Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tips til høyere engelskkarakter?


Anbefalte innlegg

Hei, folkens! :)

Jeg går vg1 og har engelsk i år som avgangsfag. På ungdomsskolen hadde jeg 6-er i både skriftlig og muntlig engelsk hele veien, men nå på vg1 har jeg gått ned i engelskkarakterer. På den første fagsamtalen jeg hadde, fikk jeg 5+ (noe jeg er svært fornøyd med), men på den siste muntlige vurderingen denne uka fikk jeg 4/5. På den første skriftlige oppgaven fikk jeg 4+. Føler at det liksom blir veldig kjipt hvis jeg skulle gå ned fra 6 til 4 i engelskkarakter (vet at skriftlig og muntlig blir slått sammen), så håper det ikke skjer. Jeg er veldig muntlig aktiv i timene.                                      

Engelsklæreren vi har er grei og flink, men føler hun er ganske streng i vurderingen. Eller er det bare slik at kravene i engelsk på vg1 er voldsomme høye? Har lyst til å bli engelsklærer i framtiden selv siden jeg liker faget, men føler at det virker dumt å gå ut av vgs med 4-er i engelsk for så å bli engelsklærer... eller er det bare jeg som har en rar tanke?

Er det noen som har tips til hvordan man kan få opp karakteren i engelsk til høy måloppnåelse (5-6)? Har egentlig lyst på 6-er, men kanskje er det en alt for høy ambisjon? På den skriftlige vurderingen fikk jeg ikke noe pirk på grammatikk eller innhold, men pirk på litt "kronglete" setninger, litt feil ordvalg noen få plasser, "talespråk"-valg av enkelte ord og litt for kompliserte setninger. Jeg forstår det skriftlige, men likevel synes jeg det var strengt vurdert?

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anonym350 skrev (8 timer siden):

Hei, folkens! :)

Jeg går vg1 og har engelsk i år som avgangsfag. På ungdomsskolen hadde jeg 6-er i både skriftlig og muntlig engelsk hele veien, men nå på vg1 har jeg gått ned i engelskkarakterer. På den første fagsamtalen jeg hadde, fikk jeg 5+ (noe jeg er svært fornøyd med), men på den siste muntlige vurderingen denne uka fikk jeg 4/5. På den første skriftlige oppgaven fikk jeg 4+. Føler at det liksom blir veldig kjipt hvis jeg skulle gå ned fra 6 til 4 i engelskkarakter (vet at skriftlig og muntlig blir slått sammen), så håper det ikke skjer. Jeg er veldig muntlig aktiv i timene.                                      

Engelsklæreren vi har er grei og flink, men føler hun er ganske streng i vurderingen. Eller er det bare slik at kravene i engelsk på vg1 er voldsomme høye? Har lyst til å bli engelsklærer i framtiden selv siden jeg liker faget, men føler at det virker dumt å gå ut av vgs med 4-er i engelsk for så å bli engelsklærer... eller er det bare jeg som har en rar tanke?

Er det noen som har tips til hvordan man kan få opp karakteren i engelsk til høy måloppnåelse (5-6)? Har egentlig lyst på 6-er, men kanskje er det en alt for høy ambisjon? På den skriftlige vurderingen fikk jeg ikke noe pirk på grammatikk eller innhold, men pirk på litt "kronglete" setninger, litt feil ordvalg noen få plasser, "talespråk"-valg av enkelte ord og litt for kompliserte setninger. Jeg forstår det skriftlige, men likevel synes jeg det var strengt vurdert?

Takk for svar! :D

Les engelske aviser, bøker og hør på engelsk lydbok. Hvis du klarer, se om du kan få en på din egen alder å snakke med i england en halvtime et par ganger i uken. Snakk med folk som snakker bedre enn deg. Den beste engelsktaler snakker gebrokkent i møte med en som ikke mestrer språket. 

Lenke til kommentar
rm84 skrev (17 timer siden):

Les engelske aviser, bøker og hør på engelsk lydbok. Hvis du klarer, se om du kan få en på din egen alder å snakke med i england en halvtime et par ganger i uken. Snakk med folk som snakker bedre enn deg. Den beste engelsktaler snakker gebrokkent i møte med en som ikke mestrer språket. 

Takk for tips! Har du noen tips til gode, engelske lydbøker?

Endret av Anonym350
Lenke til kommentar

Skal du bli god i engelsk muntlig, så må du prate engelsk, mye engelsk! Gamer du? Gaming med folk fra engelskspråklige land kan være god trening, siden man ofte må tenke og agere og snakke fort i tillegg. Finn noen du kan snakke engelsk med, finnes vel mange steder man kan gjøre det, videochats osv. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
rm84 skrev (2 timer siden):

Hitchhikers guide to the galaxy

Takker for forslaget. Skal sjekke det ut i nærmeste framtid.

