Gå til innhold

Hvilket tredjeparts RTX 3080 skjermkort bør man kjøpe?


joachimgre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, joachimgre said:

Mulig det har blitt diskutert før, men er det noen av dere som har en formening om hvilke av tredjepartskortene man burde gå for? Jeg vet at det ikke har kommet noen reviews ennå, men basert på erfaring med merkene fra tidligere? Noen man ev. bør holde seg langt unna?

Jeg tenker å gå for Gigabyte Aorus Xtreme, eller Asus Strix. Det eneste jeg er usikker på er om jeg har plass til kortene i bredden. Mulig de vil stikke for langt ut til at jeg kan få sidepanelet på igjen, men det er vanskelig å finne ut hvordan de måler eller oppgir den bredden.

Lenke til kommentar

Modellene som slippes for salg nå er vel "hastejobber" alle sammen. De beste kortene kommer nok seinere.
Med "hastejobb" mener jeg at AIB partnere ikke har hatt allverdens tid på seg til å lage kjøleløsingen sin.

Når det er sagt er det ikke gitt at kortene som slippes nå er dårlige. Hvilken du skal gå for blir i klassen "your guess is as good as mine".

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (11 minutter siden):

Oh yes! ^^

TL;DR:
Styr unna:
Inno3D, Zotac, Asus TUF, Palit, MSI Ventus, Gainward, Gigabyte Eagle / Gaming.

Gå for:
Asus ROG, MSI Trio, Gigabyte Aorus.

Kilde,?

Eller: Ingen av kortene som er tilgjengelig kl 15 i dag. :D (på lager)

Skeptisk. Tenker Asus TUF er helt grei jeg

Endret av spjlonmk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (5 minutter siden):

 

Det er bare å lese igjennom de siste 100 sidene hvis dere ikke tar mitt ord for det. ;)

Dette har vært diskutert ganske mye.

Ja, og hver gang har jeg etterspurt faktiske data fremfor anekdotiske argumenter så du kan gjerne finne frem det om du har det. "Bedre kjøler", "Custom bios" og  "bedre spenningsregulering" er ikke argumenter før du kan vise til en at det faktisk har utslag på performance i en størrelsesorden som forsvarer 2-2500 kroner mer.

Edit: Poenget er uansett at å si "ikke kjøp noe annet enn disse tre" er ufattelig misvisende.

Endret av Grankongla
  • Liker 4
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 minutter siden):

Kortene er jo ikke ute ennå!! Hvordan kan du be om informasjon ingen har!?

Vent på reviews som skal komme senere i kveld og gjør deg opp en egen mening da.

Du kunne kommet med eksempler fra tidligere kort som viser at Asus ROG Strix er overlegne?

Og du ber meg vente på reviews når du sa til en fyr "Ikke kjøp noen av disse" ...

Endret av Grankongla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Hvilket tredjeparts RTX 3080 skjermkort bør man kjøpe?
spjlonmk skrev (14 timer siden):

Kilde,?

Eller: Ingen av kortene som er tilgjengelig kl 15 i dag. :D (på lager)

Skeptisk. Tenker Asus TUF er helt grei jeg

Både MSI Gaming Trio X og Aorus Xtreme var på lager i dag ;)

 

JarleGutt skrev (14 timer siden):

Så, da må man altså betale 2000+  mer enn stock kortene, 8 000 vs 10 000+. Synes dere virkelig at det er verdt å betale 2 000+ kr mer for bedre kjøler? Seriøst folkens, ta et steg tilbake og klask noe kaldt vann i fjeset, 2 000+ mer bare for bedre kjøling og litt bedre klokker?! Tror dere virkelig dere vil få tilbake de pengen i performance på noen som helst måte?

Det er nå så høye priser på GPUer at man betaler 25% MER for god kjøler/bittelitt mer mhz. Jeg sliter VELDIG med å klare rettferdigjøre prisforskjellen, dersom jeg glemmer hype og tenker fornuftig...

