Gå til innhold

PCI 4 - raskere lasting?


Anbefalte innlegg

De nye konsollene hyper opp om at de kan laste inn mye raskere enn tidligere generasjoner (ps5 demo). Er dette pga PCI 4?

Jeg har prøvd å søke opp tilsvarende benchmark for PC, men virker ikke som det er særlig forskjell verken i FPS eller lasting.

Er dette fordi spillene også må støtte dette?
Eller er det ikke noe poeng å vurdere en maskin med PCI 4 hovedkort, prosessor, og minne?

Tenker å kjøpe nye PC og vil future-proofe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCIe 4.0 gjør ting raskere, men foreløpig klarer en seg med PCIe 3.0. Jeg har en eldre maskin med PCIe 2.0 og den fungerer fint til spill med 1050Ti, så det tar nok ganske lang tid til PCIe 4.0 er et must. Fordelen konsollene har er at de kan innovere standardene de vil bruke slik at de slipper å tenke kompatibilitet som en må gjøre på PC.

Ting tar tid, spesielt på PC-siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lagring gjennom PCIe 4.0 er raskere. Det gir ikke mer fps i spill, men det reduserer loading vesentlig. Spill som loader gjennom PCIe 4.0 nVMe skal kun ta sekund(er) å laste, i motsetning til dagens teknologi hvor spill kan bruke fra flere sekunder til minutter på de tregeste HDDene på loadingscreen.

Nvidia har en lik teknologi som heter RTX IO, som ble sluppet med Ampere.

Per i dag er ikke PCIe 4.0 verdt det, fordi det kun er AMD Ryzen som har PCI 4.0. Ryzen er flaskehals på de nye Ampere skjermkortene. I enkelte spill får man 20-26% lavere fps på 3080 med Ryzen sammenlignet med intel (et eksempel, i Metero Exodus får RTX 3080 26% lavere fps med Ryzen i 1440p oppløsning). Jeg ville derfor ikke kjøpt Ryzen med mindre du skal ha brukt skjermkort fra forrige generasjon eller mid-range Ampere kort som RTX 3060/3070. 

https://www.google.no/amp/s/www.techspot.com/amp/article/2103-amd-vs-intel-rtx-3080/

Ryzen er rett og slett for dårlig for 3080 og 3090. Er PCIe 4.0 og RTX IO viktig for deg, så venter du heller på intel Comet Lake eller Alder Lake som begge vil få støtte for PCIe 4.0.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (14 minutter siden):

Lagring gjennom PCIe 4.0 er raskere. Det gir ikke mer fps i spill, men det reduserer loading vesentlig. Spill som loader gjennom PCIe 4.0 nVMe skal kun ta sekund(er) å laste, i motsetning til dagens teknologi hvor spill kan bruke fra flere sekunder til minutter på de tregeste HDDene på loadingscreen.

Nvidia har en lik teknologi som heter RTX IO, som ble sluppet med Ampere.

Per i dag er ikke PCIe 4.0 verdt det, fordi det kun er AMD Ryzen som har PCI 4.0. Ryzen er flaskehals på de nye Ampere skjermkortene. I enkelte spill får man 20-26% lavere fps på 3080 med Ryzen sammenlignet med intel (RTX 3080 som eksempel får 26% lavere fps i Metero Exodus med Ryzen på 1440p oppløsning). Jeg ville derfor ikke kjøpt Ryzen med mindre du skal ha brukt skjermkort fra forrige generasjon eller mid-range Ampere kort som RTX 3060/3070. 

https://www.google.no/amp/s/www.techspot.com/amp/article/2103-amd-vs-intel-rtx-3080/

Ryzen er rett og slett for dårlig for 3080 og 3090. Er PCIe 4.0 og RTX IO viktig for deg, så venter du heller på intel Comet Lake eller Alder Lake som begge vil få støtte for PCIe 4.0.

Rocket lake mener du vel😉Comet lake er dagens 10-serie. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (34 minutter siden):

Ting tar tid, spesielt på PC-siden.

Nå er det lite vits å invistere i teknologien 1 TB eller 2 TB er veldig dyrt, hvis man skal ha nyeste generasjon selv om man får mere for pengene, så er det fremdeles dyrt og gå noe høyere opp i lagringsplass, dessverre tar windows 10 + office rundt 40 GB fort kanskje nærmere 200 gb med en del programmer. Så skal man ha musikk\video og spill er ikke dette spessielt mye for å bruke opp.

Vil si er nok windows 10 som antakelig er årsaken SSD diskene ikke gir særlig løft fra sata, i praktisk bruk. Er vel dårligere optimalisering og drivere. Man får ikke startet et spill på 2 sekunder uten lastetider. Men nå har jeg kun testet første genrasjon ryzen og Samsung 970  evo er godt mulig nyere genrasjoner er raskere men forskjellen tviler jeg på er veldig stor.

Sitat

PCIe 4.0 gjør ting raskere, men foreløpig klarer en seg med PCIe 3.0. Jeg har en eldre maskin med PCIe 2.0 og den fungerer fint til spill med 1050Ti

Ikke overraskende, 1050 TI er ganske dårlig, har selv GTX 1080 TI men fremdele er vel ikke båndbredden problemet. Godt mulig GTX 3080 til vil slite på første genrasjon ryzen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
1 hour ago, willy313 said:

De nye konsollene hyper opp om at de kan laste inn mye raskere enn tidligere generasjoner (ps5 demo). Er dette pga PCI 4?

