Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Donald Trump smittet av coronaviruset


xRun

Anbefalte innlegg

Fnix skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ga1zMl/erna-vi-skal-ikke-godte-oss-over-at-folk-blir-syke

Jeg vil til og med quote din landsleder for smålige meninger som svært mange nordmenn har generelt:

Å ønske folk vondt er rent hat og er nettopp en god grunn til den store splittelsen i Amerika. Derfor synes jeg Twitter og andre medier gjør en utmerket jobb når de sensurerer innhold som dette. Samme hva den personen har gjort eller står for så er den personen tilsynelatende bare et menneske som deg. Tror ikke du hadde funnet det så kjekt om totalt fremmede ønsket at du fikk corona dersom du var i faresonen.

Men medmenneskelighet er vel helt umulig på internett!

Jeg mener du ikke ser dette i en større sammenheng. Uten sammenligning forøvrig kan jeg bruke et annet eksempel for å forklare at selv vanlige folk som meg og deg har gode grunner til å ønske noen vondt eller godte seg over deres smerte eller død. Da bruker jeg Osama Bin Laden til den forklaringen. Si meg:

- Ble du glad da han døde?

- Følte du seier da han døde?

- Mente/trodde du verden ble et bedre sted da han døde?

Jeg tror svært mange amerikanere, inkludert både President Bush og næringsdrivende Trump følte glede, seier, ga high fives, feiret og mente verden ble til et bedre sted. Selv mange dødsstraff-motstandere feiret og mente døden var riktig for han.

Til slutt vil jeg bare minne om at covid-19 har tatt livet av 72 ganger flere amerikanere enn 911-angrepene. Mye av det kunne sannsynligvis vært avverget av Trump dersom han hadde handlet annerledes. Det er temmelig mørkt og destruktivt.

Både USA og verden hadde nok vært et bedre sted dersom Trump ikke hadde vunnet valget for fire år siden. Nå tror jeg det beste for USA og verden hadde vært om Trump overlever og bare taper valget på helt ordinær måte, så jeg går ikke rundt og ønsker han døden. Men minste smertes vei til et valgtap er mye bedre.

Også mener jeg du misser hovedpoenget her: Et ønske om en bedre verden.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Simen1 said:

Jeg mener du ikke ser dette i en større sammenheng. Uten sammenligning forøvrig kan jeg bruke et annet eksempel for å forklare at selv vanlige folk som meg og deg har gode grunner til å ønske noen vondt eller godte seg over deres smerte eller død. Da bruker jeg Osama Bin Laden til den forklaringen. Si meg:

- Ble du glad da han døde?

- Følte du seier da han døde?

- Mente/trodde du verden ble et bedre sted da han døde?

Jeg tror svært mange amerikanere, inkludert både President Bush og næringsdrivende Trump følte glede, seier, ga high fives, feiret og mente verden ble til et bedre sted. Selv mange dødsstraff-motstandere feiret og mente døden var riktig for han.

Til slutt vil jeg bare minne om at covid-19 har tatt livet av 72 ganger flere amerikanere enn 911-angrepene. Mye av det kunne sannsynligvis vært avverget av Trump dersom han hadde handlet annerledes. Det er temmelig mørkt og destruktivt.

Både USA og verden hadde nok vært et bedre sted dersom Trump ikke hadde vunnet valget for fire år siden. Nå tror jeg det beste for USA og verden hadde vært om Trump overlever og bare taper valget på helt ordinær måte, så jeg går ikke rundt og ønsker han døden. Men minste smertes vei til et valgtap er mye bedre.

 

Jeg tror ikke du skjønner poenget mitt her. Du legitimerer hat og splittelse og er med på spredningen. De fleste vestlige samfunn har kommet lenger, blitt mer sivilisert og avskaffet dødsstraff. 

