Gå til innhold

Endig 5g informasjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kpolberg skrev (10 minutter siden):

Hva er det 5g gir deg, som 4g ikke leverer allerede? Hvis det er snakk om høyere båndbredde, hva er det du holder på med, som krever så mye båndbredde?

Hvis du ikke forstår det så burde du ikke deltatt i diskusjonen 150 mbit eller 220 mbit er ganske lite faktisk hvis det er hastighet som deles på flere, og datapakkene er ganske små med fri data får man kun 100 GB som standard + eventuelt 5 eller 10 mbit ubegrenset slikt dekkes ikke lett ferie på hytta behov en gang, er ikke så mye 4k filmer på youtube og spill som bruker opp den kvoten. PCi-E har ikke nok plass til å få mange spill så er mye muligheter.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, LMH1 said:

Hvis du ikke forstår det så burde du ikke deltatt i diskusjonen 150 mbit eller 220 mbit er ganske lite faktisk hvis det er hastighet som deles på flere, og datapakkene er ganske små med fri data får man kun 100 GB som standard + eventuelt 5 eller 10 mbit ubegrenset slikt dekkes ikke lett ferie på hytta behov en gang, er ikke så mye 4k filmer på youtube og spill som bruker opp den kvoten. PCi-E har ikke nok plass til å få mange spill så er mye muligheter.

Såå, ingenting? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, LMH1 said:

Hvis du ikke forstår det så burde du ikke deltatt i diskusjonen 150 mbit eller 220 mbit er ganske lite faktisk hvis det er hastighet som deles på flere, og datapakkene er ganske små med fri data får man kun 100 GB som standard + eventuelt 5 eller 10 mbit ubegrenset slikt dekkes ikke lett ferie på hytta behov en gang, er ikke så mye 4k filmer på youtube og spill som bruker opp den kvoten. PCi-E har ikke nok plass til å få mange spill så er mye muligheter.

Skal prøve å gå litt punktvis gjennom.

Min mening er at 150-200 mbps fremdeles er rimelig god båndbredde. Det burde f.eks ikke være noe problem for 20 stk å streame fra youtube eller liknende tjenester samtidig. Sånn til informasjon, så har vi hatt LAN med 12-16 personer, hvor den faktiske bruken over tid, ser ut til å ligge under 10 mbps i snitt.

Når det gjelder datapakkene, er jeg helt enig. De er for små, og nettopp derfor ser jeg enda mindre grunn til å juble over 5g.

PCI-E kommentaren vet jeg ikke helt hva jeg skal si til. Jeg forstår ikke kommentaren. Du sier det er for lite plass på pci-e, men at det gir mange muligheter. Er ikke det litt selvmotsigende?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kpolberg skrev (1 time siden):

Skal prøve å gå litt punktvis gjennom.

Min mening er at 150-200 mbps fremdeles er rimelig god båndbredde. Det burde f.eks ikke være noe problem for 20 stk å streame fra youtube eller liknende tjenester samtidig. Sånn til informasjon, så har vi hatt LAN med 12-16 personer, hvor den faktiske bruken over tid, ser ut til å ligge under 10 mbps i snitt.

Når det gjelder datapakkene, er jeg helt enig. De er for små, og nettopp derfor ser jeg enda mindre grunn til å juble over 5g.

PCI-E kommentaren vet jeg ikke helt hva jeg skal si til. Jeg forstår ikke kommentaren. Du sier det er for lite plass på pci-e, men at det gir mange muligheter. Er ikke det litt selvmotsigende?

Ja sammenlignet mot ICE og de stedene hvor det kun tilbyr 2g\3g dekning på fjellet, men snart er den tiden over.

For en person eller familje kan det fungere men ofte en grunn for det er billigste pakken på fiber de med litt behov annet mobil trenger raskere internett. 2 TB SSD blir for smått og over det blir fort dyrt for gjennomsnitt brukeren.

https://itavisen.no/2021/06/08/grafen-kan-tidoble-kapasiteten-pa-harddisker/

https://itavisen.no/2020/12/16/google-one-priskutt-pa-50-prosent-men-ikke-i-norge-vi-far-hverken-30tb-eller-vpn/

Men problemet er vel det blir fort dyrt å leie 30 TB i skyen til spilling og video, siden seagate som privatperson kan man få 5 års reklamasjon så er vel ikke lønsomt men fint det snart muligens blir mulig å droppe store harddisker etterhvert, men man bør vel ha nærmere 2.5 gigabit, siden finnes harddisker som kan klare 125 MB\S eller mot 200 MB\S lese og skrivehastighet. Selv om antakelig vil fungere dårlig å streame spill fra skyen ennå.

Har testet telia\telenor har ingen problem å makse 130 mbit på ytelse i windows 10. Men problemet er vel mobilt bredbånd har for små pakker og blir fort degradert hvis det er vind eller skyer og tær mellom sender og mottaker er usikker på hvor god 3700 mhz er men min erfaring tror jeg blir skuffet over tid med chilimobil fri data. 400 kr i måneden er ikke mye men tviler på det kan konkurere mot 500\1 gigabit over tid. Men verdt et forsøk.

Har over 20 tb harddisk i den pcen jeg har mest, og laste ned noen tb tar tid på 100 mbit hastighet.

Selv 600 mbit tar noe tid, så blir gøy å se om får testet 1 gigabit, selv om det blir vanskelig med mobil. Da jeg tror usb ikke er optimalsett merker å laste ned filer er mindre effektivt en å bruke programmer.

