Jump to content
LMH1

Hvor enkelt vanskelig er det å teminere fiber?

Recommended Posts

grovetussen skrev (13 minutter siden):

Ja men så kjøp ting i norge om du skal ha norsk bruksanvisning. Om du kjøper noe fra Kina eller Uganda så gjelder jo selvsagt ikke den norske kjøpsloven. 

I tillegg har du vel fått nøyaktig det du har bestilt. Om du har bestilt feil er jo ikke selgerens feil. Akkurat som om jeg setter 400V spenning på noe som skal ha 24V, så er det ikke selgerens feil at jeg ikke greier å lese spec.

Men det er vel ikke noe bruksansvisning i heletatt, en det som står på ebay, syns du er useriøs men vurder selv.  Om produktet ikke informeres om det er 24\240 volt så, men spiller vel liten rolle for din del.

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Men det er vel ikke noe bruksansvisning i heletatt, en det som står på ebay, syns du er useriøs men vurder selv.  Om produktet ikke informeres om det er 24\240 volt så, men spiller vel liten rolle for din del.

De som er kompetente til å bruke/installere utstyret vet hva de skal ha, eller så finner de det ut eller tar kontakt med en seriøs leverandør, ikke ebay.

Dette er ikke sluttbrukerprodukter du kjøper. Installatør pleier å levere med nødvendig dokumentasjon/testdata på anlegget som blir levert til sluttbruker.

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Det er forskjell på forbrukerkjøp og firmakjøp. Hvis du som forbruker kjøper noe forbrukerelektronikk (f.eks. en trådløs ruter beregnet for hjemmebruk) hos clas ohlson, elkjøp osv, så skal det være norsk bruksanvisning. Hvis du handler hos grossister (f.eks. onninnen, solar, elektroskandia, foss osv) eller leverandører som cisco som kun selger til relevante firmaer, så er det ingen krav om at bruksanvisningen må være på norsk. Disse grossistene selger kun til firma, med tanke på at kjøper er kompetent og vet hva de skal ha, og dermed får mindre retur på produkter osv.

Husk at disse leverandørene selger pallevis med fiberutstyr. De tar seg ikke bryet med forbrukerkunder som kjøper feile patchekabler eller ikke vet hvilken kabel de trenger. De har ikke supportapparatet til å ta seg av slike typer trivielle saker.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
  Sitat

Hello!
I get the supplier's answer,
Carrier-grade LC bundle pigtails cannot be linked with SC quick connectors. The wrong size can only be connected with SC bundle pigtail and SC quick connector.
could you please check it?

LMH1 skrev (4 timer siden):

Så dere får mene selv om det er kjøpers ellers selges feil. Når de ikke vet det før pakken er mottat tyder det på de tjener penger å gjøre det på den måten fordi da kan de ungå money back warranty siden om kjøperen vet de har kjøpt feil ha de lite sak.

Er ikke overrasket hvis noen av dere bare ler, men syns slik bør advares mot.

Godt mulig det er grunn for butikker ikke selger slik til private at det garantert blir tap. Men alikevel bør slik advares mot. Ikke det er veldig store penger er heller prinsipp at selgerne og dere kunne ungått slike ting men desverre gjør dere ikke det. sier det er enkelt.

Det du prøver å gjøre her, er å koble sammen to ting som enkelt og greit ikke passer sammen. Det er like enkelt som at hvis du skal ha en HDMI-kabel til TVen, men kjøper en USB-kabel istedenfor, så vil det ikke passe.

Det er også slik at hvis du skal kjøpe en strømkabel til å brukes i en norsk stikkontakt, så må du kjøpe den som passer i norske stikkontakter, og den som passer baki apparatet du skal bruke den på. Det hjelper ikke da å kjøpe en kabel med britisk eller amerikansk støpsel, og etterpå klage på at den ikke passer. Selv om begge deler er strømkabler beregnet på å plugges mellom en stikkontakt og et apparat, så finnes det forskjellige stikkontakter og forskjellige typer apparat. Det riktige er å kjøpe den kabelen som passer i hver ende. 

Der er fiberverden helt identisk. Du har en kabel som er en viss lengde, og du har en plugg i hver ende. pluggen/støpselet må da passe i hver ende for tiltenkt bruk, og kabelen må være riktig lengde for tiltenkt bruk. Verre er det ikke. 

