Gå til innhold

Industrien frykter at EU er i ferd med å forby forbrennings­motorer


Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Trestein said:

Spørsmålet er hvor effektivt det er å gå den retningen. Vi skyver i grunn problemene fra transport til elektrisitet produksjon. Det er den aller største kilde til både klimagasser og lokal forurensing globalt. 

Kraftproduksjon vert reinare veldig fort.  Spesielt i Europa.  Og elektrifisering av transportsektoren vil føre til ein svært liten auke.  Samstundes vil alle elbilane gjere det veldig enkelt og billig å stabilisere nettet, utnytte produksjonstoppar og redusere forbrukstoppar.  Her er det berre fordelar med elbilar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bengt Who skrev (3 timer siden):

Og med poletikk har du skrevet deg ut av debatten.

Hva i all verden er vitsen med å blande inn en nærmest ubrukelig rekkeviddeforlenger? Du skisserer et batteri som aldri kan egne seg for rask lading, i tillegg til at det aldri kan ta deg langt.

Du har helt rett; batteriet tar meg ikke langt. Rekkeviddeforlengeren starter eg øyeblikklig når eg skal langt, får spillvarme og forskjellig.

Er bare å tenke seg om. Neppe for meget...., og lenger en langt (ser ironien demses)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trestein said:

Et batteri er kun et energi lager. Det er energi forbruket vi må løse. Sol og vind dekker visstnok bare halvparten av økningen i energiforbruk globalt. 

Ein batteribil brukar berre 20% av energien ein eksosbil brukar, so det er veldig enkelt.  Overgang til elektrisk drift reduserer energiforbruket kraftig.  Raffineria på Slagentangen og Mongstad brukar til saman meir energi enn heile den norske bilparken ville gjort om han var 100% elektrifisert.  (Jadå, eg veit at dei produserer meir enn drivstoff til bilar, men prøv å leggje til oljeplattformene i Nordsjøen, alle skipa som går til og frå, helikoptertrafikken osb.  Fossil-industrien er storforbrukarar av energi.)

6 minutes ago, Trestein said:

Store deler av verden har ikke strømnett til noe storsatsing på el biler. Det må komme først. 

Her er det snakk om krav til nye bilar i Europa, ikkje utilgjengelege delar av jungelen i Afrika som heller ikkje har vegar å køyre på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Kraftproduksjon vert reinare veldig fort.  Spesielt i Europa.  Og elektrifisering av transportsektoren vil føre til ein svært liten auke.  Samstundes vil alle elbilane gjere det veldig enkelt og billig å stabilisere nettet, utnytte produksjonstoppar og redusere forbrukstoppar.  Her er det berre fordelar med elbilar.

Store deler av verden har ikke økonomiske muskler som europa har. Skal ikke lenger enn til usa før man ser at strømnettet har problemer. I asia er det ofte verre. Tusenvis av små diesel aggregater som lyser opp led pærer i småbyer. Der det er nett varierer frekvensen og brudd er vanlig.

Problemet er at vi ikke ser det. Reiser vi til mallorka ser vi ikke kraftverkene. 
 

Selv flyplasser har kjempekraftverk til strømproduksjon. De finnes overalt. Flymotorer på 30MW med 30% virkningsgrad står å hyler i godt støydempede bygninger. 
 

Det kommer heldigvis bedte løsninger men forbruket øker med lavere priser.

Bare se på datasenter. Er vel snart oppe i 10% av verdens strømforbruk. Dette er før vi har startet med selvkjørende biler som vil øke behovet enda mere.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

100 prosent elektrisk betyr at man må satse på mulighet for hurtig bytte av batteripakker på kjøretøy.

Utrykningskjøretøy som kan kreve drift 24/7. Kjøretøy som har en drift innen liv og helse der opphold i 30 minutter for lading ikke er tilrådelig.

Brannfare og sikkerhet er også et tema i gigantiske batteripakker. 

 ??? Det er så mykje fælt galt med dette.

La oss ta ei ambulanse som eksempel, som er dei som sannsynleg er mest aktive.

  1. Dei avventer utkalling ved ein stasjon, som lett kan ha ein lader, eller til og med hurtiglader.
  2. Dei leverer pasienter til sjukehus, med vesentlig ventetid fordi dei ikkje akkurat berre dumper pasienter på gata, og normalt neppe får pasienten kastet etter seg. Bilen kan lett settes til hurtiglading i berre eit par minutter mens dei leverer eller mottar pasienten.
  3. Ambulanser er tilpassede biler. Ein lader i stand til å motta høg effekt kan gje opp mot 150 kWh, samtidig som bilen ligg på sannsynleg nermare 20 kWh / 100 km. Då treng dei ikkje stå lenge, og sjølv berre lading mens dei har lunsj-, lufte- eller spisepause ved ein hurtigladestasjon vil komfortabelt spy ut nok for resten av skiftet deiras...
37 minutes ago, plankeby said:

Hmmm... Jeg får nok oppdatere meg litt ser jeg, på hvor hurtig man kan lade vs kjørelengde. I nord går ambulanser over store områder i minus 10 og mer.

