Gå til innhold

Hvem har rett i denne saken (QXL)


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en brukt Amiga 1200 via qxl som var ombygd i et servertower. Selger karakteriserte kabinett som ubrukt og strøkent.

 

Etter at jeg hadde kjøpt maskina, så ber jeg selger om å teste den. Dvs, starte den opp, se at alt fungerer som det skal før han sender den til meg med posten.

 

Selger tester maskina som OK. Jeg godtar jo dette og overfører da penger til han på forskudd.

 

Når jeg da mottar pakken, så har han gjort følgende:

 

1. Pakken den inn i et lag bobleplast + 1 lag med gråpapir. Noe som selvfølgelig ikke er helt når jeg mottar det (er jo snakk om postvesenet her)

2. Unnlat å fortelle meg at det faktisk ikke er strømtilkobling på den i det hele tatt, men at han brukte sin egene A500 psu (som ikke fulgte med) da han testet maskinen. Strømpluggen er forøvrig umulig å få tak i løs.

3. PSU/Kabinett generelt er ikke strøkent i den forstand jeg mener strøkent (dvs uten riper, støvfritt, falmet farge etc).

 

Når jeg da gir han beskjed om dette, så nekter han selvfølgelig for at kabinettet har merker etc. Han godtar heller ikke at det faktisk er klin umulig for meg å starte maskina, sidne jeg ikke har en PSU, den er jo også umulig å få tak i løs :roll:

 

Så etter mye frem og tilbake, så begynner jeg å bli kraftig lei hele saken. Jeg får den jo absolutt ikke til å fungere, kabinettet er langt ifra strøkent. Amigaen vil jeg jo ikke få liv i. Så jeg ga beskjed om følgende paragraf:

 

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

 

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

 

Hvem har "rett" i denne saken mener dere? Jeg eller selger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe...qxl er en meget nytting ting egentlig. Det spørrs bare hva du handler der :)

 

Om du er på utkikk etter billige dvd'er f.eks så er jo qxl en liten skattekiste til tider.

 

Men over til saken. Jeg har sendt han noen bilder...advokathjelp? Hva med god gammeldags juling istede :roll:

 

Advokathjelp er vel ikke så vanskelig å skaffe, har en onkel og tante som er advokater...men jeg hadde da håpet at dette skulle gå "rolig" for seg.

 

Er alltid kjedelig når slike ting skjer...men til de av dere som selger mye, så burde dere jaggu lese kjøpsloven, fordi du sitter rimlig i klemma hvis noe går galt (selv ved privat til privat).

 

Så alt i alt så lønner det seg vel å alltid fortelle sannheten? :yes:

Lenke til kommentar

Vel, du refererer vel til lov om angrerett ved forbrukerkjøp (eller noe sånt?), på folkemunne kjent som angrerettloven. Denne gjelder vel bare ved kjøp mellom yrkesselger og deg som kjøper.

 

Forøvrig har vel du rett, etisk sett. Om det kan hjemles vet jeg ikke, men du ser ut til å ha en god sak. Desverre tror jeg ikke du kommer langt uten advokathjelp eller diverse klageinstanser.

 

bfisk

Lenke til kommentar

Neida, den loven jeg ref. til gjelder også mellom privat/privat

 

Velger å paste inn det jeg har funnet:

 

 

Kjøpsloven gjelder ved løsørekjøp (dvs. datamaskiner, biler, klær osv).

Kjøpet er et privatkjøp.

 

§ 17. Varens egenskaper.

(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:

(a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;

(b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;

© ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;

(d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.

 

(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

 

 

§ 18. Opplysning om egenskaper eller bruk.

 

(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

 

(2) Reglene i første ledd gjelder tilsvarende når tingen ikke svarer til opplysning som noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Dette gjelder ikke om selgeren verken visste eller burde ha visst at opplysningen var gitt.

 

(3) Reglene i første og andre ledd gjelder ikke når opplysningen i tide er rettet på en tydelig måte.

 

 

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

 

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

 

 

§ 31. Kjøperens undersøkelse etter leveringen.

 

(1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.

 

 

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

 

§ 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp).

 

(1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36.

 

 

§ 39. Heving.

 

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

 

(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

Jeg velger å referere spesielt til §19 her.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så relevant, men ta deg en tur inn på http://www.polarboing.com og post i forumet der, er sikkert noen der som har en gammel amiga 500/600/1200 psu du kan få, evt kjøpt billig.

