Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Folk som ikke bryr seg, minimal egenpleie osv..


Gjest 4446b...9a5

Anbefalte innlegg

Gjest 4446b...9a5

Bryr seg ikke om tradisjoner, dusjer sjelden, samme klærne lenge uten vask, ingen/lite tannpuss, ingen husarbeid, gir faen i oppvasken, samfunnet. Er dette en form for depresjon? Kan man være deprimert selv om man er fornøyd med livet? 

Er ikke meg selv jeg skriver om her, men har selv slitt tidligere med noe av dette men ikke så ekstremt

Anonymous poster hash: 4446b...9a5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor må det være noe feil med deg bare fordi man driter i tradisjoner?
Alt det andre er et spørsmål om personlig hygiene f.eks men hva har det med TRADISJONER å gjøre?

Jeg gir totalt beng i påsken, jula, bursdager, 17 Mai, nyttårsaften, religion, kongefamilien og alt det pisset der.
Betyr det at jeg automatisk råtner i min egen dritt bare fordi jeg ikke kunne brydd meg mindre om innlærte tradisjoner ?
Hallo?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4446b...9a5

Fikk ikke svar på det jeg spurte om. Jeg prøver igjen. Ja, tradisjoner suger, men det kan være koselig også. Tydelgivis får man litt mer respekt når man viser at man følger noenlunde. Jeg liker litt julepynt pga belysningen, men er ikke slik at jeg virkelig skal vise at «her har jeg pyntet til jul!!» men jeg elsker snø og slik. 
 

Men mer fokus på egenpleien.. 

Anonymous poster hash: 4446b...9a5

Lenke til kommentar
Gjest 4446b...9a5
J!nx skrev (24 minutter siden):

Spørs vel egentlig om det følelsesbetont eller ett rent filosofisk standpunkt?

Ingen av delene. Folk som ikke ser vitsen med noe. Eneste meningen i deres liv er å få sitte og spille spill på PC. 

Anonymous poster hash: 4446b...9a5

Lenke til kommentar
Gjest 4446b...9a5 skrev (1 time siden):

Fikk ikke svar på det jeg spurte om. Jeg prøver igjen. Ja, tradisjoner suger, men det kan være koselig også. Tydelgivis får man litt mer respekt når man viser at man følger noenlunde. Jeg liker litt julepynt pga belysningen, men er ikke slik at jeg virkelig skal vise at «her har jeg pyntet til jul!!» men jeg elsker snø og slik. 
 

Men mer fokus på egenpleien.. 

Anonymous poster hash: 4446b...9a5

Alle er forskjellige og er opptatt av ulike ting. For noen kan det være viktig å studere 24/7 (være så smart som mulig). For andre det viktigaste er å se bra ut. For noen er det å gjøre minst mulig. Det er normalt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja .. jeg vet vel ikke om du mente tradisjoner så bokstavelig. Du mente kanskje vaner? Som i personlige vaner.

Jeg personlig synes du har helt rett i at det er knyttet til sterk depresjon. Man bryr seg ikke lenger om seg selv.

Jeg mener også det går en grense mellom der man ikke bryr seg om seg selv, og samfunnets normer og som du skriver, tradisjoner. Å ikke bry seg om seg selv med tanke på hygiene, ryddighet og renslighet, til det punktet hvor det blir helseskadelig, er etter min mening et tegn på sterk depresjon.

Man bør huske på at depresjon er veldig nyansert, det kan forekomme i mange forskjellige grader og former. Man kan fungere på jobb og generelt, men når man kommer hjem, la alt flyte og ingenting er på greip. Det er også en form for depresjon, mener jeg.

På et dypere og mer filosofisk nivå, så henger dette (igjen, etter min mening) sammen med verdensforståelsen. Altså forståelsen av det totale bildet av hvordan alt henger sammen. Opplevelser, inntrykk, oppvekst, lærdom og kunnskap. Hva man har lært og hvordan man har lært det. Økonomi spiller selvfølgelig også en rolle. Har man mye penger kan man ansette hushjelp. Så man kan være en rotekopp uten like men fremdeles ha det ryddig. Eller man kan ha en kone eller mann som rydder alt rotet mens man selv jobber og tjener pengene. Men ja, hvis man ikke er hygienisk renslig er det vel få som vil holde ut med det i lang tid.

