Gå til innhold

Offentlig stilling med dobbelt lønn


Anbefalte innlegg

Er en kommunedirektør I Grimstad som har blitt "sagt opp" på grunn av noe surr med regler for innkjøp av konsulenttjenester (hva nå enn det betyr). Men for å bli sagt opp måtte hun få 15 måneder gratis lønn! Og den lønna er på 1.2 mill i året, så det er 1.5 mill for å bli sagt opp?

 

Men denne personen har altså nå fått seg ny lederstilling i en annen kommune. Og da blir det offentlig lederlønn (1.2 mill?) oppå de 15 måneder med gratis lønn fra forrige stilling.

 

Er dette riktig?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sluttpakke med etterlønn er ganske vanlig i Staten, er det ikke satt betingelser, slik som at etterlønnen bortfaller ved annen inntekt eller lignende, så utbetales nok vanligvis etterlønn samtidig med inntekt fra ny jobb.

Det kommer altså an på avtalen kommunedirektøren har med kommunen.

Lenke til kommentar

Men de fleste som får spakene må ta lua i hånda og gå (kanskje et par måneders oppsigelsestid). Og deretter få 65% av lønna fra nav? Høres jo ganske digg ut å få 1.5 millioner for å bli sagt opp! Og stakkars den naver som fortsetter med støtten etter å få lønn fra ny jobb!

 

Det høres jo helt tullete, det er liksom betingelser fra en annen planet. Hvorfor skal mine skattepenger sløses bort på luksus til folk som krever penger for å bli sagt opp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså, en typ fallskjerm avtale er vel OK det, feks dersom man blir satt i en særskilt krevende stilling med fare for å miste jobben. Som leder har man heller ikke det samme vernet som en på gulvet. 

Det som er helt utrolig, er at man får fyken i en kommune, og deretter får ny lederjobb i en annen kommune... Dersom vedkommende fikk sparken på saklig grunnlag, er det høyst suspekt at en ny kommune vil ansette samme person så kort tid etter

Lenke til kommentar

Det er ikke veldig åpent om detaljene i årsaken til oppsigelsen, men her er et sitat som svar på den type kommentar:

Quote

"Vi har fått fram en del bakgrunn om hvordan hun opptrådte knyttet til den situasjonen, og har ikke funnet noe som har gjort oss urolige. Snarere tvert imot, hun får gode skussmål fra tillitsvalgte og fra politisk nivå på at hun har opptrådt ryddig."

- Jan Oddvar Skisland.

Men jeg ønsker ikke at mine skattepenger skal gå til å gi enkeltmennesker millioner i dobbeltlønn! Hvis skattepengene skal gå til slikt så må det isåfall være meg som får halvannen million oppå normal lønn.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (2 minutter siden):

Det er ikke veldig åpent om detaljene i årsaken til oppsigelsen, men her er et sitat som svar på den type kommentar:

 

 

Hmm, merkelig... Her har man altså tatt seg råd til å bruke 1.5 millioner på å sparke en ansatt som fremstår som en god ansatt... javel, kanskje ikke så dumt med mer privatisering allikevel, der penger faktisk betyr noe

Lenke til kommentar
Abigor skrev (2 minutter siden):

Det er ikke veldig åpent om detaljene i årsaken til oppsigelsen, men her er et sitat som svar på den type kommentar:

 

 

Hmm, merkelig... Her har man altså tatt seg råd til å bruke 1.5 millioner på å sparke en ansatt som fremstår som en god ansatt... javel, kanskje ikke så dumt med mer privatisering allikevel, der penger faktisk betyr noe

Lenke til kommentar
Abigor skrev (2 timer siden):

Men de fleste som får spakene må ta lua i hånda og gå (kanskje et par måneders oppsigelsestid). Og deretter få 65% av lønna fra nav? Høres jo ganske digg ut å få 1.5 millioner for å bli sagt opp! Og stakkars den naver som fortsetter med støtten etter å få lønn fra ny jobb!

 

Det høres jo helt tullete, det er liksom betingelser fra en annen planet. Hvorfor skal mine skattepenger sløses bort på luksus til folk som krever penger for å bli sagt opp?

Synes alt som er sagt rundt dette peker veldig klart i retning av at vedkommende ikke har fått sparken/fyken, kall det hva du vil.

 

Virker som om det er ingått en sluttavtale og at vedkommendehar sagt opp selv, evt at oppsigelsen er bakt inn i sluttpakkken.

