Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Oddvardm skrev (12 minutter siden):

Litt vanskelig når alle pengene du har spart er brukt opp, du har mistet jobben og all inntekt er stoppet opp. Du ser frem mot å bli kastet ut på gata og har ikke annet valg enn å flytte ut i bilen. Hvis du ikke har en bil blir det telt svaret. Har du ikke penger til et telt så blir det 'corregated carboard box under a bridge'. Hvis du er så heldig å ha en jobb og blir syk mister du jobben hvis du ikke kan jobbe. Mister du jobben mister du helsetjenesten og da dør du i verste fall. Men for all del. Forsone seg med skjebnen er vel det som gjenspeiles i de kristnes holdninger; lønn skal du få i himmelen og de fattige skal arve jorden.

Hva har Schwarzenegger med dette å gjøre? Hva har dette med forsoning å gjøre? 

Du snakker nå om hele USA, dette er et problem i hele USA og ikke bare California.

Igjen forstår jeg ikke hva du egentlig prøver å si. 

Det jeg prøver å si er at det er viktig å forsone. Det er viktig å ikke sette folk opp mot hverandre. Vi er helt enig i at det er forferdelig at folk ikke har rå til å leie et hus, leilighet eller lignende. Det er enda verre at folk må bo på gaten. Men dette er et mye større problem enn det Schwarzenegger  har hatt mulighet til å løse. Det trenger du en president til å gjøre. Og Trump har ikke gjort noe som har gjort det enklere for de fattige. Han har jo drevet å gitt skattelette til de rike. Er det en fin måte å gi tilbake til de fattige på? 

Edit: det kan godt være han har gjort noe godt, men i det hele så har ikke jeg inntrykk av at han har fått gjort så mye. Jeg sier ikke at han ikke har gjort noe. Men å prøve å fjerne Affordable health care act (Obamacare) og gjøre det vanskeligere å få en helseforsikring er ikke bra for noen og spesielt ikke for de fattige. 

Det er fint at han ønsker å gi 2000 dollar til folk som sliter som følger av pandemien men det som er synd er at dette virker mer som han sier på grunn av at han ønsker å være populær blant velgerne, ikke nødvendigvis fordi han faktisk mener dette. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Omnia vincit amor skrev (4 minutter siden):

Hva har Schwarzenegger med dette å gjøre? Hva har dette med forsoning å gjøre? 

Snakker ikke om Hr Schwarznegger...

Omnia vincit amor skrev (4 minutter siden):

Du snakker nå om hele USA, dette er et problem i hele USA og ikke bare California.

Riktig. Hvis du skal forsone noen så bør det være hele USA ikke bare California.

Omnia vincit amor skrev (5 minutter siden):

Igjen forstår jeg ikke hva du egentlig prøver å si. 

Legg deg litt i selen da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Oddvardm skrev (Akkurat nå):

Snakker ikke om Hr Schwarznegger...

Riktig. Hvis du skal forsone noen så bør det være hele USA ikke bare California.

Legg deg litt i selen da...

Du svarte på et innlegg som skrev "Det jeg er enig i", og det var et innlegg hvor vedkommende var enig i at jeg mener man bør jobbe for forsoning. 

Jeg har aldri sagt at man bør forsone bare California. Schwarzenegger gir uttrykk for forsonelse mellom alle.. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (13 minutter siden):

Jeg tror de fleste som ikke støtter Trump dypt er enig i dette. Og jeg synes det er sørgelig at man driver å poaliserer så mye som det Trump har drevet på med. 

Glad folk fra begge sider prøver å ha en finere tone, og håper at 6. januar har lært enkelte hvordan ikke å drive på. 

Det sagt så har de fleste valgkampene som har vært igjennom det siste århundret vært veldig stygt mtp. personangrep osv. Kanskje det kan bli en endring på dette? Ikke vet jeg, men jeg tror det er noe amerikanerne trenger: mindre personangrep og mindre fokus på person og heller på sakene det gjelder, litt mer som vi har har i Norge og resten av Europa. 

 

Ja, det er veldig trist å se. Vold avler som kjent vold. Det samme gjelder nok stygg retorikk, personangrep, skittkasting etc. Trist det skal så mye til (og verre kunne det sikkert gått) før man innser at man ikke kan holde på sånn. Jeg håper virkelig at de kan få satt seg ned sammen begge sider nå å komme frem til enigheter og kompromisser. Begge sider trengs her i verden.