Dyrere tredjepartskort har som regel bedre binning. Derfor får man igjen mer performance. Trenger man å rettferdiggjør prisen?

Toppkort kjøper man aldri fordi man skal ha bang for the buck, det kjøper man fordi man skal ha mest mulig ytelse, og da er ikke tredjepartskort så dumt som du skal ha det til.

Kan jeg få 10-15 fps mer med et tredjepartskort, så kjøper jeg selvsagt det. Men alt etter behov og skjerm ;)  Trenger man de ekstra fps'ene så er ikke 2000+ for et tredjepartskort så dumt :)

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
14 hours ago, Aetius said:

Jeg tenker å gå for Gigabyte Aorus Xtreme, eller Asus Strix. Det eneste jeg er usikker på er om jeg har plass til kortene i bredden. Mulig de vil stikke for langt ut til at jeg kan få sidepanelet på igjen, men det er vanskelig å finne ut hvordan de måler eller oppgir den bredden.

Om du har veldig dårlig med plass, er vel spørsmålet heller om du faktisk vil ha sidedøra på PC'n igjen. Det er omtrent en varmeovn du setter inn i PC'n i forhold til mange tidligere geforce kort. Noen kommer nok til å våkne opp etter å ha fått kortet og må oppgradere kjøling og PSU. Men gigabyte kort har jeg hvertfall god erfaring med, både med og uten overklokking. 

Lenke til kommentar

Dette TUF kortet får bra omtale overalt. Meget bra kjøler, og jeg finner det uforståelig at ROG strix versjonen er priset over 2000kr over denne. Skulle tro ribbene var laget av gull for å forsvare det.

Jeg har 2070 super ROG i dag og er veldig fornøyd med kjøleløsningen på det, men kommer til å hoppe over ROG versjonen av 3080 og heller gå for TUF. Det er en nobrainer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/17/2020 at 10:32 AM, JarleGutt said:

Så, da må man altså betale 2000+  mer enn stock kortene, 8 000 vs 10 000+. Synes dere virkelig at det er verdt å betale 2 000+ kr mer for bedre kjøler? Seriøst folkens, ta et steg tilbake og klask noe kaldt vann i fjeset, 2 000+ mer bare for bedre kjøling og litt bedre klokker?! Tror dere virkelig dere vil få tilbake de pengen i performance på noen som helst måte?

Det er nå så høye priser på GPUer at man betaler 25% MER for god kjøler/bittelitt mer mhz. Jeg sliter VELDIG med å klare rettferdigjøre prisforskjellen, dersom jeg glemmer hype og tenker fornuftig...

Jeg gir egentlig blanke F i om klokkehastigheten blir litt bedre, det jeg bryr meg om er at kortet er stillegående. Og da betaler jeg gladelig ekstra for Trio X. :) Basert på min erfaring fra forrige generasjon RTX 2080 Ti var det ikke mulig å høre Trio X mens Palit GamingPro hørtes ut som at en støvsuger gikk 24/7.

Lenke til kommentar

Hvis prisene som ligger ute for RTX 3070 på Prisjakt er pålitelige så tenker jeg nok at jeg går for et ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC GAMING

Greit at man kan bruke 2 000,- mer for marginalt bedre ytelse, men tror samtidig 3070 vil levere såpass dårligere enn 3080 at jeg tar de 1 500,-  ekstra uten problemer.
Må uansett opp på RTX 3090 for å få et skikkelig løft, og jeg er ikke en så hardcore gamer. 1440p 60Hz er mer enn nok for meg.

Endret av MJ7O9B8C
Lenke til kommentar

ASUS TUF får jo mye skryt, så det virker som et sikkert kjøp.

Jeg så Buildzoid snakket litt om dette, og han sa vel at ZOTAC gikk ganske langt i å kutte kostnader i forhold til referansedesign. Husker ikke hva han sa om andre, men han pratet mest om Gigabyte. Han nevnte også til at produsentene ikke sparer noe særlig på SP-CAP vs MLCC.

llers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...