 

Da hadde du i allefal fått den opp å gå, og det er vel kanskje det viktigste, eventuelt så finner du "hacks" på nettet som gjør at du kan benytte deg av gamle pc-psu'er, men da må du "modde" litt, og er evt da best med gamle AT-psu'er....:)

Lenke til kommentar
[ halve loven :p ]

Da legger jeg meg langflat for det. Good job.

 

Poenget mitt blir dog det samme, du har nok en god sak, men at du sannsynligvis har å gjøre med en lite samarbeidsvillig motpart. Det kan bli vanskelig, og det er en kjennsgjerning at fordi om man har rett er det ikke alltid man får rett.

 

bfisk

Lenke til kommentar

Hm... Det er jo her tydelig at du har loven på din side. Selger har klart brutt §19.

Om du velger som mawrick sa, å kjøpe en psu å får amigaen opp å kjøre, eller om du velger å forfølge saken er jo ditt valg. Om du velger å kontakte QXL/advokat så har jeg iallfall mine seriøse tvil om at selger vinner saken. Han har jo tydelig gitt deg feilinformasjon.

Endret av JaymzAH
Lenke til kommentar

Jeg har sjekket på polarboing.com, det er ikke så lett å skaffe en brukt psu virker det som :no: Det står fra før en AT psu i toweret til amigaen, det er nemlig meninga at du skal bruke en slik psu når du setter hk'et over der. MEN, det følger ikke med strømplugg (spesiell firkantet), noe man ikke får kjøpt løst noe sted :roll:

 

Jeg skal sende en mail til QXL imorgen, jeg må bare finne ut hvordan jeg skal formulere meg før jeg sender.

 

Fikk akkurat en mail fra han...han nekter selvfølgelig og mener at han ikke har gjort noe galt. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg har sjekket på polarboing.com, det er ikke så lett å skaffe en brukt psu virker det som :no: Det står fra før en AT psu i toweret til amigaen, det er nemlig meninga at du skal bruke en slik psu når du setter hk'et over der. MEN, det følger ikke med strømplugg (spesiell firkantet), noe man ikke får kjøpt løst noe sted :roll:

 

Jeg skal sende en mail til QXL imorgen, jeg må bare finne ut hvordan jeg skal formulere meg før jeg sender.

 

Fikk akkurat en mail fra han...han nekter selvfølgelig og mener at han ikke har gjort noe galt. :thumbdown:

Du har rett ! stå på....... :yes:

Lenke til kommentar

Klag formelt på varen til selger ved brev. Dokumenter godt og vær ekstremt saklig når du klager. Skriv klagen med en ordlyd slik at FB blir fornøyd, dvs utvis normal høflighet. Får du et avvisende svar, meld saken inn for forbrukerrådet i din kommune. Det gjør at de fleste får kalde føtter. De vil sende brev til innklaget (selger) og be om svar. Det gjør de 3 ganger hvis innklaget ikke svarer.. Så blir saken evt avsluttet fra FB sin side. Nå kan du melde saken inn for Forbrukertvistutvalget, som kan avsi en rettskraftig dom (noe i nærheten av ihvertfall)

 

Lykke til.

 

Hilsen Erik

Lenke til kommentar

Er no dritt når noen gir seg ut for å vere noko anna enn det dei er.

I ditt tilfelle så kjøper du ein brukbar amiga og får ein ikkje brukbar.

Ikkje gi deg i denne saka.

Har vore borti det samme sjølv og sende ein meil til selger. Fekk ein sur meil tilbake igjen om at eg kunne ikkje rekne med å få med alt som stod i annonsa når eg fekk det så billigt. For noko tull. Etter det så kjøper eg sjeldent noko brukt. Kan stole bare på seg sjølv.

 

 

Trur QXl er så seriøse at dei vil hjelpe deg med saken. Dei har alle opplysninger som selger har lagt ut på qxl. Ta deg ein telefon om det er muligt.

 

Så fekk eg ut litt aggresjon i dag. Det gjorde godt.

Lenke til kommentar

Du har en god sak. I stedet for å ta saken til Forbrukerrådet, ville jeg sendt et brev til selger hvor du skriver hva saken gjelder i korte trekk, og hvor du krever varen byttet eller refusjon av kjøpsbeløpet. Hvis du ikke mottar et svar du kan godta innen 14 dager tar du saken til Forliksrådet hos deg. Dette koster deg 600 kroner og tapende part må følge pålegget fra forliksrådet.

Forhåpentligvis slipper du å møte i Forliksrådet i det hele tatt, men hvis du må må selgeren møte opp hos forliksrådet hos deg, dvs. reise, overnatting etc. Advokat er ikke nødvendig.

 

Stå på og post resultatet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...