 

Meste av tapte effekten er jo av å varme opp kald bil, så korleis får du det til at noko så trivielt som -10 c grader er eit problem om bilen virkelig er i bruk 24/7?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

 Meste av tapte effekten er jo av å varme opp kald bil, så korleis får du det til at noko så trivielt som -10 c grader er eit problem om bilen virkelig er i bruk 24/7?

Når temperaturen faller går de kjemiske prosessene i batteriet tregere. Virkningsgraden går ned, samtidig som bilen forlanger like mye futt for å kunne yte det du ber om.

I tillegg bruker vi mer energi til å holde kupeen varm når det er kaldt, og dekkene får gjerne mer motstand på vinterføre. 

Jeg sier ikke at dette er store problem, mye kan løses med egnet infrastruktur. Ambulanse er jo ikke av de største kjøretøyene... 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Du kan nok få dette om du bestiller det med bilen. Hadde noe slikt for mangen år siden. Webasto. Montert under innerskjermen på bilen. 
 

men som sagt ikke noe særlig problem. De aller fleste el biler er som andre biler om vinteren. 

Er det også tilfellet når temperaturen kryper godt under -30 grader?

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (33 minutter siden):

Nedkortede klausuler fra Sturle S

Ein batteribil brukar berre 20% av energien ein eksosbil brukar, so det er veldig enkelt.

Berre 20% er noke denne kloke fyren har fremført lenge. Referansene han bruker er 100% effektiv batterimotor + 100% effektiv lading + 100% + 100% overføringshastighet av strøm, 100% gruvearbeid, 100% parkering og Liknande Symetriske Døme => LSD (som ikke må forveksles med hva journalister i dagligdags media bruker, i tillegg til strøm og oljebasert sminke jfr rød rev / tes)

 

Ville forundre meg meget om ikke 90% av bilan neste år er elektrisk og 100% av parkering gratis. 20% av batterifrikene tilbyr jo allerede egen hage og andres tomt til dette.

Stå på, dette øker med etterspørsel.....

PGA media, ære være

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Just now, Trestein said:

Store deler av verden har ikke økonomiske muskler som europa har.

Lukke til med forsøket ditt på avsporing, men eg minnar om at desse krava framleis skal gjelde for bilar i Europa.

Just now, Trestein said:

Problemet er at vi ikke ser det. Reiser vi til mallorka ser vi ikke kraftverkene. 

Vindturbinane og solcellepanela ser du, men kablane til fastlandet og vidare til Menorca, Ibiza og Fomentera ser du nok ikkje.  Det er forresten ein tredje kabel under bygging.  Til saman skal dei kunne dekkje heile forbruket på øyene og gje plass til meir sol- og vindkraft.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, plankeby said:

Når temperaturen faller går de kjemiske prosessene i batteriet tregere. Virkningsgraden går ned, samtidig som bilen forlanger like mye futt for å kunne yte det du ber om.

Igjen: Du argumenterer at dei er i bruk 24/7. Du argumenterer samtidig at virkningsgraden er redusert i kulden. Men dette kan da ikkje sameksistere om dei driftes 24/7 som du påstår siden bilen er kontinuerlig varm.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
TheKims skrev (3 minutter siden):

Er det også tilfellet når temperaturen kryper godt under -30 grader?

Mange biler har problemer med -30. 

Batteriet må jo varmes opp og kupeen skal ha varme. Alt dette må jo taes fra batteriet som gjerne veier 400kg. Aner ikke spes varmekapasitet men det krever nok noen kwh. Det blir jo bare mindre rekkevidde.

Jeg er ikke noen stor tilhenger av tunge el biler. Men jeg ser ikke den helt store problemet for oss i norge. Vi har nok vannkraft og når myndighetene gir oss penger må vi ta i mot.

Men i prinsippet er det bare å lage et ekstra ledd. Omtrent som å si at det er gearkassen som driver bilen. Den har 97% virkningsgrad. Hva som driver rundt gearkassen den driter jeg i. 
 

Systemet gir jo deg ofte en besparelse på flere hundre tusen. Er du gniten kan du kjøpe et 100Kw diesel aggregat for 30 000kr og bruker 150 000kr på avgiftsfri diesel. Billig transport

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (14 minutter siden):

Igjen: Du argumenterer at dei er i bruk 24/7. Du argumenterer samtidig at virkningsgraden er redusert i kulden. Men dette kan da ikkje sameksistere om dei driftes 24/7 som du påstår siden bilen er kontinuerlig varm.

