Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvordan er jeg ikke smittet?


Gjest 8448a...7c1

Anbefalte innlegg

Gjest 8448a...7c1

Jeg skjønner lite...

Jeg bor sammen med kone og ett barn. Begge disse ble smittet i januar og barnet mitt klarte ved et punkt også å nyse meg dønn i ansiktet. Gikk å ventet på symptomer, men etter en uke: Ingenting! Jeg følte jeg ikke kunne gå ut før jeg hadde tatt ny test, og denne viste negativ! 

Jeg tok nylig en test for å sjekke om jeg hadde antistoffer mot viruset, og denne viste at jeg ikke har hatt korona.

HVORDAN er jeg ikke smittet når jeg har bodd med personer som har vært smittet, nyst meg i ansiktet osv? Er det noen som vet hvor vanlig dette er????

Foresten er jeg også sånn som aldri får influensa, (foreldrene mine sier jeg aldri hadde det i barndommen heller), selv om jeg tørker spy og tar vare på de som er dårlige. Hva er greia?

Anonymous poster hash: 8448a...7c1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kanskje hatt masse forkjølelser tidligere i livet. Corona er beslketet med forkjølelsesviruser, ikke influensa. Ikke vet jeg; men det å være immun er vel en god ting:)

Jeg har aldri hatt influensa som voksen. I barndommen og tidlige ungdomsår var jeg ofte borte fra skolen grunnet influensa, så jeg regner med at jeg fikk alt det som var av influensavirus i mine tidlige år. Som voksen har jeg faktisk ikke hatt influensa en eneste gang så jeg tolker det dithen at jeg nå er immun og at jeg fikk alle influensavirus som finnes i barndommen.

Dette med virus er ikke enkel vitenskap og jeg tror ikke noen her kan gi deg noe presist og godt svar annet enn gjetninger så jeg kan jo tippe at du har immunitet fra tidligere eksponering for beslektede virus eller noe slikt.

Nei, du har nok et meget godt immunforsvar og det er jo bra. Kanskje du har et godt kosthold også. Tar du mye D-vitamin?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Kjenner en som også er en coronadodger  - og fått tilsammen 30 dagers karantenetid - dvs tre ganger bekrefta nærkontakt . Ingen av gangene ble hun smitta.  Noen er bare mer mottakelige for sykdommer enn andre. Kombinasjon av mange ting - arv, kosthold osv. Jeg har  et nedarva  godt immunforsvar fra mine foreldre mener jeg - ingen av mine foreldre får særlig ofte infeksjonssykdommer og det samme greiene med meg.  Jeg har jo hatt mine runder med omgangssyke, forkjølelse osv oppgjennom men ganske sjeldent. Også da jeg gikk i barnehagen var dette også tilfellet - ganske sjeldent. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Gjest 8448a...7c1 skrev (På 15.3.2021 den 16.40):

Foresten er jeg også sånn som aldri får influensa, (foreldrene mine sier jeg aldri hadde det i barndommen heller), selv om jeg tørker spy og tar vare på de som er dårlige. Hva er greia?

Anonymous poster hash: 8448a...7c1

Ja, noen er slik. Hvert år får mellom 5 og 10% av befolkningen influensa. Vi kjenner vel alle noen som "alltid" blir syke, mens andre omtrent aldri får vanlig influensa. Hvorfor det er slik? Noen er vel mer heldige enn andre. Vi er ikke roboter som er programmert helt likt.

Det er kjent at 80% av de som blir syke får svært få symptomer på Covid og merker lite til ingenting. Ny forskninger viser også at ikke alle utvikler antistoffer og at i noen tilfeller; så forsvinner antistoffene fort ut av blodet. (Kilde: https://www.biospace.com/article/research-roundup-covid-19-immunity-stomach-acid-susceptibility-and-more/)

Personlig var jeg i Spania i mars i fjor, når landet stengte ned. Da var episenteret for Covid i Madrid. Jeg var i Madrid. Når jeg kom hjem; ble jeg så inni h* dårlig. Normalt får jeg aldri influensa. Men nå lå jeg rett ut i tre uker. Mistet smak og luktesans, noe feber og klarte omtrent ikke å gå. Men når jeg tok testet meg for antistoffer etter noen måneder. Ingenting. 

