Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

 

Virker som flere på twitter prøver å identifisere folkene som gjør dette.. Får håpe FBI får hanka dem inn en etter en.. 

Lenke til kommentar

Republikaner i huset Peter Meijer sier at noen kollegaene hans som ønsket å forkaste valgresultatet stemte for dette fordi de fryktet for sin egen og familiens sikkerhet.

Sitat

«He (Trump) believed that the outcome on November 3 could be reversed by Congress. And I talked to a number of folks who believed that. And they believed that because they were being told that, right? They were being lied to. They were being misled. Some of my colleagues in Congress, they share responsibility for that. Many of them were fundraising off of this Stop the Steal grift. I don't understand how you can look in the mirror and go to sleep at night without that weighing on your conscience, I fundamentally do not. I'm just at a loss for words about how some of them have acted in ways that are just knowingly, provably false. And they know they're lying too.»

(...)

«And then one of the saddest things is I had colleagues who, when it came time to recognize reality and vote to certify Arizona and Pennsylvania in the Electoral College, they knew in their heart of hearts that they should've voted to certify, but some had legitimate concerns about the safety of their families. They felt that that vote would put their families in danger.»

Forøvrig et godt intervju, veldig interessant fra en som var til stede der inne da angrepet skjedde.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (2 minutter siden):

Virker som flere på twitter prøver å identifisere folkene som gjør dette.. Får håpe FBI får hanka dem inn en etter en..

Der er vi enige. Men hvem står ansvarlige? De som utfører akten? De som oppfordrer dem (oppviglerne)? Eller politikerne som legger til rette for sosial uro?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Oddvardm skrev (25 minutter siden):

Der er vi enige. Men hvem står ansvarlige? De som utfører akten? De som oppfordrer dem (oppviglerne)? Eller politikerne som legger til rette for sosial uro?

Har vært inne på dette tidligere i tråden, men jeg mener det er begge parter. Trump er ansvarlig for å oppildne til bråk ved å komme med konspirasjonsteorier om at valget var rigget, og at de "stjal" valget fra han. Han ba dem om å marsjere ned til kongressen. Rudy Giuliani sa han ønsket "trial by combat" over valget. Trump Jr. sa at kongressmedlemmene på republikansk side måtte være lojale, om ikke så ville han komme utenfor huset deres (in their garden)... 

Trump må stilles til ansvar for det som har blitt sagt.

Og det virker nå som han blir stilt for riksrett en gang til, som første president som blir stilt til riksrett to ganger. 

Jeg synes det er rart å påstå noe annet, etter alt det som har skjedd, og all den retorikken som Trump har brukt. Man må faktisk se på det i et helhetlig bilde. 

Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Direkte på USAs største nyhetskanal:

Det jeg ikke liker med dette er at ting da kan flyttes over på plattformer som er på det skjulte nettet som da også er vanskeligere å følge med på. 

Man vet jo fra tidligere at folk har brukt 4chan og der har det ikke alltid blitt fanget opp at noen ønsker å begå voldshandlinger før etter det har skjedd.. 

Her tenker jeg også at presidenten har vært inne i bildet da nasjonalgarden ikke ble satt inn før to timer etter hendelsen slik jeg forstår, og da var det visepresidenten Mike Pence som gjorde det, ikke Trump. 

Det koker vel ned til at presidenten selv har prøvd å konspirer mot kongressen.. Og det er svært alvorlig. Om man ikke var så heldig som man var den 6. så kan det godt hende at enkelte i kongressen ville blitt drept. Det var flere som ropte "find Mike Pence".. Og det var noen som sa "let's hang him in one of the trees by the congress" eller noe i den dur.. Det er ganske alvorlige ting å si. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (3 minutter siden):

Det jeg ikke liker med dette er at ting da kan flyttes over på plattformer som er på det skjulte nettet som da også er vanskeligere å følge med på. 

Man vet jo fra tidligere at folk har brukt 4chan og der har det ikke alltid blitt fanget opp at noen ønsker å begå voldshandlinger før etter det har skjedd.. 

Helt enig, men det blir et dilemma. For samtidig kan ikke private selskaper og plattformer tillate drapsoppfordringer og terrorplanlegging. Det setter jo åpenbart liv i fare. Jeg mener det eneste riktige er å stoppe Parler så lenge de selv ikke vil gjøre noe for å ta ansvar for å hindre dette.

Deler bekymringen din om det mørke nettet og lukkede plattformer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er rart å påstå noe annet, etter alt det som har skjedd, og all den retorikken som Trump har brukt. Man må faktisk se på det i et helhetlig bilde. 

