Gå til innhold

Telias nye mobile bredbånd har «ubegrenset data» og likevel datakvote


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik formulerer de det i pressemeldingen:

Quote

ubegrenset data med ubegrenset fart opptil abonnementets datakvote

Så det er ubegrenset data så lenge du holder deg innenfor databegrensingen. Jeg føler dette er en type logisk gymnastikk Douglas Adams ville satt pris på.

Dette må da ende opp i forbrukertilsynet ganske kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er altfor dårlig, og det er absolutt på tide med ubegrenset data med begrenset hastighet. I flere Europeiske land med utfordrende topografi får du nå data-kontantkort med ubegrenset data og heller ulike hastigheter for så lite som 20 EUR.

Forøvrig, nylig publisert oversikt viser at Norge ligger helt i bånn når det gjelder pris pr GB:

https://www.cable.co.uk/mobiles/worldwide-data-pricing/#highlights

Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

Ubegrenset er ikke 1, 10, 100 eller 1000 GB - det er linjekapasitet i gigabyte per time * antall timer i måneden, eller så er det begrenset.

Det er ubegrenset.  Men linjehastigheten reduseres etter at du har overført en viss mengde.  Hastigheten er fremdeles høy nok til forholdsvis normal bruk, inkludert video-streaming.  Du klarer å bruke vesentlig mye mer enn denne "kvoten" selv med 6 Mbps.

Mulig det hadde vært lurere å snu på markedsføringen, og heller presentere dette som et 6 eller 10 Mbps produkt uten kvote, men med hastighetsboost inntil en viss grense?  Lettere å se det som ubegrenset da?

FYI: jeg jobber i Telenor, som har hatt samme type produkl med tilsvarende markedsføring en stund

EDIT: fikset hastighetene. leste nok litt kjapt i første omgang.

Endret av bmork
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Janvik said:

skulle likt å visst hva som er samme type produkt

https://www.telenor.no/privat/internett/hjemmebredband/

Nå var det absolutt ikke meningen å pushe reklame, men i mine øyne er dette i samme klasse.  Bare med variasjoner i kvoter, hastigheter og priser.  Funksjonaliteten er ellers den samme: Ihvertfall i konteksten som gitt i artikkelen:

Quote

Mobil bredbånd vil i løpet de nærmeste årene bli et mer aktuelt alternativ for mange når kobbernettet skal stenges og xDSL-baserte tjenester forsvinner.

 

Lenke til kommentar
bmork skrev (4 timer siden):

Det er ubegrenset.  Men linjehastigheten reduseres etter at du har overført en viss mengde.  Hastigheten er fremdeles høy nok til forholdsvis normal bruk, inkludert video-streaming.  Du klarer å bruke vesentlig mye mer enn denne "kvoten" selv med 6 Mbps.

Mulig det hadde vært lurere å snu på markedsføringen, og heller presentere dette som et 6 eller 10 Mbps produkt uten kvote, men med hastighetsboost inntil en viss grense?  Lettere å se det som ubegrenset da?

FYI: jeg jobber i Telenor, som har hatt samme type produkl med tilsvarende markedsføring en stund

EDIT: fikset hastighetene. leste nok litt kjapt i første omgang.

Nei. Det er villedende markedsføring, og bare udugelighet eller korrupsjon hos dem som beslutter eller lager lover lar smutthullet være åpent.

 

Spis så mye du vil! *

* Etter en porsjon får du bare lov til å spise fra bosset.

Jeg tviler ikke på at det er lov, det er bare villedende og moralsk galt.

Lenke til kommentar
toratb skrev (33 minutter siden):

Håper Telia og resten av gjengen tar til seg den Finske modellen snart, der du bare betaler for hvilken hastighet du vil ha og ingen kvote.

Først må vel de bygge ut 5g nettet, er kun trondheim, lillestrøm og oslo som har 5g ellers er det lite. Telenor har flere steder men fremdeles dårlig med utstyr. Det er jo litt bedre en hva det er før, man får jo mere en hva man betaler  for uansett er 500 GB lite, klarer fint å bruke rundt 2 tb måneden selv. På en dag eller 2 hvis man laster ned maksimalt over natta. Men med 10 mbit er det håpløs tregt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette er et stort skritt i riktig retning. Mange vil ikke ha/betale for fri data (i fra data forstand) og kan dermed leve med begrensninger på hastighet og mengde til en redusert pris. Jeg håper også på mulighet for å ikke ha fri bruk av ringeminutter og sms på flere abonnenter fremover.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Først må vel de bygge ut 5g nettet, er kun trondheim, lillestrøm og oslo som har 5g ellers er det lite. Telenor har flere steder men fremdeles dårlig med utstyr. Det er jo litt bedre en hva det er før, man får jo mere en hva man betaler  for uansett er 500 GB lite, klarer fint å bruke rundt 2 tb måneden selv. På en dag eller 2 hvis man laster ned maksimalt over natta. Men med 10 mbit er det håpløs tregt.

5G har ingenting med saken å gjøre, man kan fint ha opp til middels 5G hastigheter med dagens oppgraderte 4G CA nett.

Med 30-50/10-20 klarer man seg veldig godt, selv med flere aktive brukere.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Sitat

Med 30-50/10-20 klarer man seg veldig godt, selv med flere aktive brukere

Klarer meg neppe med disse hastighetene over tid å laste ned gjennom steam\konsoller eller ligdene er håpløst.

Man blir vel fort bortsemt etter å ha testet 500 mbit går man neppe tilbake til 150\80 mbit.

Problemet er vel mange steder er utdatert nett også, rundt 150\200 mbit maks hastighet som deles på flere, så er vel en grunn for de ikke kommer med 1 TB datapakker eller mere, eneste måte de kan komme med det er å ha egne 5g pakker.

Hva mener du er grunnen for 1,5 TB datapakker ikke finnes? for det er ikke umulig å finne brukområdet til det. Fleste harddisker i dag er vel 5 TB eller 10 TB Så ikke ektremt mye. Selv om det virker ut for telia\telenor det er mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (8 minutter siden):

Klarer meg neppe med disse hastighetene over tid å laste ned gjennom steam\konsoller eller ligdene er håpløst.

Men mange klarer seg godt med disse hastighetene (man kan fint strømme nett-TV i HD / full HD på to enheter og bruke nettlesere samtidig med 30/10), og det burde være etter min mening et utgangspunkt for ubegrenset mengde data aboer, men som vanlig er det de som er velstående nok til å betale mest som prioriteres / melkes først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...