Gå til innhold

Her er første selvkjørende buss i en europeisk storby [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja fint. Men disse kjøretøyene er faktisk avhengig av at sensorene fungerer til enhver tid og at de klarer å tolke alle objekter de spotter helt riktig. I tillegg er all slik elektronikk veldig utsatt for sabotasje utenifra. Så det vil bli flere ulykker med disse selvkjørende kjøretøyene, kanskje like mange som med de der en sjåfør styrer. Og hvis det likevel er en sjåfør på et slikt kjøretøy så er vi avhengig av at denne følger med hele tiden og det vil være slitsomt faktisk hvis sjåføren ikke kjører. Og prisen blir sannsynligvis høy på kjøretøyet fordi det må være installert kvalitetssensorer som er ekstremt godt testet og ikke noe billige greier. Så jeg er skeptisk til at dette blir noe av i nær fremtid. Og programvaren som styrer sensorene må jo også fungerere perfekt, og AI har en tendens bare til å plukke opp det som er kjent fra før.

 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Hans Reier Sigmond said:

Ja fint. Men disse kjøretøyene er faktisk avhengig av at sensorene fungerer til enhver tid og at de klarer å tolke alle objekter de spotter helt riktig. I tillegg er all slik elektronikk veldig utsatt for sabotasje utenifra. Så det vil bli flere ulykker med disse selvkjørende kjøretøyene, kanskje like mange som med de der en sjåfør styrer. Og hvis det likevel er en sjåfør på et slikt kjøretøy så er vi avhengig av at denne følger med hele tiden og det vil være slitsomt faktisk hvis sjåføren ikke kjører. Og prisen blir sannsynligvis høy på kjøretøyet fordi det må være installert kvalitetssensorer som er ekstremt godt testet og ikke noe billige greier. Så jeg er skeptisk til at dette blir noe av i nær fremtid. Og programvaren som styrer sensorene må jo også fungerere perfekt, og AI har en tendens bare til å plukke opp det som er kjent fra før.

Ja, og internett er jo en flopp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (5 timer siden):

Ja fint. Men disse kjøretøyene er faktisk avhengig av at sensorene fungerer til enhver tid og at de klarer å tolke alle objekter de spotter helt riktig.

Korrekt. 

Akkurat som dagens kjøretøy er 100% avhengig av at sjåførens sensorer (syn, hørsel) ikke blir forstyrret eller tolker noe feil. 

Videre kan våre sanser sløves ned av ymse "virus" de og; trøtthet, sykdom, alkohol, psykisk helse ...

Utrolig mange faktorer påvirker en menneskelig sjåfør. Derfor er det også ekstremt mange ulykker med slike involvert 😉

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 minutter siden):

Korrekt. 

Akkurat som dagens kjøretøy er 100% avhengig av at sjåførens sensorer (syn, hørsel) ikke blir forstyrret eller tolker noe feil. 

Videre kan våre sanser sløves ned av ymse "virus" de og; trøtthet, sykdom, alkohol, psykisk helse ...

Utrolig mange faktorer påvirker en menneskelig sjåfør. Derfor er det også ekstremt mange ulykker med slike involvert 😉

Vi må også huske at en svært stor del av trafikkuhell skjer på glatt føre, snø, kraftig regn osv. Her har nok selskaper som utvikler dette et stykke igjen.

Vi må heller ikke undervurdere mennesket som bilfører. I Norge må man kjøre ca 500 000 000km for å være statistisk utsatt for en dødsulykke.

Et tankekors er også hvor mye data kraft som trenges. Bilens computer skal tolke analysere og beregne millionvis av scenarioer hvert sekund. Bare energiforbruket til dette blir formidabelt.

Ikke rart at bilindustrien sliter med å skaffe databrikker. 
 

Men det blir bra når vi kan kjøre rundt i trafikken og slippe å tenke på at vi kan bli tiltalt for uaktsomt drap om bilen dreper noen.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Vi må også huske at en svært stor del av trafikkuhell skjer på glatt føre, snø, kraftig regn osv. Her har nok selskaper som utvikler dette et stykke igjen.

Vi må heller ikke undervurdere mennesket som bilfører. I Norge må man kjøre ca 500 000 000km for å være statistisk utsatt for en dødsulykke.

Helt korrekt at mennesker takler endring av føre ekstremt dårlig. Takk, det burde jeg tatt med som argument i mitt første svar. 

Selv når føret endrer seg basert på forutsigbare variabler (varslet underkjølt regn, slaps, etc.) så feiler vi katastrofalt! 

Også datamaskiner gjør feil, og de kommer til å misoppfatte situasjoner i lang tid fremover.