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Dere er så håpløse at blir nesten matt, eller vet ikke hva man skal si, ikke stol på selgere eller forum eneste disse gjør er å påføre kjøper tap.

Sitat

Det du prøver å gjøre her, er å koble sammen to ting som enkelt og greit ikke passer sammen. Det er like enkelt som at hvis du skal ha en HDMI-kabel til TVen, men kjøper en USB-kabel istedenfor, så vil det ikke passe

Det er noe helt annet, finnes jo displaylink som er adapter, så ja det er teknisk mulig å fine løsning her.

Det som er problemet er umulig fra kjøpers perspektiv å vite eller anta noe før kjøp.

Forsetter vi i dette mønseret her, man man styre unna aliexpress og ebay, av den grunn.

Samme med munnbind enkelte på ebay sier det er CE-merket og CWA-godkjent EN14683 standard men hva hjelper det hvis man først lager sak på det sier selgeren er bare å betale returfrakten.

Kan de heller ikke gi informsjon istedenfor å vente å problemer, for man ser jo årsaken til folk blir lurt, money back warranti gir falsk trygghet men ebay bruker det for å få folk å føle seg trygge. Men null svar fra ebay foreløpig.

For syns enkelte av dere mente at connector er lik men er faktisk usikker siden er mye frem og tilbake i denne tråden? er det virkelig ingen som har peiling eller kan gi forskjellig forskjell på de?

SC-DC/ SC-QC SC-Dual Contact/ SC-Quattro Contact Snap (push-pull coupling; duplex)
SMA 905 F-SMA I Sub Miniature A Screw (also available as a keyed connector)

SMA 906 F-SMA II

Er det samme problemet som med briller lisen må være riktig ellers blir lyset feil og ubrukelig? Er endepluggen som gjør at fiberen kan gå gjennom blir lyset feil blir det ingen signal som kan leses?

Sitat

Dette er ikke sluttbrukerprodukter du kjøper. Installatør pleier å levere med nødvendig dokumentasjon/testdata på anlegget som blir levert til sluttbruker.

Driter om det er bedriftprodukter eller ikke, de som selger har muligens noe peiling på det, eller kan sjekke mot produsent. Det er jo risikoen å selge som alt annet, er selger og ebay ansvar å prøve å finne løsninger på ting da jobben dems er å selge om man får søppel blir det ikke mere salg. Ergo tap for ebay.

Sitat

Der er fiberverden helt identisk. Du har en kabel som er en viss lengde, og du har en plugg i hver ende. pluggen/støpselet må da passe i hver ende for tiltenkt bruk, og kabelen må være riktig lengde for tiltenkt bruk. Verre er det ikke. 

Ja rekkevidden er ikke noe problem aldri over 10 km internt i et hus, så må være connector og fiberen kombinasjonen går fint med adapter, så godt mulig jeg bare mangler noe? Virker ut som det er sveitset på en tupp som ser ut som plast om det er problemet?

 

For ser så enkelt ut på youtube men får det ikke å virke så enkelt.

Selv om det er fast connector ser prosessen forskjellig ut fra det jeg har.

 

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Som regel går det an å få adaptere ja. Som i eksempelet mitt med strømkabelen så kan du også kjøpe en "reiseadapter" for å få brukt en britisk strømkabel i norsk stikkontakt. I noen tilfeller må man igang med jallaløsninger for å få til ting å passe. Men det er greiest å kjøpe ting som passer fra starten av.

Hvis man av en eller annen årsak ender opp med en SC-PC og en LC-PC konnektor som man "må" koble sammen, så lar det seg gjøre det også. Jeg ville løst det ved å skaffe en kanskje 1m lang patchesnor som er SC-PC i ene enden, LC-PC i andre enden, samt en SC-PC adapter, og LC-PC adapter. Så klikket alt dette sammen. Det blir stygt og rotete, men det "virker" om man først har havnet i den situasjonen at man må løse det slik.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (7 timer siden):

Slik får jeg svar fra selger:

Sitat

Hello!
I get the supplier's answer,
Carrier-grade LC bundle pigtails cannot be linked with SC quick connectors. The wrong size can only be connected with SC bundle pigtail and SC quick connector.
could you please check it?

Så hvis det skal være slik må de som selger slike konnector si hva slags bruksområdet de har, ellers er det forstålig kjøper blir lurt, da man ikke får testet før det er for sent å selger svarer vel med er kjøpers feil å ikke vite, så de kan betale returfrakten.

