Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strøyk på førerprøve - stusser på begrunnelse


Dugg

Anbefalte innlegg

Hei dere

Et lite spørsmål om førerprøve. Jeg strøyk og har ingen planer om å klage på dette (jeg vet at det ikke fører frem). Men jeg forventer at vegvesenet gir meg en begrunnelse som jeg kan ta med meg videre og bruke for å bli en bedre sjåfør. Min sensor strøk meg fordi h*n mente at jeg kjørte for sakte og på den måten kunne potensielt utgjøre et faremoment for trafikk bak meg. Jeg kjørte litt saktere enn nødvendig fordi det var blendende sollys og vinterføre, enkelte vegstrekk en god del svinger og med "plutselige" fotgjengerfelt og en del turgåere som går i vegbanen (det er ikke fortau der). 

Som et eksempel for å underbygge sin vurdering viser sensor til en situasjon der jeg kjører inn til et parkeringsplass (ikke fra hovedvei). Da jeg kjørte av kom en forgjenger med hund i bånd gående og var ett steg fra å sett beinet sitt på fotgjengerfeltet. Jeg stoppet, ikke brått men heller ikke pent, fordi jeg mener at jeg helt og holdent har vikeplikt i denne situasjonen. Sensor mener jeg ved denne stoppen kunne heller ha kjørt videre fordi jeg kunne hatt trafikk bak meg, og burde slik sett vært "pågående" og "ta min plass". 

Jeg ble forvirret av dette. Skal jeg ikke overholde vikeplikt ovenfor forgjengere i forgjengerfelt fordi jeg kanskje har noen bak meg? Det kan jeg jo egentlig ha hele tiden, noen ganger må jeg jo stoppe bilen uansett, slik som her? Hele min kjøreopplæring hviler på prinsipper som varsomhet, aktsomhet og at jeg skal ta hensyn. Her mener jeg at sensor ber meg kjøre aggressivt og potensielt gjøre en fotgjenger usikker, eller enda verre; sette fotgjengeren i fare for å bli påkjørt. Kan noen klargjøre hvem som hadde rett her? Jeg eller sensor? 

 

Endret av Dugg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist det er en korrekt fremstilling det du sier her ville jeg så absolutt klaget det inn da sensor i så fall oppfordrer deg til å bryte trafikkreglene, og i det minste kreve en skriftlig begrunnelse til hvorfor du strøk. Det kan være at sensor opplever deg som nølende og usikker i trafikken som jeg tror er den vanligste begrunnelsen for å få stryk, men om sensor trekte deg for at du stoppet for et gangfelt bør i utgangspunkt denne sensoren miste jobben sin.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Vist det er en korrekt fremstilling det du sier her ville jeg så absolutt klaget det inn da sensor i så fall oppfordrer deg til å bryte trafikkreglene, og i det minste kreve en skriftlig begrunnelse til hvorfor du strøk. Det kan være at sensor opplever deg som nølende og usikker i trafikken som jeg tror er den vanligste begrunnelsen for å få stryk, men om sensor trekte deg for at du stoppet for et gangfelt bør i utgangspunkt denne sensoren miste jobben sin.

Det er litt det jeg også tenker. Sensor har oppfordret meg til å bryte vikeplikt og det mener jeg arbeidsgiveren hennes bør vite om. Men hvordan går jeg frem? 

Lenke til kommentar

Pågående og ta din plass blir jo helt feil her, da du som du helt riktig påpeker, har vikeplikt. At du kan risikere å bli kjørt på bakfra i denne situasjonen, vil igjen bety at sjåføren bak ikke holdt forsvarlig avstand. Her er sensor på ville veier om du forklarer riktig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dugg skrev (1 minutt siden):

Det er litt det jeg også tenker. Sensor har oppfordret meg til å bryte vikeplikt og det mener jeg arbeidsgiveren hennes bør vite om. Men hvordan går jeg frem? 

Tenker du i første omgang sender en skriftlig klage til trafikkstasjonen du tok førerprøven hos hvor du argumenterer for hva du mener er feil med sensors vurdering med spesiell tyngde på at sensor ga deg trekk for at du opprettholdt vikeplikt for et gangfelt, samt kreve at du får en skriftlig vurdering på hvorfor du strøk fra sensor om du ikke allerede har fått det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Strøyk på førerprøve - stusser på begrunnelse
Jovia skrev (6 minutter siden):

Pågående og ta din plass blir jo helt feil her, da du som du helt riktig påpeker, har vikeplikt. At du kan risikere å bli kjørt på bakfra i denne situasjonen, vil igjen bety at sjåføren bak ikke holdt forsvarlig avstand. Her er sensor på ville veier om du forklarer riktig. 