Baranladion skrev (2 timer siden):

Skal du bli god i engelsk muntlig, så må du prate engelsk, mye engelsk! Gamer du? Gaming med folk fra engelskspråklige land kan være god trening, siden man ofte må tenke og agere og snakke fort i tillegg. Finn noen du kan snakke engelsk med, finnes vel mange steder man kan gjøre det, videochats osv. 

Ja, jeg gamer innimellom. Har snakket litt med engelske folk før, men har ikke noen engelske å prate med "in these days". :)
Skal se hva jeg kan få gjort med det. Takk for tips! :)

Lenke til kommentar

Var egentlig i samme situasjon som deg da jeg gikk vg1. Hadde 6 i engelsk skriftlig fra ungdomsskolen, men fikk 3 på den første innleveringen og endte med 4 til jul på vg1. For min del gikk jeg med en gang opp til 6 da jeg forsto hva læreren ville ha (selv om dette selvfølgelig kan være veldig vanskelig), selv om jeg ikke var blitt noe flinkere i engelsk. Etter min erfaring forventes det at du kan engelsk, og det går mest på hva læreren liker å lese. Ellers opplevde jeg også at læreren var ganske streng på karakterene før jul, men mye snillere mot våren. Selvfølgelig varierer dette veldig fra lærer til lærer. 

Stå på, dette går bra!

Endret av rawwn
Lenke til kommentar
rawwn skrev (På 8.11.2020 den 15.49):

Var egentlig i samme situasjon som deg da jeg gikk vg1. Hadde 6 i engelsk skriftlig fra ungdomsskolen, men fikk 3 på den første innleveringen og endte med 4 til jul på vg1. For min del gikk jeg med en gang opp til 6 da jeg forsto hva læreren ville ha, selv om jeg ikke var blitt noe flinkere i engelsk (selv om dette selvfølgelig kan være veldig vanskelig). Etter min erfaring forventes det at du kan engelsk, og det går mest på hva læreren liker å lese. Ellers opplevde jeg også at læreren var ganske streng på karakterene før jul, men mye snillere mot våren. Selvfølgelig varierer dette veldig fra lærer til lærer. 

Stå på, dette går bra!

Så godt å høre at noen har opplevd lignende! Takk for svaret. Ja, jeg ser i kommentarene at læreren jeg har nå retter på en litt annen måte enn det engelsklæreren på ungdomsskolen gjorde. Er vel sikkert som i norskfaget: Man må vel bare tilpasse seg lærerens preferanser når det gjelder tekster og språk.

Bra du har troa!

Lenke til kommentar
Anonym350 skrev (På 6.11.2020 den 12.50):

Er det noen som har tips til hvordan man kan få opp karakteren i engelsk til høy måloppnåelse (5-6)? Har egentlig lyst på 6-er, men kanskje er det en alt for høy ambisjon? På den skriftlige vurderingen fikk jeg ikke noe pirk på grammatikk eller innhold, men pirk på litt "kronglete" setninger, litt feil ordvalg noen få plasser, "talespråk"-valg av enkelte ord og litt for kompliserte setninger. Jeg forstår det skriftlige, men likevel synes jeg det var strengt vurdert?

Takk for svar! :D

Du har allerede fått gode råd. Hør på det læreren sier. Tenk på hvordan du kan dele opp lange setninger, tenk på ordvalg og ikke bruk et så muntlig språk. Det eneste som hjalp meg med å bli bedre til å skrive engelsk var nettopp å skrive. Les, snakk og skriv engelsk. Virkelig tenk på hvordan forfattere skriver og hvorfor de skriver sånn. Husk grunnleggende ting som setnings oppbygning.

Jeg har alltid tenkt at jeg var ganske flink i engelsk, men når jeg måtte begynne å skrive lange og kompliserte engelske tekster i jobbsammenheng  innså jeg hvor lite jeg egentlig kunne. Jeg var, og er, veldig god muntlig. Det kommer rett og slett av at jeg har sett alt for mye TV og snakket engelsk når jeg spilte data i ungdommen. 

Lenke til kommentar
Flin skrev (På 10.11.2020 den 23.26):

Du har allerede fått gode råd. Hør på det læreren sier. Tenk på hvordan du kan dele opp lange setninger, tenk på ordvalg og ikke bruk et så muntlig språk. Det eneste som hjalp meg med å bli bedre til å skrive engelsk var nettopp å skrive. Les, snakk og skriv engelsk. Virkelig tenk på hvordan forfattere skriver og hvorfor de skriver sånn. Husk grunnleggende ting som setnings oppbygning.

Jeg har alltid tenkt at jeg var ganske flink i engelsk, men når jeg måtte begynne å skrive lange og kompliserte engelske tekster i jobbsammenheng  innså jeg hvor lite jeg egentlig kunne. Jeg var, og er, veldig god muntlig. Det kommer rett og slett av at jeg har sett alt for mye TV og snakket engelsk når jeg spilte data i ungdommen. 

Takk for innspill! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...