Og jeg kan bruke akkurat samme eksempel om Anders Behring Breivik. Veldig mange nordmenn ønsker han død men vil det hjelpe? Nei

Vil hans død bringe menneskene han drepte tilbake? Nei

Vil hans død veie opp for ugjerningen? Nei

Vil det lindre sorgen for tapet av de døde? Nei

Og alt dette hatet og splittelsen du sprer rundt deg er Trump et produkt og resultat av. Trump hadde ikke hatt nubbsjans til å bli president uten denne splittelsen. Det er akkurat den han tjener rått på. 

Om Trump overlever etter å ha blitt alvorlig syk vil han se på seg selv som en gud og vil påstå han hadde rett hele tiden: det er bare en moderat forkjølelse. Om han ikke blir spesielt syk vil han hvertfall påstå det er en mild forkjølelse.  

Mennesker generelt liker å tro det er Trump som har skyld i alle problemer i verden. Vi greier ikke å se at det er vi som er skyldig i at han er president via polarisering, hat og splittelse.

Trump eller ikke, denne splittelsen blir vestens knefall. The social dilemma er en svært god dokumentar som tar for seg splittelsen verden opplever uten å nevne Trump.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk kan hate og ønske andre vondt og fremdeles ha en moralsk integritet om at de ikke går hen og dreper pga. hatet. Mennesket har kanskje utviklet seg samfunnsmessig inn i det moderne, men man vil nok for alltid drasse med seg videre hvor korrupte og fæle mennesker generellt kan bli.

Når man har mange underkuede så drar ledere dem med seg i krig. Enkelte ganger så vil jo det ha en samlende rolle og folk stiller gladelig opp som soldat. Andre ganger så skjer det kun pga. underkuelse, at du forventes å bli sett skikkelig styggt på dersom du har pasifistisk blod i årene. Så hele samfunnsstrukturer kan jo væe innstillet for at en hatefull leder kan utnytte folket.

Trump er jo selv en hatefull person som ønsker verdensdominans. Amerikanere enten de er støttespiller eller underkuet danser jo lederens dans. Dette hatet ser man at Trump har i mot Mexico, selv om det har en viss rettferdighetsfølelse i bunn akkurat der, i og med at kriminaliteten har løpt løpsk med mafiastyre på andre siden av muren (Mexico mafiaen).

Men, man ser også dette hatet mot en nasjon som for øyeblikket er fredelig mot omverdenen, Kina. Man kaller det for handelskrig, men det er nok en hatefull oppførsel for å oppnå verdensdominans man er vitne til. Nå er jo ikke akkurat Kina noen særlig svak motpart, men det hindrer jo ikke Trump i å oppføre seg åpenbart hatefullt så alle kan være vitne til dette. Også her i Norge så er man offer, og det merkelige er jo at media gladelig også biter på all slags propaganda mot Russland som er plantet av det amerikanske propagandaapparatet. Nå er jo ikke russisk lederskap stuerent heller. Men, det kan nå virke som et mer stabil og balansert lederskap. Men, de også svarer på skittkasting, det har man jo sett.

Selv om Putin kanskje ikke er en engel selv, så er han mye mer lik den jordnære og sindige nordiske "skallen". Amerikanere kan vel gjerne sees på som at ikke har blitt voksne enda, og de oppfører seg som opprørske tenåringer i forhold til andre befolkningsgrupper.

  

18 minutes ago, Fnix said:

Og alt dette hatet og splittelsen du sprer rundt deg er Trump et produkt og resultat av. Trump hadde ikke hatt nubbsjans til å bli president uten denne splittelsen. Det er akkurat den han tjener rått på.

Det er noe som også kalles rettferdighet. Den behøver nødvendigvis ikke å være særlig humanistisk forankret. Men, den er nødvendighet for å holde et større samfunn samlet. Så når ledere spiller på rettferdighetsfølelse så kan de nå langt. Og det er det Trump har lykkes i. Han har blitt president på løgner, men disse løgnene har nøret opp under urettferdighetsfølelse i det amerikanske folket. Amerikaneren har jo ikke noe velferdsapparat å prate rosenrødt om. En del tidligere presidenter har kjørt landet skikkelg skjevt. Trump har virket samlende.

