Gå til innhold

GTX 1080Ti garanti?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er snakk om EVGA GTX 1080 Ti FTW3 Hybrid så har det 3 års garanti, og såvidt jeg vet 4 år hvis du registrerer kortet hos EVGA.

Men dette går på dagen kortet ble kjøpt - er det innenfor de 3 årene har du krav på et tilsvarende eller bedre kort som erstatning, eller hele kjøpssummen tilbake hvis selger ikke klarer å levere et nytt kort.

EDIT:
Veldig ironisk at Proshop snakker om "brukstid" - de var de første som økte prisene på RTX 3080-kortene.

Dette kortet kostet opprinnelig 10.490...
https://www.proshop.no/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3080-AORUS-Xtreme-10GB-GDDR6X-RAM-Grafikkort/2876836

Og hva gjør folk fortsatt oppe på denne tiden? Gå og legg dere! :p
Selv har jeg nettopp avsluttet en Black Mesa sesjon, så er på tur nå. ^^

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
PaladinNO skrev (På 2.4.2021 den 3.55):

Hvis det er snakk om EVGA GTX 1080 Ti FTW3 Hybrid så har det 3 års garanti, og såvidt jeg vet 4 år hvis du registrerer kortet hos EVGA.

Men dette går på dagen kortet ble kjøpt - er det innenfor de 3 årene har du krav på et tilsvarende eller bedre kort som erstatning, eller hele kjøpssummen tilbake hvis selger ikke klarer å levere et nytt kort.

EDIT:
Veldig ironisk at Proshop snakker om "brukstid" - de var de første som økte prisene på RTX 3080-kortene.

Dette kortet kostet opprinnelig 10.490...
https://www.proshop.no/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3080-AORUS-Xtreme-10GB-GDDR6X-RAM-Grafikkort/2876836

Og hva gjør folk fortsatt oppe på denne tiden? Gå og legg dere! :p
Selv har jeg nettopp avsluttet en Black Mesa sesjon, så er på tur nå. ^^

Hvor kan jeg finne dette og gi til dem? (Det jeg har highlightet) Dem har allerede sagt at dem ikke har noe tilsvarende kort dem kan sende meg. Ja, ble reklamert innenfor 3 år. 

Lenke til kommentar
SvenskINorwegia skrev (21 timer siden):

Hvor kan jeg finne dette og gi til dem? (Det jeg har highlightet) Dem har allerede sagt at dem ikke har noe tilsvarende kort dem kan sende meg. Ja, ble reklamert innenfor 3 år. 

Har du kontaktet EVGA?

Lenke til kommentar

Selger har ikke rett til å ensidig kreve heving av kjøpet når poengene først er overført. Det er det kun kjøper som har rett til.

Lovens intensjon er at en inngått avtale skal overholdes, så sant det er praktisk mulig. Dvs reparasjon eller omlevering er det som primært skal løse problemet.

De kan kreve kompensasjon for nytten du har hatt av produktet, men da kan du også kreve forsinkelsesrenter av fordelen de har hatt av å ha pengene dine. I praksis vil dette ca kansellere hverandre ut, og man ser defor vanligvis bort fra begge deler.

Lenke til kommentar
On 3/18/2021 at 9:59 PM, idleman_2 said:

1080TI har 11GB ram..   blir litt feil å akseptere et 3070 8GB kort mener jeg...    minimum 10GB -> 3080

Eh...

Hvis han får et 3070 som erstatning for et 3 år gammelt 1080Ti bør han være sjeleglad...

Hvis han på død og liv MÅ ha masse RAM kan han ta et 3060 med 12 GB 🤨

RTX 3070 gruser 1080 Ti på alle områder.

Jeg er enig i at man bør få erstattet noe TILSVARENDE men å kreve mer enn et 3070 er urimelig, et 3060 Ti er bedre enn 1080 Ti og TS bør være glad for den oppgraderingen og om det er mulig, problemet er at det er enorm mangel på skjermkort og vanskelig å levere.

Jeg liker ikke butikker som prøver å lure seg unna ansvar, men jeg liker ikke kunder som er vanskelige og ikke fornøyd med noe som åpenbart er bedre heller.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
delfin skrev (19 timer siden):

Eh...

