Gå til innhold

Voldsom sluttspurt for Tesla brakte Model 3 forbi ID.3 på årslista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er krise for ID3, som ikke kan betegnes som annet enn en flopp. Her har de laget en helt "perfekt" Norgesbil (karosseri/størrelsemessig), og til tross for det har de ikke vært i nærheten av salgstallene Model 3 hadde første året, til tross for at den er vesentlig dyrere og har et karosseri ingen i Norge egentlig vil ha. At Model 3 faktisk solgte mer enn ID3 på år 2 må jo være direkte flaut for VW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Marzo said:

Dere tenker det ikke er så relevant at ID.3 kun var i salg de 4 siste måendene i året? 

Men Tesla fikk virkelig fart i salget med kampanjene sine på slutten av året. 

Det er relevant det, for all del, men Model 3 har vært tilgjengelig siden 2019. Skulle tro de fleste som ønsket TM3 hadde kjøpt den i 2019. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Wisd0m said:

Det er relevant det, for all del, men Model 3 har vært tilgjengelig siden 2019. Skulle tro de fleste som ønsket TM3 hadde kjøpt den i 2019. 

Mange så nok sin mulighet til å oppgradere når de kjørte såpass aggresive innbyttepriser samt kampanjerente osv. 
I tillegg tror jeg det var en del som har ventet på Y som ble utålmodige. 

Tipper vi ser en del billige eldre M3 på inventory oversikten etterhvert: 

image.png.ee683eb9ec2b73499b19c27930fdb931.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Marzo said:

Dere tenker det ikke er så relevant at ID.3 kun var i salg de 4 siste måendene i året? 

Men Tesla fikk virkelig fart i salget med kampanjene sine på slutten av året. 

Men folk kunne vel bestille den i god tid før det?

Fikk alle som hadde bestilt utlevert bil i år? Eller er det folk som bestilte før første utlevering som enda venter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Complexity said:

Men folk kunne vel bestille den i god tid før det?

Fikk alle som hadde bestilt utlevert bil i år? Eller er det folk som bestilte før første utlevering som enda venter?

Det vet jeg ingenting om, men regner med du har god oversikt som har konkludert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Complexity said:

Men folk kunne vel bestille den i god tid før det?

Fikk alle som hadde bestilt utlevert bil i år? Eller er det folk som bestilte før første utlevering som enda venter?

Det vet jeg ingenting om, men regner med du har god oversikt som har konkludert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (34 minutter siden):

Mange så nok sin mulighet til å oppgradere når de kjørte såpass aggresive innbyttepriser samt kampanjerente osv. 
I tillegg tror jeg det var en del som har ventet på Y som ble utålmodige. 

Tipper vi ser en del billige eldre M3 på inventory oversikten etterhvert: 

image.png.ee683eb9ec2b73499b19c27930fdb931.png

Tesla har vell kuttet avtalen med leiebil firma(var det avis? Husker ikke) og det ryktes at de nå skal få inn model 3 leiebiler (selveid). Så tipper om ikke alle men veldig mange av disse blir leiebiler fremover.

 

Nytt fantastisk år for Tesla, ikke veldig uventet men kjekt å se. Skal bli gøy i år, model Y og Tysk fabrikk. Gleder meg allerede til neste kjøp:)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Har ikke konkludert med noe, er bare nysjerrig.

Mange mente grunnen til at Model 3 solgte så godt i 2019 var at folk hadde ventet på bilen i ett år.

Det var jo også "ingen" som vil ha Model 3 fordi Model Y kommer, men i følge Marzo er disse "utålmodige folk som venter på Y". Men sånn er det, det finnes liksom aldri noe Tesla gjør ok, det er kun VW som er bra. Tesla er dritt - VW er fantastisk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Tesla har vell kuttet avtalen med leiebil firma(var det avis? Husker ikke) og det ryktes at de nå skal få inn model 3 leiebiler (selveid). Så tipper om ikke alle men veldig mange av disse blir leiebiler fremover.

