Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vaksinemotstander?


AnnonymG

Anbefalte innlegg

Overrasket over at det er så store motforestillinger mot å vaksinere seg. Det er stor skepsis, greit nok, men hvilke forventninger har man egentlig? Man har nå sett i mange land at kapasiteten til sykehusene er overskredet, og man kan ikke behandle alle syke som har behov for sykehusbehandling. I tillegg er det en viss risiko for at de som blir syke får varige mén av ulike sorter. Vaksiner er per nå det eneste som kan gjøre personer immun mot viruset for å unngå utvikling av sykdommen viruset forårsaker. Kan man forvente å bli behandlet på sykehus når man nekter å ta vaksinen? Man kan ikke be om pose og sekk.... ? Vaksiner har en risiko for bivirkninger, men det har alle medisiner. Faktisk er det f.eks. ca 10% av befolkningen som angir penicillin-allergi, sannsynligvis er det <1% som har det. Medisinen har reddet millioner av menneskeliv, men samtidig gir det potensielt livsfarlig bivirkning hos en viss andel av befolkningen - men skepsisen er jo minimalt. Faktisk er det ikke uvanlig at folk BER om å få penicillin hos legen når de er syke. Skulle man fulgt samme holdning som corona-vaksinen, så hadde vi vært fri for antibiotika-resistens for lenge siden (?). 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9ObJVW/her-vil-kun-4-av-10-ta-vaksinen 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg er kritisk til med norsk helsevesen, er folk kan være så uansvarlige og usolidariske, og allikevel få helsehjelp, dekket av det offentlige. Sånn som med de som nekter å ta coronavaksine, ikke bruker munnbind, ikke vasker seg på hendene og som ikke har nok avstand til andre. Så skal de få behandling og reddes på sykehus når de blir syke versus de som har gjort sitt beste for å unngå å bli smittet og unngå å smitte for andre? Uforståelig for min del. 

Igår tok jeg vaksiner mot pneumokokk og influensa. Om to uker Boostrix og hepatitt, og så påbegynner jeg HPV-vaksinasjon to uker etter der igjen. Alt dette tar jeg for forebygge sykdom selv, men også fordi jeg er opptatt av flokkimmunitet, beskytte sårbare pasienter, redusere risikoen for å bli en belastning selv på helsevesenet og fordi jeg vil unngå sykefravær i jobb pga sykdom som kan forebygges. Som helsepersonell har jeg ekstra ansvar og man skal gå foran som en rollemodell. 

Om man som helsepersonell ikke vaksinerer seg, (uten gyldig grunn til å la være) burde man fratas autorisasjon og jeg synes at foreldre som ikke vaksinerer barna sine, burde fått vurdert om de egnede som foreldre. Det kan få alvorlige konsekvenser for barns helse når man ikke vaksinerer dem, så det burde vært en rutine for å kontakte BV hvis ikke

Har bivirkninger etter vaksinasjon igår, men ikke noe farlig og ikke noe som var uventet. Er øm i armen og kjenner meg "støl" i den armen lungebetennelse-vaksinen ble satt i,  men det går over. Kjenner nesten ingenting der influensavaksinen ble satt (i andre armen).

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vaksine motstandere burde få portforbud når vi kommer der, vi er trossalt inne i en dødelig pandemi som ødelegger både liv og økonomi. Vaksinen er det største håpet en har for å få bukt/en bedre situasjon på pandemien og noen ønsker å sette en stopper for dette pga de har lest en meme eller reddit post. Galskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er jo for det å fjerne økonomisk støtte til foreldre som ikke vaksinerer barna sine. Synes da at de som nekter å ta koronavaksine også burde miste mange av godene som velferdssamfunnet Norge ellers hadde gitt de :)

"Åja så du nektet å ta vaksine som staten ville gi deg, men du vil ha sykepenger og livredningspakke til stearinlysbutikken din som har gått med tap siden Mars? Nånei".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ett innlegg ble fjernet. Jeg tror vi tar å roer ned litt på retoriker her nå bare helt fra starten av, la oss ha en sakelig diskusjon om dette her, men prøv å hold dere for god til å begynne med skitslenging :) 

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden, eventuelle henvendelser kan bli sendt på PM til undertegnede. 

Edit: Bare for å oppklare ser jeg ikke noe galt i det som har blitt skrevet her så langt, kun det innlegget som ble fjernet, om det ikke kom helt klart frem.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Ja her er det bare å begynne med gul stjerne. Noen som har hørt at vi ikke må la Nazi-Tyskland skje igjen? En liten pandemi og vips så var det glemt gitt. Ser frem til å bli utvist til Bjørnøya.