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

Du svarte på et innlegg som skrev "Det jeg er enig i", og det var et innlegg hvor vedkommende var enig i at jeg mener man bør jobbe for forsoning. 

Jeg har aldri sagt at man bør forsone bare California. Schwarzenegger gir uttrykk for forsonelse mellom alle.. 

Det vet jeg da. Det er ikke vanskelig å være enig i det, men de sosiale (økonomiske) forholdene i USA er det som må endres for i det hele tatt å tenke i de baner. Alt annet er ønsketenkning og det det jeg vil ha frem i lyset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Fustasjeopphengsforkobling skrev (5 minutter siden):

Ja, det er veldig trist å se. Vold avler som kjent vold. Det samme gjelder nok stygg retorikk, personangrep, skittkasting etc. Trist det skal så mye til (og verre kunne det sikkert gått) før man innser at man ikke kan holde på sånn. Jeg håper virkelig at de kan få satt seg ned sammen begge sider nå å komme frem til enigheter og kompromisser. Begge sider trengs her i verden.

This! 

Helt enig. Men jeg vet ikke hvor mye begge sider ønsker kompromisser når demokratene har full styring av kongressen, men kanskje demokratene har mulighet til å faktisk starte det? Hvem vet. 

Jeg håper virkelig på det du skriver skjer. Men man vet ikke, og for å være ærlig har jeg liten tro på republikanerne, da tenker jeg ikke nødvendigvis med forsoning, men om de er interessert i kompromi. Kanskje dersom de hadde hatt en flertalls/minoritetsleder som faktisk ikke var Mcconnell så kunne man kanskje se en endring. Han har vært uinteressert i å gå med på kompromisser helt siden Obama kom til makten i 2009.  

Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Det vet jeg da. Det er ikke vanskelig å være enig i det, men de sosiale (økonomiske) forholdene i USA er det som må endres for i det hele tatt å tenke i de baner. Alt annet er ønsketenkning og det det jeg vil ha frem i lyset.

Nei, det er jeg uenig i. Nå har faktisk demokratene flertall i begge kamre og kan faktisk begynne å jobbe med å forbedre Affordable care act. 

Om det skjer vet vi jo ikke enda, men det er lov å håpe ja. 

De kommer nok til å forsøke å bekjempe covid, men jeg tenker at de kan jobbe med to ting samtidig. Det er ikke sånn at det ikke er mulig å ha to tanker i hodet samtidig. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (22 minutter siden):

Litt vanskelig når alle pengene du har spart er brukt opp, du har mistet jobben og all inntekt er stoppet opp. Du ser frem mot å bli kastet ut på gata og har ikke annet valg enn å flytte ut i bilen. Hvis du ikke har en bil blir det telt svaret. 


Ja, det blir ille for Trump familien dette 🤪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (18 minutter siden):

Litt vanskelig når alle pengene du har spart er brukt opp, du har mistet jobben og all inntekt er stoppet opp. Du ser frem mot å bli kastet ut på gata og har ikke annet valg enn å flytte ut i bilen. Hvis du ikke har en bil blir det telt svaret. Har du ikke penger til et telt så blir det 'corregated carboard box under a bridge'. Hvis du er så heldig å ha en jobb og blir syk mister du jobben hvis du ikke kan jobbe. Mister du jobben mister du helsetjenesten og da dør du i verste fall. Men for all del. Forsone seg med skjebnen er vel det som gjenspeiles i de kristnes holdninger; lønn skal du få i himmelen og de fattige skal arve jorden.

Ja, det blir ikke lett - og jeg er enig i den vanskelige problemstillingen du tegner. Men det er ingen motsetning mellom å leve et liv i ansvarlighet og rettferdighet og jobbe for det, og det å få "lønn i himmelen" i kristen tro. Man er satt til verden for en grunn (ikke bare vente på døden). Man høster som man sår, man lønnes etter innsats osv.. men det er også mye fin sosialistisk tankegang i kristen tro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 minutt siden):

men det er også mye fin sosialistisk tankegang i kristen tro.

Om noe så burde de  kvitte seg med religion i politikken for å være ærlig. Er det en ting som skader mer enn det gjør godt er det nettopp religion. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (5 minutter siden):

Kanskje dersom de hadde hatt en flertalls/minoritetsleder som faktisk ikke var Mcconnell så kunne man kanskje se en endring. Han har vært uinteressert i å gå med på kompromisser helt siden Obama kom til makten i 2009. 

