Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det "utroskap" dersom partner uansett ikke er interessert i sex?


Gjest 9fa4a...1c4

Anbefalte innlegg

Gjest 9fa4a...1c4

"Utroskap", slik jeg forstår det, handler jo i stor grad om at man tar noe som er ment å være intimt og eksklusivt innenfor parforholdet, og deler det med noen utenforstående. Men hva med når det som er ment å være intimt og eksklusivt ikke lenger er en del av parforholdet? Er det fortsatt "utroskap" å dele med en utenforstående noe man uansett ikke deler med sin signifikante andre?

La oss si situasjonen er den at din partner ikke lenger vil ha sex med deg, og de gangene man allikevel har sex oppleves det som at partneren gjør dette av plikt/press. Å da "informere" om at man vil begynne å se seg om andre steder dersom det ikke blir noen forandring vil vel da unektelig oppleves som enda mer "press", ja sågar også "trusler", og sånn sett kanskje også falle inn under begrepet "voldtekt".

Så dersom ingen av partene uansett ønsker å avslutte forholdet (av praktiske årsaker), kan man da argumentere for at det mest riktige i en sånn situasjon blir å være "utro" i hemmelighet? Og er det i det hele tatt å regne som "utroskap" i en sådan situasjon?

Anonymous poster hash: 9fa4a...1c4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis sex kun er viktig for den ene parten i et forhold forstår jeg ikke hvorfor den parten blir værende i forholdet. Da er det åpenbart ikke en god match. 

Man kan sikkert finne løsninger, men da mener jeg det må være en avgjørelse begge parter er enig i. 

 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Gjest 9fa4a...1c4
9 minutes ago, Rudde said:

Hvis det er en forståelse er det vel ikke hemmelig? Om om det er hemmelig er det vel ingen forståelse?

La oss si det er en slags usnakket forståelse om at sex ikke lenger inngår i parforholdet. Man har kanskje opplevd at partner får litt "panikk" hver gang det snakkes om eller legges til rette for sex, og etterhvert har man bare sluttet å ta det opp. Og sånn går ukene, og etterhvert månedene. 

Men temaet "sex med andre" har ikke vært tatt opp, og ville sannsynligvis blitt opplevd som sexpress dersom det ble det. 

Anonymous poster hash: 9fa4a...1c4

Lenke til kommentar

På ingen måte.

Sitat

Utroskap er et begrep som generelt betegner det å ikke være tro mot et løfte eller en forpliktelse. Begrepet brukes både i forbindelse med mellommenneskelige forhold, for eksempel ekteskapsbrudd, i arbeidsforhold og i sammenheng med økonomiske forpliktelser.

Ved å gå inn i et forhold med noen forplikter man seg ikke til å ha sex. I noen få land der kvinnesynet ikke akkurat står veldig høyt; er det lovfestet at en mann kan kreve sex med sin kone dersom de er gift. Dermed vil ikke et presset samleie bli kvalifisert som et voldtekt dersom de er gift. Man eier sin egen kropp, og bestemmer selv hva man ønsker å gjøre med den. Det er absolutt ingen ting som tilsier at dette er et "brudd med forpliktelser" - som utroskap er. 

De "argumenter" du mener tilsier at det er utroskap høres mer ut som et dårlig forsøk på manipulering og sterkt press til sex. Dersom en partner sier, eller så mye som antyder - at dersom du ikke ligger med meg, kommer jeg til å se meg rundt etter noen andre. Da er det bare å avslutte det forholdet ASAP! Jeg er ganske sikker på at de fleste er enige med meg i dette.

Aldri gi etter for press. Sex er - og skal - være 100% frivillig fra begge parter. Det er ikke i nærheten av noe som engang ligner utroskap å si nei til samleie. Det er kun et utrolig dårlig forsøk på manipulering. Idiotisk spør du meg. 

Bare å forlate et slikt dysfunksjonelt forhold. 

Lenke til kommentar
Gjest ed578...a84
28 minutes ago, Guest 9fa4a...1c4 said:

Så dersom ingen av partene uansett ønsker å avslutte forholdet (av praktiske årsaker),

Dette er problemstillingen din, ikke hvorvidt det regnes som utroskap. Jeg nekter å tro det er praktiske årsaker som er god nok grunn til å være i et dårlig forhold.

Anonymous poster hash: ed578...a84

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke har råd til mat, er det da egentlig tyveri hvis jeg stjeler et eple?

