Gå til innhold

BSU-reglene endres. Alle som eier bolig mister skattefordelene. Hva synes du om det?


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (1 time siden):

Å be boligkjøpere å finne seg noe utenfor byene er som å be en uteligger om å bare skaffe seg en jobb.

Overlappet mellom rimelige boliger og kort vei til arbeidsplass er veldig lite. Det er ingen som har lyst til å flytte på landet og pendle til jobb med busser som går to ganger i døgnet. Alle boliger i tettbebyggelser er for dyre for en ungdom å låne til, uten kapitalstøtte fra stat eller foreldre. Alle boliger, ikke de fleste. Du blander sikkert privilegiet med å bo i Oslo sentrum med et desperat krav om å ikke bo ville bo i et lite attraktivt utkantstrøk.

Det er nok av jobber og rimelige boliger utenfor Oslo, både i mindre byer og på ulike tettsteder. Det er ingen menneskerett å bo midt i Oslo sentrum og få det subsidiert av oss andre, selv om enkelte tror det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Obeseus skrev (24 minutter siden):

Det er nok av jobber og rimelige boliger utenfor Oslo, både i mindre byer og på ulike tettsteder. Det er ingen menneskerett å bo midt i Oslo sentrum og få det subsidiert av oss andre, selv om enkelte tror det.

Nå gjør du akkurat den tabben jeg ikke ville du skulle gjøre, anta at dette er to motsetninger om å bo i Oslo sentrum eller ikke.

Det er ikke et privilegium å ønske å beholde sin nåværende jobb i f.eks. Oslo sentrum, i mange industrier så finner du ikke jobb utenfor de større byene en gang. Når du sier utkanten så bør det bety maks 40 minutters reisetid til/fra f.eks. Oslo. Lykke til med å finne noe større enn et bøttekott til under 2 millioner.

Jeg bor i hva jeg anser som en middels "ah kom ikke på at den eksisterte" by med under 50.000 innbyggere. Boligprisene her er hva jeg vil kalle for rimelige og boligmarkedet er tregt. Selv her så må du ha 250.000kr på bok for å kunne kjøpe en leilighet til 1,5 millioner. Det er ganske mye sparing skal jeg si deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 minutter siden):

Det er ikke et privilegium å ønske å beholde sin nåværende jobb i f.eks. Oslo sentrum, i mange industrier så finner du ikke jobb utenfor de større byene en gang. Når du sier utkanten så bør det bety maks 40 minutters reisetid til/fra f.eks. Oslo. Lykke til med å finne noe større enn et bøttekott til under 2 millioner.

Man skal ikke langt ut fra Oslo før man kan finne rimelige boliger for under 2 millioner.

 

Gavekort skrev (13 minutter siden):

Jeg bor i hva jeg anser som en middels "ah kom ikke på at den eksisterte" by med under 50.000 innbyggere. Boligprisene her er hva jeg vil kalle for rimelige og boligmarkedet er tregt. Selv her så må du ha 250.000kr på bok for å kunne kjøpe en leilighet til 1,5 millioner. Det er ganske mye sparing skal jeg si deg.

250.000 er ikke vanskelig å spare opp med en normal lønn om man bare går inn for det og lever nøysomt. Da kan man klare det på et par år.

Lenke til kommentar
Obeseus skrev (6 minutter siden):

Man skal ikke langt ut fra Oslo før man kan finne rimelige boliger for under 2 millioner.

Hvilke områder tenker du er fornuftige for en nyansatt som har arbeidsplass i Oslo sentrum og boligbudsjett på 2 mill?

Sitat

250.000 er ikke vanskelig å spare opp med en normal lønn om man bare går inn for det og lever nøysomt. Da kan man klare det på et par år.

La dee da. Look at mr. moneybags over here. Det er 10 år med BSU-sparing, som betyr at en masterstudent kan kjøpe seg fillete førstegangsbolig når han/hun er 34 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

La dee da. Look at mr. moneybags over here. Det er 10 år med BSU-sparing, som betyr at en masterstudent kan kjøpe seg fillete førstegangsbolig når han/hun er 34 år.