Dere får mene hva dere vil men tror når 5g blir ferdig, blir det begrenset per bruker? er litt lattelig en person skal klare 1024 MB\S når verken vikenfiber eller telenor klarer over 800 mbit\940 mbit men ville vært morsomt å teste.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva mener dere om:

Sitat

Spesielt:

Sitat

gjennomsnittshastighet 429 Mbps

Den siste målingen av kvaliteten på koreansk 5G-telekommunikasjon viste gjennomsnittlig nedlastingshastighet på 429 Mbps. Det blir sammenlignet med 690,47 Mbps som er den gjennomsnittlige nedlastningshastigheten de koreanske mobiloperatørene på forhånd lovet forbrukerne.

De øvre hastighetene de tre operatørene på det sydkoreanske 5G-markedet er blitt målt til, er 802, 667,48 og 608,49 Mbps.

 

Lenke til kommentar

Vil heller fremheve dette, og droppe å være besatt av hastigheter:

"utilfredsstillende 5G innendørsdekning, mangel på varierte og rimelige abonnementspakker ". Hvorfor skal man betale mer for ekstra høy internetthastighet på en mobiltelefon, spesielt når innendørsdekningen ikke er på plass?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Fordi man betaler dyre dommer for 10 GB data i måneden eller fridata 100 GB for 400 kr måned. med 3 mbit blir ca under 1 t hvis man laster ned 24\07 som ferreste gjør. Finnes jo 2 tb fixed wifi men spiller lite rolle siden maks hastighet blir 300 mbit opp til 2 tb da er man låst til en plassering 100 kr er dyrt da man får kun 50 mbit opp. Og man får 12 måneders bindingstid så om det er god avtale kan man diskuteres til 1000 kr måneden, man får 500 mbit med fiber omtrent til samme pris.

Med fiber får man hos vikenfiber 150\150 med 1 ping til 719 kr måned.

Så du får regne på med forbruk opp mot 48.6 tb måneden i teorien (Tror det bare tenkes på ned eller opplasting) ikke begge deler.

Så får du regne på hvor mye du faktisk betaler pr krone.

Men kan jo være enig dekningen på 5g muligens ikke er helt optimalt produkt er jo halvferdig tjeneste hvor mange muligens ikke får glede av ennå.

Men ja mistenker at det er mye problemer noen testet chilimobil eller andre telia x? om de klarer 1 gigabit på nedlastinger? For finnsenderen er utdatert ville ikke kjøpt datapakke hvis jeg viste 298 mbit er maks ned og 50 mbit opp selv med 5g. Men ønsker ikke å sløse penger hvis flere har dårlige erfaringer. Siden stoler ikke helt på dekningskartene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

http://www.kylesconverter.com/data-bandwidth/megabits-per-second-to-terabytes-per-month

Men fiber og coax levrandørene har vel ikke egne priser for ekstremt bruk. Eller tiltak man kan få redusert hastighet, muligens de har noe i liten skrift men som regel må man nok laste ned ulovlig delte filer på torrent før man blir stupet i hastighet.

Hva er din erfaringer med chilimobil, onecall for mange sier de har 5g men har vel ingen garanti for hastighet siden de varier fra dekning og andre forhold.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (16 minutter siden):

http://www.kylesconverter.com/data-bandwidth/megabits-per-second-to-terabytes-per-month

Men fiber og coax levrandørene har vel ikke egne priser for ekstremt bruk. Eller tiltak man kan få redusert hastighet, muligens de har noe i liten skrift men som regel må man nok laste ned ulovlig delte filer på torrent før man blir stupet i hastighet.

Hva er din erfaringer med chilimobil, onecall for mange sier de har 5g men har vel ingen garanti for hastighet siden de varier fra dekning og andre forhold.

Du svarer ikke opp grunnlaget for beregningen din på nesten 50 TB i måneden? Hva er dette basert på?

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Hva som er teknisk mulig å laste ned på fiber eller coax i måneden så det blir nesten umulig på 5g siden er delt på flere brukere og kvoter.

Teknisk mulig å laste hva ned på en aksess med en gitt hastighet? Hvilken hastighet? Jeg forstår dessverre ikke hva du er ute etter å belyse her. Så du mener 50 TB ikke kan brukes som beregningsgrunnlag likevel? Hvor kommer det tallet fra?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Blir oppgitt over mislykket forsøk på å få 5g, virker bare å få 5g på telefonen operatørene gir forskjell svar, at de ikke tilbyr 5g på kontantkort, og at de sier har aktivert 5g, så virker ut som telia estiona ikke gir særlig ytelseforbedring. for synd fremdeles i byene er 4g bedre selv om telia sier det bare blir bedre og bedre hastighet der jeg bor. Men de mener 5g ska være aktivt.

Men på litt over halvt år fikk jeg 50 mbit kort avstand med ulefone power 5 så har vel blitt litt bedre med 120 mbit og 30 mbit opp men virker som man bør helst ha antenne og større router. For vi vet ikke hvor mange brukere av 4g\5g i et området så vanskelig å kunne vurdere hvor problemet ligger.

Noen har formening om xiomi mix 5g og negear 810 mini router med dc112 hvor bra eller dårlig det er mot andre utstyr?

Eneste jeg vet sikkert er fiber er raskere og mere responsivt men er usikker hvor rask utvikling går, er jo ganske dyrt begge teknologiene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
mandela skrev (13 timer siden):

Jeg får opp mot 1650/150Mbps hos Telia under ideelle forhold.

Men hva sier dekningskartet hastighet opp mot 1000 mbit?

For syns er lattelig å komme med informasjon om dekning som ikke er veldig politlig og de oppdaterer informasjon før de har bygd ut. blir som fiberlevrandørene gjør det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...