Jeg har tenkt meg nøye om og h*n brukte ganske mye tid på å gå gjennom denne situasjonen etter jeg hadde parkert på trafikkstasjonen. Jeg reagerte også der med begrunnelse om vikeplikt for fotgjengere/forgjengerfelt, aktsom og hensynsfull kjøring, men hun ville ikke tenke i sånne baner. Må innrømme jeg ble ganske satt ut. Jeg har snakket med flere i etterkant, også kjørelærer, og de er alle ganske satt ut av sensor. Man vil alltid kunne ha noen bak seg i trafikken, og som det blir poenget av svar i denne tråden så har også de et ansvar for å stoppe dersom nødvendig.

Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Tenker du i første omgang sender en skriftlig klage til trafikkstasjonen du tok førerprøven hos hvor du argumenterer for hva du mener er feil med sensors vurdering med spesiell tyngde på at sensor ga deg trekk for at du opprettholdt vikeplikt for et gangfelt, samt kreve at du får en skriftlig vurdering på hvorfor du strøk fra sensor om du ikke allerede har fått det. 

Jeg har fått en kort skriftlig tilbakemelding som kommer automatisk etter endt førerprøve. Jeg regner med dette er et skjema med ferdigutfylte svar som sensor trykker ut mens vi ennå er i bilen. Denne tilbakemeldingen er generell og inneholder ikke beskrivelser av spesifikke hendelser som i vikeplikt-situasjonen jeg skisserer ovenfor. 

Men jeg tror dere har rett; jeg kommer til å skrive til trafikkstasjonen om dette. Det endrer sikkert ingenting, men jeg mener arbeidsgiveren til vedkommende bør på innblikk i at elevene på førerprøven blir oppfordret til å sjanse/bryte vikeplikt der det er en forgjenger på fotgjengerfelt involvert. At dette blir trukket frem som grunn til stryk er litt alvorlig. 

Lenke til kommentar
Dugg skrev (2 timer siden):

Men jeg tror dere har rett; jeg kommer til å skrive til trafikkstasjonen om dette. Det endrer sikkert ingenting, men jeg mener arbeidsgiveren til vedkommende bør på innblikk i at elevene på førerprøven blir oppfordret til å sjanse/bryte vikeplikt der det er en forgjenger på fotgjengerfelt involvert. At dette blir trukket frem som grunn til stryk er litt alvorlig. 

Dette høres svært merkelig ut, spesielt siden sensorene nå skal ha spesielt fokus på hensyntagen til fotgjengere i forgjengerfelt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Dette høres svært merkelig ut, spesielt siden sensorene nå skal ha spesielt fokus på hensyntagen til fotgjengere i forgjengerfelt.

Ja, enig. Jeg ble ganske satt ut for å si det mildt. Det var jo bare jeg og sensor tilstede, så det blir ord mot ord i denne sammenhengen, men jo - jeg fikk klar beskjed om å kjøre over fotgjengerfelt på tross av at en fotgjenger var på vei ut i det. Dette for å hensynta de bak meg. 

sedsberg skrev (2 minutter siden):

Da jeg tok lappen var det umiddelbart stryk hvis man ikke stoppet for fotgjengere. Måtte fotgjengeren stoppe for deg så var det egentlig bare å kjøre tilbake til biltilsynet og parkere.

Der hvor fotgjengere har "forkjørsrett" vel og merke.

Ja, det mener jeg også. Det er snakk om et fotgjengerfelt i dette tilfellet og etter forskrift om kjørende og gående trafikk §9 avsnitt 2 står det klart og tydelig at gående har prioritet i fotgjengerfelt. Altså får kjørende som skal krysse samme fotgjengerfelt vikeplikt. Jeg trodde dette var veldig enkelt, men etter praten med sensor i går ble jeg usikker. 

Lenke til kommentar

Man SKAL kjøre etter forholdene. Høres nesten ut som sensor har en stryk prosent å treffe, og ikke hatt nok dårlige til oppkjøring den siste tiden.

Her må det klages så lenge det du skriver er helt korrekt. Sensor burte nesten fratas lappen om sterkt sollys imot ikke skal gjøre at man kjører mer forsiktig. Det samme på svingete og ukjente veier.

Når det kommer til fotgjengere så er det kun ved trafikklys man ikke skal stoppe, hvis da fotgjengeren ikke ser lyset og er på vei ut med mobilen i hånda, da kan det være lurt å stoppe også.

Lenke til kommentar

Send inn klage. Om ikke det fører frem kan du vurdere å gå til media. Ganske sikker på at de vil sluke denne saken rått.

Har hørt mange rare historier rundt sensorer. Min kjørelærer fortalte at en av hans tidligere elever strøk fordi hun ikke brukte vindusviskeren på bakruten(!) når det regnet. Dette til tross for at bakrutevisker ikke er påbudt, og ikke alle biler har det. Men har man det er den tydeligvis påbudt å bruke.