De "gamle" konsollene baserte seg på "snurredisk", så derfor en en SSD en ganske stor oppgradering...

Det er helt riktig at konsollene bruker PCIe Gen4, men det bruker også kun 2 lanes (x2) til disken. Derfor vil maks båndbredde være ganske lik en PCIe Gen3 disk med fire lanes (x4) som er vanlig på de fleste vanlige disker i dag.

Det andre konsollene gjør er at de implementer API'er for å kopiere data direkte fra SSD inn i GPU-minne. Dette kommer også for PC. I form av DirectStorage som blir en del av DirectX 12. Nvidia støtter allerede dette på Turing og Ampere, og de kaller det RTX IO. AMD kommer sikkert også til å støtte det.

Lenke til kommentar

M2. ssdene viser jo opp mot 100% økning i lese og skrivehastighet mellom pci3 og 4 .
Så jeg lener mot å gå for et PCI4 kort for å senere kunne dra nytte av det store spranget i form av en m.2(har en brukbak vanlig SSD nå)
Tenker det ville være unaturlig dersom man ikke ser noe ytelsesøkning i spill, men det kan fort hende det tar noen år før man ser optimalisering opp mot slike hastigheter. 

Lenke til kommentar
J-nome skrev (8 minutter siden):

M2. ssdene viser jo opp mot 100% økning i lese og skrivehastighet mellom pci3 og 4 .
Så jeg lener mot å gå for et PCI4 kort for å senere kunne dra nytte av det store spranget i form av en m.2(har en brukbak vanlig SSD nå)
Tenker det ville være unaturlig dersom man ikke ser noe ytelsesøkning i spill, men det kan fort hende det tar noen år før man ser optimalisering opp mot slike hastigheter. 

Lesehastighet har aldri hatt noe med spillytelse. Man kan spille med en gammal 5200 rpm snurredisk uten at det påvirker spillytelsen med en eneste fps. 

Det er unaturlig dersom man hadde sett en ytelsesøkning i spill med raskere lagring, fordi det er ikke lagringsenheten som rendrer spillet, det gjør skjermkortet. 

Eneste argumentet for PCIe 4.0 er kontor, redigering- og foto- redigering. For gaming er fremdeles ingen gode alternativer med PCIe 4.0 i high-end segmentet.

Jeg tenker det er litt irrasjonelt å velge dårligere spillytelse fordi man skal ha litt raskere loading. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Emile the rat said:

Lesehastighet har aldri hatt noe med spillytelse. Man kan spille med en gammal 5200 rpm snurredisk uten at det påvirker spillytelsen med en eneste fps. 

Det er unaturlig dersom man hadde sett en ytelsesøkning i spill med raskere lagring, fordi det er ikke lagringsenheten som rendrer spillet, det gjør skjermkortet. 

Eneste argumentet for PCIe 4.0 er kontor, redigering- og foto- redigering. For gaming er fremdeles ingen gode alternativer med PCIe 4.0 i high-end segmentet.

Jeg tenker det er litt irrasjonelt å velge dårligere spillytelse fordi man skal ha litt raskere loading. 

Nå er ikke FPS den eneste måten å måle spill ytelse på da. Ta et spill som RPGen Tyranny hvor du ofte laster hver gang du går inn og ut av en bolig/rom og hvor FPS er en mindre del av spill opplevelsen.  

Samtidig er jeg enig med deg at det irrasjonelt å velge lavere ytelse for å ha litt raskere loading. Jeg bare mener ytelse er et videre begrep og hva som påvirker spill opplevelsen kan varierer basert på typen spill.

Om det er svaret på alt ? nei. Men dersom du skal gå for AM4  nå. Hvorfor ikke velge X570 chipset? 

Lenke til kommentar
J-nome skrev (1 time siden):

Nå er ikke FPS den eneste måten å måle spill ytelse på da. Ta et spill som RPGen Tyranny hvor du ofte laster hver gang du går inn og ut av en bolig/rom og hvor FPS er en mindre del av spill opplevelsen.  

Samtidig er jeg enig med deg at det irrasjonelt å velge lavere ytelse for å ha litt raskere loading. Jeg bare mener ytelse er et videre begrep og hva som påvirker spill opplevelsen kan varierer basert på typen spill.

Om det er svaret på alt ? nei. Men dersom du skal gå for AM4  nå. Hvorfor ikke velge X570 chipset? 

Veldig få spill som går etter en slik målestokk, og Tyranny er nok i et veldig mindretall der.

I de aller, aller fleste spill er fps målestokk for ytelse, og det er derfor samtlige benchmarks går etter fps når de måler ytelse ;) 

Skal du gå for AM4 så er jeg enig i at man også velger PCIe 4.0 ;) 

Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen, kjente ikke til DirectStorage, virker kanskje som det er noe av det viktigste i sammenligning med PS5 demoen. 

Jeg får vurdere om jeg har tålmodighet til å vente på rocket lake. RTX 3080 er vel litt vanskelig å få tak i nå en stund, så må vel vente uansett.

 

Lenke til kommentar
willy313 skrev (1 time siden):

Takk for oppklaringen, kjente ikke til DirectStorage, virker kanskje som det er noe av det viktigste i sammenligning med PS5 demoen. 

Jeg får vurdere om jeg har tålmodighet til å vente på rocket lake. RTX 3080 er vel litt vanskelig å få tak i nå en stund, så må vel vente uansett.

 

Ville ikke regnet med noe 3080 på denne siden av året, før nyttår, dersom man ikke alt har bestillt ved lansering.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...