Lenke til kommentar
Just now, Hapi70 said:

Ja her er det bare å begynne med gul stjerne. Noen som har hørt at vi ikke må la Nazi-Tyskland skje igjen? En liten pandemi og vips så var det glemt gitt. Ser frem til å bli utvist til Bjørnøya.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med gul stjerne og Tyskland, vil du utdype? Er nok bare meg som ikke helt skjønner metaforen 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 13.1.2021 den 2.18):

Jeg trenger ikke vaksinen hvis jeg har aldri tatt noen medisiner og det var mange år siden jeg var syk.

En sun livsstil er mye viktigere synes jeg. Prøv is bading nå, perfekt vær 👌

Men jeg har ikke noe imot at andre tar vaksinen da. Just i dont need it. 

Mvh ☀️ sov godt alle

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 minutter siden):

Når vaksinesertifikatet kommer kan de uvaksinerte bli nektet adgang her og der. Kanskje til og med få bøter for å oppholde seg på offentlige steder.

Du kan printe et dokument fra helsenorge.no som stadfester alle vaksinene du har fått, inkludert covid-19. (Min covid-19 vaksine er registrert der allerede). Vaksinepass finnes forøvrig allerede for noen sykdommer.

Hadde vært flott om noldusene som nekter ta vaksinen basert på egen ignoranse får visse ulemper i hverdagen frem til de tar til fornuft. 

 

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
7 minutes ago, AnnonymG said:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med gul stjerne og Tyskland, vil du utdype? Er nok bare meg som ikke helt skjønner metaforen 

 

On 1/19/2021 at 6:13 PM, Sydvest said:

Jeg er jo for det å fjerne økonomisk støtte til foreldre som ikke vaksinerer barna sine. Synes da at de som nekter å ta koronavaksine også burde miste mange av godene som velferdssamfunnet Norge ellers hadde gitt de :)

"Åja så du nektet å ta vaksine som staten ville gi deg, men du vil ha sykepenger og livredningspakke til stearinlysbutikken din som har gått med tap siden Mars? Nånei".

 

On 1/19/2021 at 6:06 PM, Salvesen. said:

Vaksine motstandere burde få portforbud når vi kommer der, vi er trossalt inne i en dødelig pandemi som ødelegger både liv og økonomi. Vaksinen er det største håpet en har for å få bukt/en bedre situasjon på pandemien og noen ønsker å sette en stopper for dette pga de har lest en meme eller reddit post. Galskap.

 

On 1/19/2021 at 6:00 PM, GiaMahan said:

Det eneste jeg er kritisk til med norsk helsevesen, er folk kan være så uansvarlige og usolidariske, og allikevel få helsehjelp, dekket av det offentlige. Sånn som med de som nekter å ta coronavaksine, ikke bruker munnbind, ikke vasker seg på hendene og som ikke har nok avstand til andre. Så skal de få behandling og reddes på sykehus når de blir syke versus de som har gjort sitt beste for å unngå å bli smittet og unngå å smitte for andre? Uforståelig for min del. 

Igår tok jeg vaksiner mot pneumokokk og influensa. Om to uker Boostrix og hepatitt, og så påbegynner jeg HPV-vaksinasjon to uker etter der igjen. Alt dette tar jeg for forebygge sykdom selv, men også fordi jeg er opptatt av flokkimmunitet, beskytte sårbare pasienter, redusere risikoen for å bli en belastning selv på helsevesenet og fordi jeg vil unngå sykefravær i jobb pga sykdom som kan forebygges. Som helsepersonell har jeg ekstra ansvar og man skal gå foran som en rollemodell. 

Om man som helsepersonell ikke vaksinerer seg, (uten gyldig grunn til å la være) burde man fratas autorisasjon og jeg synes at foreldre som ikke vaksinerer barna sine, burde fått vurdert om de egnede som foreldre. Det kan få alvorlige konsekvenser for barns helse når man ikke vaksinerer dem, så det burde vært en rutine for å kontakte BV hvis ikke

Har bivirkninger etter vaksinasjon igår, men ikke noe farlig og ikke noe som var uventet. Er øm i armen og kjenner meg "støl" i den armen lungebetennelse-vaksinen ble satt i,  men det går over. Kjenner nesten ingenting der influensavaksinen ble satt (i andre armen).

Jeg må le, det må være helt gale mennesker som er her inne.
Ta fra uvaksinerte helsehjelp, ta fra dem økonomisk støtte, sperr dem inne, ta fra dem jobben og ta fra dem barna deres. Og du øverst der skjønner ikke metaforen? De som ikke vaksinerer seg blir "jøder", de blir utstøtt og ønskes utryddet, skjønner?

