Gå til innhold

Industrien frykter at EU er i ferd med å forby forbrennings­motorer


Anbefalte innlegg

Det er lite som gjør ingeniører mer effektive enn forbud. Myndighetene har nå i en evighet forsøkt å få bilbransjen til å tenke selv. Det har åpenbart ikke fungert, siden de fortsetter å bare såvidt røre litt i elbilgryten.

 

Blir det et forbud mot fossilmotoren i 2025, så har brått samtlige europeiske bilprodusenter familiebiler med inntil 600 km rekkevidde året før.

 

Det er bare å se på hvor effektivt strenge reguleringer fungerer i motorsport. I F1 startet de med noen møkkamotorer og hybrider i 2014. "Ingen" hadde troen på de motorene. Nå, 6 sesonger senere, har de samme 1,6 liter bensinmotoren med hybrid en systemeffekt på over 1000 hk (elmotoren utgjør 160 av dem) og F1-bilene har aldri I historien vært like raske som de har vært de siste 3 årene. 

 

Den samme innovasjonstakten på elbil får du bare gjennom et forbud.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (17 timer siden):

Det har Du helt rett i.

Et batteri som gir + 70 km og en integrert rekkeviddeforlenger på 5 kW strømproduksjon (fra til dømes bensin, så man kunne ha en 100 liter liggendes i tilfelle strømbrudd) burde vere uproblematisk å tilby markedet.

 

Ville vært et fornuftig minimumskrav. Men nå er nå ikke poletikk og pressorganisasjoner nødvendig vis det.

ref: https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

Du må ikke bruke fremmedord du ikke er korpulent til! 😂😋

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Latterlig utspill fra "industrien" (dvs. den delen av bilindustrien som sakker etter og trenerer det grønne skiftet).

Det er ingenting å frykte, det er noe å forberede seg på. Forbudet kommer før eller siden. Spørsmålet er bare hvem som henger igjen i fortida når det skjer. I denne rekkefølgen vil det skje:

  1. Incentiver for grønn mobilitet.
  2. Påbudt ladbarhet og minimum elektrisk rekkevidde på alle nye biler.
  3. Det innføres geofencing eksosfrie områder, typisk bysentra pga luftkvalitet der det ferdes mye folk.
  4. Geofencing-prinsippet snus på hodet. Dvs. det innføres eksos-soner. Typisk på landsbygda og langs europaveiene.
  5. De siste eksos-sonene forsvinner. Dette kan ta lang tid, kanskje rundt 2050.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Simen1 said:

Det innføres geofencing eksosfrie områder, typisk bysentra pga luftkvalitet der det ferdes mye folk.

... og nye tunneller. Kan tenke meg at man sparer på størrelsen av ventilasjonssytemet i fremtiden og bare slipper eksosfrie kjøretøy gjennom. Kanskje med unntak av utrykkningskjøretøy.

Samme gjelder for parkeringskjellere. Parkeringsforbud for propandrevne biler finnes allerede idag.

Endret av trikola
  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, plankeby said:

Beklager, her forstod jeg ikke helt hva du sier. Bilen må jo holdes kointunerlig varm. Rullemotstand og kulde er fortsatt faktorer. Som sagt sier jeg ikke den går 24/7 i bokstavelig forstand, det har jeg forklart.

En ambulanse kan kjøre 10-15 mil en vei, den kan også stå i timer et sted i ødemarken. Når den så er tilbake til sin oppholdsplass, kan det brått bli nytt langt oppdrag på få minutter. 

Mange scenarier. Derfor er påfylling av energi på kort tid for lang rekkevidde veldig avgjørende.

Norge og verden er mer enn urbane byer, der infrastruktur kan ordnes. 

Når bilen er i drift holdes batteri og drivenhet varm av spillvarmen. Altså det å varme opp batteriet er en utfordring kun ved starten av kjøringen. F.eks kan forbruket dobles de første 50 km. Om man da har en elbil med 100 km rekkevidde, så er da oppvarmingen en betydelig utfordring, ettersom da reduseres rekkevidden med 25%, bare pga batterivarme. Mens har man 1000 km rekkevidde, så er det uproblematisk, ettersom reduksjonen er bare 2,5%. Det blir enda bedre for kjøretøy som er i mer eller mindre kontinuerlig drift. Batteriet blir da aldri kaldt, og trenger ingen oppvarming.