Lenke til kommentar
Dugg skrev (46 minutter siden):

Ja, enig. Jeg ble ganske satt ut for å si det mildt. Det var jo bare jeg og sensor tilstede, så det blir ord mot ord i denne sammenhengen, men jo - jeg fikk klar beskjed om å kjøre over fotgjengerfelt på tross av at en fotgjenger var på vei ut i det. Dette for å hensynta de bak meg.

Veldig merkelig. Fasit skal egentlig være stikk motsatt.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (21 minutter siden):

Man SKAL kjøre etter forholdene. Høres nesten ut som sensor har en stryk prosent å treffe, og ikke hatt nok dårlige til oppkjøring den siste tiden.

Her må det klages så lenge det du skriver er helt korrekt. Sensor burte nesten fratas lappen om sterkt sollys imot ikke skal gjøre at man kjører mer forsiktig. Det samme på svingete og ukjente veier.

Når det kommer til fotgjengere så er det kun ved trafikklys man ikke skal stoppe, hvis da fotgjengeren ikke ser lyset og er på vei ut med mobilen i hånda, da kan det være lurt å stoppe også.

Jeg er mye enig. Angående det siste du skriver der; til og med på grønt lys har man jo ikke lov til å kjøre på noen. Så kommer det noen ut i vegen når vi kjører på grønt så må vi stoppe. Derfor må de bak ha forsvarlig avstand slik at de også rekker å stoppe. 

Kajac skrev (9 minutter siden):

Send inn klage. Om ikke det fører frem kan du vurdere å gå til media. Ganske sikker på at de vil sluke denne saken rått.

Har hørt mange rare historier rundt sensorer. Min kjørelærer fortalte at en av hans tidligere elever strøk fordi hun ikke brukte vindusviskeren på bakruten(!) når det regnet. Dette til tross for at bakrutevisker ikke er påbudt, og ikke alle biler har det. Men har man det er den tydeligvis påbudt å bruke.

Jeg har sendt inn en skriftlig klage, så får vi se. Noe burde gjøres med denne sensoren ettersom h*n tydeligvis ikke har den kontrollen en sensor burde ha. Enn at jeg, som faktisk ikke har førerkort ennå, har bedre koll på vegtrafikkloven og vikeplikt enn sensor? Jo mer jeg tenker på det jo mer tullete blir det jo. 

Jeg har tenkt tanken på å skrive et leserinnlegg. Jeg vegrer meg litt ettersom dette tross alt er en ord-mot-ord situasjon. 

Lenke til kommentar
Dugg skrev (1 time siden):

Jeg er mye enig. Angående det siste du skriver der; til og med på grønt lys har man jo ikke lov til å kjøre på noen. Så kommer det noen ut i vegen når vi kjører på grønt så må vi stoppe. Derfor må de bak ha forsvarlig avstand slik at de også rekker å stoppe. 

Man skal selvfølgelig stoppe når noen går ut i veien foran bilen om det er fotgjengerfelt eller ikke. 

Men når du får lappen, og kanskje skal kjøre litt i Oslo hvis du er uheldig, så må man for det meste anta at folk ser at det er rødt for forgjengerne, de fleste er flinke. Men noen er mer opptatt av andre ting og bare går i vei. Blir mye ekstra kø hvis man skal slakke ned selv om man har grønt, selv om farten for det meste ikke er all verden uansett. 

Det er mye klaging på sykkelister, og det er mye rart der, men folk til fots er mye mye verre. Går i veien fordi de ikke gidder 5 meter omvei ved byggearbeider osv. Det er tidvis stressense selv om man kjører passivt, så dukker det opp folk som går rett ut i veien osv.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (35 minutter siden):

Man skal selvfølgelig stoppe når noen går ut i veien foran bilen om det er fotgjengerfelt eller ikke. 

Men når du får lappen, og kanskje skal kjøre litt i Oslo hvis du er uheldig, så må man for det meste anta at folk ser at det er rødt for forgjengerne, de fleste er flinke. Men noen er mer opptatt av andre ting og bare går i vei. Blir mye ekstra kø hvis man skal slakke ned selv om man har grønt, selv om farten for det meste ikke er all verden uansett. 

Det er mye klaging på sykkelister, og det er mye rart der, men folk til fots er mye mye verre. Går i veien fordi de ikke gidder 5 meter omvei ved byggearbeider osv. Det er tidvis stressense selv om man kjører passivt, så dukker det opp folk som går rett ut i veien osv.

Jeg tar til meg denne, og sensor sin tilbakemelding om at jeg kjørte for sakte i forhold til fartsgrense. Men at sensor ber meg bryte vikeplikten ovenfor fotgjenger og i tillegg legger dette som en forutsetning for stryk/bestått på en førerprøve er jeg ikke villig til å se bort fra. Det endrer sikkert ingenting men jeg har skrevet en ganske ærlig e-post til vegvesenet og gitt tilbakemelding. 

