Gå til innhold

Kaller inn Microsoft til møte etter fjerning av nynorsk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I fylke der ingen snakkar samisk blir det ikkje skilta på samisk. Det bur sørsamar frå Trysil til Saltfjellet, i tidlegare tider også Telemark og Setesdal. Frå Saltfjellet til Narvik blir det snakka pitesamisk og lulesamisk. Frå Narvik og nordover blir det snakka nordsamisk. I fylke utan tradisjonell samisk busetnad, t.d. Vestland, blir det ikkje skilta på samisk. Elles er det norske kommunar der det også blir skilta på finsk og russisk. Finnmark er frå gammalt av eit femspråkleg fylke (norsk, nordsamisk, finsk/kvensk, russisk/pomor og austsamisk). Norge har mykje større språkrikdom enn folk i Oslo trur. Hadde du reist 150 år attende i tid ville du sett at det vart tala 15 ulike språk i Norge. Litt ettersom korleis ein reknar er mellom 9 og 11 av dei framleis i bruk. Så tenk over det. Minus nye innvandrarspråk er det om lag 10 språk i bruk i Norge, som har vore i bruk sidan gammal tid.

norsk (heile landet)

dansk (heile landet)

lågtysk (Trondheim, Bergen, Forsvaret)

skogfinsk (Finnskogen)

kvensk (Finnmark og Troms)

pomor-russisk (Finnmark)

årjelsamisk (Setesdal, Telemark, Trysil til Børgefjell)

umesamisk (Helgeland til Saltfjellet)

pitesamisk (Beiarn og Salten)

lulesamisk (Tysfjord)

nordsamisk (Troms og Finnmark)

austsamisk (Neiden og Pasvik)

romani (heile landet)

romanes (heile landet)

rodi (Sørlandet)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Folk må åpenbart få snakke og skrive slik de vil, men dette forferdelige skriftspråket til Aasen bør fjernes fra offentlige dokumenter og skolen, eventuelt bli valgfag for de med spesiell interesse for språk.

At større selskaper skal måtte benytte to skriftspråk i et lite land som Norge, er bare tull.

Norrønt er langt mer artig rent historisk, men har heller ingen plass i dagens samfunn, men man bør vel svinge raskt innom norrøn litteratur i norsktimene også.

Samisk er derimot et språk som faktisk brukes, og det er vakkert at samene til en viss grad fremdeles holder på det gamle urspråket, men for de av oss som ikke er samer har det liten praktisk nytte å lære samisk, selv om samisk historie bør vies litt mer plass i læreplanene.

4d8agf.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (2 timer siden):

Kjenner jeg får helt vondt av alle her inne som mener at det er greit å diskriminere nynorskbrukere. Det er nedlatende, ignorant og undetrykkende. Prøv å sette dere selv i den posisjonen. Innser dere ikke at språket, da også skriftspråket, er en del av identiteten til en person? Ser dere ikke hvordan dere framstår?

Det er ingen som diskriminerer. Men når nynorsk er et utdøende språk, så virker det ganske arrogant å skal presse det gjennom alle steder.

Samfunnet må gå fremover, da burde man heller fokusere på fag for fremtiden, og ikke holde liv i et gammelt språk som kun et fåtall fremdeles bruker. Det kan ikke sammenlignes med samisk, fordi bokmål og nynorsk er ganske nærme hverandre i uttale.

At elever lærer å skrive nynorsk, og at microsoft skal ha støtte for nynorsk, er like urimelig som at man skulle kreve at alle elever lærer å skrive de ulike dialektene vi har, slik at vi ikke tråkker på følelsene til bergensere, eller sørlendinger, eller trøndere for den del. Eller at alle i nabolandet vårt, Sverige, skulle tvunget alle til å lære seg skånsk, for det er jo tross alt noen som snakker skånsk i Sverige. Har ikke microsoft tenkt på hvor diskriminerende og nedlatende det er at det verken er trøndersk, nordlandsk eller skånsk i office? Hvor skal dette ende?

Det handler ikke om diskriminering, men å prioritere bruk av tid. De eneste som er nedlatende slik jeg ser det, er det fåtallet som snakker og skriver nynorsk, som krever at alle andre skal bruke tid på deres skriftspråk eller talespråk. Realiteten er at det ikke er noe problem for en som snakker nynorsk å forstår bokmål, og visa-versa. 