Hitler var også samlende, og man kan vel også si at det handlet om en liknende rettferdighetsfølelse hvor tyskere følte at andre land straffet dem for hardt etter første verdenskrig nederlaget.

Endret av G
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Er det forresten noen som har funnet noen statusoppdateringer i dag på tilstanden til Trump? Det er 6 timers tidsforskjell på Norge og Washington DC, så klokka er 8.15 der nå og sikkert på tide å stå opp. Regner med han har sovet og får en morgen-undersøkelse omtrent nå.

Ikke foreløpig, nei. Ingenting offisielt eller uoffisielt. 

Trump har tweetet en "takk for støtten" som kommentar på en video, og retweetet to andre tweets, det er alt foreløpig i dag. Han pleier til vanlig å tweete veldig mye tidlig på morgenen, ofte rundt 30-50 tweets fra sekstida og utover den neste timen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen så handler det ikke om Trump, men om medmenneskelighet mellom hvert enkelt menneske. Hvilke verdier vi har i forhold til hverandre. Vårt hat som øker splittelsen og polariseringen. Republikanerne og demokratene tålte knapt nok trynet til hverandre under Obama, og stakk kjepper i hjulene på hverandre hele tiden. Dette er ikke noe nytt fenomen som mange vil ha det til, men det er et som Trump definitivt tjener på og har i aller høyeste grad gitt ham muligheten til å bli president. 

Familier splittes, venner blir uvenner, avtaler ødelegges og polariseringen blir enda sterkere. Hatet for folkegrupper øker og mer og mer korrupte ledere kommer til makten. Og de kommer dit pga oss, ikke noen andre (i demokratier). Det er akkurat sånn kriger startes, og vi bidrar.

Lenke til kommentar
Just now, frohmage said:

Hvem skal man stemme på for å unngå at dette skjer da, mener du?

Om vi evner å være enig i å være uenig, og tolererer hverandres meninger uansett hvor absurde de er, å komme overens med hverandre. 

Vi skal selvfølgelig sensurere farlige meninger, både FRA Trump, men også OM Trump. Men selv om splittelsen er stor må man finne en løsning og en middelvei.

Jeg ville selvfølgelig ha stemt på Biden i dagens Amerika, men jeg ønsker ikke å bidra til mer splittelse ved å ønske Trump død. Det vil bare gjøre millioner av amerikanere sinte og har ingen positiv effekt på samarbeid. 

Og vi vet heller ikke en eventuell ripple effect av Trump's død. Det kan bli fullstendig kaos og vondt kan bli enda verre. 

Men Biden bør få kritikk for å falle ned på Trump's nivå, han bør være bedre enn det. Men i dagens politiske klima er det lett å bli revet med uten at man selv vet det. Uansett, vi må tilbake til saklige argumenter, mindre personangrep og ekte fakta må på bordet igjen.

Lenke til kommentar
Fnix skrev (1 minutt siden):

vi vet heller ikke en eventuell ripple effect av Trump's død. Det kan bli fullstendig kaos og vondt kan bli enda verre. 

Men Biden bør få kritikk for å falle ned på Trump's nivå, han bør være bedre enn det.

Det første er jeg enig i, men ikke i at han han vært i nærheten av Trump sitt nivå. 

Du skrev at det er vi som stemmer som innfører korrupte ledere, og i noen tilfeller stemmer det, men Trump (som vel er den mest korrupte presidenten der borte på langt tid) fikk god hjelp til å vinne valget fra andre enn de stemmeberettigede. Noen av oss velger å stemme på samlende ledere.

Jeg håper også at han overlever, for alternativet tror jeg vil føre til mye kaos. Dette her tror jeg gjelder uansett utfall:

Fnix skrev (1 time siden):

Om Trump overlever etter å ha blitt alvorlig syk vil han se på seg selv som en gud og vil påstå han hadde rett hele tiden

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnix skrev (57 minutter siden):

Jeg tror ikke du skjønner poenget mitt her. Du legitimerer hat og splittelse og er med på spredningen. De fleste vestlige samfunn har kommet lenger, blitt mer sivilisert og avskaffet dødsstraff. 