Nå vil jeg rette litt på deg. Hvem er det som opphevet Glass Stegal lovgivningen i USA? Hvem var det som opphevet antitrust lovgivningen for mediene i USA? Hvem var det som deregulete bankene? Hvem var det som endret arbeidslovene og kneblet foreningene? Du kan ikke med godt hjerte si at Republikanerne har all skyld. Fun Facts: det har de nemlig ikke.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Maryland governor says National Guard authorization was delayed nearly 2-hours on Wednesday

Sitat

Maryland Gov. Larry Hogan said within “minutes” of Wednesday’s attack on the Capitol, the Maryland National Guard was called in but authorization was delayed for 90-minutes, the governor told CNN today.

“Our guard was mobilized and ready,” but the National Guard couldn’t cross the DC border to help, Hogan said, because they couldn’t get approval from officials. 

Since Washington, DC, does not have a governor, permission to activate the National Guard in DC must come from the office of the Secretary of Defense. 

When asked why it took so long, Hogan replied, “We were trying to get answers, but we couldn’t get answers.”

https://edition.cnn.com/politics/live-news/capitol-riots-investigation-trump-news-sunday/h_61b496d36e8baae5746261e820a85a92

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Nå vil jeg rette litt på deg. Hvem er det som opphevet Glass Stegal lovgivningen i USA? Hvem var det som opphevet antrust lovgivningen for mediene i USA? Hvem var det som deregulete bankene? Hvem var det som endret arbeidslovene og kneblet foreningene? Du kan ikke med godt hjerte si at Republikanerne har all skyld. Fun Facts: det har de nemlig ikke.

Har aldri sagt at de har all skyld. Men de satt ved makten når den økonomiske krisen inntraff og det var Obama sine regjeringer som fikk økonomien på fote. Trump gjorde lite for å forbedre økonomien slik jeg ser det. Han skrøt over at økonomien aldri hadde vært bedre under han.. Det var jo fordi han arvet en økonomi som var kommet ut av en økonomisk krise når Obama gikk av. 

Slik jeg forstår det nå er de i en deficit (underskudd) som det synger. Om dette er takket være covid kan godt være. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (7 minutter siden):

Ja, det blir ikke lett - og jeg er enig i den vanskelige problemstillingen du tegner. Men det er ingen motsetning mellom å leve et liv i ansvarlighet og rettferdighet og jobbe for det, og det å få "lønn i himmelen" i kristen tro. Man er satt til verden for en grunn (ikke bare vente på døden). Man høster som man sår, man lønnes etter innsats osv.. men det er også mye fin sosialistisk tankegang i kristen tro.

Kjenner mange gode folk som er religiøse. Men mange gode folk som ikke er det også. Religion er ikke en faktor i dette. Jeg tar poenget og skal holde religion utenfor, men i USA er det 100M mennesker i de religiøses rekker og der er religion politisert.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (2 minutter siden):

Om noe så burde de  kvitte seg med religion i politikken for å være ærlig. Er det en ting som skader mer enn det gjør godt er det nettopp religion. 

Ja, religiøs tro skal ikke styre andre som ikke tror. Jeg har ikke inntrykk av at det finnes noen som mener det i USA - men nå følger jeg stort sett tja.. hva vi kan kalle fornuftige troende i USA, så jeg kjenner jo ikke til hvordan det er der helt. Men kirker følger vel det sekulære i protestantisk tanke (gi til Cæsar hva tilhører Cæsar, og Gud hva tilhører Gud), og de har vel aldri hatt statskirker og slikt i USA?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (3 minutter siden):

Kjenner mange gode folk som er religiøse. Men mange gode folk som ikke er det også.

Ja, mennesker vil forbli mennesker (om man er kristen eller ei)

Sitat

Religion er ikke en faktor i dette. Jeg tar poenget og skal holde religion utenfor, men i USA er det 100M mennesker i de religiøses rekker og der er religion politisert.

Mulig du har rett, jeg kjenner ikke godt nok til det til å uttale meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 minutter siden):

Ja, religiøs tro skal ikke styre andre som ikke tror. Jeg har ikke inntrykk av at det finnes noen som mener det i USA - men nå følger jeg stort sett tja.. hva vi kan kalle fornuftige troende i USA, så jeg kjenner jo ikke til hvordan det er der helt. Men kirker følger vel det sekulære i protestantisk tanke (gi til Cæsar hva tilhører Cæsar, og Gud hva tilhører Gud), og de har vel aldri hatt statskirker og slikt i USA?

