Gå til innhold

Bør vi drepe katter? Er det umoralsk å ha katt?


Anbefalte innlegg

The Norwegian skrev (5 timer siden):

Har to innekatter, så de er ikke ute og driver faenskap, begge to er sterilisert og chippet hvis de mot formodning skulle klare å komme seg ut, og vi tar de til årlig helsesjekk for å sjekke om de har det bra. Bør ikke jeg få lov til å fortsatt ha kattene mine?

Klart du skal få fortsette å ha kattene dine!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/24/2020 at 1:31 AM, Taurean said:

Ja, men jeg svarte faktisk. Du skriver ut fra ditt eget egoistiske ståsted over at du vil beholde kjæledyret ditt til enhver pris. Du forsvarer etiske prinsipper basert på din egoisme - ikke kattens naturlige identitet og oppførsel. Noe jeg mener er det riktige å gjøre. Vi mennesker har ingen rett til å endre deres adferd til å passe våre egoistiske behov. Jeg stilte også spørsmål du ikke svarte på.

Så hunder skal slippe det egoistiske hundebåndet og/eller munnkurven som jo er stikk i strid med deres natur? Skal man behandle hunden sin slik burde man la være å ha hund. Er det det du mener?

Lenke til kommentar
On 11/24/2020 at 2:59 AM, Taurean said:

Jeg har skrevet at kjæledyr er greit, så lenge man ikke berøver dem livsfunksjoner.

Hvis man kan ha katt som ikke dreper fugler, som ikke produserer løskatter osv ... da er det greit. Men hvis dét ikke er en mulighet, så må og -bør- man la være å få seg katt. Jeg tenker også på de stakkars fuglene som dør.

Det virker som at folk skal forsvare kattens rettighet uansett hvor mange andre dyr og funksjoner som lider. Vi forsvarer kastrering så glatt, liksom.

Hunder dreper ikke småfugl.

Stakkars fuglene? Hva er det som skiller fuglene fra mus og rotter i denne sammenhengen?

Rydde i den lokale dyrebestanden er jo nettopp kattens plass i naturen. Den vil du ikke godta av en eller annen grunn. Er du sikker på at ditt problem ikke er at du ikke liker kattens plass i naturen? Det virker nemlig slik.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er mengden katter som er poenget, ikke hvor evt. synd det er på arten de angriper.
At det er unaturlig mye rovdyr på en plass.

Også er det vel ganske åpenbart at man kan stille spørsmål ved etikken når det kommer til sterilisering, sex og formering er vel en av de mest basale drivkraftene hos ethvert væsen, inngrepet er jo for vår del, (Uavhengig om det har fordeler for katten) når man ødelegger en annen skapnings anledning til forplantning, er det klart det kan være uetisk.

Dette blir også rent isolert fra alle de praktiske fordelene ved kastrering, jeg har ikke noen mening om hva man skal gjøre med katter, eller veien videre, jeg bare mener at rent prinsipielt så er det betenkelig å gå inn og endre fundamentale drifter hos noen andre, uten deres samtykke (særlig om inngrepet er en følge av dine behov og valg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mente det mer generelt, at dersom det er trist eller leit, eller noe, så er det vel fordi katten har en urettferdig fordel i egenskap av å være ivaretatt av mennesket, og dermed også ubalansert representert i økosystemet, fra byttedyrets perspektiv.

Men jeg kan ikke svare for hva andre nødvendigvis har lagt i sine utsagn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Atib Azzad said:

Jeg mente det mer generelt, at dersom det er trist eller leit, eller noe, så er det vel fordi katten har en urettferdig fordel i egenskap av å være ivaretatt av mennesket, og dermed også ubalansert representert i økosystemet, fra byttedyrets perspektiv.

Men jeg kan ikke svare for hva andre nødvendigvis har lagt i sine utsagn.

Ja hvem vet. Hvis man da ikke tar høyde for at slike katter som regel er elendige jegere og huskatter flest rett og slett ikke er kapable til å fange fugler så, klart, det kan sikkert virke som katter har en fordel av dette. En uforsiktig mus derimot, det klarer selv den lateste og mest uerfarne katten å fange med bind for øynene og henda på ryggen.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Man har ansvarsfulle dyreeiere og dyreeiere som slett ikke skulle hatt lov til å eie dyr. 