 

Lenke til kommentar

Vi hadde en lignende situasjon her i Hustadvika kommune. Hustadvika er ny kommune etter at 2 ble sammenslått i fjor. Nåværende ordfører var ordfører til en av disse kommunene. Når hun tiltrådte som ordfører i den nye kommunen fortsatte hun å motta lønn for den gamle kommunen sammen med lønna i den nye jobben. Dette pågikk i flere måneder selv om kommunen risikerer å havne på ROBEK liste. 

Ble mye oppstyr rundt dette. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Kommunedirektøren fikk kort sagt sparken på bakgrunn av dårlig jobbutførelse. 
https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2020/09/15/195705813/kommunedirektoren-i-grimstad-sparket

Og derfor skal hun altså få 15 måneder med millionlønn i tillegg til millionlønnen fra nye jobben?
Gir svært lite mening og minner om korrupsjon. 

Håpløst... Var det 1.5 mill hun hadde i lønn? Og så må de ansette en annen til samme lønn? Den summen blir da høyere enn det hun fikk sparken for, som var å bruke konsulenter til 2.mill.  

Det hadde vært billigere for kommunen å korrigere adferden hennes, enn å sparke henne... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det som gir bort disse pengene? Hvorfor er det lov? Det er da ingen vanlige folk som kan kreve 1.5 millioner for å slutte på jobben dersom man gjør en dårlig jobb? Jeg forstår ingenting.

Hva om vi hadde en lov som sier at det er forbudt å gi bort penger til noen som skal få sparken (i det offentlige såklart)? Om en slik leder trenger sikkerhet kan de gå til NAV som alle andre?!?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 time siden):

Hvem er det som gir bort disse pengene? Hvorfor er det lov? Det er da ingen vanlige folk som kan kreve 1.5 millioner for å slutte på jobben dersom man gjør en dårlig jobb? Jeg forstår ingenting.

Hva om vi hadde en lov som sier at det er forbudt å gi bort penger til noen som skal få sparken (i det offentlige såklart)? Om en slik leder trenger sikkerhet kan de gå til NAV som alle andre?!?

Det er vi, du og jeg, og alle i kommunen som må betale dette :)

Fallskjermer er ikke så veldig uvanlig, og blir sikkert forhandlet frem når man blir ansatt, for å sikre seg mot uriktig avskjedigelse. Ledere har mye lavere terskel for å få sparken, så det må vel være tanken bak slikt. 

Det er ganske vanlig i næringslivet:

https://finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2006/03/de-stoerste-fallskjermene-i-naeringslivet

At det skjer i det offentlige synes jeg er helt horribelt, det samme er alle sikringene som gullkantede pensjonsavtaler og ventelønn for politikere. De bestemmer satsene på dette selv, noen som ikke er helt innafor spør du meg.  
 

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Baranladion said:

Fallskjermer er ikke så veldig uvanlig, og blir sikkert forhandlet frem når man blir ansatt, for å sikre seg mot uriktig avskjedigelse. Ledere har mye lavere terskel for å få sparken, så det må vel være tanken bak slikt. 

At det skjer i det offentlige synes jeg er helt horribelt, det samme er alle sikringene som gullkantede pensjonsavtaler og ventelønn for politikere. De bestemmer satsene på dette selv, noen som ikke er helt innafor spør du meg.  

Selv om man er leder vil jeg tro man har et sterkt vern mot å bli oppsagt. Lan Marie Berg for eksempel. 
At private bedrifter bruker fallskjermer synes jeg er helt OK, da det ikke er skattebetalerne som betaler. 

Offentlige million-fallskjermer som ikke ugyldiggjøres når den ansatte øyeblikkelig skaffer seg ny jobb med topplønn er helt urimelig. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (20 minutter siden):

Selv om man er leder vil jeg tro man har et sterkt vern mot å bli oppsagt. Lan Marie Berg for eksempel. 
At private bedrifter bruker fallskjermer synes jeg er helt OK, da det ikke er skattebetalerne som betaler. 

Offentlige million-fallskjermer som ikke ugyldiggjøres når den ansatte øyeblikkelig skaffer seg ny jobb med topplønn er helt urimelig. 

Det er nok litt forskjellig fra bedrift til bedrift eller institusjon til institusjon, men jo høyere opp man er, jo sterkere krav stilles til prestasjon, og det er lettere å ryke dersom man ikke leverer. 

Jeg er helt enig i det siste, godt sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, debattklovn said:

Offentlige million-fallskjermer som ikke ugyldiggjøres når den ansatte øyeblikkelig skaffer seg ny jobb med topplønn er helt urimelig. 

Hvorfor ikke bare sette punktum bak offentlig fallskjerm? Samma om det er 1 kr eller 1 mill, eller om personen får jobb etterpå eller ikke. Er det ikke derfor vi har NAV da? Er slik for alle oss andre hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...