Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vaksinemotstander?


AnnonymG

Anbefalte innlegg

Sitat

Vaksine i seg selv er bare sprøyt. At du er for vaksine sier mer om deg enn andre.

Spessielt begrensinger med vaksinepass, at de som ikke tar vaksine blir nektet å gå på kino, eller gjøre noe sosialt, kan jo håpe det ikke blir slik at de som nekter vaksine ikke får reise blir satt i karantene resten av livet?

Finnes det noen untakk for de som slipper eller ikke får vaksine? anders bering brevik eller andre som sitter inne? i så fall bortkastet penger. Samme med andre forbrytere. Men tror faktisk med tanke på denne håpløs staten vi de komme først i køen før de som får penger fra nav og ikke har jobb å gå til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (30 minutter siden):

Spessielt begrensinger med vaksinepass, at de som ikke tar vaksine blir nektet å gå på kino, eller gjøre noe sosialt, kan jo håpe det ikke blir slik at de som nekter vaksine ikke får reise blir satt i karantene resten av livet?

Finnes det noen untakk for de som slipper eller ikke får vaksine? anders bering brevik eller andre som sitter inne? i så fall bortkastet penger. Samme med andre forbrytere. Men tror faktisk med tanke på denne håpløs staten vi de komme først i køen før de som får penger fra nav og ikke har jobb å gå til.

I noen land så kan man faktisk bli nektet entre om man ikke kan vise til at man har tatt den og den vaksinen. Og i noen land så sies det at ma  bør ta vaksine mot f.eks hepatitt a og b.. 

Men jeg regner med at dem som prøver å vri seg unna covidvaksinen også vrir seg unna bcg, polio, hepatitt, rabbis,  røde hunder etc..

Noe det har vist seg at dem ikke gjør. Da synes jeg det blir bare feil av dem å klage på andre som velger å ta den vaksinen, når de selv tar vaksine selv uten å være like skeptisk. Selvmotsigende tullinger.

Jeg/min mor har valgt å ikke gi meg disse vaksinene når jeg var yngre, og i voksen alder så har jeg heller ikke valgt å ta disse vaksinene.

Endret av Laffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja tok selv de vaksinene man måtte på skolen. Var heldigvis ikke mye, men syns det er idiotisk det skal være forskjell på de som tar og de som ikke tar, om 80% av befolkningen eller mere er vaksinert er vel de under 20% lite totalsett. Er jo alltid noen som havner sist i køen så er spørsmålet om tid før ferien om man blir nektet utreise hvis man ikke tar det.

Kan jo forstå i fly etc men å bli nekte sverige tur eller tur i eu syns jeg er drøyt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
2 hours ago, Laffe said:

Vaksine i seg selv er bare sprøyt. At du er for vaksine sier mer om deg enn andre.

Så hvor leste du at jeg er 'for vaksine', hva nå det betyr.

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (På 13.1.2021 den 3.12):

Nei gi vaksinenekterne en gul stjerne og send dem til Bjørnøya. Hvor langt unna tror du Nazi-Tyskland er nå?

Forstår at du er i mot denne vaksinen, men stiller det bak såkalte eksperter når drt kommer til hepatitt eller polio-vaksinene. Du er klar over at disse vaksinene også er, i likhet med Covid, kun svada

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
Just now, Laffe said:

Forstår at du er i mot denne vaksinen, men stiller det bak såkalte eksperter når drt kommer til hepatitt eller polio-vaksinene. Du er klar over at disse vaksinene også er, i likhet med Covid, kun svada

Hehe, da tror jeg du har lest noe jeg ikke har skrevet :)

Lenke til kommentar

Okey, men nå synes jeg vi kan komme litt tilbake det TS faktisk spør om, nemlig hvorfor enkelte er mot vaksiner men annen behandling er de plutselig ikke imot. Tror flertallet her inne, inkludert meg selv, tolket førsteinnlegget som et retorisk spørsmål og ikke en undring, men skal gjøre mitt beste forsøk på å komme tilbake til hensikten med TS førsteinnlegg og svare hvorfor, og nå skal jeg svare på en skikkelig politisk ukorrekt måte men også rett ifra levra: 