Så klart, hvor bra varme håndteres vil variere litt fra bil til bil. Men ambulanser og slikt kan tilpasses markedene til større grad. Altså her i Norge kan man f.eks etterisolere batteripakkene for å unngå urimelig høyt varmetap ved -30C.

(Det er for øvrig ikke uhørt at ambulanser står parkerte i oppvarmede garasjer. Da er det ca aldri relevant med batterioppvarming.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Enten så er bilene i bruk 24/7 og er uberørte av virkningsgraden av batteritemperatur. Eller så står dei nok til at lokalt installerte hurtigladere dedikert til formålet er meir enn nok for å forsyne bilene med rekkevidden dei treng.

@plankeby prøver ha begge problemene og ingen av dei openbare løysningene. Problemene av at dei ikkje har tid til å lade, ei har tid til å forbli varme. Dette kan ikkje sameksistere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 hours ago, Pirkko Rygh said:

Noen prøver målbevisst legge ned Europa.

Grønn energi som koster enormt, legger ned industrien, så det blir stor arbeidsløshet. Energimangel.

Hvor går industrien? Tips. Der hvor det er mye energi, kullkraft.

Motsett.  Det landet i EU som har desidert mest kolkraft i EU er Polen.  Polen har hatt den høgaste straumprisen i EU (spotpris) i sju månadar på rad no.  Industrien har svært låge avgifter på kraft i heile EU, so der er det spotprisen som tel.  Landa med størst del fornybar kraftproduksjon har dei lågaste prisane.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

 

@plankeby prøver ha begge problemene og ingen av dei openbare løysningene. Problemene av at dei ikkje har tid til å lade, ei har tid til å forbli varme. Dette kan ikkje sameksistere.

Her er det nok en misforståelse. Det virker som at du bare tenker på selve oppvarmingen fra kald til varm? Den kointunerlige varmebruken tenker jeg på. Både stillestående ute og under transport.

Mitt spørsmål er om 100% elektriske utrykningskjøretøy er realistisk på 100% av alle utrykningskjøretøy i hele Norge. Hele Europa tviler jeg mer på. Her bør nok hybrid være et godt alternativ, slik teknologien er i dag. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Utrykningskjøretøy kjører ikke bare fra A til B, de går mye på tomgang fordi utstyret krever strøm
De må starte allerede nå om de skal forby fossilbiler i 2025, fordi det blir bråk om noen blir unntatt fra reglene
Har til gode å se elektriske lastebiler. Vet de finnes på kortdistanse distribusjon.
Blir personbiler forbudt, men det blir lov med varebiler, så vil salget på varebiler gå opp

Lenke til kommentar
2 hours ago, plankeby said:

Her er det nok en misforståelse. Det virker som at du bare tenker på selve oppvarmingen fra kald til varm? Den kointunerlige varmebruken tenker jeg på. Både stillestående ute og under transport.

Under transport vil motor, elektronikk og batteri som regel avgje nok varme til å halde bilen varm heile tida.  Når bilen står stille er det ikkje tap i dei komponentane som går over til varme, og då må ein bruke straum frå batteriet, men det er lite samanlikna med det som går med til å få bilen framover under køyring.  Det er heller ikkje noko problem å la varmen stå på under lading, slik at heile batterikapasiteten er tilgjengeleg til framdrift når bilen skal ut på oppdrag.

2 hours ago, plankeby said:

Mitt spørsmål er om 100% elektriske utrykningskjøretøy er realistisk på 100% av alle utrykningskjøretøy i hele Norge. Hele Europa tviler jeg mer på. Her bør nok hybrid være et godt alternativ, slik teknologien er i dag. 

Eg tenkjer at det vil bere meir enn nok brukte køyrety på marknaden fram elektriske kan brukast absolutt alle stader.  Det er jo ikkje snakk om å skifte ut heile bilparken i morgon klokka 12.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man står parkert med varme og lys på så kan man bruke omkring 1-2 kW. Har man da batteri på 100-200 kWh, så kan man da stå parkert i 2-8 døgn før det er et problem.

