Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har driti meg ut (brudd på taushetsplikt)


Gjest 71ef9...410

Anbefalte innlegg

Gjest 71ef9...410

Denne uken opplevde jeg en noe ubehagelig situasjon på arbeidsplassen, og jeg har nok driti meg ut fordi jeg har vært litt korttenkt. 

Bakgrunn: Liten bedrift, butikk, få ansatte., liten plass. Sjefen er godt likt av kundene sine. Sier selv at h*n alltid er ærlig og spiller med åpne kort ovenfor kundene sine (noe jeg selv opplever. Innmari grei sjef)

Kjapt:

Sjefen ble syk sist uke, og h*n pluss en til kollega måtte i karantene. Vi har ikke noe covid-19 smitte her vi bor, så jeg har gått ut ifra at det er en forkjølelse. Jeg ble den eneste igjen som kunne overta og har derfor selvsagt stilt opp.

Kunder har kommet inn og lurt på hvor sjefen er. Jeg har sagt, som sant er, at h*n er syk. "Ja, når kommer h*n tilbake da?". Og så har jeg svart at jeg vet ikke. Og i disse coronatider er det 2-3 kunder som har spurt rett ut om det er corona, og jeg har svart at jeg vet ikke. Så har de svart litt "antakende" at da må h*n sikkert teste seg. Da har jeg svart "sikkert noe sånt" tilbake. 

En kunde var det dog litt mer komplisert med. (Dette skjedde på fredag). Da var det samme regla, og h*n hadde kommet til butikken kun for å snakke med sjefen. H*n var, som flere andre kunder, rimelig forkjøla, og hostet og snufset om hverandre. Dette er en kjent kunde som gjerne slår av en lengre prat når h*n først er inne, og jeg har opplevd at vedkommende blir værende i en halvtimes tid. Siden kunden var forkjøla og jeg var den eneste ansatte som kunne stå, syns jeg det var litt vanskelig ikke å bli stressa når vedkommende hostet rundt seg. Etter omlag 10 til 15 minutter inne i butikken hoster kunden igjen og sier "jeg har ikke corona altså".

"Så bra", svarer jeg, "så da har du testet deg?".

"Nei jeg har ikke det, jeg bare vet at jeg ikke har corona".

Jeg kjenner at jeg blir mer irritert, og jeg har selv nesten mistet et familiemedlem til corona (hun kjempet for livet), så jeg spør "hvordan vet du at du ikke har corona om du ikke har testet deg?".

"Nei, det er bare sånn halsen min er".

Så jeg sier: "Men uansett så MÅ du teste deg om du er forkjøla, det er jo det folkehelseinstituttet sier, og om ikke så må man bli hjemme".

"Jammen, jeg er bare forkjøla," gjentar kunden. 

Jeg vet også at sjefen har bedt andre kunder som er synlig syke om å forlate butikken og komme tilbake en annen dag, så jeg sto og vurderte om jeg skulle gjøre det samme, uten at jeg gikk videre med det.

 

Jeg er kjempedårlig når det kommer til konfrontasjoner, og sier mange ting jeg gjerne angrer på senere, mest fordi jeg snakker før jeg tenker. Her kommer en annen kunde inn i butikken, og kunden jeg står med sier jeg bare må gå og hjelpe denne personen, hvilket jeg gjør. Mens jeg hjelper denne personen, går den første kunden rundt i butikken og begynner å snakke om testing, og sier noe slikt som "er det en eller to dager det tar å få svar på testing?", og jeg svarer at sist jeg testet meg tok det to dager. Jeg trodde - dønn ærlig- at denne kunden vurderte å teste seg og snakket om seg selv. Uansett. Jeg blir ferdig med begge kundene, drar hjem, og tilbake på jobb i går. Midt i arbeidsdagen ringer sjefen og er fly forbanna. Da har denne overnevnte  kunden sagt at jeg har sagt sjefen kanskje har corona, og kunden lurte på om sjefen hadde fått svar på prøvene for h*n lurte på om h*n måtte teste seg.

