evt. det som blir betalt inn på nedbetaling av fellesgjeld om din mor betaler dette.

 

Du forvirrer litt når du skriver som dette:

ltdata skrev (9 timer siden):

Men nå kan det være at min mor betaler noe mer enn alle løpende driftskostnader. Kanskje 1500kr mer per måned enn det som er driftskostnader.

ltdata skrev (8 timer siden):

Alt som er over driftskostnader ikke sant? Så hvis leilighetens kostnader er 4000kr per måned og jeg får 5000kr. Så blir altså skattbar inntekt 1000kr per månedx12 = 12000kr som skal føres opp som leieinntekter på skattemeldingen? 

 

Lenke til kommentar
aklla skrev (11 timer siden):

Du kan ikke bare si at dette er dine kostnader uten at du faktisk betaler det nei, men du bør faktisk betale de og heller øke leien.
For du for skattefradrag for de om du betaler, din mor får ikke skattefradrag for de samme utgiftene.

Sitter du med 5000 i overskudd, så er det 5000 du skal skatte for, plutt evt. det som blir betalt inn på nedbetaling av fellesgjeld om din mor betaler dette.

 

Du forvirrer litt når du skriver som dette:

 

Ja dette var litt oppklarende. Ja det gir økonomisk mening å øke husleien med tilsvarende faste kostnader, og så kan jeg betale de og få et fradrag for de. Jeg regner med jeg må dokumentere disse utgiftene?

Jeg tror jeg misforsto svarer jeg fikk av skatteetaten. Altså de tror jeg betaler faste kostnader, men det gjør jeg ikke.

Altså hvis faste kostnader var 5000kr og jeg betalte dem, og min mor betalte meg 5000 kr i husleie, så  skal jeg ikke betale skatt av disse 5000kr som jeg får av mor.

Men siden jeg ikke betaler faste kostnader, så skal jeg betale skatt av hele beløpet på 5000 kr som er min reelle inntekt. Så 12*5000= 60000kr som skal føres på skattemeldingen.

Rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (18 minutter siden):

Ja dette var litt oppklarende. Ja det gir økonomisk mening å øke husleien med tilsvarende faste kostnader, og så kan jeg betale de og få et fradrag for de. Jeg regner med jeg må dokumentere disse utgiftene?

 

Du må kunne dokumentere det ja..
Noe du kan ved å vise til faktura fra borettslaget, så det skal ikke være noe problem :)

Ellers har du jo ett ganske uvanlig utleieforhold, vanligvis betaler leietager en sum til utleier, og ingenting til noen andre utenom ting som strøm, TV og internett, så betaler utleier faste avgufter til f.eks borettslaget osv.

Ellers blir det 60 000 ja, pluss avdrag på fellesgjeld betalt av din mor om du har det.

Lenke til kommentar
aklla skrev (31 minutter siden):

Du må kunne dokumentere det ja..
Noe du kan ved å vise til faktura fra borettslaget, så det skal ikke være noe problem :)

Ellers har du jo ett ganske uvanlig utleieforhold, vanligvis betaler leietager en sum til utleier, og ingenting til noen andre utenom ting som strøm, TV og internett, så betaler utleier faste avgufter til f.eks borettslaget osv.

Ellers blir det 60 000 ja, pluss avdrag på fellesgjeld betalt av din mor om du har det.

Tja, altså jeg har vokst opp i den leiligheten med min mor. Var noe jeg arvet. Nå har jeg flyttet ut og bor et annet sted med samboer. Så jeg synes det ikke er så uvanlig måten vi har gjort det på. Er litt rart at jeg skulle økt leien og betalt husleie etc.. blir for formelt. Selv om det lønner seg økonomisk.

Det er ca 150k fellesgjeld på boligen. Jeg vet ikke hvor mye som blir betalt per år på dette. Er vel en liten del av fellesutgiftene?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (9 minutter siden):

Tja, altså jeg har vokst opp i den leiligheten med min mor. Var noe jeg arvet. Nå har jeg flyttet ut og bor et annet sted med samboer. Så jeg synes det ikke er så uvanlig måten vi har gjort det på. Er litt rart at jeg skulle økt leien og betalt husleie etc.. blir for formelt. Selv om det lønner seg økonomisk.

Det er ca 150k fellesgjeld på boligen. Jeg vet ikke hvor mye som blir betalt per år på dette. Er vel en liten del av fellesutgiftene?

Den finnes lassevis av informasjon på nett om hvordan en går frem med fradrag på skatt ved leie av bolig. Du har fått linker men finnes masse mer ved et google søk. Hvilke deler av fellesutgifter som kan trekkes i fra og ikke finner du også. For en oversikt over hva felleskostnadene inkluderer finner du frem regningene eller tar kontakt med de som driver sameiet/borettslag. Samme med evt kommunale, ta kontakt med kommunen eller se på regnignene dine osv osv. Men du kan ikke trekke i fra noe du ikke betaler selv, det er skattesnusk. 

 

Hvor mye tok din mor i leie fra deg når hun eide den forresten? Siden du vokste opp der med hun.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Den finnes lassevis av informasjon på nett om hvordan en går frem med fradrag på skatt ved leie av bolig. Du har fått linker men finnes masse mer ved et google søk. Hvilke deler av fellesutgifter som kan trekkes i fra og ikke finner du også. For en oversikt over hva felleskostnadene inkluderer finner du frem regningene eller tar kontakt med de som driver sameiet/borettslag. Samme med evt kommunale, ta kontakt med kommunen eller se på regnignene dine osv osv. Men du kan ikke trekke i fra noe du ikke betaler selv, det er skattesnusk. 

 

Hvor mye tok din mor i leie fra deg når hun eide den forresten? Siden du vokste opp der med hun.

Nei jeg betaler ingenting. Så jeg kan heller ikke trekke fra noe. Min mor har aldri eid leiligheten. Jeg har eid den siden den ble kjøpt. Jeg har ikke betalt noe til min mor i leie da jeg bodde der.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (37 minutter siden):

Tja, altså jeg har vokst opp i den leiligheten med min mor. Var noe jeg arvet. Nå har jeg flyttet ut og bor et annet sted med samboer. Så jeg synes det ikke er så uvanlig måten vi har gjort det på. Er litt rart at jeg skulle økt leien og betalt husleie etc.. blir for formelt. Selv om det lønner seg økonomisk.

Du har ett formelt utleieforhold, at det er din mor er sånn sett irrelevant for avtalen, leien og skatten.
Ift. vanlig utleie så er det litt uvanlig jo, og ikke bare uvanlig, men også ulovlig at leietager dekker ting som fellesutgifter selv.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3
 

§ 3-1.

 Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

 

Lenke til kommentar
aklla skrev (13 minutter siden):

Du har ett formelt utleieforhold, at det er din mor er sånn sett irrelevant for avtalen, leien og skatten.
Ift. vanlig utleie så er det litt uvanlig jo, og ikke bare uvanlig, men også ulovlig at leietager dekker ting som fellesutgifter selv.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3
 

§ 3-1.

 Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

 

Ok så for at jeg ikke skal gjøre lovbrudd som jeg gjør nå så må jeg betale alle driftskostnader.  Den er grei. Blir litt styr med regninger og avtalegiro og slikt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...