Jeg sier ikke at vi skal glemme nynorsk, man kan godt ha det i skolen, ettersom at det er en viktig del av historien. Men å få vurdering i nynorsk, eller å kreve at store selskaper skal slippe programmer på nynorsk, blir like dumt som at bergensere skulle følt seg snurt når programmer ikke finnes med dialekt, eller at ikke andre svarer dem med samme uttale og dialekt. Det finnes ingen gode grunner slik jeg ser det for å presse et språk nedover ørene,  når vi allerede har bokmål som et klart flertall bruker.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (På 30.8.2020 den 13.31):

Det er ingen som diskriminerer. Men når nynorsk er et utdøende språk, så virker det ganske arrogant å skal presse det gjennom alle steder.

Samfunnet må gå fremover, da burde man heller fokusere på fag for fremtiden, og ikke holde liv i et gammelt språk som kun et fåtall fremdeles bruker. Det kan ikke sammenlignes med samisk, fordi bokmål og nynorsk er ganske nærme hverandre i uttale.

At elever lærer å skrive nynorsk, og at microsoft skal ha støtte for nynorsk, er like urimelig som at man skulle kreve at alle elever lærer å skrive de ulike dialektene vi har, slik at vi ikke tråkker på følelsene til bergensere, eller sørlendinger, eller trøndere for den del. Eller at alle i nabolandet vårt, Sverige, skulle tvunget alle til å lære seg skånsk, for det er jo tross alt noen som snakker skånsk i Sverige. Har ikke microsoft tenkt på hvor diskriminerende og nedlatende det er at det verken er trøndersk, nordlandsk eller skånsk i office? Hvor skal dette ende?

Det handler ikke om diskriminering, men å prioritere bruk av tid. De eneste som er nedlatende slik jeg ser det, er det fåtallet som snakker og skriver nynorsk, som krever at alle andre skal bruke tid på deres skriftspråk eller talespråk. Realiteten er at det ikke er noe problem for en som snakker nynorsk å forstår bokmål, og visa-versa. 

Jeg sier ikke at vi skal glemme nynorsk, man kan godt ha det i skolen, ettersom at det er en viktig del av historien. Men å få vurdering i nynorsk, eller å kreve at store selskaper skal slippe programmer på nynorsk, blir like dumt som at bergensere skulle følt seg snurt når programmer ikke finnes med dialekt, eller at ikke andre svarer dem med samme uttale og dialekt. Det finnes ingen gode grunner slik jeg ser det, å presse et språk nedover ørene, når vi allerede har bokmål som et klart flertall bruker.

Du kan begynne med å få faktaene på plass. Bokmål og nynorsk er skriftspråk, ikke språk (talespråk). De uttales ikke; de skrives. Det er tullete av deg å påstå at dialekter skal skrives. Det virker som om du tror at vi har et standarisert talespråk i Norge? At norsk har en spesifikk riktig uttale? Det er feil.
 

«Det er ingen som diskriminerer». «Samfunnet må gå fremover». Høres ut som begynnelsen på en selvmotsigelse. 
 

Det er heller ikke urimelig å kreve at programvaretilbydere til den offentlige sektoren skal ha brukergrensesnittene sine på både bokmål og nynorsk. Microsoft er også rike nok til å finansiere det. 
 

Ser ikke hvor du får det fra at nynorskbrukere krever at du skal skrive nynorsk. Ser for min del ut som at du klarer deg fint med bokmål. Virker mer som om du krever at alle skal bruke bokmål. 
 

Sitat

De eneste som er nedlatende slik jeg ser det, er det fåtallet som snakker og skriver nynorsk, som krever at alle andre skal bruke tid på deres skriftspråk eller talespråk. Realiteten er at det ikke er noe problem for en som snakker nynorsk å forstår bokmål, og visa-versa.

Igjen, så tar du grunnleggende feil i forståelsen av forskjellen på et skrift- og talespråk. Hvis du ikke har noe problem med å lese nynorsk, hvorfor klager du da så mye over det? Har du en arbeidsplass som tilfeldigvis krever at du skriver alt dobbelt opp? Da antar jeg at du visste det når du takket ja til jobben. Visst du ikke var klar over det, ser jeg at det kan være en kilde til frustrasjon. 
 

Sitat

Men å få vurdering i nynorsk, eller å kreve at store selskaper skal slippe programmer på nynorsk, blir like dumt som at bergensere skulle følt seg snurt når programmer ikke finnes med dialekt, eller at ikke andre svarer dem med samme uttale og dialekt. Det finnes ingen gode grunner slik jeg ser det, å presse et språk nedover ørene, når vi allerede har bokmål som et klart flertall bruker.

Visst du skiller mellom nynorsk og ditt eget sidemål, vil det hjelpe deg. Argumenterer du her for at de som har nynorsk som hovedmål bare skulle fått karakter i bokmål? Når det kommer til karaktergivning i skolen, så er jeg forsåvidt enig med deg i at sidemålskunnskapene kan vektlegges litt mye i enkelte tilfeller. 
 

