Gå til innhold

Industrien frykter at EU er i ferd med å forby forbrennings­motorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (58 minutter siden):

Da blir det i alle fall slutt på harryturer til middelhavet, slutt på å få biler sendt over havet, slutt på jord og skogbruk, slutt på diesel trailere, slutt på reservedeler som er flysendt. Det blir rett og slett slutt på mye med forbud mot forbrenningsmotorer

Ja jeg snakket om emnet i artikkelen. Det var snakk om motorer i personbiler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

100 prosent elektrisk betyr at man må satse på mulighet for hurtig bytte av batteripakker på kjøretøy.

Utrykningskjøretøy som kan kreve drift 24/7. Kjøretøy som har en drift innen liv og helse der opphold i 30 minutter for lading ikke er tilrådelig.

Brannfare og sikkerhet er også et tema i gigantiske batteripakker. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Bare man får opp dørene vil det nok funke!

På elbilen min har eg aldri hatt problem med det.  Berre slå på varmen under frukosten eller før eg skal heim, so er alt tint opp når eg kjem ut til bilen.  Dei eksosbilane eg har hatt har ikkje vore mogeleg å setje på varme på utan å starte motoren.  (Eg veit det finst kupevarmar, men dei må koplast til ekstern straum for å fungere.  Batteriet i bilen held ikkje, og då kunne det verte fleire runder med varme klutar når eg skulle heim frå kontoret.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, plankeby said:

100 prosent elektrisk betyr at man må satse på mulighet for hurtig bytte av batteripakker på kjøretøy.

Utrykningskjøretøy som kan kreve drift 24/7. Kjøretøy som har en drift innen liv og helse der opphold i 30 minutter for lading ikke er tilrådelig.

Utrykningskøyrety køyrer ikkje 24/7.  Då har nokon skalert brannvesenet eller sjukebiltenesta svært dårleg, for å seie det svært mildt.

2 minutes ago, plankeby said:

Brannfare og sikkerhet er også et tema i gigantiske batteripakker. 

Men heldigvis eit mykje mindre problem enn drivstoffet i bensin- og dieselbilar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

På elbilen min har eg aldri hatt problem med det.  Berre slå på varmen under frukosten eller før eg skal heim, so er alt tint opp når eg kjem ut til bilen.  Dei eksosbilane eg har hatt har ikkje vore mogeleg å setje på varme på utan å starte motoren.  (Eg veit det finst kupevarmar, men dei må koplast til ekstern straum for å fungere.  Batteriet i bilen held ikkje, og då kunne det verte fleire runder med varme klutar når eg skulle heim frå kontoret.)

Du kan nok få dette om du bestiller det med bilen. Hadde noe slikt for mangen år siden. Webasto. Montert under innerskjermen på bilen. 
 

men som sagt ikke noe særlig problem. De aller fleste el biler er som andre biler om vinteren. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 minutter siden):

Utrykningskøyrety køyrer ikkje 24/7.  Då har nokon skalert brannvesenet eller sjukebiltenesta svært dårleg, for å seie det svært mildt.

Tja, det jeg mener er at det er veldig utfordrende å legge inn nødvendige ladesykluser på kjøretøy som brått kan brukes 24/7. Noen ganger er tettheten av oppdrag høy. Brannvesen og sjukebiltjeneste er ikke alltid så godt skalert. Derfor hjelper ofte kommuner og distrikt hverandre. 

Lenke til kommentar
Just now, plankeby said:

Tja, det jeg mener er at det er veldig utfordrende å legge inn nødvendige ladesykluser på kjøretøy som brått kan brukes 24/7. Noen ganger er tettheten av oppdrag høy. Brannvesen og sjukebiltjeneste er ikke alltid så godt skalert. Derfor hjelper ofte kommuner og distrikt hverandre. 

Eg har veldig vanskeleg for å sjå at dette kan verte eit problem i praksis.  Ein vanleg moderne elbil kan fint køyrast 6 timar i strekk utan å lade og kan fylle på eit par timar køyring til på 10 minutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (20 minutter siden):

Men heldigvis eit mykje mindre problem enn drivstoffet i bensin- og dieselbilar.