Men der folk flest ikke får mer enn en time eller to daglig kjøreretning, så kan datamaskiner slå sammen erfaringer fra tusenvis av biler, og dermed i løpet av en dag sitte på et enormt læringsgrunnlag! Etter ett år har jeg kanskje kjørt 10 000 km. Hvor mange km vil ikke en flåte fra produsent X klare å ta unna på samme tid?

Så i starten er også jeg bekymret for ulykker og feil, men jeg tror ikke det vil overgå alle feilene vi mennesker av kjøtt og blod gjør. Gi det 5-10 år, og så har andelen ulykker sunket betraktelig!

Obs: er selvfølgelig bare alle andre som kjører som hodeløse høns. Jeg kjører alltid perfekt, og bryter aldri regler eller plikter (utover fartsgrenser, parkerer feil, glemmer blinklys og sånne uvesentligheter, da. Må kanskje bråbremse for fotgjengere jeg ikke oppdaget i tide, blingset på et trafikklys el.l., meeeenn)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (5 minutter siden):

Helt korrekt at mennesker takler endring av føre ekstremt dårlig. Takk, det burde jeg tatt med som argument i mitt første svar. 

Selv når føret endrer seg basert på forutsigbare variabler (varslet underkjølt regn, slaps, etc.) så feiler vi katastrofalt! 

Også datamaskiner gjør feil, og de kommer til å misoppfatte situasjoner i lang tid fremover.

Men der folk flest ikke får mer enn en time eller to daglig kjøreretning, så kan datamaskiner slå sammen erfaringer fra tusenvis av biler, og dermed i løpet av en dag sitte på et enormt læringsgrunnlag! Etter ett år har jeg kanskje kjørt 10 000 km. Hvor mange km vil ikke en flåte fra produsent X klare å ta unna på samme tid?

Så i starten er også jeg bekymret for ulykker og feil, men jeg tror ikke det vil overgå alle feilene vi mennesker av kjøtt og blod gjør. Gi det 5-10 år, og så har andelen ulykker sunket betraktelig!

Obs: er selvfølgelig bare alle andre som kjører som hodeløse høns. Jeg kjører alltid perfekt, og bryter aldri regler eller plikter (utover fartsgrenser, parkerer feil, glemmer blinklys og sånne uvesentligheter, da. Må kanskje bråbremse for fotgjengere jeg ikke oppdaget i tide, blingset på et trafikklys el.l., meeeenn)

 

Slik burde det ha vert!

Nå har jeg sett omtrent samtlige FSD beta videoer. En normal person vil lære å kjøre bil på 20-40timer godt nok til å bestå en førerprøve. FSD har vert ute i 4 måneder og Alikevell klarer den ikke å unngå trafikkøyer med bakhjula! Den misoppfatter trafikken og forstår overhode ikke at en semitrailer trenger mere plass i svinger og kryss enn en personbil. Den kan ikke rygge, er totalt ubrukelig på snø.

Bilen sender tilbake enorme mengder data men læringen går utrolig sakte. Hvorfor lærer den så sent? Er det fordi senario den må øve på øker raskere enn det den klarer å lære. Det er et av problemene. Desto flere biler som kommer på veien desto mere scenarioer må læres. Er det for lite sentral datakapasitet? 

Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (17 timer siden):

Ja fint. Men disse kjøretøyene er faktisk avhengig av at sensorene fungerer til enhver tid og at de klarer å tolke alle objekter de spotter helt riktig. I tillegg er all slik elektronikk veldig utsatt for sabotasje utenifra. Så det vil bli flere ulykker med disse selvkjørende kjøretøyene, kanskje like mange som med de der en sjåfør styrer. Og hvis det likevel er en sjåfør på et slikt kjøretøy så er vi avhengig av at denne følger med hele tiden og det vil være slitsomt faktisk hvis sjåføren ikke kjører. Og prisen blir sannsynligvis høy på kjøretøyet fordi det må være installert kvalitetssensorer som er ekstremt godt testet og ikke noe billige greier. Så jeg er skeptisk til at dette blir noe av i nær fremtid. Og programvaren som styrer sensorene må jo også fungerere perfekt, og AI har en tendens bare til å plukke opp det som er kjent fra før.

 

Hvis det må sabotasje til for at det skal feile like ille som med mennesker bak rattet, så sier jeg bar "kjør på". Det tilsier jo at det i de fleste tilfeller vil være mye sikrere, i og med at ikke alle vil utsettes for hærverk, og hærverk krever at det blir utført til en viss grad for å bli like dårlig som mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...