Osama Bin Laden er nøytralisert via hans død

Anders Bering Breivik er nøytralisert via fengsling

Donald Trump er ikke nøytralisert og konsekvensene av hans politikk og personlighet fortsetter så lenge han er president.

Jeg synes det er frekt å kalle det jeg skriver for hat og splittelse. Du klarer åpenbart ikke å se det i en større kontekst, der jeg egentlig bare vil at verden blir et bedre sted å leve, i sum for alle mennesker. Du låser deg inn i det isolerte tilfellet Trump og ser ikke helheten. Jeg har omtanke for liv og helse til millioner av amerikanere. Du fokuserer på å synes synd på den ene personen som forårsaker mange av disse lidelsene og dødsfallene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Simen1 said:

Osama Bin Laden er nøytralisert via hans død

Anders Bering Breivik er nøytralisert via fengsling

Donald Trump er ikke nøytralisert og konsekvensene av hans politikk og personlighet fortsetter så lenge han er president.

Jeg synes det er frekt å kalle det jeg skriver for hat og splittelse. Du klarer åpenbart ikke å se det i en større kontekst, der jeg egentlig bare vil at verden blir et bedre sted å leve, i sum for alle mennesker. Du låser deg inn i det isolerte tilfellet Trump og ser ikke helheten. Jeg har omtanke for liv og helse til millioner av amerikanere. Du fokuserer på å synes synd på den ene personen som forårsaker mange av disse lidelsene og dødsfallene.

Og her har vi et eksempel på polarisert debatt med personangrep. Om du synes det er frekt så har jeg aldri ment å tråkke på noen føtter, og jeg har definitivt ikke gjort det med vilje, så det beklager jeg. 

Trump er sterkt begrenset i sitt lederskap av både stat, regjering og rettsstaten. Stater og byer har veldig ofte gått mot Trump i mange tilfeller. Samtidig er det lov å gjøre egen research for enhver person. 

Og igjen, Trump er kun et resultat av et allerede sterkt splittet samfunn.

Men igjen, poenget mitt handler om at en bidrar til polarisering av samfunnet om man ønsker folk vondt eller i dette tilfellet, å få corona. Folk får massive bøter og fengsel for å bryte smittevernsregler rundt om i verden, så ønske at noen skal få corona er ekstremt, og jeg er glad for at mange medier sensurerer dette. Jeg har flere ganger nå skrevet at det IKKE handler om Trump men generell medmenneskelighet. 

Og diskusjon.no burde tatt seg en runde med seg selv å spurt hvilket samfunn de har lyst til å bidra med. Men i og med at VG har kommet på banen så er det nok mye penger i ekstremisme. Følelser trigger klikk som igjen resulterer i penger. 

Endret av Fnix
Lenke til kommentar
Fnix skrev (15 minutter siden):

 

Du gjør fryktelig mye ut av veldig lite her synes jeg. Det er ingen i denne tråden som har ytret et ønske om at Trump skal dø såvidt jeg har sett.

Det må da gå an å påpeke ironien og karmaen i at en statsleder som bevisst har unnlatt å følge enkle smittevernregler, oppfordret sine følgere til det samme, og i tillegg hånet andre for å følge reglene er blitt smittet uten at det blir kalt for "hat". Når man nærmest går inn for å øke smitten og ikke beskytter seg er det ikke kontroversielt å kalle det "fortjent" heller.

Ironien og karmaen i det hele blir bare forsterket av at Trump i 2016 hånet motkanditaten sin for å ha fått lungebetennelse, blant veldig mye annet som er for mye til å begynne å snakke om her.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, frohmage said:

Det første er jeg enig i, men ikke i at han han vært i nærheten av Trump sitt nivå. 