Beklager, her forstod jeg ikke helt hva du sier. Bilen må jo holdes kointunerlig varm. Rullemotstand og kulde er fortsatt faktorer. Som sagt sier jeg ikke den går 24/7 i bokstavelig forstand, det har jeg forklart.

En ambulanse kan kjøre 10-15 mil en vei, den kan også stå i timer et sted i ødemarken. Når den så er tilbake til sin oppholdsplass, kan det brått bli nytt langt oppdrag på få minutter. 

Mange scenarier. Derfor er påfylling av energi på kort tid for lang rekkevidde veldig avgjørende.

Norge og verden er mer enn urbane byer, der infrastruktur kan ordnes. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Lukke til med forsøket ditt på avsporing, men eg minnar om at desse krava framleis skal gjelde for bilar i Europa.

Vindturbinane og solcellepanela ser du, men kablane til fastlandet og vidare til Menorca, Ibiza og Fomentera ser du nok ikkje.  Det er forresten ein tredje kabel under bygging.  Til saman skal dei kunne dekkje heile forbruket på øyene og gje plass til meir sol- og vindkraft.

Kutter europa forbrenningsmotorer vil de etter hvert miste muligheten til å eksportere biler til andre markeder. Det gir kinesere og andre muligheter til å konkurrere ut europeiske biler. Dette vil gjøre at en større del av industrien flytter til land med skitnere strømproduksjon. Da er vel problemet løst?

Mallorca var bare et eksempel. Dra til Kanariøyene i stedet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"flyplassen i Berlin som har 18.000 parkeringsplasser, og at bare 20 av disse har ladestasjon"

Bør være mulig med en billigvariant der man drar ledninger fra "stasjonen" til "sentralen", så kan dem feks. ha 1000 "stasjoner" men bare 100 ladere i "sentralen". Det er kanskje slik Tesla gjør det? Ser i alle fall at Tesla har separert "stasjonen" fra kraftelektronikken ("sentralen") og drar kabler mellom, som er veldig fornuftig. De andre har stasjon og kraftelektronikk samlet virker det som (lite fleksibelt).

Endret av asshole
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

Kutter europa forbrenningsmotorer vil de etter hvert miste muligheten til å eksportere biler til andre markeder. Det gir kinesere og andre muligheter til å konkurrere ut europeiske biler. Dette vil gjøre at en større del av industrien flytter til land med skitnere strømproduksjon. Da er vel problemet løst?

Kinesarane er allereie på full fart med skiftet til elbilar.  Det er ikkje noko problem.  Afrika kjøper veldig få nye bilar.  Dei kjøper nesten berre bruktbilar frå Europa.  Då har dei nokre år til på seg.  Egypt og Sør-Afrika importerer forresten stadig fleire elbilar, so skiftet har starta der òg.  Asia kjøper frå Kina, Japan og Sør-Korea.  Sør-Amerika kjøper bruktbilar frå USA.  I Europa utanfor EU er Ukraina stor-importør av brukte elbilar.

9 minutes ago, Trestein said:

Mallorca var bare et eksempel. Dra til Kanariøyene i stedet

Kanariøyene er på full fart mot 100% fornybar energi i 2050.  El Hierro har allereie 100% fornybar kraftforsyning med vind- og vasskraft (pumpekraft).  Dei har kopla dette med avsaltingsanlegg for sjøvatn, og aukar lageret av ferskvatn når dei fem vindturbinane produserer meir enn øya brukar.  Det er mykje ny vindkraft under bygging på og rundt øyene, inkludert flytande havvind.  Med elbilar og avsaltingsanlegg har dei ein god måte å justere forbruket etter produksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Kinesarane er allereie på full fart med skiftet til elbilar.  Det er ikkje noko problem.  Afrika kjøper veldig få nye bilar.  Dei kjøper nesten berre bruktbilar frå Europa.  Då har dei nokre år til på seg.  Egypt og Sør-Afrika importerer forresten stadig fleire elbilar, so skiftet har starta der òg.  Asia kjøper frå Kina, Japan og Sør-Korea.  Sør-Amerika kjøper bruktbilar frå USA.  I Europa utanfor EU er Ukraina stor-importør av brukte elbilar.

Kanariøyene er på full fart mot 100% fornybar energi i 2050.  El Hierro har allereie 100% fornybar kraftforsyning med vind- og vasskraft (pumpekraft).  Dei har kopla dette med avsaltingsanlegg for sjøvatn, og aukar lageret av ferskvatn når dei fem vindturbinane produserer meir enn øya brukar.  Det er mykje ny vindkraft under bygging på og rundt øyene, inkludert flytande havvind.  Med elbilar og avsaltingsanlegg har dei ein god måte å justere forbruket etter produksjon.

Ja eg såg det. I dag har dei vel to 400MW kraftverk som forsyner den største øya

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...