En av grunnene til at abort er en stor sak i statene er på grunn at religion har mye å si i politikken der borte. Som regel er det religion som gjør at folk tenker at det er en synd å ta abort. Det er ikke sektulære som mener abort er galt etter det jeg forstår. Er selvsagt noen som mener man ikke burde gjøre det fordi er "drap av et foster" men som regel har jeg ihvertfall forstått det slik at det er religion som er den største faktoren for at det i det hele tatt er et problem. Sørstatene slik jeg forstår det har også alltid vært veldig religiøse. 

Og jo, religion er politisert i USA. 

Har du sett  en diskusjon fra kongressen noen gang? Det blir som oftest tatt opp jesus og alt annet rart i diskusjonene der om alt mulig rart.. Blant annet under riksrettsaken mot Trump. 

De bruker gud til alt mulig rart for å rettferdiggjøre det de gjør. 

Det er en grunn for at det har vært en spøk (viktig å understreke at det er en spøk) hvor man har sagt "amerikanske taliban" blant enkelte politikere der borte. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (3 minutter siden):

Har aldri sagt at de har all skyld. Men de satt ved makten når den økonomiske krisen inntraff og det var Obama sine regjeringer som fikk økonomien på fote. Trump gjorde lite for å forbedre økonomien slik jeg ser det. Han skrøt over at økonomien aldri hadde vært bedre under han.. Det var jo fordi han arvet en økonomi som var kommet ut av en økonomisk krise når Obama gikk av. 

Slik jeg forstår det nå er de i en deficit (underskudd) som det synger. Om dette er takket være covid kan godt være. 

Jeg er igjen uenig med deg i din analyse. Obama ranet de fattige ved å legge byrden etter 2008 på den laver middelklassen. Du må nok lese mer Omnia. Noen nøkkeltall; 90% av Amerikanerne fikk redusert formuen sin med 6% under Obama. Ser man på enisitet fikk den Afro Amerikanske befolkningen redusert formuen sin med 50%. Ufattelig! På den annen side fikk de rikeste 10% i USA økt formuen sin med 20% under Obama. HAN er direkte ansvarlig for den sosiale ulikheten som nå råder i USA.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Oddvardm skrev (3 minutter siden):

Jeg er igjen uenig med deg i din analyse. Obama ranet de fattige ved å legge byrden etter 2008 på den laver middelklassen. Du må nok lese mer Omnia. Noen nøkkeltall; 90% av Amerikanerne fikk redusert formuen sin med 6% under Obama. Ser man på enisitet fikk den Afro Amerikanske befolkningen redusert formuen sin med 50%. Ufattelig! På den annen side fikk de rikeste 10% i USA økt formuen sin med 20% under Obama. HAN er direkte ansvarlig for den sosiale ulikheten som nå råder i USA.

Nå gjør du noe du påsto jeg gjorde i stad: 

Oddvardm skrev (15 minutter siden):

Du kan ikke med godt hjerte si at Republikanerne har all skyld. Fun Facts: det har de nemlig ikke.

Virker for meg som alt som er galt er Obama sin politikk.. Og det tror jeg ikke noe på. At folk ble mer fattig under Obama kan ha med mange ulike faktorer.. 

Om jeg ikke tar feil satt Obama kun med 2 år hvor han hadde fletrall i kongressen. Da kunne han ikke gjøre så mye av politikken sin. At man peker dermed på Obama for å gjøre ting som ødela for middelklassen synes jeg dermed er et billig poeng. Obama fikk ikke gjennomført politikken sin fordi republikanerne ikke lot han gjøre det. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (10 minutter siden):

Ja, religiøs tro skal ikke styre andre som ikke tror. Jeg har ikke inntrykk av at det finnes noen som mener det i USA - men nå følger jeg stort sett tja.. hva vi kan kalle fornuftige troende i USA, så jeg kjenner jo ikke til hvordan det er der helt.

Har sett litt for mange Trump rallies det siste året for mitt eget beste, men religion går alltid igjen og er en ganske stor og viktig del av Trumps rallies og bevegelse.

Ikke bare fra scenen, men det selges merch med religiøse budskap og det er alltid bannere og flagg i publikum relatert til religion. Nesten alltid er det bønner og prekener fra scenen før det starter. Jeg tror ikke Trump ville fått til den samme radikaliseringen av så mange mennesker uten religion.

Et eksempel fra sist:
 

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...