Tja, tenkte ikke mest på personbiler men store kjøretøy, der det er flere tonn batterier. F. eks. brannen i vår første elferge. Gasser og enorm varmeutvikling raskere er sider som må ses på. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Eg har veldig vanskeleg for å sjå at dette kan verte eit problem i praksis.  Ein vanleg moderne elbil kan fint køyrast 6 timar i strekk utan å lade og kan fylle på eit par timar køyring til på 10 minutt.

Personbiler vil nok kunne gå fint. For budbiler og andre biler som kjører hele dagen med lønnet fører blir det nok litt vanskeligere. 
 

Spørsmålet er hvor effektivt det er å gå den retningen. Vi skyver i grunn problemene fra transport til elektrisitet produksjon. Det er den aller største kilde til både klimagasser og lokal forurensing globalt. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 minutter siden):

Eg har veldig vanskeleg for å sjå at dette kan verte eit problem i praksis.  Ein vanleg moderne elbil kan fint køyrast 6 timar i strekk utan å lade og kan fylle på eit par timar køyring til på 10 minutt.

Hmmm... Jeg får nok oppdatere meg litt ser jeg, på hvor hurtig man kan lade vs kjørelengde. I nord går ambulanser over store områder i minus 10 og mer.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Personbiler vil nok kunne gå fint. For budbiler og andre biler som kjører hele dagen med lønnet fører blir det nok litt vanskeligere. 
 

Spørsmålet er hvor effektivt det er å gå den retningen. Vi skyver i grunn problemene fra transport til elektrisitet produksjon. Det er den aller største kilde til både klimagasser og lokal forurensing globalt. 

Da kan i hvert fall ikke de land som kan lage ren kraft, tillate protester mot vannverk (demninger), vindmøller, bølgekraftverk osv.

Et annet spørsmål er om man skal fukusere så sterkt på kun batteridrift som eneste løsning. Vedr miljøet. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 minutter siden):

Tja, tenkte ikke mest på personbiler men store kjøretøy, der det er flere tonn batterier. F. eks. brannen i vår første elferge. Gasser og enorm varmeutvikling raskere er sider som må ses på. 

Eller på dieseldrevne trålere som man ikke klarer å slukke, og etter 19 timer slokkearbeid vurderer de seriøst senking av skipet som reel løsning for å unngå å evakuere et helt sykehus. 

https://www.itromso.no/ntb/iriks/2019/09/26/Røyk-fra-brennende-tråler-truer-pasienter-på-sykehuset-i-Tromsø-20030348.ece

 

Må jo heller ikke glemme diesel-hurtigruta Nordlys

https://www.nrk.no/mr/diesellekkasje-arsak-til-brannen-1.11025105

 

Batterier har jo fordelen at de brenner saktere og ikke sprer flytende brennende væske utover arealene så raskt. Men det er jo også nye ting å ta hensyn til.

 

q1siO9w8RxNaiDeldxW2LQYqlxRna1PcrBTpCdI2mixQ.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Da kan i hvert fall ikke de land som kan lage ren kraft, tillate protester mot vannverk (demninger), vindmøller, bølgekraftverk osv.

Et annet spørsmål er om man skal fukusere så sterkt på kun batteridrift som eneste løsning. 

Det mest miljøvennlige er jo el biler uten batteri. I bergen har det kjørt busser i 50 år elektrisk helt uten batteri. 
 

Skal verden ha en elektrisk bilpark på en milliard biler blir det mange tonn batterier som skal lages og fraktes rundt.

Det er det som bekymrer meg litt. Om 10år frem i tid har vi kanskje helt andre løsninger. Anti materie kald fusjon el.

Et batteri er kun et energi lager. Det er energi forbruket vi må løse. Sol og vind dekker visstnok bare halvparten av økningen i energiforbruk globalt. 
 

Store deler av verden har ikke strømnett til noe storsatsing på el biler. Det må komme først. 
 

Vi må enten bli smartere eller færre.

Vi ser oss stadig bakover når vi skal løse problemer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...