Man kan unnskylde og rettferdiggjøre handlingene sine hvordan man vil, men sålenge du ikke har fått lov til å være "utro" - er det ikke lov. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Gjest 9fa4a...1c4
23 minutes ago, Psykake said:

Hvis sex kun er viktig for den ene parten i et forhold forstår jeg ikke hvorfor den parten blir værende i forholdet. Da er det åpenbart ikke en god match.  

Omstendigheter forandrer seg. Kanskje var man en gang i tiden en god seksuell match da ting som ekteskap, barn, bolig og stasjonsvogn var noe som lå frem i tid. Men da alle disse tingene var oppfylt mistet den ene parten insentivet til å være en seksuelt tilgjengelig person, og dermed også lysten. Så blir det da nettopp disse oppnådde tingene som gjør det både komplisert og lite ønskelig for noen av partene å bryte ut.

Anonymous poster hash: 9fa4a...1c4

Lenke til kommentar

Eg får følelse at du driv å rasjonalisere for utroskap. Strengt tatt, burde ikkje det ha NOE å si for saken, kva ukjente folk på forumet sier til deg.
Også, siden du måtte spørre å lete etter bekreftelse på forumet, så vet du at det er galt. Da må du enten prate (mer) med partneren din eller gjøre "det som er galt."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 9fa4a...1c4
6 minutes ago, aomt said:

Eg får følelse at du driv å rasjonalisere for utroskap. Strengt tatt, burde ikkje det ha NOE å si for saken, kva ukjente folk på forumet sier til deg.
Også, siden du måtte spørre å lete etter bekreftelse på forumet, så vet du at det er galt. Da må du enten prate (mer) med partneren din eller gjøre "det som er galt."

Samme hva som debatteres vil det aldri ha noe å si hva ukjente mennesker på et forum mener, og folk vil alltid søke å rasjonalisere sitt eget ståsted. Så du har rett i den grad at jeg ikke er noe unntak i så måte. Men det sier heller ikke noe mer enn at enhver forumaktivitet i seg selv er fåfengt, noe som blir et litt absurd utgangspunkt for en diskusjon på et forum. Det er kanskje diskusjonen i seg selv som er poenget, og ikke hvilken konklusjon hver enkelt måtte komme til.

Anonymous poster hash: 9fa4a...1c4

Lenke til kommentar
Gjest 9fa4a...1c4 skrev (43 minutter siden):

Samme hva som debatteres vil det aldri ha noe å si hva ukjente mennesker på et forum mener, og folk vil alltid søke å rasjonalisere sitt eget ståsted. Så du har rett i den grad at jeg ikke er noe unntak i så måte. Men det sier heller ikke noe mer enn at enhver forumaktivitet i seg selv er fåfengt, noe som blir et litt absurd utgangspunkt for en diskusjon på et forum. Det er kanskje diskusjonen i seg selv som er poenget, og ikke hvilken konklusjon hver enkelt måtte komme til.

Anonymous poster hash: 9fa4a...1c4

Godt poeng. Mange benytter forum og sosiale medier i et forsøk på å rasjonalisere sitt eget ståsted. Det farlige her; er at letere man lenge nok vil man alltid finne folk som deler samme mening. Uansett hvor fucka den meningen måtte være. Dessverre vil de fleste gå til kraftig motangrep eller bare forsvinne fra tråden / diskusjonen - dersom man møter noe motstand. 

Ytterst få klarer å omstille seg basert på fakta og ny informasjon som blir presentert. For meg viser det stor grad av intellektualitet dersom en bruker i en tråd evner å forandre tankesettet sitt basert på ny informasjon som blir fremlagt. Men dette er sjelden kost. De fleste ønsker kun en rasjonalisering av sitt eget ståsted. En bekreftelse på at dem har rett og at alle andre tar feil. 

Mange ulike grunner til å "henge" på forum. Dette er ganske vanlig. Personlig syns jeg det kan være opplysende og berikende å forsøke å plassere meg selv i et tankesett jeg i utgangspunktet er uenig i. Det er noe jeg kan anbefale alle.

Men i mange tilfeller er det ganske krystallklart hva svaret er. Mye er åpenbart svart hvitt. Slik som dette. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke sett noe problem med at en partner fikk seg noe et annet sted om han manglet det med meg. Men da burde han være åpen om det i alle fall. Og så er det slik at sex sjelden bli bare sex når årsaken er at man er utsultet på nærhet og kjærlighet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...