Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til kjøp av familiebil


Winydancer

Anbefalte innlegg

Heisann!

Den gamle rullekassen fikk negative tilbakemeldinger på EU-kontrollen og jeg må dermed ut på jakt etter ny bil. Det var nok på tide, da familien vokser og vi trenger større plass.

Jeg, og de rundt meg, har begrenset kompetanse på biler så jeg tenkte å høre med dere om dere har noen tips til gode, trygge og greie biler.

 

Kriterie-listen er ganske tynn (tror jeg).

Pris: Maks 250.000 kr (helst under 200.000 kr)
Kilometer: Under 100.000 km (helst så lav som mulig)
Alder: Helst ikke eldre enn 2016 modell
Trenger ellers automatgir, ryggekamera og ISO-fix.

Det må også være plass til 2 barneseter og et menneske i mellom i baksetet (er vell her jeg sliter med å finne ut hvilke biler som kan være lure). Den skal også lukeparkeres på gaten, så ønsker ikke en bil som er for stor/lang....

 

Har dere noen tips til biler jeg burde se på? 

Ingen preferanser i forhold til merke/type.

 

Om dette ikke hører hjemme i dette forumet, rop ut!

Takk for hjelp 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil ha plass til et voksent menneske mellom 2 barneseter så må du ha en bil som er større enn typiske stasjonsvogner. Også mange MPV som S-Max som er en ganske stor bil, sliter med dette.
Den bredeste jeg kjenner til som faktisk tar en voksen mellom 2 barneseter uten å gå opp i klassen Transporter er Berlingo, men der kan du slite med å finne en som har vanlig automat i ditt budsjett. De nye Berlingoene har vanlig automat, men den utgaven er såvidt ny at du neppe finner den til 250K. Den koster ikke mer enn 370K ny, har skyvedører og ellers praktisk for den med 2-3 unger.

Lenke til kommentar

Skoda Superb er jo kjent for å ha veldig god plass i baksetet så den er vel en god kandidat om man ser på dine kriterier.

Ser ut til at det skal være mulig å få en 2016 modell innenfor din pris-range, men du må nok være forberedt på å betale nærmere 250 000 enn under 200 000. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd det nei.

Men har selv en BMW e61 stasjonsvogn, og det er mulig å sitte imellom 2 barneseter i den (selv om det er veldig trangt).

Og jeg vet at Skoda Superb er en større bil enn min BMW.  Men så er jo alle barneseter forskjellige med tanke på hvor mye de bygger ut i bredden.

Lenke til kommentar

Du må nesten finne noen aktuelle modeller og sjekke ut breddemålene i baksetet. Jeg vet at forrige utgave av Passat var bredere i baksetet enn Superb, mens av nåværende modeller er Superb litt større. Men så kommer det også an på hvor Isofix-festene er plassert, på noen biler er de plassert litt langt inn mot midten og da får du jo problemer med midtplassen igjen.

Her er en som har testet ift. 3 barneseter, det gir jo en indikasjon. Volvo V70/XC70 kommer godt ut og jeg har hørt tidligere at de har god bredde. Men da spørs det om budsjettet ryker. Den minste motoren på rundt 120 hk tror jeg blir litt snau, i tillegg spørs det om du får utstyret du ønsker.

Endret av liehen
Lenke til kommentar
38 minutes ago, freddy85 said:

Bare kjøp ett eller annet som er laget i Japan så er du sikker på at du får kvalitet.

Da er det bare å hoppe bukk over Toyota Avensis, som ble produserte i England. For øvrig den verste bilen jeg har kjørt. Ikke at V70 kommer høyt opp på listen heller, men bedre enn Avensis etter min mening.

Lenke til kommentar
liehen skrev (10 minutter siden):

Da er det bare å hoppe bukk over Toyota Avensis, som ble produserte i England. For øvrig den verste bilen jeg har kjørt. Ikke at V70 kommer høyt opp på listen heller, men bedre enn Avensis etter min mening.

Ja, beste er om de er laget i Japan. Selv om Avensis sikkert er milevis mer driftsikker enn gjennomsnittet av biler som er laget i England.

Jeg har selv en 17 år gammel japansk bil og det er bokstavelig talt ikke byttet noe som helst på den. Har eid den i 7 år selv og når jeg kjøpte den så fikk jeg med absolutt alt av kvitteringer.

Fjærer å alt er originalt. Hadde en vw før å det er nærmest en åpenbaring hvor ufattelig mye bedre kvalitet det er på den japanske, er rett å slett ikke sammenlignbart.

 

Edit, på 7 år så har jeg byttet bakre eksos og et hjullager. Samt klosser og skiver for å være helt dønn ærlig. Men du skjønner poenget mitt.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Jepp, og det samme vil mange si om f.eks. Mercedes W124 og W212 (E-klasse). Men de er uansett uaktuelle her. Dessverre er det en del japanske som har slitt med rustproblemer noe over gjennomsnittet. De er riktignok ikke alene, man må uansett sjekke godt ift. den aktuelle modellen man vil kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...