Gå til innhold

Forferdet over at Raspberry Pi plutselig «ringer hjem» til Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Sist eg nytta Apt var det kun ein pull av hvilke pakkar som var tilgjengelege på repoet. Ingen informasjon går andre vegen med mindre du har aktivert ting som t.d. Popularity-Contest, og sjølv då går vel den til distroen og ikkje til det enkelte repo?

Apt byggjer ein lokal liste over kva pakkar som er tilgjengelege, og kva repo dei ligg på (apt-get update friskar opp denne lista). Denne er kun på di maskin, og deles ikkje tilbake til repo.

Når du så installerar eller oppdaterar pakkar er det einaste dei kan logge om ein gitt IP hentar ei gitt pakke frå deira eigne repo. Maskina di vel sjølv ut kva pakkar som skal trekkast ned, basert på kva repo som har den beste pakken og er prioritert for deg med tanke på hastighet etc.

Microsoft kan med andre ord sjå at du hentar pakkelista frå tenaren deira, og at du installerar pakkar frå dei (om du då gjer det). Dei ser ikkje om du installerar pakkar frå andre repos.

Så, kva data er det då Microsoft potensielt kan samle dersom dei ønskar det? Ikkje særleg mykje. Dei kan fylle datafelta "Har Raspberry Pi OS" og "Lasta pakke sånn og slik frå oss", dersom dei i det heile teke gidd å logge dette. Det gir dei ingenting, og risikoen for omdømmetap er for stor. Ein ser jo det mellom anna her, der folk er i harnisk fordi det har vorte lettare for dei å laste ned eit kodeverktøy som faktisk byrjar å verte populært, utan at det er i det heile tatt sannsynleggjort at det har vore skumle hensikter bak.

Alt dette er fri kildekode, så det er berre å gå gjennom Apt dersom ein framleis ser skuggemannen under senga.

Lenke til kommentar

Hvem i svarte er det som har oversatt repository til forråd? Dette er på ITavisen-nivå 😮

Ellers; å hente en pakkeliste er ikke det samme som å "ringe hjem". Det er noe en "proff-avis" som Digi burde klare å få rett. Og det er nok også noe de fleste linux-brukere vet. Denne saken handler egentlig kun om at linux og OSS-purister skriker høyt fordi store, farlige microsoft titter innom. Dette er bare gatekeeping på et enda lavere nivå enn vanlig.

Endret av Kajac
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 timer siden):

Hvem i svarte er det som har oversatt repository til forråd? Dette er på ITavisen-nivå 😮

Jeg synes det var oppklarende ettersom jeg aldri har hatt noe annet forhold til det engelske ordet enn konteksten det blir brukt i. Fint at det norske språk ikke bare erroderer bort.

Edit: Jeg ser nå at de burde brukt programvarelager i stedet for.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det var oppklarende ettersom jeg aldri har hatt noe annet forhold til det engelske ordet enn konteksten det blir brukt i. Fint at det norske språk ikke bare erroderer bort.

Det hadde vært fint det, om de hadde brukt det faktiske norske ordet, programvarelager.

Å oversette fritt på denne måten minner om når Trond Bie stadig vekk oversatte watchface (urskive) til klokkeansikt...

Endret av Kajac
  • Liker 7
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kajac said:

Til @Harald Brombach (digi.no), google gir kun ett treff på programvare-forråd, og det er denne "artikkelen". Hvis du skal bruke norske ord, kan du være så grei å bruke det faktisk norske ordet, programvarelager, i stedet for å finne på ting selv? Det siste vi trenger er at journalistene selv sprer tullespråk.

Jeg er ikke enig. Vi trenger flere erkenorske ord som Vippse, Tæppe, internettforsterker etc.

Lenke til kommentar

Hver gang man bruker apt get? Det høres rart ut. Fra andre artikler virker det som om den kun ringer til microsoft når man kjører kommandoen for å oppdatere alle pakkene man har eller selve operativsystemet. Dette er normal oppførsel, man ringer alle pakkene på listen. Du vil ikke sende informasjon til microsoft hvis du installerer en annen pakke.