Useriøst.  Han har helt rett at 250K er lett å spare opp på et par år om man vil.  

Selv kom jeg til Norge 1998 og på 2 år gikk jeg fra 0 til 155K oppsparte kr.  Det er 240K i dagens kroneverdi.  Lønnen var 220K (344K i dagens kroneverdi).  Bodde i en hybelleilighet i Lørenskog (bestående av soverom + stue i kjelleretasjen og delt kjøkken med eieren av huset) og tok buss+tog til Oslo vest.  Det var ikke perfekte forhold akkurat, men overhodet ikke noe problem å holde på slik et par år for å komme godt i gang, men i dag skal man jo helst kunne kjøpe en toppleilighet midt i sentrum i gå-avstand til jobben rett etter utdanning for å være fornøyd. 

Vil faktisk si at det er betydelig enklere i dag å få det til. 

Bør kanskje tilføye at jeg motsatt de fleste andre ikke sat igjen med studiegjeld.  Igjen, det var et aktivt valg fra min side å overleve på oppsparte midler og strøjobber gjennom studietiden.

Endret av tigerdyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Hvilke områder tenker du er fornuftige for en nyansatt som har arbeidsplass i Oslo sentrum og boligbudsjett på 2 mill?

Oslo har gode transportmuligheter i de fleste retninger som gjør pendling enkelt.

 

Gavekort skrev (1 time siden):

La dee da. Look at mr. moneybags over here. Det er 10 år med BSU-sparing, som betyr at en masterstudent kan kjøpe seg fillete førstegangsbolig når han/hun er 34 år.

Man kan spare mer enn BSU's maksgrense, og med litt økonomisk nøysomhet er det ikke spesielt vanskelig å spare opp på et par år, selv for nyutdannede som er ferske i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (3 timer siden):

Useriøst.  Han har helt rett at 250K er lett å spare opp på et par år om man vil.  

Selv kom jeg til Norge 1998 og på 2 år gikk jeg fra 0 til 155K oppsparte kr.  Det er 240K i dagens kroneverdi.  Lønnen var 220K (344K i dagens kroneverdi).  Bodde i en hybelleilighet i Lørenskog (bestående av soverom + stue i kjelleretasjen og delt kjøkken med eieren av huset) og tok buss+tog til Oslo vest.  Det var ikke perfekte forhold akkurat, men overhodet ikke noe problem å holde på slik et par år for å komme godt i gang, men i dag skal man jo helst kunne kjøpe en toppleilighet midt i sentrum i gå-avstand til jobben rett etter utdanning for å være fornøyd. 

Vil faktisk si at det er betydelig enklere i dag å få det til. 

Bør kanskje tilføye at jeg motsatt de fleste andre ikke sat igjen med studiegjeld.  Igjen, det var et aktivt valg fra min side å overleve på oppsparte midler og strøjobber gjennom studietiden.

Det er flere ting enn inflasjon som har endret seg siden 1998, bla. boligprisvekst relativt til reallønnsvekst og leiepriser.

Hvis jeg hadde hatt 10 øre hver gang etablerte voksne skal fortelle ungdommen at de bare skal spare mer, så kunne jeg kjøpt en leilighet i Oslo kontant. Din 22 år utdaterte erfaring er ikke representativt for etablerende ungdommer sin spareevne i 2020. Det er ganske vanlig å sette av 50.000-100.000 i boligsparing med ei sykepleierlønn og dyre leieutgifter.

Obeseus skrev (2 timer siden):

Oslo har gode transportmuligheter i de fleste retninger som gjør pendling enkelt.

Problemet er at Oslosfæren brer seg ut over alle stedene der det er gode transportmuligheter, som er grunnen til at jeg er ikke tror på at man kan finne en kurant bolig til under 2 millioner med under 40 minutter reisevei til Oslo sentrum. Det er ikke slik at du er den eneste som tenker slik.