Om jeg skjønner svaret riktig så ja. Du kan ikke benytte en LC kobling mot en SC kobling. Er så enkelt som forskjellige fysiske mål på koblingen. Blir som å klage på at du ikke får en micro USB til å fungere på en USB-C tilkobling. Dette er rimeligt elementært innen fiberoptik og noe av det første man må lærer seg når man starter med fiber.

 

Terminering av kontakter på patchesnorer er det vel ingen i Norge som gjør lengere? Er for knotete og tidkrevende til at det er lønsømt all den tid en ny patchesnor kan kjøpes ferdig for rundt hundrelappen med ferdige testrapporter.

Edited by Big_JT
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (2 timer siden):

Dere er så håpløse at blir nesten matt, eller vet ikke hva man skal si, ikke stol på selgere eller forum eneste disse gjør er å påføre kjøper tap.

I denne sammenhengen tror jeg det er du som påfører selgeren tap.  For jeg regner med det er et ganske beskjedent beløp du har brukt eller planlegger å bruke på å kjøpe disse tingene. Og med dette lille forbrukerkjøpet så har selgeren faktisk tatt seg bryet med å forsøke å hjelpe deg og kontaktet leverandøren om spørsmålene dine, og gitt deg et konkret og bra svar tilbake.

Hvis du er en kunde som ville handlet mye eller handlet der fast så kan det lønne seg å besvare slikt. Men om det snakk om at du har kjøpt 2-3 konnektorer for å leke deg med, så blir det faktisk et tap for selger. 

Det du egentlig har spurt om er "Vil denne firkantede klossen passe i det måneformede hullet?"

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Marinade87 skrev (13 minutter siden):

I denne sammenhengen tror jeg det er du som påfører selgeren tap.  For jeg regner med det er et ganske beskjedent beløp du har brukt eller planlegger å bruke på å kjøpe disse tingene. Og med dette lille forbrukerkjøpet så har selgeren faktisk tatt seg bryet med å forsøke å hjelpe deg og kontaktet leverandøren om spørsmålene dine, og gitt deg et konkret og bra svar tilbake.

Hvis du er en kunde som ville handlet mye eller handlet der fast så kan det lønne seg å besvare slikt. Men om det snakk om at du har kjøpt 2-3 konnektorer for å leke deg med, så blir det faktisk et tap for selger.

Så hvorfor selger da selgerne slike idiotiske greier når begge taper? kan det være lønnsomt eller ikke? Tror ikke det er selger som taper her nei. Det bli nok heller jeg. Synd å sløse bort tiden på ebay.

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Så hvorfor selger da selgerne slike idiotiske greier når begge taper? kan det være lønnsomt eller ikke? Tror ikke det er selger som taper her nei. Det bli nok heller jeg. Synd å sløse bort tiden på ebay.

Det er fordi de som kjøper disse tingene vet hvordan de brukes, og hva som passer sammen. 

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Så hvorfor selger da selgerne slike idiotiske greier når begge taper? kan det være lønnsomt eller ikke? Tror ikke det er selger som taper her nei. Det bli nok heller jeg. Synd å sløse bort tiden på ebay.

De tar en kalkulert risiko. De tenker slik at for hvert hundrede salg de gjør, så vil f.eks. 99 av salgene gå bra uten komplikasjoner, mens 1 kunde vil klage eller trenge ekstra hjelp. Da er selgeren avhengig av at det store volumet med salg som går bra, veier opp for det ene salget som går dårlig. Av og til vil de bare enkelt og greit tilby å betale tilbake pengene (selv om de vet at det mest sannsynlig ikke er noe feil med varen) fordi dette er mindre bry enn å forsøke å assistere noen. Å hjelpe noen kan ta lang tid, mens å refundere kunden er gjort på sekunder.

 

For å ta et eksempel: Der jeg jobber, koster det firmaet mitt omtrent 600kr i timen å ha meg i arbeid. Hvis jeg må bruke 30 minutter på å maile med en kunde og leverandør uten at dette fører til noe  ny fortjeneste for firmaet, så er dette 300 kroner tap. Om vi har solgt noe som vi tjener 20 kroner på til denne kunden, så må vi ha 15 salg av samme tingen til andre kunder for at denne tiden jeg brukte, tjener seg inn igjen.