Kanskje har du hatt Covid. Kanskje har du noen unike enzymer (proteiner) i nese/hals som ikke tillater at Covid blir tatt opp like enkelt (det forskers på dette). Det er også tall som viser at barn og unge blir sjeldnere smittet enn voksne, mens den nye mutasjonen virker å smitte barn og unge i større omfang enn den "første" utgaven av Covid. Men her finnes det motstridende forskning. 

Siden dette er relativt nytt har man vel ikke fasit på alt ennå.

Lenke til kommentar

Man skal ikke undervurdere effekten av god helse og godt med søvn når det gjelder å "dodge" coronaviruset. Se for eksempel denne studien på vanlig forkjølelse og sammenheng med søvn: Sleep Habits and Susceptibility to the Common Cold ... det samme gjelder også bruk av antibiotika opp gjennom årene. Hvis du har tatt mye antibiotika tidligere i livet, så har det også en del å si. Antibiotika ødelegger mikrobiomen som er en viktig del av immunforsvaret.

For å ikke snakke om fysisk aktivitet, sol, frisk luft/natur, osv. osv. :D

Det er mye spennende hvis man leser seg opp på disse tingene

Lenke til kommentar

God helse og godt immunforsvar er viktig. Husk D-vitaminene når det er lite sol ute.

 

Men om barnet eller mor ikke har mye symptomer så har kroppen enkelt slått ned dette viruset før den har klart å formere seg i større antall. Dette gjør at viruset ikke finnes (i større mengder) i kroppen og da i spyttet etc. som da traff deg. Men det er mye rart med dette viruset.. noen blir nesten smittet bare av å se på andre mens andre slipper unna slik som deg. Rart..

Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 timer siden):

God helse og godt immunforsvar er viktig. Husk D-vitaminene når det er lite sol ute.

 

Men om barnet eller mor ikke har mye symptomer så har kroppen enkelt slått ned dette viruset før den har klart å formere seg i større antall. Dette gjør at viruset ikke finnes (i større mengder) i kroppen og da i spyttet etc. som da traff deg. Men det er mye rart med dette viruset.. noen blir nesten smittet bare av å se på andre mens andre slipper unna slik som deg. Rart..

Det er vel ikke noe rarere enn at noen mennesker kan leve ekstremt usunt og likevel bikke 100 mens meget sunne sportsatleter har falt om og død mens de var i 20-årene. Eller at hele familier dør av samme krefttype mens andre aldri blir rammet av kreft. Nå er det slik at usunn livsstil øker sjansen for kreft, men likevel er det meget sunne mennesker som gjør alt riktig og likevel får kreft og de som lever så usunt som det overhodet kan gå an og likevel lever et langt liv uten å få kreft. Har nok med hvordan vi er satt sammen når det gjelder DNA og gener og slikt. Men når det gjelder Covid-19 er dette tross alt et såpass nytt virus at det er ganske lite forskning til å forklare hvorfor noen lett får det mens andre ikke får det. Men det er nok en forklaring. Og forklaringen ligger nok i DNA og blodtype, ting som er utenfor min fatteevne.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Gjest 8448a...7c1 skrev (På 15.3.2021 den 16.40):

Jeg skjønner lite...

Jeg bor sammen med kone og ett barn. Begge disse ble smittet i januar og barnet mitt klarte ved et punkt også å nyse meg dønn i ansiktet. Gikk å ventet på symptomer, men etter en uke: Ingenting! Jeg følte jeg ikke kunne gå ut før jeg hadde tatt ny test, og denne viste negativ! 

Jeg tok nylig en test for å sjekke om jeg hadde antistoffer mot viruset, og denne viste at jeg ikke har hatt korona.

HVORDAN er jeg ikke smittet når jeg har bodd med personer som har vært smittet, nyst meg i ansiktet osv? Er det noen som vet hvor vanlig dette er????

Foresten er jeg også sånn som aldri får influensa, (foreldrene mine sier jeg aldri hadde det i barndommen heller), selv om jeg tørker spy og tar vare på de som er dårlige. Hva er greia?

Anonymous poster hash: 8448a...7c1

Ikke alle får antistoffer etter en koronavirus infeksjon. Du ble mest sannsynlig smittet men var asymptotisk.

Sitat

Ny studie om korona-immunitet

Blant dem over 65 år bygger mindre enn halvparten opp immunitet mot ny smitte etter å ha hatt covid-19, kommer det fram i en dansk studie.

For befolkningen som helhet bygger fire av fem opp immunitet mot ny smitte etter å ha hatt sykdommen, kommer det fram i studien fra danske Statens Serum Institut (SSI).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...