Sitat

Man kan spare mer enn BSU's maksgrense, og med litt økonomisk nøysomhet er det ikke spesielt vanskelig å spare opp på et par år, selv for nyutdannede som er ferske i arbeidslivet.

"Bare spar" sier dere, yet here we are, med ungdommer over hele landet som leier til de er langt over 30.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gavekort said:

Hvilke områder tenker du er fornuftige for en nyansatt som har arbeidsplass i Oslo sentrum og boligbudsjett på 2 mill?

La dee da. Look at mr. moneybags over here. Det er 10 år med BSU-sparing, som betyr at en masterstudent kan kjøpe seg fillete førstegangsbolig når han/hun er 34 år.

Det er 15k i året til sparing. Det er lite selv for en student med bare sommerjobb, og absolutt ingenting for en person i arbeid. Hvis man ikke klarer bedre enn det er man Luksusfellen-kandidat, ikke et offer for høye boligpriser. 

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (4 minutter siden):

Det er 15k i året til sparing. Det er lite selv for en student med bare sommerjobb, og absolutt ingenting for en person i arbeid. Hvis man ikke klarer bedre enn det er man Luksusfellen-kandidat, ikke et offer for høye boligpriser. 

Ganske sikker på at 250.000kr i egenkapital + omk. er 25.000 over 10 år. Om man ikke vil være 34 når man kjøper førstegangsbolig til 2 millioner så foreslår jeg å spare minst 75.000kr i året, noe de fleste borteboende sliter med.

Min søster flyttet hjem, fordi hun ikke klarte å rikke seg av flekken på sin optikerlønn. Nå, snart 3 år etter fullført utdanning og med stor hjelp fra familie, så har hun et budsjett på et hestehode under 2 millioner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

Ganske sikker på at 250.000kr i egenkapital + omk. er 25.000 over 10 år. Om man ikke vil være 34 når man kjøper førstegangsbolig til 2 millioner så foreslår jeg å spare minst 75.000kr i året, noe de fleste borteboende sliter med.

Min søster flyttet hjem, fordi hun ikke klarte å rikke seg av flekken på sin optikerlønn. Nå, snart 3 år etter fullført utdanning og med stor hjelp fra familie, så har hun et budsjett på et hestehode under 2 millioner.

Er det ti år mellom 18 og 34? BSU er et bevisst begrenset hjelpemiddel, ikke den eneste måten å spare til bolig på. Å påstå at man må spare 75k i året for å "ikke være 34 når man kjøper førstegangsbolig" faller på sin egen urimelighet, da det vil gi deg egenkapital nok til et lån på 2 millioner etter fire år.

Som student sparte jeg stort sett akkurat BSU-kvota hvert år. Som arbeidstaker med lønn langt under gjennomsnittet og boligutgifter på cirka ti tusen i måneden sparer jeg det samme på to måneder. Problemet for folk som ikke makter det samme er overforbruk, ikke trang økonomi. 

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (Akkurat nå):

Er det ti år mellom 18 og 34? BSU er et bevisst begrenset hjelpemiddel, ikke den eneste måten å spare til bolig på. Å påstå at man må spare 75k i året for å "ikke være 34 når man kjøper førstegangsbolig" faller på sin egen urimelighet, da det vil gi deg egenkapital nok til et lån på 2 millioner etter fire år.

Som student sparte jeg stort sett akkurat BSU-kvota hvert år. Som arbeidstaker med lønn langt under gjennomsnittet og boligutgifter på cirka ti tusen i måneden sparer jeg det samme på to måneder. Problemet for folk som ikke makter det samme er overforbruk, ikke trang økonomi. 

Regnestykket mitt er at man er ferdig med utdanning når man er 22 til 25 år og at man har BSU frem til man er 33 år. Hvis man er 24 år og skal spare BSU maksgrensen per år så er man 34 år når man har egenkapital + omk. til en bolig på rundt 2 millioner.

