Gå til innhold

Hvor enkelt vanskelig er det å teminere fiber?


Anbefalte innlegg

Jeg kan ingenting om fiber, men spørsmålet var: "Hvor enkelt vanskelig er det å teminere fiber?" 

Det ser ut som svaret er: "Det er veldig enkelt vanskelig" 

Du gjør det på den vanskelige måten. Med riktig utstyr så er det enkelt, men dyrere enn du liker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det blir som å sveise noe på en bil uten sveiseapparat. Man kan kanskje bruke stjerneskudd fra nyttårsarsenalet som en MacGyver løsning eller finne noe Tec7 eller andre kjemikalier som kjemisk limer ting på plass, men man får ikke den skikkelige sveisen som man ville fått med et ordentlig sveiseapparat.

Jeg har jobbet litt med fiber, men det er ikke det jeg "primært" holder på med. Der har vi både hatt billige greier der man crimper en fiber direkte inn i en konnektor (som er noe skikkelig dritt og upålitelige greier, back in the days når fibersveiseutstyr var dyrt), og senere en sveisemaskin. Sveisemaskinen er superenkel å bruke, og til og med bestemor kunne brukt den.

Likevel så unngår vi å bruke sveisemaskin der vi kan. Vi bruker preterminerte fibre og patchekabler med riktige lengder/konnektorer der det er praktisk mulig, og sveiser bare der vi må.

Lenke til kommentar
Marinade87 skrev (5 timer siden):

Jeg har jobbet litt med fiber, men det er ikke det jeg "primært" holder på med. Der har vi både hatt billige greier der man crimper en fiber direkte inn i en konnektor (som er noe skikkelig dritt og upålitelige greier, back in the days når fibersveiseutstyr var dyrt), og senere en sveisemaskin. Sveisemaskinen er superenkel å bruke, og til og med bestemor kunne brukt den.

Enig at crimpen ikke er bra. Det er nødløsning for de som ikke kan sveiseapparetet. Vi gikk over til den løsningen mellom lime og sveiseapparat. Limingen var bedre, men slet veldig med å finne riktig pussepapir husker jeg. Det funket egentlig veldig bra med riktig papir. Husker sjefen spurte en kollega hvor lang tid vi brukte på 1 konnektor, da vi med 4 mann hadde startet å bruke litt vel mye tid. Var vel litt over 2 måneder på samme jobb. Svaret var fra 3 minutter til 3 timer. Noe som ikke var veldig langt unna sannheten ett par ganger. Sliten kutter og dårlig slipe papir.

Digger rett og slett sveiseapparatet de få gangene jeg skjøter fiber nå om dagen. Selv firmaet jeg jobber i nå som sveiser fiber 5-6 ganger i året, med få kabler, så invisterte vi i det når vi fikk 1 jobb med 50 kabler som skulle termineres. Kjedelige var at vi på grunn av tidsnød gikk over til ferdig MPO kabler der i stedet. Men har vært god å ha i ettertid.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (6 timer siden):

Enig at crimpen ikke er bra. Det er nødløsning for de som ikke kan sveiseapparetet. Vi gikk over til den løsningen mellom lime og sveiseapparat. Limingen var bedre, men slet veldig med å finne riktig pussepapir husker jeg. Det funket egentlig veldig bra med riktig papir. Husker sjefen spurte en kollega hvor lang tid vi brukte på 1 konnektor, da vi med 4 mann hadde startet å bruke litt vel mye tid. Var vel litt over 2 måneder på samme jobb. Svaret var fra 3 minutter til 3 timer. Noe som ikke var veldig langt unna sannheten ett par ganger. Sliten kutter og dårlig slipe papir.

Digger rett og slett sveiseapparatet de få gangene jeg skjøter fiber nå om dagen. Selv firmaet jeg jobber i nå som sveiser fiber 5-6 ganger i året, med få kabler, så invisterte vi i det når vi fikk 1 jobb med 50 kabler som skulle termineres. Kjedelige var at vi på grunn av tidsnød gikk over til ferdig MPO kabler der i stedet. Men har vært god å ha i ettertid.

Jeg er enig. Jeg brukte aldri den crimpegreien selv, men husker han som satt med den, bannet høyt og at det ble sagt mye rart om sjefen og hans valg av utstyr. Det "fungerte", men var lite pålitelig. Det var litt 50/50 om det ville fungere, og hvis ikke måtte man begynne på nytt. Resultatet ble så som så med varierende lengde per fiber pga. noen gikk på første forsøk mens andre måtte tas flere ganger, og det kunne derfor bli rotete i trayet hvor fiberen er kveilet opp. Så ikke alltid like profft ut.

 

Den gangen kostet sveisemaskiner kanskje noe slikt som 80-100k, og det skulle mye til å tjene inn igjen den investeringen, og firma som kjøpte en slik kjøpte gjerne bare én som alle måtte dele på og behandle som gull. Så for vår del ble det den crimpegreien, samt at vi bestilte kabler som var preterminert med pigtails i hver ende, og hadde en plasthylse som pigtailsene lå beskyttet i slik at man skulle kunne trekke kabelen. Men det var lang leveringstid, og det ble mange store hull som måtte bores og branntettes for å få plass til hele hylsen. Det ble mye vanskeligere og tidskrevende.

Jobber et annet sted nå, og idag er vel sveisemaskinene nede i kanskje 15-20k, og tjener seg fort inn igjen. Hører aldri om at noen bruker slik crimpegreie lengre. Alle som av og til er borti å sveise fiber her, får sin egen personlige sveisemaskin uten nøling. Likevel sveiser vi ikke mer enn vi må. Hvis vi f.eks skal opp med et patchepanel med 48 fibre fra et datarom til et annet, bestiller vi gjerne et patchepanel som er ferdig terminert i ene enden, med lang nok kabel til å nå frem i andre enden, hvor den da sveiser. Så blir det bare 48 og ikke 96 sveiser som må tas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...