Og det verste er at dette er akkurat det som er planen bak. Og man vil at folket skal ønske det, slik at myndighetene ikke gjør noe som er altfor upopulært når de skviser oss ut av samfunnet (Sier ikke at Erna nødvendigvis vet om denne planen, kanskje hun gjør det, kanskje ikke. Men hun har ikke klekket den ut, og hun styrer ikke landet egentlig, det er det noen over henne som gjør. De som egentlig styrer er en verdensregjering, og det er deres plan de setter i verk nå.).

Godt å bli kvitt meg ikke sant? Hvem bryr seg hva som skjer med hun der som ikke vil vaksinere seg? Et dumt, inndoktrinert menneske uansett, tror på konspirasjonsteorier og er en fare for oss andre. La henne bare sulte og fryse ihjel når hun ikke kan betale husleia eller kjøpe mat.

Ikke sant?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Hapi70 said:

 

 

 

Jeg må le, det må være helt gale mennesker som er her inne.
Ta fra uvaksinerte helsehjelp, ta fra dem økonomisk støtte, sperr dem inne, ta fra dem jobben og ta fra dem barna deres. Og du øverst der skjønner ikke metaforen? De som ikke vaksinerer seg blir "jøder", de blir utstøtt og ønskes utryddet, skjønner?

Og det verste er at dette er akkurat det som er planen bak. Og man vil at folket skal ønske det, slik at myndighetene ikke gjør noe som er altfor upopulært når de skviser oss ut av samfunnet (Sier ikke at Erna nødvendigvis vet om denne planen, kanskje hun gjør det, kanskje ikke. Men hun har ikke klekket den ut, og hun styrer ikke landet egentlig, det er det noen over henne som gjør. De som egentlig styrer er en verdensregjering, og det er deres plan de setter i verk nå.).

Godt å bli kvitt meg ikke sant? Hvem bryr seg hva som skjer med hun der som ikke vil vaksinere seg? Et dumt, inndoktrinert menneske uansett, tror på konspirasjonsteorier og er en fare for oss andre. La henne bare sulte og fryse ihjel når hun ikke kan betale husleia eller kjøpe mat.

Ikke sant?

Det er ikke tvang mot å vaksinere seg, faktisk høyst frivillig. Du, som andre, har jo sine meninger. Men realiteten er at vaksinering er frivillig, og ingen offentlig instans vil gjøre noen som helst inngripen eller begrensning i helsehjelp om du ikke vaksinerer deg. Du kommer til å få akkurat samme helsehjelp som alle andre om du blir korona-syk. Men myndigheter og helseprofesjonelle anbefaler vaksinen fordi du kan unngå å bli syk av korona, det er ikke et urimelig råd. Men blir du syk, så får du hjelp. 

Men tråden handler mer om hvor skepsisen kommer fra. Når man endelig har utarbeidet en måte for å unngå å bli syk av korona, så vil man ikke ha den, på tross av at mennesker dør av korona, samt at noen får varige mén av sykdommen. Vaksine er en veldig enkel og effektiv behandling, og anbefales av profesjonelle. Hvis man ikke stoler på leger som anbefaler vaksine, ville man oppsøkt sykehus ved alvorlig sykdom eller ved alvorlige ulykker? Det er de samme legene som utfører denne helsehjelpen også. 

Endret av AnnonymG
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som er litt gøyalt med folk som er bare imot denne vaksinen, gråter og syter på andre som ikke har valgt å vaksinere seg mot f.eks hepatitt, bcg, polio, influensa. Ja, da er det plutselig skam og idioti. News flash, hva om jeg besitter med informasjon mot disse, på lik linje som dere som sitter på informasjon om hvor farlig covid19 vaksine er. Hva er forskjellen? Dere skyter jo dere selv i foten når dere klager på dem som ikke vaksinerer seg i det hele tatt.. 

HYKLERE 

 

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 22.1.2021 den 0.33):

Når vaksinesertifikatet kommer kan de uvaksinerte bli nektet adgang her og der. Kanskje til og med få bøter for å oppholde seg på offentlige steder.

Hva hvis det ikke blir nok vaksiner? skal folk få bøter? ganske idiotisk, en ting som er sikkert, blir mere aktiv dødshjelp med denne greia? Ikke bare de som er sykisk syke men også normale folk som ser lite vits å fortsette livet med enten fengelsel eller vaksine som ikke er garantert effekt lengere en 1 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
2 hours ago, LMH1 said:

Hva hvis det ikke blir nok vaksiner? skal folk få bøter? ganske idiotisk, en ting som er sikkert, blir mere aktiv dødshjelp med denne greia? Ikke bare de som er sykisk syke men også normale folk som ser lite vits å fortsette livet med enten fengelsel eller vaksine som ikke er garantert effekt lengere en 1 år.

'Ikke nok vaksiner' er en salgsteknikk og en ganske åpenbar en også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...