Gå til innhold

Snart får Spotify bedre lydkvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes kanskje det burde stått noe om når det kommer hit til Norge? Jeg orket ikke se live streamen igår, men kanskje burde artikkelforfatter sett den og undersøkt hva dette betyr for norske brukere akkurat nå. Når blir det lansert og når lanseres det i Norge. 

Rent praktisk så jeg ikke poenget med å velge Tidal over Spotify fordi det var vanskelig å høre forskjell, dog mener jeg det var mindre rare fakter på Tidal. På Spotify opplever jeg ofte "hakk i platen" på enkelte låter, som om det er en ripete og slitt cd som blir spilt. Aldri tenkt over hva som er årsaken om det er buffring eller dårlig ripping, eller bit rate. 

Men dette er jo egentlig en gladnyhet, spesielt siden Spotify ikke tenker å øke prisen. Kanskje er det ikke merkbar forskjell på mange låter men det jeg har opplevd på bra utstyr på Tidal er at en plutselig merker seg spor på miksen som en ikke har hørt tidligere. Og det er jo langt mer vesentlig enn å høre overtoner på 20+ khz. Men som bruker av spotify siden lansering, men uendelig antall spillelister og delte lister så er det praktisk for meg å fortsette med spotify, og at jeg frem i tid får bedre kvalitet er jo helt supert. Kanskje ikke noe jeg vil merke på låter flest, men da blir det jo desto hyggeligere de gangene en oppdager noe nytt på låter en hørt mange ganger før. 

Lenke til kommentar
Gravitass skrev (3 timer siden):

Jeg la nylig merke til at jeg kan velge "Very high" for musikkvalitet i Spotify. Sist jeg gikk gjennom innstillingene var "High" det høyeste alternativet. Kan det være at "Very high" er dette nye tilbudet?

Very high har vært der en stund. Er 320 kbps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Rent praktisk så jeg ikke poenget med å velge Tidal over Spotify fordi det var vanskelig å høre forskjell, dog mener jeg det var mindre rare fakter på Tidal. På Spotify opplever jeg ofte "hakk i platen" på enkelte låter, som om det er en ripete og slitt cd som blir spilt. Aldri tenkt over hva som er årsaken om det er buffring eller dårlig ripping, eller bit rate. 

Eg veit ikkje om Spotify har gitt ut informasjon om land endå.

Ikkje at eg har tenkt over det før, men får ikkje Spotify digitalt kjeldemateriale frå selskapene dei hentar musikk frå? Ser ikkje for meg at dei får ei CD-plate som blir rippa.

Dette har vore eit ankepunkt for mange med Spotify, så sjølvsagt positivt. Om prisen blir uendra på sikt er vel uvisst. Det kostar nokre kroner å innføre dette, så me får sjå. Eg har neppe utstyr til å legge merke til forskjellen frå 320, men kan kanskje få betre utstyr på sikt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
En 5 minutters sang vil da gå fra å være på ca. 5 MB til å være på over 20 MB. Det blir et lite ekstra innhugg i mobildatapakken eller lagringsplassen.

Jeg antar at med fremveksten av 5G så vil "fri bruk" bli mer og mer vanlig. I tillegg er det slik at i alle fall Telenor opererer (tror det fortsatt har dette?) med kontrakter som holder strømming av musikk fra bl.a. Spotify utenfor telleverket på datakvoten.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 timer siden):

En 5 minutters sang vil da gå fra å være på ca. 5 MB til å være på over 20 MB. Det blir et lite ekstra innhugg i mobildatapakken eller lagringsplassen.

Om du vel å bruke Hifi, ja. Eg trur dei fleste som brukar mobiltelefonen til musikk der dei ikkje har Wifi-dekning brukar proppar eller klokker, og då tvilar eg på så mange vil merke forskjell på 320 og lossless. I så fall har dei nok kapasitet til å lagre eller datapakker som passar sine behov.

For 99.99% av brukarane vil ikkje formatet ha noko føre seg. Applikasjonen har vel Normal som standard, så kan ein sjølv velje høgare kvalitet, men vil få opp advarsel om databruk.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Zeph said:

Eg veit ikkje om Spotify har gitt ut informasjon om land endå.

Ikkje at eg har tenkt over det før, men får ikkje Spotify digitalt kjeldemateriale frå selskapene dei hentar musikk frå? Ser ikkje for meg at dei får ei CD-plate som blir rippa.

Dette har vore eit ankepunkt for mange med Spotify, så sjølvsagt positivt. Om prisen blir uendra på sikt er vel uvisst. Det kostar nokre kroner å innføre dette, så me får sjå. Eg har neppe utstyr til å legge merke til forskjellen frå 320, men kan kanskje få betre utstyr på sikt.