Uansett om man har katt, hund, gullfisk eller rotter så må man ta innover seg det ansvaret men får når man anskaffer seg dyr. Å "drepe" katter høres brutalt ut. Avlive er et mer humant ord og bruke i den sammenheng. 

For dte første bør dte være lovpålagt og chippe alle dyr samt registrere dem på en eier. Eieren av dyret skal holdes ansvarlig for det dyret gjør. 

Jeg tenker litt sånn at det er livets gang at katter jakter på fugler og smågnagere som mus og rotter etc. Men vi mennesker er utrolig dårlige når det kommer til følelser. Vi dytter i oss kjøtt og junkfood så det tyter ut av ørene våre, men så fort vi ser et LAM på Farmen bli slaktet så blir det haraball uten like. Hvor tror du egentlig kjøttet kommer fra? 

Hvor går grensen for hva katter kan drepe uten at vi bryr oss? Mus? Rotter? Edderkopper? Gresshopper, Maur, Lus? Hvor lite skal dyret/innsektet være før vi synes det er "greit"?

En holdningsendring samt økt bevissthet blandt dyreeiere er nok den rette veien å gå tror jeg. 

Som det enkle menneske jeg er, så er jeg også en som ikke trives av å se på dyr bli slaktet, men dytter gjerne i meg en halv burger i fylla og kaster resten når jeg er mett. Jeg er faktisk litt uenig med meg selv når det kommer til det å spise kjøtt. jeg er nok en av de som til tider sliter med og forsvare det med å spise kjøtt. Men det er kanskje en annen diskusjon. 

Men å gå rundt å plaffe ned og "drepe" katter fordi dem instinktvis jakter på fugler som har en vesentlig fordel, siden dem kan fly, synes jeg ikke er riktig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
28 minutes ago, fokkeslasken said:

Ja hvem vet. Hvis man da ikke tar høyde for at slike katter som regel er elendige jegere og huskatter flest rett og slett ikke er kapable til å fange fugler så, klart, det kan sikkert virke som katter har en fordel av dette. En uforsiktig mus derimot, det klarer selv den lateste og mest uerfarne katten å fange med bind for øynene og henda på ryggen.

Hvis det bare var villkatter som ikke ble foret av mennesker ville man etterhvert oppnå en balanse: ikke flere katter enn det fuglebestanden kunne tåle.

Siden katter i Norge stort sett er huskatter som får mat hjemme, betyr det at kattene ikke dør ut bare fordi byttedyrene dør ut lokalt. Altså får an ikke noe automatisk regulering av antall katter mot antall fugler.

Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Hvis det bare var villkatter som ikke ble foret av mennesker ville man etterhvert oppnå en balanse: ikke flere katter enn det fuglebestanden kunne tåle.

Siden katter i Norge stort sett er huskatter som får mat hjemme, betyr det at kattene ikke dør ut bare fordi byttedyrene dør ut lokalt. Altså får an ikke noe automatisk regulering av antall katter mot antall fugler.

Men katter lever altså ikke av fugl slik det insinueres i denne tråden. Får de velge tar de jo mye heller noe som ikke kan fly, og de er det mange av. Men om en ung og uerfaren fugl er dumdristig takker jo ikke katten nei til et "gratis" måltid selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
55 minutes ago, fokkeslasken said:

Men katter lever altså ikke av fugl slik det insinueres i denne tråden. Får de velge tar de jo mye heller noe som ikke kan fly, og de er det mange av. Men om en ung og uerfaren fugl er dumdristig takker jo ikke katten nei til et "gratis" måltid selvfølgelig.

De lever ikke utelukkende av fugl, men det ville vært med å redusere bestanden hvis fuglebestanden ble så liten at katter ikke fikk nok mat.

Har du vurdert at det at katter i dag ikke fanger så mange fugler, er fordi de allerede har redusert bestanden så kraftig at det ikke lenger er en god næringskilde for katter?

Gnagere osv er heller ikke trivielt å fange for en katt. De gjemmer seg steder en katt ikke kommer til.

Lenke til kommentar
3 hours ago, PingEnt said:

De lever ikke utelukkende av fugl, men det ville vært med å redusere bestanden hvis fuglebestanden ble så liten at katter ikke fikk nok mat.

I en tenkt verden hvor ingen katter fikk mat hjemme og alle katter i overskyggende grad var gode på å jakte fugl, så kanskje. Men slik er det jo ikke.

3 hours ago, PingEnt said:

Har du vurdert at det at katter i dag ikke fanger så mange fugler, er fordi de allerede har redusert bestanden så kraftig at det ikke lenger er en god næringskilde for katter?