Du blander igjen inn dialekter, sannsynligvis som en konsekvens av at du ikke forstår forskjellen på skrevet og talt språk. Nøyaktig hvorfor du virker å ha en brodd i siden til bergensere, vet jeg ikke. Vil gjerne avslutte med å si at ingen snakker bokmål. Alle snakker en dialekt. Selv om jeg skriver på bokmål, snakker jeg en dialekt fra Bergen og omegn. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (24 minutter siden):

Folk må åpenbart få snakke og skrive slik de vil

Ja, dog er det å «skrive på dialekt» ikke alltid så kjekt for dem som skal lese det etterpå. :)

Sitat

men dette forferdelige skriftspråket til Aasen bør fjernes fra offentlige dokumenter og skolen, eventuelt bli valgfag for de med spesiell interesse for språk  

Eh, jeg tenker at det ikke var så åpenbart likevel, da...

Dansk og svensk leser man også i norsktimer på skolene, og jeg vil tørre å påstå at de er hakket lengre ifra bokmål, eventuelt også dialekten din, enn nynorsk.

Jeg ser forøvrig ingen argumenter i innlegget ditt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
-Night- skrev (På 28.8.2020 den 15.49):

På tide legge denne kampen død, Nynorsk er bortkastet penger for alle bruker masse tid på oversjette noe som ikke er nødvendig. Støtter Microsoft her. Nynorsk burde også fjernes som eksamen og karakter setting på skolen. kan gjerne ha 1 time på det i uken men ikke fult undervisning som idag.

erstatt nynorsk heller med programming eller ekte fag som har faktisk verdi som kan omsettes!

Fordi at du selv skriver bokmål, og kanskje gjorde det dårligere i nynorsk enn bokmål? Har du noen faktiske argumenter? Når det gjelder eksamen i sidemål, så er jeg enig i at det ikke er det beste. Da gjelder det altså at det heller ikke burde vært eksamen på bokmål for dem med nynorsk som hovedmål. Det er ikke fullt ut sidestilt undervisning i sidemål som hovedmål. Det er faktisk en forsvinnende liten del av faget som går med til dette. Kan jo være du rett og slett hadde en lærer som mente at dere måtte ha ekstra sidemålsundervisning. 
 

Flytt heller deler av RLE (fjern K-delen) over til samfunnsfag, og fjern resten av faget. Programmering er viktig, men la det være et valgfag etter endt grunnundervisning i det. Det er bedre å sette opp en større andel valgbar undervisning, med et større antall valgbare fag. (Verdt å merke at jeg ikke har argumentert for hvorfor, her)

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 28.8.2020 den 18.49):

Hvor mange linjene med nynorsk er det som skrives og leses på forumet ?

Kan ikke huske å ha lest en linje. Har mer hørt om samene i media enn nynorsk.

Hvordan i huleste er dette relevant? Jeg har forsåvidt kommet over en del nynorsk her inne, så det hjelper nok å åpne øynene mer. :) 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Språket er i stadig utvikling.
Nynorsk er et besøk til bygdene som ikke hadde vært med på utviklingen like lenge som byene -- men det er fremdeles preget av endring, bare lokale i stedet for internasjonale.

Ideen om at språket var mer intakt i bygdene er bare vås.
Alle bygdene har bare dratt språket i forskjellige retninger, i stedet for å danne et assimilert språk påvirket av utlandet og påvirkning fra andre store byer.

...

Skal vi beholde det norske..?
Da er norrønt tingen.
Gjør det ordentlig, i stedet for halv-... kvart--... hundredelshjertet;
Bygg språket fra den Eldre og Yngre Edda og andre kilder -- og aldri tillat endringer, så har vi faktisk et språk som kan argumenteres for.

---

Så kan norsk og nynorsk omgjøres til samnorsk -- og over tid gjøres om til et levende språk hvor språket reflekter uttale, og ikke foreldede skriveregler, slik at det blir enda bedre å benytte.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (27 minutter siden):

Jeg ser forøvrig ingen argumenter i innlegget ditt. 


Da har du trolig ikke sett godt nok? Dersom Olsen ønsker å skrive på trøndersk, så værsegod, jeg trenger ikke lese det.

At hele Norge skal lese, skrive og gå opp til eksamen i nynorsk, er bare tull.
Det samme med at private selskaper skal måtte tilrettelegge for to skriftspråk.

De er altså en vesens forskjell her, folk må få gjøre som de vil, noen skriver i dialekt, selv om enkelte andre ikke synes det er så trivelig å lese, men i offisielle dokumenter, lover, i skolen m.m, så bør bokmål være det eneste tillatte skriftspråket.