 

Du har nok rett ang hvordan Spotify får tak på kildematerialet. Men det skjer garantert en filkonvertering, der bit rate endres osv. Det var noe slurvete skrevet av meg. Beklager at jeg var upresis. Var vel mest opptatt av å beskrive det problemet på best mulig måte, altså hvordan det høres ut for betalende brukere. Og akkurat det at noen låter oppfører seg som en sliten CD i et billig drev er ikke helt greit. Og siden jeg tidligere har lagt merke til at det skjer på samme låter på forskjellig utstyr (altså at musikken ikke lastes fra cache) så har jeg vel falt på forklaringen om problemet har oppstått i konverteringen av kildematerialet. Det trenger naturligvis ikke stemme. Bare merkelig at jeg ikke opplevde akkurat de problemene på Tidal. 

Det sagt, så lever jeg jo greit likevel. Litt "hakk i musikken" ødelegger ikke dagen min eller gjør meg tungsindig. Likevel skulle jeg nok helst sett at avspilling alltid skjedde uten ulyder. Og spesielt når jeg setter meg ned for å faktisk lytte på musikk. Når jeg virkelig skal kose meg, plukke låter, eller lytte spesielt til en vokallinje eller detaljer i en eller flere låter så er det litt ugreit. Om musikken bare er bakgrunnsmusikk eller mood booster så er det null stress. Men akkurat dette med lyden bør bli fikset. Har betalt hver måned siden oppstarten av Spotify og er sånn sett greit vant til hva en får for prisen og lever godt med det. Men økt lydkvalitet merker jeg at jeg gleder meg til. Det tror jeg bare blir en positiv ting, og jeg håper vel at Spotify ikke grisker det til og skal kjøre økt betaling. Men, om jeg føler det gir meg som kunde en ennå større glede av å lytte til musikken så er jeg nok villig til å betale noen skillinger ekstra per måned for den økte kvaliteten. 

Men nå har jeg jo bare helt vanlig hørsel, er ikke utrustet med gullører eller absolutt gehør. Men som tidligere musiker, lydentusiast og generell nerd så har jeg jo testet ut disse lyttetestene mange ganger og også vanlige folk kan høre forskjell på bitrate. Det er nesten litt vanskelig å forklare, for hva er egentlig lydkvalitet? Kanskje handler det også om selve miksen og lassering av mic under opptak i studio, post polishing eller hvordan ett eller flere spor plasseres i miksen. Men det er alltid en stor begivenhet for meg når jeg oppdager "påskeegg" i kjente låter. At det dukker opp instrumenter eller vokalpartier jeg tidligere ikke har hørt på låten. Og det er vel mest slike opplevelser jeg tror blir enklere å få med høyere kvalitet. På låter flest vil man kanskje ikke høre merkbar forskjell på bitraten, men de låtene der en hører noe nytt så får plutselig låten en ny dybde og nerve og da koser jeg meg. Men det er vel nerding det?

Du har helt sikkert allerede utstyr godt nok til å høre forskjellen, men det krever kanskje at du faktisk lytter og kanskje også at du "lytter aktivt", med hjernen koblet på og at du har litt formening om hva som kan være forskjellig. Om en bare svitsjer mellom 320 og flac helt random så er det kanskje ikke lett å høre forskjellene. Men det er mange perler der ute og ekstra gøy når du faktisk hører forskjellen. Bare å teste ut. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
1 hour ago, ca119 said:

Har også www.deezer.com

Men var det ikke slik at man ved 160 kbs og mer ikke hører forskjell mellom MP3 og orginal!?!

Nei det er ikke et fasitsvar på det med 2 streker under. Også er jo også folk forskjellige vet du. Og musikk er komplekst. Det er dynamiske greier som variere i intensitet og alle disse online testene gir ikke et helt korrekt bilde av dette føler jeg. For vi vet jo ikke noe om kildematerialet og kompleksitet i miks og mic oppsett etc. 

Jeg tror at skal du teste ut en slik forskjell så gjør det på brukbart utstyr du kjenner, og forsøk å spill av en rekke låter i forskjellig bit rate også ser du om de høres kliss like ut. Hører du plasseringen likt? Dvs blir det fremstilt likt? Hva med dynamikken i de forskjellige instrumentene? Om du lytter på favorittpartiet ditt i låtene, høres anslag likt ut, eller merker du at "noe er forskjellig"? Dukker det opp ting du ikke har hørt før i låter? Ting som har stått såpass i bakgrunnen at du ikke har lagt merke til det før? 

En trenger ikke kostbart utstyr for å nyte musikk, og en trenger definitivt ikke hoppe på hifi hypen. Men det er forskjell på lyden som kommer ut av forskjellig utstyr. Noen hører dog ikke forskjellene, eller bryr seg kanskje ikke? Akkurat det samme blir kanskje med lydkvalitet på digital musikk. Ikke all musikk vil umiddelbart låte helt forskjellig med økt kvalitet, og du vil neppe klare å treffe helt konsekvent om du gjør "blindtester" på random låtvalg. Men på de låtene der det er "ukjente perler" tror jeg at alle vil høre forskjellene. Det er i det minste min erfaring. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...