Vaksinemotstandere er generelt sett engstelige, uopplyste, "enkle i hodet" og/eller evt. radikalisert gjennom diverse alternativpjatt. Noen er flere av delene, andre bare en av delene. De har mangel på forståelse om hvordan medisin og helse fungerer, og eier ikke kildekritikk. Derfor kan de støtte noe men ikke alt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg syns Dr Wasim Zahid's nylige video hvor han intervjuer Gunnar Tjomlid går litt mer i dybden på hvorfor vaksine skepsis eksiterer, litt filosfisk i forhold til hvordan den mennskelige hjerne og dens tankemønster fungerer ved at det hele tiden leter etter mønster og korrelasjoner som egentlig ikke kanskje er reelle i det heletatt. En veldig god video for de som interesserer seg for slikt å se :)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg registrerer et utrolig behov for å sykeliggjøre de som ikke ønsker å vaksinere seg og må si jeg lurer på hvorfor det er sånn? Er det frykt som er årsaken?

For min egen del handler forskjellen mellom vaksiner og annen medisinering om akuttmedisin vs medisinering over tid vs medisinering før sykom oppstår.

Det første er noe jeg tar imot i nøden, resten holder jeg meg unna så lenge jeg kan, og særlig det sistnevnte. Dette ganske enkelt fordi alle medisiner inneholder skadelige stoffer som jeg ikke ønsker å ha i kroppen. 

Lenke til kommentar

Mangel på forståelse på hvordan vaksiner fungerer er kanskje ikke beste forutsetningen for å ta valg som ikke bare omfatter en selv. Alle antivaxxere jeg har diskutert med skjønner ikke hvordan vaksine fungerer, og man blir jo litt satt ut når man hører at enkelte tror at det er tryggere å gjennomgå sykdom versus å ta vaksine, og at kroppen ikke lærer å bli syk ved vaksine. Da forstår man ikke kunnskap som det forventet at barn, med en ikke ferdigutviklet hjerne (hjernen er ikke ferdig utviklet før ca 25 år) skal forstå. 

Men så klart, det er jo alltids noen som ikke VIL forstå, de bare er gratispassasjerer, gambler med sitt eget og andres liv fordi de er bare er kjipe mennesker som kun bryr seg om seg selv? Da håper jeg nesten at man er litt enkel i hodet, for da er man i det minste ikke kjip med vilje 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hapi70 said:

Jeg registrerer et utrolig behov for å sykeliggjøre de som ikke ønsker å vaksinere seg og må si jeg lurer på hvorfor det er sånn? Er det frykt som er årsaken?

For min egen del handler forskjellen mellom vaksiner og annen medisinering om akuttmedisin vs medisinering over tid vs medisinering før sykom oppstår.

Det første er noe jeg tar imot i nøden, resten holder jeg meg unna så lenge jeg kan, og særlig det sistnevnte. Dette ganske enkelt fordi alle medisiner inneholder skadelige stoffer som jeg ikke ønsker å ha i kroppen. 

Så hvis du blir akutt syk på grunn av Covid-19, evt. får respirasjonssvikt, så vil du motta medisinering, men du vil ikke ta vaksinen for å ikke få Covid-19 i utgangspunktet? 

Hvordan tror du dette utspiller seg rent kostnadsmessig? Innleggelse på intensiv med 1:1 kontakt med pleier over 3-4 uker, kontra to doser vaksiner? For det første tar det mye kapasitet på sykehuset, og for det andre er kostnaden ekstremt mye mer ved innleggelse.

Det er de samme legene som anbefaler vaksinen, som de som behandler pasienter med Covid-19. 