Du skrev at det er vi som stemmer som innfører korrupte ledere, og i noen tilfeller stemmer det, men Trump (som vel er den mest korrupte presidenten der borte på langt tid) fikk god hjelp til å vinne valget fra andre enn de stemmeberettigede. Noen av oss velger å stemme på samlende ledere.

Jeg håper også at han overlever, for alternativet tror jeg vil føre til mye kaos. Dette her tror jeg gjelder uansett utfall:

 

Ja, jeg pekte egentlig til presidentdebatten hvor Biden burde spart seg for noen utsagn. Du har rett i at Biden er langt bedre enn Trump, men han kan nok bli enda bedre om han greier å ikke bli trigget av Trump. 

Om USA egentlig er et fullverdig demokrati (valgmenn, gerrymandering, valgpenger osv osv) er en litt annen diskusjon, men om Biden vinner med et valgskred er det lov å håpe på reformer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Du gjør fryktelig mye ut av veldig lite her synes jeg. Det er ingen i denne tråden som har ytret et ønske om at Trump skal dø såvidt jeg har sett.

Det må da gå an å påpeke ironien og karmaen i at en statsleder som bevisst har unnlatt å følge enkle smittevernregler, oppfordret sine følgere til det samme, og i tillegg hånet andre for å følge reglene er blitt smittet uten at det blir kalt for "hat". 

Ja nei, jeg skal takke for meg i denne tråden. Folk flest vil ikke innse at de bidrar til polarisering om de ønsker at Trump skal bli smittet. Jeg er hvertfall glad for at det finnes folk som gjør det, som Twitter. 

Lenke til kommentar
Fnix skrev (3 minutter siden):

Ja nei, jeg skal takke for meg i denne tråden. Folk flest vil ikke innse at de bidrar til polarisering om de ønsker at Trump skal bli smittet. Jeg er hvertfall glad for at det finnes folk som gjør det, som Twitter. 

Det er forskjell på å ønske at noen blir smittet eller dør og å påpeke ironien/karmaen i at det skjer. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Det er forskjell på å ønske at noen blir smittet eller dør og å påpeke ironien/karmaen i at det skjer. 

Nå handler omtrent hele argumentasjonen min om utsagnet "Er det EN person i verden som fortjener å bli smittet, så er det Donald Trump!

Som du finner noen sider tilbake i tråden. 

Lenke til kommentar
Fnix skrev (Akkurat nå):

Nå handler omtrent hele argumentasjonen min om utsagnet "Er det EN person i verden som fortjener å bli smittet, så er det Donald Trump!

Som du finner noen sider tilbake i tråden. 

Ja, jeg har lest alt. Den kommentaren er vidt forskjellig fra å ønske noen død, og det er etter min mening en voldsom overdrivelse å kalle det hat og rapportere innlegget, slik du gjorde.

Man kan helt fint argumentere rasjonelt for at det er "fortjent" at Trump ble smittet av viruset om man legger hans håndtering og ansvarsfraskrivelse samt hån av smittevern til grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Ja, jeg har lest alt. Den kommentaren er vidt forskjellig fra å ønske noen død, og det er etter min mening en voldsom overdrivelse å kalle det hat og rapportere innlegget, slik du gjorde.

Man kan helt fint argumentere rasjonelt for at det er "fortjent" at Trump ble smittet av viruset om man legger hans håndtering og ansvarsfraskrivelse samt hån av smittevern til grunn.

Da får jeg bare være djevelens advokat og påpeke sammen med Erna Solberg og twitter at slikt ikke er greit og bidrar bare til splittelsen vi ser. Så er vi enig i å være uenig. 

Lenke til kommentar
Fnix skrev (2 minutter siden):

Da får jeg bare være djevelens advokat og påpeke sammen med Erna Solberg og twitter at slikt ikke er greit og bidrar bare til splittelsen vi ser. Så er vi enig i å være uenig. 

Vi er ikke uenige om at det ikke er greit å ytre ønske om at noen skal dø på internett.

Om du tror det har du misset poenget totalt.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...