Det er underlig å høre deg si det når du nettopp avfeide et argument nettopp for det. Jeg mener at du ikke går dypt nok. Du ser ikke hva politikk som føres (og har vært ført lenge) i USA og hvordan det har påvirket samfunnet som helhet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Helt enig, men det blir et dilemma. For samtidig kan ikke private selskaper og plattformer tillate drapsoppfordringer og terrorplanlegging. Det setter jo åpenbart liv i fare. Jeg mener det eneste riktige er å stoppe Parler så lenge de selv ikke vil gjøre noe for å ta ansvar for å hindre dette.

Deler bekymringen din om det mørke nettet og lukkede plattformer.

Jeg er helt enig i det du skriver her bare sånn at det er sagt. Det er mer en bekymring, og jeg er glad for at Google, Apple og Amazon nå er såpass klare på hva som vil skje om de ikke tar grep. 

Oddvardm skrev (7 minutter siden):

Det er underlig å høre deg si det når du nettopp avfeide et argument nettopp for det. Jeg mener at du ikke går dypt nok. Du ser ikke hva politikk som føres (og har vært ført lenge) i USA og hvordan det har påvirket samfunnet som helhet.

Jeg har vel aldri sagt at politikken som føres fra ene eller andre parten av det politiske bildet er perfekt, men at man kan forbedre på ting som alt er satt opp, som f.eks Affordable healthcare act. 

At politikken som føres i USA fører til fattigdom er jo riktig, men da må faktisk komme seg videre og finne løsninger, noe jeg håper man kan etter hvert med den nye administrasjonen og med framtidige. Men man må også ta innover seg at det er svært vanskelig å få igjennom en del politikk. Om ikke man har flertall i kongressen skal det mye til for å få igjennom saker, noe av problemet slik jeg ser det. Derfor er det viktig at man eventuelt har et klima som aksepterer kompromiss. 

Jeg ser forøvrig at du sier at man må se det fra et helhetsprespektiv selv og, så det er jo fint at du sier det. Men klimaet som Trump har skapt og vært med å skape må Trump ta ansvar for. At det har vært spent i lang tid er forøvrig helt rikitg. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det ser ut til at PGA ikke lenger ønsker å forbindes med Donald Trumps merkevare.

PGA will strip Trump Bedminster of 2022 PGA Championship, insider says

Sitat

The PGA of America will strip Donald Trump of the 2022 PGA Championship, which is scheduled to be held at Trump National Bedminster golf club in New Jersey.

In a blistering column that says the golf world must sever all ties with Trump, Golfweek’s Eamon Lynch said the PGA has been debating for two years the need to move the major championship and, once Trump is out of office, will announce the tournament will be played elsewhere.

https://www.nj.com/sports/2021/01/pga-will-strip-trump-bedminster-of-2022-pga-championship-insider-says.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (38 minutter siden):

Men klimaet som Trump har skapt og vært med å skape må Trump ta ansvar for. At det har vært spent i lang tid er forøvrig helt rikitg.

Der er vi enige. Spørsmålene er mage. Kan han tiltales for oppvigleri? Det kan han, men ikke av rettssystemet. Bare Kongressen i form av riksrett (impeachment) kan dømme ham. Uten en slik dom er han desverre utenfor rekkevidde. Derfor ser du nå en artikkel om riksretts tiltale fremsatt av underhuset. MacConnell har sagt at det ikke kan diskuteres i senatet før tidligst den 19 Januar. Da kan Trump bare la være å gjøre noe som helst i en dag så er saken henlagt. Ikke mulig altså. Og det er prosessen som står i veien. Skal den endres så er det en lang prosess. Vi må nok satse på at Hr Trump blir tiltalt i sivil statlig rett. Der er NY på hugget. De vil nok gjøre livet surt for ham.

Ellers er jeg av den mening at man må stoppe å behandle folk som kveg i USA. Statlige subsidier til selskaper i form av skattefritak må endres. Flytting av penger til Caymen Island oa skatteparadis må endres. Regler for statlige kontrakter må endres. En må rett og slett gå tilbake til den verdi-konservative pre-Reagan politikken som var. Det er mulig å få til hvis man reformerer det politiske systemet. En god start der er å fjerne regelen i Senatet som kalles 'fillibuster'. Den forhindrer flertallsregelen som virkelig trengs.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Det ser ut til at PGA ikke lenger ønsker å forbindes med Donald Trumps merkevare.