Høres rart ut. Her hvor jeg bor er det flere utekatter og selv har jeg to reder i huset som produserer fugl på løpende bånd. Naboene har i stor grad samme tilstand. Det er av og til så ille at det er ubehagelig å sitte ute fordi det er så mye kvitring. Men så bor da også jeg på et sted med hager og trær. For alt jeg vet kan du sammenligne med byer hvor mennesket er ansvarlig for at fugl ikke florerer.

3 hours ago, PingEnt said:

Gnagere osv er heller ikke trivielt å fange for en katt. De gjemmer seg steder en katt ikke kommer til.

Gnagere er i stor grad grunnen til at katter er domestikerte. Det høres rart ut om det skulle være et problem for dem.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Bjerknez said:

Som det enkle menneske jeg er, så er jeg også en som ikke trives av å se på dyr bli slaktet, men dytter gjerne i meg en halv burger i fylla og kaster resten når jeg er mett. Jeg er faktisk litt uenig med meg selv når det kommer til det å spise kjøtt. jeg er nok en av de som til tider sliter med og forsvare det med å spise kjøtt. Men det er kanskje en annen diskusjon.

Fint innlegg, om du vil diskutere kjøtt ytterligere, er du velkommen til å gjøre det her.

1 hour ago, fokkeslasken said:

Høres rart ut. Her hvor jeg bor er det flere utekatter og selv har jeg to reder i huset som produserer fugl på løpende bånd. Naboene har i stor grad samme tilstand. Det er av og til så ille at det er ubehagelig å sitte ute fordi det er så mye kvitring. Men så bor da også jeg på et sted med hager og trær. For alt jeg vet kan du sammenligne med byer hvor mennesket er ansvarlig for at fugl ikke florerer.

Hvis vi tar utgangspunkt i at forskningsartikkelen som ble lagt ved innledningsvis stemmer, og kattene utgjør en trussel mot et balansert økosystem, er det vel åpenbart at det er problematisk?
Samtidig er det vel ikke her skoen trykker, det blir litt rart å kritisere katter for å følge deres instinker, samtidig som vi selv raderer livsgrunnlaget på planeten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

Hvis vi tar utgangspunkt i at forskningsartikkelen som ble lagt ved innledningsvis stemmer, og kattene utgjør en trussel mot et balansert økosystem, er det vel åpenbart at det er problematisk?

Som abstraktet skriver:
"The magnitude of mortality they cause in mainland areas remains speculative, with large-scale estimates based on non-systematic analyses and little consideration of scientific data."

1 hour ago, Atib Azzad said:

Samtidig er det vel ikke her skoen trykker, det blir litt rart å kritisere katter for å følge deres instinker, samtidig som vi selv raderer livsgrunnlaget på planeten.

Helt enig. Driller man ned til grunnfjellet i dette blir jo argumentet omtrent som at man skal rydde unna katten slik at de få fuglene vi ikke har ryddet unna selv skal få en sjanse.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, fokkeslasken said:

Som abstraktet skriver:
"The magnitude of mortality they cause in mainland areas remains speculative, with large-scale estimates based on non-systematic analyses and little consideration of scientific data."

"The magnitude of mortality they cause in mainland areas remains speculative, with large-scale estimates based on non-systematic analyses and little consideration of scientific data. Here we conduct a systematic review and quantitatively estimate mortality caused by cats in the United States. We estimate that free-ranging domestic cats kill 1.3–4.0 billion birds and 6.3–22.3 billion mammals annually. Un-owned cats, as opposed to owned pets, cause the majority of this mortality. Our findings suggest that free-ranging cats cause substantially greater wildlife mortality than previously thought and are likely the single greatest source of anthropogenic mortality for US birds and mammals. "

Quote

Helt enig. Driller man ned til grunnfjellet i dette blir jo argumentet omtrent som at man skal rydde unna katten slik at de få fuglene vi ikke har ryddet unna selv skal få en sjanse.

