Gå til innhold

TV-aksjonen går til plast i havet: Norsk selskap vil gjøre plast til strøm i Indonesia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bengt Who skrev (2 timer siden):

Får håpe de har tatt hensyn til korrupsjonen i Indonesia.

Det ser heldigvis ut til at de kjenner til forholdene i Indonesia:

Sitat

– Vi jobber også med dette i Europa, men det er altfor komplisert til å drive lokalt i Indonesia.

Sitat

Vannkraftselskapet Tinfos AS driver elvekraftverk både i Norge, på Balkan og i Indonesia. De skal fungere som en tilrettelegger for Vow.

– De har jobbet i Indonesia i mange år og jobber med selskaper som leverer energi ut på nettet. Det er de samme lokalsamfunnene som sliter med mye plastforsøpling. Tinfos kjenner lokale myndigheter og virkemidler, og har hatt mange prosjekter gjennom Norad og Norfund, sier Badin.

 

Lenke til kommentar

Merkelig prosess om formålet kun er å lage strøm. Skal en lage strøm fra plast, så brenn det direkte i et varmekraftverk.
 

Alternativt, brenn plastavfall og bruk energi til fjernvarme eller i industriprosesser. 
 

Å gå via syngas er kun fornuftig om målet er å lage syntetisk drivstoff fra plast. Tapene er store, dvs sluttproduktet må være høyverdig. Markedsmulighetene ligger i gass eller flytende drivstoff til biler, båter eller fly.

 

Endret av Tor Hansen3
Lenke til kommentar
22 hours ago, Tor Hansen3 said:

Merkelig prosess om formålet kun er å lage strøm. Skal en lage strøm fra plast, så brenn det direkte i et varmekraftverk.
 

Alternativt, brenn plastavfall og bruk energi til fjernvarme eller i industriprosesser.

Sentrale varmekraftverk krev eit godt utbygd elnett.  Det har ikkje Indonesia.  Her er målet å erstatte drivstoffet i haugevis av mindre dieselgeneratorar.  I tillegg får dei lokale innbyggjarane meir kontroll, slik at det er mindre risiko for at alt for mykje forsvinn i korrupsjon.  Folk er flittigare til å samle plast når dei ser at det er til nytte for lokalsamfunnet enn når dei ser at alle pengane forsvinn i lommane til korrupte tenestemenn og dei sjølve betaler like mykje for straumen som før.

22 hours ago, Tor Hansen3 said:

Å gå via syngas er kun fornuftig om målet er å lage syntetisk drivstoff fra plast. Tapene er store, dvs sluttproduktet må være høyverdig. Markedsmulighetene ligger i gass eller flytende drivstoff til biler, båter eller fly.

Rå pyrolysegass inneheld mange gassar med høg brennverdi.  Syntesegassen dei forsyner motoren med er truleg enkelt filtrert pyrolysegass utan kompliserande separasjons-, cracking- og katalyseprosessar for å separere ut eller omdanne tyngre gassar til CO + H2. (Min teori.)  Skal du produsere syntetisk drivstoff, vil du ha ei mest mogeleg rein blanding av CO og H2 inn i reaktoren.  Eg trur målet her er å halde systemet so enkelt og vedlikehaldsfritt som råd, og difor droppar dei alt som kompliserer prosessen meir enn det som er naudsynt for å forsyne ein dieselmotor med brennbar gass.  Dieselmotoren taklar fint metan, acetylen, etylen og anna rask som fylgjer med, so det er ingen grunn til å gå gjennom alle desse stega for å lage syntetisk diesel som likevel skal brennast i den same motoren.

 

Eg er mest uroa over kva som skjer med PVC og andre klorhaldige plastmateriale.  Klor vil vi jo helst ikkje ha ut i atmosfæra.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...