Møller eier sikkert ingen biler, enten via leasing eller eie eller via underselskaper :) 

Lenke til kommentar

Det er flere måter å se dette på og den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre. Det jeg ser sånn umiddelbart er at 1 modell fra VAG selger mer enn hele tesla merket tilsammen. Hvordan kan dette ha seg? I praksis selger de bare en modell. Og hver gang en ny lanseres går tallene i bunn for de gamle modellene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Det er flere måter å se dette på og den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre. Det jeg ser sånn umiddelbart er at 1 modell fra VAG selger mer enn hele tesla merket tilsammen. Hvordan kan dette ha seg? I praksis selger de bare en modell. Og hver gang en ny lanseres går tallene i bunn for de gamle modellene.

Det har med at VW er et etablert merke drevet frem av en krig og en tysk industriell revulosjon ført an av Hitler som tilbydde en "folkebil" som alle skulle ha råd til. Siden har de hatt helt enorme ressurser i et svært folkerikt Europa og fortsetter å tilby rimelige og greie biler til en *ok* pris. Tesla på sin side er flunka nye som prøver å yppe på seg bileliten med en batteribil, og de har ingen krig i ryggen men myndigheter som ønsker et grønt skifte. Jeg syns Tesla gjør det ganske greit - for å si det mildt, for det er ikke lett å få bilbransjen til å snu slik den har gjort. Hadde det ikke vært for den systematiske og direkte svindelen til VAG aka "dieselgate" og Tesla (med andre merker samt myndigheter) sitt press i markedet så hadde ID.3 kommet med 1.6TDi med 110hk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Tesla har vell kuttet avtalen med leiebil firma(var det avis? Husker ikke) og det ryktes at de nå skal få inn model 3 leiebiler (selveid). Så tipper om ikke alle men veldig mange av disse blir leiebiler fremover.

 

Nytt fantastisk år for Tesla, ikke veldig uventet men kjekt å se. Skal bli gøy i år, model Y og Tysk fabrikk. Gleder meg allerede til neste kjøp:)

Ja det stemmer, som nok var en av grunnene til at de kunne tilby såpass gode innbytte avtaler.
En annen grunn tror jeg skyldes målet om å nå 500k som sannsynligvis betyr mer enn fortjenesten på bilene de solgte på slutten av året.

Man kan også se tidligere registrerte biler på Tesla, men det er for mye data til å hente ut noe fornuftig fra.
Men det ser ut som Tesla har fått omregistrert en del av bilene på oppkjøpere allerede.

En del dukker nok opp til ganske fordelaktige priser på inventory listene om ikke så lenge.
Gjerne med 1 års gratis superlading som gulerot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (8 minutter siden):

Ja det stemmer, som nok var en av grunnene til at de kunne tilby såpass gode innbytte avtaler.
En annen grunn tror jeg skyldes målet om å nå 500k som sannsynligvis betyr mer enn fortjenesten på bilene de solgte på slutten av året.

Man kan også se tidligere registrerte biler på Tesla, men det er for mye data til å hente ut noe fornuftig fra.
Men det ser ut som Tesla har fått omregistrert en del av bilene på oppkjøpere allerede.

En del dukker nok opp til ganske fordelaktige priser på inventory listene om ikke så lenge.
Gjerne med 1 års gratis superlading som gulerot.

Ja 500k var nok viktig. Rente kampanjen har nok langt i fra sløyfet fortjenesten. Men noe redusert er det jo. Blir spennende å se resultatet for hele året.

Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Det var jo også "ingen" som vil ha Model 3 fordi Model Y kommer, men i følge Marzo er disse "utålmodige folk som venter på Y". Men sånn er det, det finnes liksom aldri noe Tesla gjør ok, det er kun VW som er bra. Tesla er dritt - VW er fantastisk :)

Det er ingen her som påstår at VW er fantastisk, men man ser en effekt på ulike diskusjonsplattformer hvor en hver som kjører en Tesla må forsvare alt Tesla gjør i alle ledd uavhengig av om de har noen forutsetninger for å kunne si noe om temaet.

Et eksempel er jo denne tråden hvor de 3 første innleggene er fanboys som bruser med fjærene, selv om det eneste de demonstrerer er at de kanskje ikke fikk topp karakter i matte...

Tesla har mange gode egenskaper og idéer, men også en del dårlige. Det sitter langt inne for noen å ta det inn over seg.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...