Det kan jo selvfølgelig også være en direkte reaksjon til det psykososiale, hvis menneskene man har rundt seg er negative og lite til ingen støttende, man aldri får noe positivt. Da blir man deprimert.

Det er jo egentlig veldig interessant.

Jeg mener (for ti tusende gang ^^) at vi burde lære mer om hvordan verden henger sammen, helt fra barneskolen av. Det er derfor folk blir deprimerte, fordi vi ikke lærer noe som helst om livet. Vi lærer ikke om psykologi, om økonomi. Om hvorfor mobbing oppstår, hvorfor noen er respektløse og egoistiske, hvorfor noen er uselviske og hjelpsomme. Vi burde lære om hvordan man går frem for å tjene penger og jobbe for å føle mestring. Skolen er utdatert og følger ikke tritt med tiden, det gjorde den heller ikke før i tiden.

Selvledelse er noe vi burde lære. Og da må man vite hvordan penger og samfunn henger sammen. Samfunnsøkonomi.

Det er så mye vi burde lære, som vi ikke lærer. Og da er det ikke rart at noen gir opp. Og hvis man gir opp, så blir man jaggu dømt for det også, for at man er "lat", "udugelig" og "ikke bryr seg". Jeg prøver hardt på å ikke bruke de ordene, for det er svært sjeldent sant. Det er heller manglende inspirasjon, motivasjon, lærdom og følelse av samhold, som fører til sammenbrudd, personlig kollaps og depresjon.

På et større nivå, så får vi stigmatiserende artikler i avisene om "navere", og alle slike ting. Jeg synes det er ett av de styggeste ordene som media har vært med på å spre.

Som bringer med til det jeg mener (for siste gang ^^) er enda en av de store grunnene til at folk blir deprimert: Massemedier, og deres sensasjonalisering, overdramatisering, reklame (som er milliardindustri) og ofte dobbelttydende negative vinkling av alt mulig. Det er greit at mediene publiserer dramatiske hendelser, men de burde gjøre det i et mer intelligent kontekst. Få løsninger på problemene uten at man må tyde akademisk bibbelbabbel og politisk snikksnakk, som man så ofte må. De aller fleste har rett og slett ikke interesse nok eller tid og ressurser til å deschiffrére hver eneste artikkel. Så der har mediene et massivt ansvar om å gjøre stoffet lettforståelig, og ikke ha for mye forskjellige betydninger.

Stigmatisering i form av perfekte kropper, forfengelighet og overfladiskhet er også en stor faktor til depresjon. At folk med slike verdier får mediedekning, og folk med sunn fornuft og genuinitet aldri får plass. Dette gjøres selvsagt for å tjene penger. Det skaper en dramatiserende effekt, hvor folk begynner å dømme hverandre på et fundamentalt psykologisk nivå, basert på det man leser i mediene. For folk er jo flokkdyr.

Dét burde vi også særlig lære om i skolen: Å sette opp mentale skjold når man leser mediene. Ikke la seg påvirke av overfladisk bullshit.

Det burde heller ikke være mulig å bli millionær på idiotisk tull som blogging, "influensing", musikk og sånne ting. Det skaper mistillit til yrkeslivet. Det er demotiverende å stå opp om morgenen og jobbe ute i kulda hele vinteren, for 300 000 i året før skatt, når man ser noen tjene millioner på millioner bare ved å lage én eneste russelåt. Det er total galskap.

 

Så her har man noen få grunner til at noen kanskje velger å gi opp. Det er selvfølgelig et mye, mye mer nyansert bilde som involverer alle psykososiale forbindelser, oppvekst (som nevnt), tilfeldige møter med andre, hvordan man opplever takling av utfordringer... ja, så veldig mye. Da ser man hvor komplisert psykologi egentlig er.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det kan være så utrolig mye. Har vedkommende alltid vært slik? Dersom en velstelt og pertentlig person plutselig endrer vanene sine - kan det være et tegn på depresjon, ja. Men noen personer gir litt mer faen i disse tingene. 