Da er vi enige.
Samtidig bør jo ikke menneskets lemfeldige omgang med naturen, diskvalifisere andre diskusjoner totalt, men det er viktig å samtidig ivareta perspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/3/2020 at 5:54 PM, Atib Azzad said:

"The magnitude of mortality they cause in mainland areas remains speculative, with large-scale estimates based on non-systematic analyses and little consideration of scientific data. Here we conduct a systematic review and quantitatively estimate mortality caused by cats in the United States. We estimate that free-ranging domestic cats kill 1.3–4.0 billion birds and 6.3–22.3 billion mammals annually. Un-owned cats, as opposed to owned pets, cause the majority of this mortality. Our findings suggest that free-ranging cats cause substantially greater wildlife mortality than previously thought and are likely the single greatest source of anthropogenic mortality for US birds and mammals. "

Tallene er irrelevante uten en referanseramme. Det blir som å si at det finnes utallige stjerner. Det gir ingen mening uten en sammenligning. Artikkelen selv sammenligner jo ikke engang med sykdomstall. Man kan jo nevne fra artikkelen i farten:
"This magnitude would place cats among the top sources of anthropogenic bird mortality; however, window and building collisions have been suggested to cause even greater mortality."

Resten av avsnittet:
"Existing estimates of mortality from cat predation are speculative and not based on scientific data or, at best, are based on extrapolation of results from a single study. In addition, no large-scale mortality estimates exist for mammals, which form a substantial component of cat diets."

On 12/3/2020 at 5:54 PM, Atib Azzad said:

Da er vi enige.
Samtidig bør jo ikke menneskets lemfeldige omgang med naturen, diskvalifisere andre diskusjoner totalt, men det er viktig å samtidig ivareta perspektiv.

Klart, diskusjoner om hvor stor skade katten gjør er på sin plass, men det er ganske åpenbart at dette kommer fra et ganske unyansert sted hvor noen høyst trolig har sett seg lei på at huskattene i området tar fugl og har tatt et par snarveier i forsøk på å finne en løsning.

Jeg har hørt nøyaktig samme argumentasjon om elg, og da fordi elg er en fare for bilister. Det har vært holdt offentlige almannamøter om hvordan man skal kunne få slaktet hele elgstammen i Norge. Dette bare fordi det kan være farlig for bilister.

Og nå føler visst noen det slik for katten av ganske lignende grunner.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på det som noe problem at katter tar småfugler og mus om dette ikke er utrydningstruede fuglearter. Det er en naturlig del av naturen at rovdyr tar byttedyr. Da er det mye verre at mennesker bygger ut naturen med f.eks bygninger der fuglene krasjer med vindusrutene. Der burde vi vurdere hvilkne løsninger som kan redusere det problemet.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, fokkeslasken said:

Tallene er irrelevante uten en referanseramme. Det blir som å si at det finnes utallige stjerner. Det gir ingen mening uten en sammenligning. Artikkelen selv sammenligner jo ikke engang med sykdomstall. Man kan jo nevne fra artikkelen i farten:
"This magnitude would place cats among the top sources of anthropogenic bird mortality; however, window and building collisions have been suggested to cause even greater mortality."
Resten av avsnittet:
"Existing estimates of mortality from cat predation are speculative and not based on scientific data or, at best, are based on extrapolation of results from a single study. In addition, no large-scale mortality estimates exist for mammals, which form a substantial component of cat diets."

Ja, nei, jeg kan ikke forsvare tallene, jeg synes bare det var et rart sted å stoppe paragrafen.

Gjerder, murer, og menneskeskapte hindringer, er visstnok en av de største trusselene mot alle ville dyr, så det ville ikke forbauset meg dersom dette var en medvirkende årsak her også.

Quote

Klart, diskusjoner om hvor stor skade katten gjør er på sin plass, men det er ganske åpenbart at dette kommer fra et ganske unyansert sted hvor noen høyst trolig har sett seg lei på at huskattene i området tar fugl og har tatt et par snarveier i forsøk på å finne en løsning.
Jeg har hørt nøyaktig samme argumentasjon om elg, og da fordi elg er en fare for bilister. Det har vært holdt offentlige almannamøter om hvordan man skal kunne få slaktet hele elgstammen i Norge. Dette bare fordi det kan være farlig for bilister.
Og nå føler visst noen det slik for katten av ganske lignende grunner.

Nja, det blir jo en annen spekulasjon.
Jeg synes det blir litt rart å anklage disse for en personlig vendetta mot katter, bare fordi noen andre sa noe om elg en gang.
Det er vel ganske åpenbart en ganske unaturlig mengde rovdyr samlet mange steder, klart det vil ha innvirkning på økosystemet.
Hvor avgjørende vet jeg ikke.
Men hva skulle man gjort, gitt at det var slik?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...