Hvis han får et 3070 som erstatning for et 3 år gammelt 1080Ti bør han være sjeleglad...

Hvis han på død og liv MÅ ha masse RAM kan han ta et 3060 med 12 GB 🤨

RTX 3070 gruser 1080 Ti på alle områder.

Jeg er enig i at man bør få erstattet noe TILSVARENDE men å kreve mer enn et 3070 er urimelig, et 3060 Ti er bedre enn 1080 Ti og TS bør være glad for den oppgraderingen og om det er mulig, problemet er at det er enorm mangel på skjermkort og vanskelig å levere.

Jeg liker ikke butikker som prøver å lure seg unna ansvar, men jeg liker ikke kunder som er vanskelige og ikke fornøyd med noe som åpenbart er bedre heller.

 

Det her er jo bare feil på alle punkter. Jeg jobber med forsikringssaker daglig innenfor PC/bærbare. Det er ikke sånn at du kan erstatte en i7 fra 2015 med en i3 fra 2020 fordi ytelsen er lik. Man må få tilsvarende modell. Det samme vil gjelde ved reklamasjoner.

Bare fordi vi har hatt framskritt betyr ikke at man skal være takknemlig og tilbe Buddha fordi man i hele tatt får noe igjen på reklamasjon. Det er ikke sånn forbrukerkjøpsloven funker. Man har krav på tilsvarende vare. Altså samme modell. Har man kjøpt seg inn på en tier, så er det den samme man har krav på ved erstatning om modellen ikke kan repareres.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
1 hour ago, MrMarbles said:

Det her er jo bare feil på alle punkter. Jeg jobber med forsikringssaker daglig innenfor PC/bærbare. Det er ikke sånn at du kan erstatte en i7 fra 2015 med en i3 fra 2020 fordi ytelsen er lik. Man må få tilsvarende modell. Det samme vil gjelde ved reklamasjoner.

Bare fordi vi har hatt framskritt betyr ikke at man skal være takknemlig og tilbe Buddha fordi man i hele tatt får noe igjen på reklamasjon. Det er ikke sånn forbrukerkjøpsloven funker. Man har krav på tilsvarende vare. Altså samme modell. Har man kjøpt seg inn på en tier, så er det den samme man har krav på ved erstatning om modellen ikke kan repareres.

Du får være litt mer konkret da? Er det feil at RTX 3070 gruser 1080 Ti?

Skjermkort blir også dyrere for hvert år, altså at de hopper opp "en klasse" nå og da. Skjermkort er en av tingene som bare blir dyrere og dyrere. Et GTX 660 kostet en tusenlapp da det ble lansert, et 1060 kostet ~2300 ved lansering og et 3060 koster ~5000 (eller var ment å koste det). Det er altså ikke sammenlignbare produkter bare fordi du kjenner igjen noen bokstaver.

Du kan ikke sammenligne f.eks. et 660 med et 3060 selv om du med din logikk kan det siden det er "tilsvarende modell" (begge slutter på 60?).

For å jobbe med forsikringssaker daglig innenfor PC vet du veldig lite, eventuelt har dårlig leseforståelse, for innlegget jeg svarer på er om han kan forvente å få et 3080 som erstatning for 1080 Ti, og det kan han ikke. Hvis han heller vil heve kjøpet enn å ta et 3070 (som om han får mulighet for det uansett) kan han det.

Poenget var at jeg mener man skal være fornøyd om man får et helt nytt og bedre produkt enn det man leverte inn, og ikke prøve seg på mer enn det som er rimelig.

Hvis han får valget mellom å få reparert produktet sitt og et splitter nytt 3070 er han bra løk om han ikke velger 3070.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
delfin skrev (12 timer siden):

Du får være litt mer konkret da? Er det feil at RTX 3070 gruser 1080 Ti?

Skjermkort blir også dyrere for hvert år, altså at de hopper opp "en klasse" nå og da. Skjermkort er en av tingene som bare blir dyrere og dyrere. Et GTX 660 kostet en tusenlapp da det ble lansert, et 1060 kostet ~2300 ved lansering og et 3060 koster ~5000 (eller var ment å koste det). Det er altså ikke sammenlignbare produkter bare fordi du kjenner igjen noen bokstaver.