Altså, jeg ble så tatt på senga at jeg ikke visste hva jeg skulle si en gang. Skjønner jo ekstremt godt at sjefen er irritert og det har han all grunn til å være. Jeg tenkte ikke det var så big deal at han var syk (det er jo forkjølelsessesong og de fleste blir jo smittet), og tenkte heller ikke at overnevnt kunde skulle ta koblingen med sjefen+ coronatest. Det gikk som sagt 10 -15 minutter mellom da kunden kom inn og spurte etter sjefen og da jeg snakket med h*n om at man måtte teste seg dersom man hadde symptomer på corona. Jeg har ikke sagt direkte at sjefen har tatt en test, men indirekte har det jeg har sagt klart gitt kunder assosiasjoner til testing og corona. Jeg skjønner jo at dette var veldig dumt av meg, og nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Håper derfor dere kan ha noen råd til meg. 

 

Anonymous poster hash: 71ef9...410

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se at du har gjort noe galt her, og det har heller ingenting med taushetsplikt å gjøre.
Selvsagt er det ikke passende å dele informasjon om andres helsesituasjon, men det har du heller ikke gjort. Å nevne at en person ikke er tilstede på grunn av sykdom er uproblematisk, ihvertfall i denne settingen.

At denne kunden kobler sykdom med Covid-19, det overveldende flertallet forkjølelsesyke i dag har vanlig forkjølelse, får h*n ta på sin egen kappe.
Og attpåtil kontakter sjefen din, eller plaprer i vei i lokalmiljøet.
Hvis lokalmiljøet er såpass lite som jeg har inntrykk av, så er det kanskje lurt å ikke dele noe som helst neste gang, og bare si at personen ikke er tilgjengelig uten å si noe mer.
Men som sagt, du har ikke gjort noe galt her, bare vært høflig og hyggelig mot en stamkunde.
Nå er Covid-19 tidene noe spesielle, så det er ikke sikkert at dette ville vært noe problem ellers. Mulig sjefen føler på et sosialt press eller noe, ikke vet jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det vel heller sjefen din som har vært kort-tenkt om han blindt har trodd på denne kundens påpekelser uten å ville høre din versjon. Slik du legger det frem er det ingenting du har gjort galt ift til taushetsplikt - men du burde definitivt bedt den synlig syke kunden komme tilbake en annen dag. Kunde nummer 2 ble jo her satt i fare for eventuell smitte.

Endret av Nesta7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det var uprofesjonelt av sjefen å ta dette opp på den måten som ble gjort. Helt uakseptabelt.

Eneste jeg tenker at du -kunne- gjort, var å ringe sjefen og spørre hva du skulle si når eller hvis folk spurte om hva slags sykdom h*n eventuelt hadde. Dét har de jo egentlig ikke noe med, men nå er dette tydeligvis et lite sted, så forretninger går gjennom mer langvarige bekjentskaper, som da blir viktig. Så jeg skjønner at det er en vrien nøtt for deg.

Du får ikke gjort så mye annet enn å beklage, og si at du skal være mer forsiktig neste gang. Du kan også si at du håper at konflikter og uenigheter kan løses med en mer respektfull tone neste gang, for du gjorde ingenting i ond hensikt. For det finnes vel ikke flust av jobber, så du må være litt forsitkig med hva du sier. Men du bør si ett eller annet for å forsvare deg litt, og lære sjefen opp i konflikthåndtering.

Ikke din skyld at sjefen ikke er profesjonell nok til å instruere sine ansatte skikkelig i hva de skal si og ikke, hvis det er så forbanna viktg (bare min mening, ikke si den siste setningen der ^^).

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Både kunden og sjefen er idioter. Ikke si det til noen.

Har du sagt til kunden at sjefen kanskje har corona. Nei.
Har du sagt til kunden at sjefen har testet seg. Nei.

Lykke til og begynn å be kunder som er syke om å komme tilbake når de ikke lenger har symptomer.

Sitat

Alle med nyoppstått luftveisinfeksjon må holde seg hjemme til de er symptomfrie.

Kilde: koronasjekk.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å være "idioter" er nå en ting. En helt annen ting er det om folk bevisst omgår andre mennesker når de opplever forkjølelsesymptomer - da er det vel heller et spørsmål om denne kunden har brutt smittevernsloven? Det er iallefall en meget egoistisk måte å opptre, samt utgjør en stor smitterisiko for andre :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...