Usikker på hva du mener med tradisjoner. At vedkommende ikke feirer jul, 17 mai, påske og bursdager? 😜

Noen er mer opptatt av hygiene og renhold enn andre. Sånn har det alltid vært. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (10 timer siden):

Alle er forskjellige og er opptatt av ulike ting. For noen kan det være viktig å studere 24/7 (være så smart som mulig). For andre det viktigaste er å se bra ut. For noen er det å gjøre minst mulig. Det er normalt.

Ja, ikke sant?!?!

Noen av våre største genier hadde et ganske så temmelig lax forhold til personlig hygiene og ryddighet i sine hjem.
Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor TRADISJONER dras inn i dette!

Så om du ikke spiser ribbe på julaften og heiser flagget på 17 Mai så er du synomym med elendig karakter og dysfunksjonelle narkomane og alkoholikere som ikke kan ta vare på seg selv og er avhengig av kommunal bolig og hjemmehjelp???
Fordi du ikke skreller kjipe appelsiner og spiser muggen kvikklunsj mens du fryser og er solblind på fjellet?
HALLO???

Noen av de største tenkerne og revolusjonære i historiren er de som har kunne drite totalt 100% i innlærte paradigmer.
Forandringer og revolusjoner kommer ikke gjennom folk som er helt ute av stand til å forandre paradigmet i sitt eget hue.

De kommer av de som kan tenkte utenfor boksen og ikke ser nødvendigheten med å tviholde på tradisjoner som uansett stort sett er skapt for å beholde makta hos de som styrer og sikre en slavementalitet i befolkningen gjennom "trygge tradisjoner som flokken må følge".

Jeg tror denne personen er veldig konservativ og lite reflektert over livet og samfunnet generelt.
En trasdisjonsbundet person som tviholder på det som er trygt og etablert fordi han kan det og forstår det.
For meg blir dette fullstendig STEINALDERMENTALITET!

Ingen dissing eller trolling her, admin.
Jeg bare forstår ikke hvorfor folk som "driter i tradisjoner" blir puttet i bås med gale kattekjerringer og hoarders og heroinjunkier og demente alkiser på hjem!!
 

Det er direkte frekt å indikere noe sånt!
Det blir sånn: "Om du ikke er som alle andre så er du udugelig fordi du ikke er som alle andre."
Ja, Heil Hitler, du! 

Endret av Helpless/Green
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helpless/Green skrev (18 minutter siden):

Ja, ikke sant?!?!

Noen av våre største genier hadde et ganske så temmelig lax forhold til personlig hygiene og ryddighet i sine hjem.
Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor TRADISJONER dras inn i dette!

Så om du ikke spiser ribbe på julaften og heiser flagget på 17 Mai så er du synomym med elendig karakter og dysfunksjonelle narkomane og alkoholikere som ikke kan ta vare på seg selv og er avhengig av kommunal bolig og hjemmehjelp???
Fordi du ikke skreller kjipe appelsiner og spiser muggen kvikklunsj mens du fryser og er solblind på fjellet?
HALLO???

Noen av de største tenkerne og revolusjonære i historiren er de som har kunne drite totalt 100% i innlærte paradigmer.
Forandringer og revolusjoner kommer ikke gjennom folk som er helt ute av stand til å forandre paradigmet i sitt eget hue.

De kommer av de som kan tenkte utenfor boksen og ikke ser nødvendigheten med å tviholde på tradisjoner som uansett stort sett er skapt for å beholde makta hos de som styrer og sikre en slavementalitet i befolkningen gjennom "trygge tradisjoner som flokken må følge".

Jeg tror denne personen er veldig konservativ og lite reflektert over livet og samfunnet generelt.
En trasdisjonsbundet person som tviholder på det som er trygt og etablert fordi han kan det og forstår det.
For meg blir dette fullstendig STEINALDERMENTALITET!

Ingen dissing eller trolling her, admin.
Jeg bare forstår ikke hvorfor folk som "driter i tradisjoner" blir puttet i bås med gale kattekjerringer og hoarders og heroinjunkier og demente alkiser på hjem!!
 

Det er direkte frekt å indikere noe sånt!
Det blir sånn: "Om du ikke er som alle andre så er du udugelig fordi du ikke er som alle andre."
Ja, Heil Hitler, du! 