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Sitat

Da er selgeren avhengig av at det store volumet med salg som går bra, veier opp for det ene salget som går dårlig. Av og til vil de bare enkelt og greit tilby å betale tilbake pengene (selv om de vet at det mest sannsynlig ikke er noe feil med varen) fordi dette er mindre bry enn å forsøke å assistere noen. Å hjelpe noen kan ta lang tid, mens å refundere kunden er gjort på sekunder.

Så hvor mye koster det å ha kineser i arbeid 20 kr i timen? men koster  600 kr i norge. så snakke om tap i den sammenhenen er lattelig.

Kan jo forstå tankegangen men er så på tryne. Med kostnadene i kina er vel det billig å bruke 1 time ekstra å gi detaljert informasjon sammenlignet å gi lite informasjon å gå på tap.

men kanskje du unskylder deg med selgere i kina er 100% avhening av inntekt da de har lite penger til overs om de taper blir det ikke noe lønn.

Eller mene du kinesere ikke får samme opplærling og kravene at derfor er det mye dårligere?

For vet ikke hvorfor de heller bruker ekstra tid på sørge for positive feedback, for det er jo derfor man har jobb fordi man skal gjøre det bra og sørge for å beholde jobben? Om man selger søppel som ødlegger omdømme til ebay og selgere generielt så er det lite lønnsomt i lengden.

Men vet ofte bedrifter i dag sparer penger heller en å invistere til bedre produkter.

Sitat

Av og til vil de bare enkelt og greit tilby å betale tilbake pengene (selv om de vet at det mest sannsynlig ikke er noe feil med varen) fordi dette er mindre bry enn å forsøke å assistere noen. Å hjelpe noen kan ta lang tid, mens å refundere kunden er gjort på sekunder.

Så du mener det ikke er verdt å forsøke en gang for ja jobben blir vel å redusere tap, men tviler på kostnadene i kina er særlig høye, er veldig store lønnforskjeller i norge og kina.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Jeg trenger ikke å unnskylde meg med noe som helst. Kineserne har nok enda større konkurranse og konkurrerer med mye mindre marginer enn det vi gjør. Tenk hvordan de klarer å selge ting til kanskje 1-2 dollar som skal sendes halve kloden rundt.

Der er det snakk om at de kanskje bare tjener et par øre eller kroner per salg. Og hvis de må bruke 10 kroner i arbeidstid på å hjelpe en kunde så blir regnestykket deres akkurat det samme. De må ha X antall vellykkede salg for å dekke over hvert mislykkede salg. Øker de prisen for å gjøre marginene bedre, blir de utkonkurrert av andre selgere.

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Sitat

Kineserne har nok enda større konkurranse og konkurrerer med mye mindre marginer enn det vi gjør. Tenk hvordan de klarer å selge ting til kanskje 1-2 dollar som skal sendes halve kloden rundt.

Ja jeg mener virke vil mene det er umulig med prisnivået i norge, det ville slått bedrifter konkurs, derfor må norske bedrifter ha høyere kompentanse og selge bedre produkter, nå er ikke alt billig på ebay men mye er billigere en i norge.  Nå er det priser langt høyere en noen dollar heller nærmere 10. Men ikke det som er avgjørene.

Sitat

Der er det snakk om at de kanskje bare tjener et par øre eller kroner per salg. Og hvis de må bruke 10 kroner i arbeidstid på å hjelpe en kunde så blir regnestykket deres akkurat det samme. De må ha X antall vellykkede salg for å dekke over hvert mislykkede salg. Øker de prisen for å gjøre marginene bedre, blir de utkonkurrert av andre selgere.

Men hva slags jobb er det selgerne skal ha? De skal vel sørge for å få de riktige kundene og sørge for at salg blir vellykket? hvis de ikke skal kutte service og heller regne med kjøperene har peiling. Det må vel være for å stille spørsmål men kan vel forstå det er vanskelig å forbrede seg uten å vite alt fra før men ser ut som mye kan være barn under 18 år slik er vel ikke ulovlig i kina. Så kan være det er årsaken uten vite det at de plukker bare tilfeldig som blir selger. Som er underkvalifisert.  Men du ser jo risikoen det fører med seg, går selskapet med tap så blir det være tøft å være selger. Da største problemet for bedrifter kan være omstille seg på nytt marked man ser jo det på ebay og en del butikker som kutter ansatte på grunn av smittevern det gir minde kjøp eller at folk handler ekstra mye før strenging av butikker så blir ansatte permitert når butikkene åpner igjen blir det problem.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...