GiaMahan har noen gode poeng. Ja innleggsspørsmålet er både retorisk, men også ønske om en forståelse for hva vaksinemotstandere egentlig tenker, hva er bakgrunnen for at man ikke vil ta vaksinen? Jeg har ikke sett et eneste faglig argument av motstanderne i tråden, kun at man ikke vil/ønsker å ta vaksinen, for eksempel --> 

3 hours ago, Dirigo said:

Jeg kommer aldri til å la meg sjikanere til å ta en vaksine. Covid-19-vaksinen er humbug, faktisk farlig, og jeg kommer aldri til å ta den helt uavhengig konsekvensene.

--> det er ingen begrunnelse om hvorfor, det er en ren påstand uten kildehenvisning om at vaksinen er farlig. Jeg etterlyser svar på hvorfor man ikke ønsker å ta vaksinen, ikke bare et ubegrunnet standpunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (2 timer siden):

Mangel på forståelse på hvordan vaksiner fungerer er kanskje ikke beste forutsetningen for å ta valg som ikke bare omfatter en selv. Alle antivaxxere jeg har diskutert med skjønner ikke hvordan vaksine fungerer, og man blir jo litt satt ut når man hører at enkelte tror at det er tryggere å gjennomgå sykdom versus å ta vaksine, og at kroppen ikke lærer å bli syk ved vaksine.


Det kan nok være riktig for enkelte som er mega-antivaksere, at de ikke tror vaksiner fungerer,  men jeg tror at for mange som ikke ønsker vaksine, så er det nettopp at de tror risikoen for å bli alvorlig syk er større ved vaksinering.

Vaksiner fører med seg risiko for sykdom.
Dette er helt ubestridt, man kan bli alvorlig syk av de fleste vaksiner, trolig også av flere av coronavaksinene som har kommet, eller kommer til å komme.

Vi vet fra tidligere at folk har fått diverse nevrologiske sykdommer og annet etter vaksinering, så risikoen er i aller høyeste grad reell, om dog liten.

Problemet her oppstår nok heller når vanlige folk skal forsøke å ta en risikovurdering.
Pussig nok så spiller ikke alltid intelligens noen rolle, svært smarte mennesker kan også totalt mangle evnen til å vurdere risiko.

Man anser da at risikoen for at man selv blir smittet av viruset er lav, samt at dersom man er delvis frisk, så anser man risikoen for å bli alvorlig syk eller dø av viruset, for å være relativ liten.

Så forstår man ikke helt tallene, eller lager en oppkonstruert problemstilling, hvor vaksinen plutselig blir farligere enn viruset, selv om det omvendte egentlig er tilfelle ... faktisk med så god margin at dersom man forsto risikoen så ville man løpt å tatt vaksine hver dag hele uken.

Samtidig så forstår man ikke, eller driter i, den positive effekten vaksine har på samfunnet som helhet.
Dersom så mange som mulig vaksinerer seg, så fungerer det bedre på å få ned smitten, og beskytter også de som ulike anledninger ikke kan ta vaksine bedre.

Så finnes det også enkelte som har en reell frykt for at vaksinene skal tukle med DNA slik at de også blir øglemennesker, eller at de skal få sprøytet inn sporingsbrikker som er koblet opp til 5G, at det hele er en konspirasjon og den slags.
Jeg tror dette også oppleves som en virkelig og reell frykt for de gjelder, og de bør derfor åpenbart få slippe å vaksinere seg.

Faktisk så bør alle som ikke ønsker å få vaksine slippe det. Det skal selvfølgelig være frivillig for alle.
Ønsker man større oppslutning om vaksineringen, så må man eventuelt gjøre et større arbeid for å forklare folk hvordan de virker, og hva den virkelige risikoen er ved vaksinen, målt opp mot risikoen for sykdom osv. 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (18 timer siden):


Det kan nok være riktig for enkelte som er mega-antivaksere, at de ikke tror vaksiner fungerer,  men jeg tror at for mange som ikke ønsker vaksine, så er det nettopp at de tror risikoen for å bli alvorlig syk er større ved vaksinering.

Vaksiner fører med seg risiko for sykdom.
Dette er helt ubestridt, man kan bli alvorlig syk av de fleste vaksiner, trolig også av flere av coronavaksinene som har kommet, eller kommer til å komme.