PGA will strip Trump Bedminster of 2022 PGA Championship, insider says

https://www.nj.com/sports/2021/01/pga-will-strip-trump-bedminster-of-2022-pga-championship-insider-says.html

Nå er rottene på vei overbord....for ikke så lenge siden sloss de om å komme ombord.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Oddvardm skrev (15 minutter siden):

Der er vi enige. Spørsmålene er mage. Kan han tiltales for oppvigleri? Det kan han, men ikke av rettssystemet. Bare Kongressen i form av riksrett (impeachment) kan dømme ham. Uten en slik dom er han desverre utenfor rekkevidde. Derfor ser du nå en artikkel om riksretts tiltale fremsatt av underhuset. MacConnell har sagt at det ikke kan diskuteres i senatet før tidligst den 19 Januar. Da kan Trump bare la være å gjøre noe som helst i en dag så er saken henlagt. Ikke mulig altså. Og det er prosessen som står i veien. Skal den endres så er det en lang prosess. Vi må nok satse på at Hr Trump blir tiltalt i sivil statlig rett. Der er NY på hugget. De vil nok gjøre livet surt for ham.

Ellers er jeg av den mening at man må stoppe å behandle folk som kveg i USA. Statlige subsidier til selskaper i form av skattefritak må endres. Flytting av penger til Caymen Island oa skatteparadis må endres. Regler for statlige kontrakter må endres. En må rett og slett gå tilbake til den verdi-konservative pre-Reagan politikken som var. Det er mulig å få til hvis man reformerer det politiske systemet. En god start der er å fjerne regelen i Senatet som kalles 'fillibuster'. Den forhindrer flertallsregelen som virkelig trengs.

Ja, det er veldig mye som kan gjøres for å forbedre det politiske landskapet.. 

Filibuster tviler jeg på at forsvinner da begge sider benytter seg av den. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Snikpellik skrev (9 minutter siden):
Ikke mye som skiller her, hverken avstand, antall politifolk, dører eller tid før det hadde gått riktig gærent.
 

Så ser man også hvor fortvilet kongressfolkene er.. Kan ikke være gøy å stå og se på at folk prøver å komme seg inn for å være direkte voldelige mot en. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (7 timer siden):

Kall det hva du vil, de fleste skjønner at Trump ikke synes de som drepte politimenn er fantastiske mennesker.

Men det kommer vel til å bli spredt i nyhetene på lik linje med løgnen at han har kalt nazister i charlottesville "good people".

Offentlige bygg flagget på halv stang etter det brutale mordet men ikke det hvite hus.

De hadde flagg oppe som vanlig. Dette har jeg lest et sted så kan ikke bekrefte at det er sant

Lenke til kommentar
LBe skrev (7 minutter siden):

Offentlige bygg flagget på halv stang etter det brutale mordet men ikke det hvite hus.

De hadde flagg oppe som vanlig. Dette har jeg lest et sted så kan ikke bekrefte at det er sant

VG melder at Hvite hus flagger på halv stang, men uten at manvet årsak.4 døgn etter stormingen av Capitol.

Lenke til kommentar
LBe skrev (12 minutter siden):

Offentlige bygg flagget på halv stang etter det brutale mordet men ikke det hvite hus.

De hadde flagg oppe som vanlig. Dette har jeg lest et sted så kan ikke bekrefte at det er sant

Flagget over WH ble senket til halv stang i kveld, omtrent samtidig som politimannen ble fraktet i kortesje til et begravelsesbyrå med en mengde politifolk på rekke langs Constitutional avenue i DC. Det er ennå ikke kommet noen offisiell uttalelse fra WH om det, eller senkingen av flagget, men ble omtalt på CNN og flere andre medier.

Fallen Capitol Police officer Brian Sicknick honored in Washington, D.C. procession
https://www.msnbc.com/weekends-with-alex-witt/watch/fallen-capitol-police-officer-brian-sicknick-honored-in-washington-d-c-procession-99233349825

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
LBe skrev (20 minutter siden):

Dette har jeg lest et sted så kan ikke bekrefte at det er sant

Dette er sant inntil for en halvtime siden.

White House flagget av en eller annen grunn ikke på halv stang før akkurat nå i kveld, og har heller ikke kommet med noen kondolanse eller offisiell uttalelse spesifikt om drapet på politimannen. Det har heller ikke presidenten gjort.

EDIT: Det @xRun sa :)

EDIT 2:

Fra NYTs WH-korrespondent om nettopp dette:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...