Selvsagt så sparer man utover BSU også, som er grunnen til at jeg anbefaler å spare 3 ganger så mye. Da kan man få sin første bolig i en alder av rundt 27-28 år. Problemet er at mange ikke har evne til å sette av 6000-7000kr/mnd på boligsparing, så de ender ofte opp med å leie til de er langt uti 30-åra.

Som en liten digresjon så hadde det vært interessant å finne ut om dette påvirkerer fødselsraten hos norske kvinner.

 

Lenke til kommentar

Synes det er heilt på sin plass å gjere endringar i BSU ordninga. Det å ta vekk muligheita til å fortsette å få skattelette på sparinga etter fyrste bustadkjøpet høyres i utgangspunktet fornuftig ut. Poenget er å hjelpe unge til å skaffe seg bustad, ikkje til å kjøpe seg opp til ein svær bustad. 

Det sagt så er eg også enig i forslaget frå Dubious om at aldersgrensa kunne vært tatt vekk. På den måten kan ein spare til ein har råd til å kjøpe i sitt område. 

Eg synes også at BSU ordninga nok burde vært revurdert i det store og det heile. Ordninga har nokre svakheiter ved at den fyrst og fremst hjelper dei som har god nok råd til å spare, det blir kort tid å spare på for dei som tek lang utdanning, og at ordninga nok bidreg til den store prisveksten på små leiligheiter sidan "alle" har likt auka kjøpekraft gjennom BSU ordninga. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Problemet er at mange ikke har evne til å sette av 6000-7000kr/mnd på boligsparing, så de ender ofte opp med å leie til de er langt uti 30-åra.

Med mindre du snakker om studenter så evner de det, de vil bare ikke. En person i tjueårene med en gjennomsnittlig lønn og ti tusen i boligutgifter som lever på SIFOs referansebudsjett kan spare 13k i måneden. 

Dette er altså gjennomsnittsmannen, som i tillegg bor unødvendig dyrt. Og likevel skal du ha oss til å tro at det er vanskelig for noen med en mastergrad. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Synes det er heilt på sin plass å gjere endringar i BSU ordninga. Det å ta vekk muligheita til å fortsette å få skattelette på sparinga etter fyrste bustadkjøpet høyres i utgangspunktet fornuftig ut. Poenget er å hjelpe unge til å skaffe seg bustad, ikkje til å kjøpe seg opp til ein svær bustad. 

Det sagt så er eg også enig i forslaget frå Dubious om at aldersgrensa kunne vært tatt vekk. På den måten kan ein spare til ein har råd til å kjøpe i sitt område. 

Eg synes også at BSU ordninga nok burde vært revurdert i det store og det heile. Ordninga har nokre svakheiter ved at den fyrst og fremst hjelper dei som har god nok råd til å spare, det blir kort tid å spare på for dei som tek lang utdanning, og at ordninga nok bidreg til den store prisveksten på små leiligheiter sidan "alle" har likt auka kjøpekraft gjennom BSU ordninga. 

Jeg er for å endre på BSU-ordningen, men å belønne dem som er tidlig i arbeid er ikke rettferdig for de som begynner sent, grunnet f.eks. lang utdanning.

Det er grenser til hvor mye man kan utsette boligkjøp for å få skattegevinster. Om man vil redusere gjeldsgraden blant de unge, samt oppfordre til boligkjøp fremfor sparing, så bør man gi like vilkår for fradrag på skatt uavhengig av hvor sent man begynner sparingen.

Skattefradrag på BSU er mye penger, så jeg anser det som et selvfølge at det skal være sosialt rettferdig at alle kan dra nytte av 60.000kr i skattedrag uansett om du er ung eller gammel med fagbrev eller doktorgrad. Det er tross alt investering i bolig vi belønner.