Jeg tenker en ambulanse som ville erstatte alle andre fossile ambulanser ville ha noe sånt som 200 kWh batteri og 800 km rekkevidde. Da kan man altså kjøre f.eks 200 km, stå i ro i 10 timer, og så kjøre tilbake 200 km, og fortsatt ha noe sånt som 80 kWh til overs. Har man da en hurtiglader ved ambulansesentralen, så kan man på 20 minutter være på noe sånt som 80% igjen, og være klar til å gjenta turen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (8 timer siden):

Trollstein fornekter seg ikke 🙄

Vi ser alt nå at nye løsninger er på vei

https://innovationorigins.com/a-1000-kilometer-drive-is-easy-with-this-battery/

Hva vi har om 10år aner vi ikke. 
 Målet må jo være å redusere belastning på naturressurser og miljø. 
 

Alkohol fuel celle kan være en løsning. Vi kan fint lage dette av biomasse , matavfall ol. 
 

vi som har levd en stund vet at ting har en tendens til å endres. Hvor er cd platene forresten? Plasma tv? Osv osv.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Utrykningskjøretøy kjører ikke bare fra A til B, de går mye på tomgang fordi utstyret krever strøm
De må starte allerede nå om de skal forby fossilbiler i 2025, fordi det blir bråk om noen blir unntatt fra reglene
Har til gode å se elektriske lastebiler. Vet de finnes på kortdistanse distribusjon.
Blir personbiler forbudt, men det blir lov med varebiler, så vil salget på varebiler gå opp

Det kommer elektriske lastebiler. Leveransene starter neste år.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger ambulanse egentlig ein dedikert, innebygd lader for den saks skyld? 7.2 kWh eller noko er ikkje akkurat relevant diskusjon for å lade ambulanser, osv. Ein ekstern lader eller hurtiglader er vel meir enn nok uansett. Ikkje at det er store forskjellen rent volum-messig, så kanskje ein berre lar laderen være, men det er vel lite reell nød for ein bygd inn i bilen.

Politiet er vel enda mindre problem. Mykje nedetid mellom oppdrag der og. Avhengig av korleis dei jobber treng dei ikkje ladestasjoner "hjemme" eingong, berre lade på eksisterende nettverk.

Brannbiler er vel kanskje største, men samtidig minst aktive etaten, med mest varierende nød det det angår hardware. Joa, ein stor brannbil er kul og greier, men fleste oppgåvene deiras treng berre ein liten varebil...

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Eg tenkjer at det vil bere meir enn nok brukte køyrety på marknaden fram elektriske kan brukast absolutt alle stader.  Det er jo ikkje snakk om å skifte ut heile bilparken i morgon klokka 12.

Nei. Men tenkte da mer over tid. Tas det en politisk beslutning om dette, så går det fort. Jeg ser helt klart at fullelektrisk vil fungere i de aller fleste situasjoner.

Jeg er overhodet ikke noen ekspert på dette feltet. Har bare sett hvor mye rekkevidde går ned på vintertester i skikkelig kulde. Jeg visste heller ikke at en elektrisk motor i seg selv avgir nok varmeenergi til å bidra til kjøretøyet sin oppvarming. Mye nyttig lærdom. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Dubious said:

Ingen som kommer til å kjøpe den der i Norge og sikkert ikke resten av Europa heller
Veldig tydelig at den er laget for det amerikanske markedet, og for a nitpicke, det der er en semi

Jeg mener det har vært EU regler på gang som kan tillate litt lengre vogntog, så fremt det er aerodynamiske grunner for det, noe det helt klart er på Tesla Semi. Jeg er riktignok litt usikker på hvor langt dette regelverket har kommet. Uansett tror jeg absolutt det vil bli Tesla Semi å se på Norske veier, selv om de muligens må ha litt kortere henger. (Jeg mener Asko har bestilt 10 stk.)

Og for å nitpicke. Semitrailere er lastebiler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...