Det var da voldsomt til reaksjon. Jeg stusset også over at det med tradisjoner var nevnt. Men hvorfor reagerer du så voldsomt på dette? Det TS prøver å formidle er vel at vedkommende ser ut til å ignorere alt av samfunnets normer for levestil. Enten det handler om hygiene, renhold - og tradisjoner. Uten sammenlikning for øvrig.

Mark Zuckerberg går med nøyaktig de samme klærne hver dag. Hans garderobe består av 30 stk identiske tskjorter. Han har selv uttalt at dette handler om å spare tid. Slik var det nok med mange kjente filosofer også. Jeg leste nylig om Karl Marx. Han sov ofte full påkledd. Da sparer man jo enda mer tid siden man slipper å kle av og på seg. 😆

Hva som er "normalen" er betinget på bakgrunn, oppvekst og samfunnslag. Bor du i bushen i Alaska går du kanskje med samme bukse i 2 måneder. Noe som er utenkelig i bystrøk. Noen er mer forfengelig enn andre. Andre igjen gir totalt faen. Selv vår eksentriske kunster Aune Sand uttalte nylig at han dusjer kun en gang i måneden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4446b...9a5

Ts her. Jeg mener ikke at man skal bli sett på som gal og udugelig fordi man ikke følger normene og tradisjoner. Jeg lurer vare litt på hvorfor noen blir slik, og man kan gjerne se at 1 eller flere andre i vedkommendes slekt også er slik. Selv om vedkommende vokser opp hos andre som følger normene. La oss si ei mor som har barnet, fordi hun ikke lenger er sammen med far. Barnet får likevel egenskaper ut av det blå som åpenbart ikke er fra moren. 

Det er en form for sløvhet. Vedkommende driter så i miljøet at hn kjøper engangs bestikk, aldri eid ordentlig bestikk. Dette fordi hn ikke orker tanken på oppvask, lettere å kaste det i søpla. Glemmer ting, så går med unødvendige penger på å løpe på en butikk å kjøpe der. Kan være mobillader, PC-mus, øreplugg. 
Sove i samme klær en står opp i. Lite renhold i hjemmet.. 

 

Anonymous poster hash: 4446b...9a5

Lenke til kommentar

For meg handler det om depresjon, ja. Når man er deprimert blir man tiltaksløs og sliten og det begynner å flyte rundt en. (Iallefall er det sånn for meg). Jeg har langt ifra støv på hjernen, men jeg liker å ha det fint og koselig rundt meg, men når jeg er deprimert så begynner en  ond sirkel der man ikke holder orden rundt seg, noe som gjør at en føler seg enda verre.

Da er det viktig at en prøver å få eierskap og mestring i aspekter i livet. Jeg var tidligere ekstremt langt nede da jeg bodde med en person som var fæl å leve med samtidig som mye annet gikk imot meg. Jeg ble forholdsvis ille da jeg ikke hadde eierskap til noe rundt meg eller mulighet til å påvirke. Det er heller ikke alltid så lett å se hvor ille det er mens det står på.

Lenke til kommentar
Gjest 4446b...9a5
Corp Por skrev (37 minutter siden):

For meg handler det om depresjon, ja. Når man er deprimert blir man tiltaksløs og sliten og det begynner å flyte rundt en. (Iallefall er det sånn for meg). Jeg har langt ifra støv på hjernen, men jeg liker å ha det fint og koselig rundt meg, men når jeg er deprimert så begynner en  ond sirkel der man ikke holder orden rundt seg, noe som gjør at en føler seg enda verre.

Da er det viktig at en prøver å få eierskap og mestring i aspekter i livet. Jeg var tidligere ekstremt langt nede da jeg bodde med en person som var fæl å leve med samtidig som mye annet gikk imot meg. Jeg ble forholdsvis ille da jeg ikke hadde eierskap til noe rundt meg eller mulighet til å påvirke. Det er heller ikke alltid så lett å se hvor ille det er mens det står på.