Lord Britishface skrev (Akkurat nå):

Med mindre du snakker om studenter så evner de det, de vil bare ikke. En person i tjueårene med en gjennomsnittlig lønn og ti tusen i boligutgifter som lever på SIFOs referansebudsjett kan spare 13k i måneden.

Dette er altså gjennomsnittsmannen, som i tillegg bor unødvendig dyrt. Og likevel skal du ha oss til å tro at det er vanskelig for noen med en mastergrad. 

13.000kr/mnd er halve nettolønna til en fersk sykepleier, som betyr at de har 13.000kr/mnd til leie, studielån og nødvendige utgifter. Det er mindre enn det uføretrygdede lever på.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Skattefradrag på BSU er mye penger, så jeg anser det som et selvfølge at det skal være sosialt rettferdig at alle kan dra nytte av 60.000kr i skattedrag uansett om du er ung eller gammel med fagbrev eller doktorgrad. Det er tross alt investering i bolig vi belønner.

Det syns  ikke jeg de som tjener 800 000 kr i året eller mere, samt over 4 milioner kr på konto burde få skatt.

Det jeg syns er urettferdig er som erna solberg sier, rike ledere som tjener flere millioner skal få lavere prosent i skatt en de som tjener under 300 000 i året. Men eneste problemet er de rike vil flytte til utlandet der det er mindre skatt og lavere lønninger slik at de får ting vesentlig billigere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Det syns  ikke jeg de som tjener 800 000 kr i året eller mere, samt over 4 milioner kr på konto burde få skatt.

Det jeg syns er urettferdig er som erna solberg sier, rike ledere som tjener flere millioner skal få lavere prosent i skatt en de som tjener under 300 000 i året.

Det er ingen unge boligkjøpere som tjener 800.000kr. Dessuten må vi slutte å bjeffe på folk sine lønninger som om de ikke allerede har betalt sin rettferdige andel av skatt på dette. Hvorfor skal de skattes/straffes ytterligere gjennom urettferdige BSU-ordninger? Skal vi behovsprøve BSU og frata de med lottogevinster å spare dette i BSU?

Folk med lang utdanning er ikke automatisk rike pamper. Sykepleiere som jeg flere ganger har brukt som eksempel har 3 år med etterutdanning og gjennomsnittlige 410.000kr/året i bruttolønn. Disse er også ofte kvinner som ønsker barn før den biologiske tiden renner ut, så her haster det mer med romslig bolig.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gavekort said:

Hvis jeg hadde hatt 10 øre hver gang etablerte voksne skal fortelle ungdommen at de bare skal spare mer, så kunne jeg kjøpt en leilighet i Oslo kontant. Din 22 år utdaterte erfaring er ikke representativt for etablerende ungdommer sin spareevne i 2020. Det er ganske vanlig å sette av 50.000-100.000 i boligsparing med ei sykepleierlønn og dyre leieutgifter.

Ja for al del skal vi som faktisk har viten og erfaring ikke gi gode råd videre til den yngre generationen... 

Det er bare trøttende å høre på ungdommer sitte der med sin 10.000 kr iPhone (som de betalte 20.000 kr for fordi de kjøpte den på avbetaling) klage på at det er umulig å spare opp et par hundre tusen til bolig.  

Og så skriver du til sist at det faktisk er ganske vanlig å sette av 100K i boligsparing (om året?) for de med "sykepleierlønn", så hva er da problemet?  

Lenke til kommentar
13 hours ago, Gavekort said:

13.000kr/mnd er halve nettolønna til en fersk sykepleier, som betyr at de har 13.000kr/mnd til leie, studielån og nødvendige utgifter. Det er mindre enn det uføretrygdede lever på.

Grunnlønn, ikke faktisk lønn. En betydelig andel av lønnen kommer fra natt-, kveld- og helgetillegg, som man uansett må ha i en turnusordning. De fleste sykepleiere får 50k-100k bare i tillegg hvert år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...