Vi vet fra tidligere at folk har fått diverse nevrologiske sykdommer og annet etter vaksinering, så risikoen er i aller høyeste grad reell, om dog liten.

Problemet her oppstår nok heller når vanlige folk skal forsøke å ta en risikovurdering.
Pussig nok så spiller ikke alltid intelligens noen rolle, svært smarte mennesker kan også totalt mangle evnen til å vurdere risiko.

Man anser da at risikoen for at man selv blir smittet av viruset er lav, samt at dersom man er delvis frisk, så anser man risikoen for å bli alvorlig syk eller dø av viruset, for å være relativ liten.

Så forstår man ikke helt tallene, eller lager en oppkonstruert problemstilling, hvor vaksinen plutselig blir farligere enn viruset, selv om det omvendte egentlig er tilfelle ... faktisk med så god margin at dersom man forsto risikoen så ville man løpt å tatt vaksine hver dag hele uken.

Samtidig så forstår man ikke, eller driter i, den positive effekten vaksine har på samfunnet som helhet.
Dersom så mange som mulig vaksinerer seg, så fungerer det bedre på å få ned smitten, og beskytter også de som ulike anledninger ikke kan ta vaksine bedre.

Så finnes det også enkelte som har en reell frykt for at vaksinene skal tukle med DNA slik at de også blir øglemennesker, eller at de skal få sprøytet inn sporingsbrikker som er koblet opp til 5G, at det hele er en konspirasjon og den slags.
Jeg tror dette også oppleves som en virkelig og reell frykt for de gjelder, og de bør derfor åpenbart få slippe å vaksinere seg.

Faktisk så bør alle som ikke ønsker å få vaksine slippe det. Det skal selvfølgelig være frivillig for alle.
Ønsker man større oppslutning om vaksineringen, så må man eventuelt gjøre et større arbeid for å forklare folk hvordan de virker, og hva den virkelige risikoen er ved vaksinen, målt opp mot risikoen for sykdom osv. 

Jeg er helt enig i at dersom man ønsker større oppslutning om vaksinering, så er det beste som hjelper tilstrekkelig informasjon. Og du har et godt poeng angående risikovurdering. 

Men det er noe med å bruke sine krefter på en fornuftig måte. Vi kan dele befolkningen i tre deler. De aller fleste gjør det de skal, dvs. ta vaksiner, forstår mekanismen bak vaksiner og er mottakelige for informasjon. De på motsatt side er det ikke verdt å bruke tiden på, for uansett hvor mange argumenter man kommer med, så har de, av ymse grunner som jeg har nevnt over, ikke evne eller ønske til å ta til seg evidensbasert informasjon. Så har du en en gruppe på midten, de som hører litt på begge sider og er usikre. Det er disse du sikter til, og jeg er helt enig i at disse trenger tilstrekkelig informasjon og trygging, og de synes jeg det verdt å bruke tiden sin på. 

Vi har eksempler her i tråden hvor vedkommende ikke skjønner hvorfor det ikke er BV-sak at enkelte foreldre ikke velger å vaksinere barna sine. Får barna disse sykdommene som vaksineres mot, så kan vi risikere at disse barna dør en smertefull død, og mister livet i ung alder. Å frata barn beskyttelse mot sykdommer som man forebygge, det er ikke noe annet en omsorgssvikt.  Barnedødeligheten i verden har gått ned som følge av økt tilgjengelighet av vaksiner. Og så er det noen som ønsker å jobbe imot dette? What? Mennesker som ikke mener at det er omsorgssvikt med uvaksinerte barn, tror jeg nok er helt håpløst å prøve overbevise, selv gjennom grundig informasjon.  

Er jo frivillig å ta vaksine nå, så de som ikke vil ta den får jo slippe. Dess mer frivillig ting foregår dess bedre er det. Men folk trenger nok å pushes litt, og se at faktisk går bra. Hvis man konstant rømmer fra alt som virker skummelt får man jo ingen erfaringer med at det faktisk går bra. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...