Det er vel en del som ikke liker microsoft og andre store tech firma og skulle ønske at slike endringer ble annonsert på forhånd. Det er velkjent at disse firmaene samler store mengder data om sine brukere og deres aktiviteter. Noen ønsker å unngå akkurat det. Jeg vet ikke hvor mange av dere som så på pressekonferansen til sikkerhetstjenestene i går. Det kom der ganske tydelig frem at store teknologi selvskaper har bedre muligheter en PST til å overvåke befolkningen, gitt at PST ikke har deg under direkte overvåking. Big data er et problem og vil bli et enda større problem i fremtiden. Jeg forstår at noen missliker oppdateringer som dette.

Heldigvis, på linux kan kan fjerne det man vil. Det er ikke noe problem å kvitte seg med denne pakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 timer siden):

Til @Harald Brombach (digi.no), google gir kun ett treff på programvare-forråd, og det er denne "artikkelen". Hvis du skal bruke norske ord, kan du være så grei å bruke det faktisk norske ordet, programvarelager, i stedet for å finne på ting selv? Det siste vi trenger er at journalistene selv sprer tullespråk.

Det er godt mulig at «programvareforråd» ikke er det aller beste uttrykket, selv om både «repository» og «forråd» handler om oppbevaring. «Programvarelager» er kanskje vanlige og bedre(?), men i praksis er det og «programvareforråd» synonymer. Utfordringen uansett er å finne et norsk uttrykk som er bedre enn «repositorium», som vi har brukt noen ganger tidligere. Siden du skriver at «programvarelager» er det faktisk (og dermed eneste) norske ordet for dette: Hvilke ordbøker er det som oversetter «repository» med «programvarelager»? 

 

 

Lenke til kommentar
Flin skrev (7 minutter siden):

Hver gang man bruker apt get? Det høres rart ut. Fra andre artikler virker det som om den kun ringer til microsoft når man kjører kommandoen for å oppdatere alle pakkene man har eller selve operativsystemet. Dette er normal oppførsel, man ringer alle pakkene på listen. Du vil ikke sende informasjon til microsoft hvis du installerer en annen pakke.
 

Er langt fra noen ekspert på apt-get, og støttet meg her på det som ble skrevet i forumene rundt denne saken, men ved installasjon av en pakke må vel også apt-get vite hvilke pakker som er tilgjengelige hvor? Og da må det vel hentes en oppdatert oversikt fra hvert sted? Eller finnes det en sentral oversikt?

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (17 minutter siden):

Mener å huske man brukte pakkebrønn da jeg var ung...

Ja, det har jeg også hørt. Lenge siden nå, da 

 

Harald Brombach (digi.no) skrev (44 minutter siden):

Det er godt mulig at «programvareforråd» ikke er det aller beste uttrykket, selv om både «repository» og «forråd» handler om oppbevaring. «Programvarelager» er kanskje vanlige og bedre(?), men i praksis er det og «programvareforråd» synonymer. Utfordringen uansett er å finne et norsk uttrykk som er bedre enn «repositorium», som vi har brukt noen ganger tidligere. Siden du skriver at «programvarelager» er det faktisk (og dermed eneste) norske ordet for dette: Hvilke ordbøker er det som oversetter «repository» med «programvarelager»? 

Tviler på det finnes i ordbøkene, da det er et sammensatt ord og de fleste i Norge bruker repository. Men det finnes i Wikipedia og i Google Translate. Pakkebrønn er også et godt alternativ som @PingEnt nevner. Et søk etter "programvareforråd" viser at dette er et ord du fant på i forbindelse med denne artikkelen. Om jeg tar feil, kom gjerne med andre eksempler der "programvareforråd" er brukt.

 Jeg tenker at man heller bør bruke de engelske ordene fremfor å finne på norske. Men i dette tilfellet hadde det tatt deg 10 sekunder å finne ut at det allerede eksisterer norske ord for "software repository".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...