Men personen virker ikke deppa. Sier også at hn er fornøyd med livet. Jeg tror ikke en MÅ være deprimert for å være slik, men bare sløv. Men da spør jeg, hvorfor blir noen sløve? Personen har alltid hatt disse trekkene. Gjør ikke det lille ekstra. Kan forte seg og tørke benken, men slenge fra seg filla fort som mulig uten å skylle den eller brette den sammen. 
Som sagt, du drar ordene ut av vedkommende. Fordi de svarer bare «ja» «nei» «kanskje». Og det blir jo til at vi som prøver å kommunisere bare blir «fuck it, jeg driter i det». 

Anonymous poster hash: 4446b...9a5

Lenke til kommentar
Gjest 4446b...9a5 skrev (17 minutter siden):

Men personen virker ikke deppa. Sier også at hn er fornøyd med livet. Jeg tror ikke en MÅ være deprimert for å være slik, men bare sløv. Men da spør jeg, hvorfor blir noen sløve? Personen har alltid hatt disse trekkene. Gjør ikke det lille ekstra. Kan forte seg og tørke benken, men slenge fra seg filla fort som mulig uten å skylle den eller brette den sammen. 
Som sagt, du drar ordene ut av vedkommende. Fordi de svarer bare «ja» «nei» «kanskje». Og det blir jo til at vi som prøver å kommunisere bare blir «fuck it, jeg driter i det». 

Anonymous poster hash: 4446b...9a5

Samme som mange som dømmer folk som lever på sosialstønader, når de sier at de er fornøyd med livet. Men det -er- aldri så enkelt. Det er -alltid- noe bak. Vi mennesker tar på oss masker, og vi forteller ikke om problemene våre før vi er 100% trygge, og helst 200% trygge. Fordi alle er så klare for å dømme.

Jeg har en i familien som er på samme måten. Grunnen, så langt jeg klarer å se, er at h*n har hatt en vanskelig oppvekst med mye krangling, slåssing og drikking. Dette, kombinert med en personlighet som heller er mer glad i å være ute i natur og friluft, og ikke er så nøye med "fiklerier" og at ting skal ta lang tid, fører til et generell temmelig begredelig nivå av renslighet. Så når jeg er på besøk, så må jeg skylle glass, tallerkner og alt mulig jeg bruker hvis jeg skal ha noe servert. Og jeg har prøvd å vise litt hvordan ting gjøres mer hygienisk og reinslig, gjennom subtil handling (ikke aggressiv press), gjennom 15 år, men det når ikke inn.

Så jeg har konkludert med at dette henger sammen med et vanskelig liv og en mer frihetselskende personlighet, fremfor en mer rutine- og strukturorientert personlighet. Jeg er vel den eneste i familien h*n stoler nok på til å snakke om sånne ting også, som er hvorfor jeg forstår dette på den måten jeg gjør.

Og jeg vet hvor irriterende det kan være å se på. Mange av oss har sluttet å besøke denne personen særlig ofte på grunn av det. Det er jo vondt å se på at folk ikke gidder å bry seg. Og det er bare sånn det er .. folk er forskjellige. Noen går ikke overens like bra som andre.

Lenke til kommentar

Depresjon er ikke alltid noe man "ser". Når folk tar selvmord er det vanligvis sånn at "ingen så det komme". (Jeg sier ikke at selvmord er på vei her).  Når det gjelder personlig hygiene er folk forskjellige. Jeg vet om folk som "har alt på stell" men knapt dusjer.

Man MÅ selvfølgelig ikke være deprimert for å være sånn. Men det du beskriver er ganske typisk for det. Nå høres det veldig rart ut å sove påkledd og gå ut under samme klær - men folk er forskjellige

Lenke til kommentar
Gjest 4446b...9a5 skrev (17 timer siden):

Fikk ikke svar på det jeg spurte om. Jeg prøver igjen. Ja, tradisjoner suger, men det kan være koselig også. Tydelgivis får man litt mer respekt når man viser at man følger noenlunde. Jeg liker litt julepynt pga belysningen, men er ikke slik at jeg virkelig skal vise at «her har jeg pyntet til jul!!» men jeg elsker snø og slik. 
 

Men mer fokus på egenpleien.. 

Anonymous poster hash: 4446b...9a5

Hvorfor koker du sammen to vidt forskjellige ting til en greie?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...