Gå til innhold

Varmeproblem: Bytte ut gammel kjølepasta


DJViking

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg har akkurat kålet med min sønn sin PC har lignende oppsett på CPU med Corsair. 

  1. Slike ferdigbygde vannkjøling skal i utgangspunktet være bare å hive inn. Det er ikke tilrettelagt for etterfylling av væske. Min erfaring er at systemet får luft i systemet før eller senere. Dersom pumpen spinner i luft, sirkulerer ikke vannet. Dersom det er luftlomme i radiator, fungerer ikke kjølingen.
  2. Varm CPU og romtemperert radiator beviser at vann ikke sirkulerer. Radiator blir litt lunken ved hard bruk.
  3. Før du river alt i fra hverandre, så må du sjekke følgende: 
    1. Napp ledning som sedsberg til pumpe og sjekk om status er den samme.
    2. Sjekk bios. Sirkulasjonspumpen er koblet vanligvis på hovedkort til CPU1 fan. Sjekk at bois ikke er innstillt CPU1 med noe form for noisless mode aller noe. Da vil CPU1 throtle ned. Pumpen skal ha 12V hele tiden. Gjerne kobl pumpen til en annen 12V plass i pcen for å være sikker. Corsair-pumpen og sikkert din og, har egen elektronikk som styrer strøm til pumpen. Denne elektronikken liker ikke PWM eller annet strømstyring fra hovedkortet. 
  4. Du kan muligens sjekke at pumpen går i BIOS. Se etter fan RPM på CPU1.
  5. CPU vil throtle ned (frekvens) om den blir for varm. Da er kjøleblokk ganske varm og  begge slangene er varm 3-5 cm ut fra blokken.
  6. Fungerende kjølesystem skal ha lunken blokk og slanger. Stort sett sirkuler vannet så fort rundt at du ikke kan kjenne forskjell på inn og ut slange temperatur på et fungerende system. 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Mest sanslynlig. Du må trolig bryte en forsegling og butikk/verksted/produsent vet jo ikke om du har prøvd å fylle på eller om du har tappet det ut selv.

For å fylle på korrekt må du ha ustyr for å dra vakum i systemet.

I følge en jeg kjenner som har samme kjøler så er det en fillport man kan bruke for å etterfylle. Ingen forsegling på den.

Ser ut som det skal være vedlikehold på denne kjøleren

https://support.fractal-design.com/support/solutions/articles/4000064891-kelvin-series-maintenance#:~:text=Use canned air to clean,distilled water every 24 months

Use canned air to clean radiator fins and fans. Recommendation is 6 months.
Refill with distilled water every 24 months. 

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg fikk fylt på destillert vann, og lagt på ny kjølepasta. Startet opp i BIOS og kunne se at temperaturen gikk raskt opp til 60-80 grader.

Det er nok da pumpen som ikke lenger virker. Har nå opprettet reklamasjon hos Komplett. Fractal supporterer ikke lenger Kelvin-serien siden den er utgått, men da betyr det vel at dem ikke reparerer og at jeg får ny av den modellen dem selger. Fractal tilbyr 5 års garanti, og Norge har 5 års reklamasjon.

Lenke til kommentar
Luske_Ludvig skrev (På 1.2.2021 den 13.28):

I mangel på noe annet brukte jeg Biltema ART 36-910 aluminium paste ment til smøring av bremser osv. Brukte på min XEON cpu med halvveis passive kjøleblokk.  Koster 60 kr og 100g holder for resten av mitt liv med mitt forbruk. CPU når 70 grader på max. 

Normal kjølepasta er ikke strømførende, noe den aluminium pastaen du kjøpte på Biltema mest sannsynlig er.

Så hvis du får på litt for mye risikerer du å få en kortslutning.

 

 

Vedr å fjerne gammel pasta så fremst den ikke er størknet så holder det med lett fuktig mikrofiberklut.

Lenke til kommentar
On 1/28/2021 at 1:02 PM, DJViking said:

Jeg leste noe om at man kunne(burde?) bruke alkohol for å fjerne restene som sitter fast på overfalten av CPUen. Hvis jeg trenger noe slik, hva kan/bør jeg kjøpe? En flaske 60% alkohol på Vinmonopolet, eller noe som selges av diverse nettbutikker til dette formålet?

Kjøp blårens hos nærmeste Jernia, OBS bygg, Malia osv. Husk å bruke en klut som ikke loer. Det fordamper hurtig og etterlater minimalt med produktrester.

Eventuelt bestill ArtiClean 1+2 i en nettbutikk.

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/maling-og-tilbehor/rengjoring-c38dd9a4/blatind-blarens/
https://deal.no/arctic-silver-articlean-1-2-2x30ml/cat-p/c/p1570621

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...