Jeg kjører forøvrig ikke i Oslo og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Bor i en annen landsdel. 

Endret av Dugg
Lenke til kommentar
Dugg skrev (6 timer siden):

Hei dere

Et lite spørsmål om førerprøve. Jeg strøyk og har ingen planer om å klage på dette (jeg vet at det ikke fører frem). Men jeg forventer at vegvesenet gir meg en begrunnelse som jeg kan ta med meg videre og bruke for å bli en bedre sjåfør. Min sensor strøk meg fordi h*n mente at jeg kjørte for sakte og på den måten kunne potensielt utgjøre et faremoment for trafikk bak meg. Jeg kjørte litt saktere enn nødvendig fordi det var blendende sollys og vinterføre, enkelte vegstrekk en god del svinger og med "plutselige" fotgjengerfelt og en del turgåere som går i vegbanen (det er ikke fortau der).

Du har fått en begrunnelse, men du velger å ikke ta den til deg. Du henger deg opp i en bestemt hendelse ved et fotgjengerfelt og får tydeligvis med deg 'fansen' i at du har Gjort Alt Riktig.

Ingen av oss har vel noen gang sett deg kjøre, så vi vet ikke hvor tregt du egentlig kjører, men hvis du hadde fått førerkort kan det godt hende du før eller senere ville ha dukket opp i en av trådene som omhandler folk som skaper irritasjon på grunn av sin måte å kjøre bil på. Det finnes folk som insisterer på at det uforsvarlig å kjøre fortere enn 60 på motorvei om vinteren, og de er heller ikke mottakelige for argumenter om at de skaper farlige situasjoner ved sin kjørestil.

Du virker som en umoden sjåfør. Kanskje du rett og slett trenger mer kjøretrening før du er klar for å kjøre solo?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

Du har fått en begrunnelse, men du velger å ikke ta den til deg. Du henger deg opp i en bestemt hendelse ved et fotgjengerfelt og får tydeligvis med deg 'fansen' i at du har Gjort Alt Riktig.

Ingen av oss har vel noen gang sett deg kjøre, så vi vet ikke hvor tregt du egentlig kjører, men hvis du hadde fått førerkort kan det godt hende du før eller senere ville ha dukket opp i en av trådene som omhandler folk som skaper irritasjon på grunn av sin måte å kjøre bil på. Det finnes folk som insisterer på at det uforsvarlig å kjøre fortere enn 60 på motorvei om vinteren, og de er heller ikke mottakelige for argumenter om at de skaper farlige situasjoner ved sin kjørestil.

Du virker som en umoden sjåfør. Kanskje du rett og slett trenger mer kjøretrening før du er klar for å kjøre solo?

Hva er vitsen med å gå rett til moralisering basert på synsing? Det svares objektivt på den informasjonen som er gitt, og dersom denne er riktig fremstilt av trådstarter er det et grovt brudd fra sensor som bør klages inn. Det er ikke noe mening i å synse om det ene eller andre men å gi konkrete svar ut fra oppgitt informasjon, slike innlegg som det du kommer med her har ingen nytte for noen overhode.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (30 minutter siden):

Du har fått en begrunnelse, men du velger å ikke ta den til deg. Du henger deg opp i en bestemt hendelse ved et fotgjengerfelt og får tydeligvis med deg 'fansen' i at du har Gjort Alt Riktig.

Ingen av oss har vel noen gang sett deg kjøre, så vi vet ikke hvor tregt du egentlig kjører, men hvis du hadde fått førerkort kan det godt hende du før eller senere ville ha dukket opp i en av trådene som omhandler folk som skaper irritasjon på grunn av sin måte å kjøre bil på. Det finnes folk som insisterer på at det uforsvarlig å kjøre fortere enn 60 på motorvei om vinteren, og de er heller ikke mottakelige for argumenter om at de skaper farlige situasjoner ved sin kjørestil.

Du virker som en umoden sjåfør. Kanskje du rett og slett trenger mer kjøretrening før du er klar for å kjøre solo?

Men;  "alle" har sin egen kjørestil og vil irritere noen før eller senere. Som fotgjenger er jeg faktisk ganske kraftig irritert på alle nesten-påkjørslene jeg har vært utsatt for selv i fotgjengerfelt og ønsker ikke å bli en "sånn sjåfør". Kanhende du er en av disse med et løst forhold til ditt eget skjønn og lovverk, men jeg har det ikke. Vikeplikt er vikeplikt, det handler faktisk ikke om annet enn å lese loven og iverksette i praksis. Det var her jeg mente sensor bommet kraftig og det må det være lov å reagere på. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...