Du kan ikke sammenligne f.eks. et 660 med et 3060 selv om du med din logikk kan det siden det er "tilsvarende modell" (begge slutter på 60?).

For å jobbe med forsikringssaker daglig innenfor PC vet du veldig lite, eventuelt har dårlig leseforståelse, for innlegget jeg svarer på er om han kan forvente å få et 3080 som erstatning for 1080 Ti, og det kan han ikke. Hvis han heller vil heve kjøpet enn å ta et 3070 (som om han får mulighet for det uansett) kan han det.

Poenget var at jeg mener man skal være fornøyd om man får et helt nytt og bedre produkt enn det man leverte inn, og ikke prøve seg på mer enn det som er rimelig.

Hvis han får valget mellom å få reparert produktet sitt og et splitter nytt 3070 er han bra løk om han ikke velger 3070.

 

Riktig erstatning for 1080Ti vil enten være 2080Ti eller 3090. 3070 har for lite VRAM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ephrus skrev (28 minutter siden):

Du vil aldri få 3090 som erstattening for 1080ti. Med mindre du betaler mellomlegget. 

Det kan så være, men det forandrer ikke på det faktum at det er det som er korrekt erstatning. Hadde man tatt en slik sak til Forbrukerrådet, så hadde man kommet fram. De fleste vil ikke ta slike saker så langt, da det kan sette presedens. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (40 minutter siden):

Det kan så være, men det forandrer ikke på det faktum at det er det som er korrekt erstatning. Hadde man tatt en slik sak til Forbrukerrådet, så hadde man kommet fram. De fleste vil ikke ta slike saker så langt, da det kan sette presedens. 

Forklar hvordan du kan rettferdiggjøre erstattening på 3x prisen av 1080ti da det kom ut. Eneste grunnen du kommer med er minne  bevis at du trenger så mye vram da. 

Gjerne summer utkommet av alle forskjellige veier du kan gå, inkludert bruksfradrag

Lenke til kommentar
Ephrus skrev (1 time siden):

Forklar hvordan du kan rettferdiggjøre erstattening på 3x prisen av 1080ti da det kom ut. Eneste grunnen du kommer med er minne  bevis at du trenger så mye vram da. 

Gjerne summer utkommet av alle forskjellige veier du kan gå, inkludert bruksfradrag

Altså, du kan ikke erstatte noe med dårligere spesifikasjoner. Så enkelt er det. Dagens nypris spiller ikke inn. Men, selger kan selvfølgelig velge å kreditere (heving) varen. Men da må man komme til enighet mellom kjøper/selger. 

Fra forbrukerkjøpslovens paragraf 29:

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). 

Lenke til kommentar
7 hours ago, MrMarbles said:

Riktig erstatning for 1080Ti vil enten være 2080Ti eller 3090. 3070 har for lite VRAM.

3090 som erstatning for et gammelt 1080 Ti 😂

Det er det mest sinnsyke jeg har hørt, og grunnen er VRAM?

Jaja, uansett ikke noe å kaste bort tid på, TS ender opp uten kort om han følger dine råd, butikken tar bare kredittering, men det er jo synd om han hadde fått tilbud om et 3070 som er bedre og sier nei fordi han tror han skal klare å presse dem for et 3090. Et 3070 er som kjent mye bedre enn et 1080 (5 år gammel teknologi) av flere årsaker.

Jeg vet ikke hva man skal behandle det med i PC-verden, men kanskje et eller annet brødhode som kommer med en gammel Pentium med 4 Ghz og nekter å bytte til en ny PC med Ryzen 5800x fordi den bare har 3.5 Ghz. Det er jo helt absurd, og TS er en løk om han hører på deg; han får aldri verken 3080 eller 1080; da hever de bare kjøpet.

Det er dette jeg mener med forbrukere jeg ikke liker, rett og slett folk som skal utnytte systemet og mer eller mindre prøver å lure til seg til at butikken skal ikke bare gi dem et bedre produkt, men et MYE bedre produkt fordi det i dataverden f.eks. ikke er mulig å levere et gammelt skjermkort 4 år etter at det ble utgitt. Jeg vet disse finnes, og de som ender opp med eventuell regning til slutt blir jo "oss andre" so betaler for oss og er rimelige.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...