Forsto du det nå, eller må jeg finne frem en mindre teskje ?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 28.8.2020 den 18.20):

Det har jo (per dags dato) null og niks å si med hvor språket kommer fra, men hvor utbredt og nyttig det er. Jeg har fortsatt tilgode å høre et godt argument for at nynorsk burde fortsette å være et offisielt skriftspråk. Slutt å undervise det, fjern det som offisielt skriftspråk. La de som bruker det per nå få lov til å gjøre det, men la det dø ut.

Gir meg assosiasjoner til:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collective_narcissism

https://en.wikipedia.org/wiki/Rankism

https://en.wikipedia.org/wiki/Self-righteousness

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (30 minutter siden):

Du kan begynne med å få faktaene på plass. Bokmål og nynorsk er skriftspråk, ikke språk (talespråk). De uttales ikke; de skrives. Det er tullete av deg å påstå at dialekter skal skrives. Det virker som om du tror at vi har et standarisert talespråk i Norge? At norsk har en spesifikk riktig uttale? Det er feil.
 

«Det er ingen som diskriminerer». «Samfunnet må gå fremover». Høres ut som begynnelsen på en selvmotsigelse. 
 

Det er heller ikke urimelig å kreve at programvaretilbydere til den offentlige sektoren skal ha brukergrensesnittene sine på både bokmål og nynorsk. Microsoft er også rike nok til å finansiere det. 
 

Ser ikke hvor du får det fra at nynorskbrukere krever at du skal skrive nynorsk. Ser for min del ut som at du klarer deg fint med bokmål. Virker mer som om du krever at alle skal bruke bokmål. 
 

Igjen, så tar du grunnleggende feil i forståelsen av forskjellen på et skrift- og talespråk. Hvis du ikke har noe problem med å lese nynorsk, hvorfor klager du da så mye over det? Har du en arbeidsplass som tilfeldigvis krever at du skriver alt dobbelt opp? Da antar jeg at du visste det når du takket ja til jobben. Visst du ikke var klar over det, ser jeg at det kan være en kilde til frustrasjon. 
 

Visst du skiller mellom nynorsk og ditt eget sidemål, vil det hjelpe deg. Argumenter du her for at de som har nynorsk som hovedmål bare skulle fått karakter i bokmål? Når det kommer til karaktergivning i skolen, så er jeg forsåvidt enig med deg i at sidemålskunnskapene kan vektlegges litt mye i enkelte tilfeller. 
 

Du blander igjen inn dialekter, sannsynligvis som en konsekvens av at du ikke forstår forskjellen på skrevet og talt språk. Nøyaktig hvorfor du virker å ha en brodd i siden til bergensere, vet jeg ikke. Vil gjerne avslutte med å si at ingen snakker bokmål. Alle snakker en dialekt. Selv om jeg skriver på bokmål, snakker jeg en dialekt fra Bergen og omegn. 

Du er en kverrulant.

Nynorsk er like mye et talemål, det hører man på endingene.

Jeg har tatt en årsenhet i Norsk, så du kan spare deg for spydig drittslenging. Den eneste som jeg har sett være nedlatende i denne tråden, og som trakasserer er deg. 

Du gikk fullstendig i offerrollen, og begynte med drittslening om alle de som vat imot nynorsk. Hvilke annen agenda kan det ha enn at man ønsker å presse gjennom nynorsk hos andre. Hvorfor har du så vanskelig for å akseptere at nynorsk burde vært sidestilt med samisk, som ikke er påkrevd i grunnskoleopplæringen? 

Noe som heter at det er vanskelig å se bjelken i sitt eget øye, men splinten hos den andre. 

Blir siste svar fra meg. Har bedre ting å bruke tiden min på, enn å høre på drittslenging fra bruker som må gå til personangrep så fort de går tomme for gode argumenter.

Hadde du vært redelig og voksen, hadde du klart å svare meg på en saklig og konstruktiv måte uten å måtte ty til latterliggjøring eller personangrep, slik du gjør i innlegget her. At du ser det nødvendig å synke så lavt, sier vel egentlig alt om at du ikke har noen særligr gode argumenter å komme med.

Nynorsk er døende, og blir ikke mer levende hvor enn mange fornærmelser du ønsker å komme med i tråden her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Da har du trolig ikke sett godt nok? Dersom Olsen ønsker å skrive på trøndersk, så værsegod, jeg trenger ikke lese det.

At hele Norge skal lese, skrive og gå opp til eksamen i nynorsk, er bare tull.
Det samme med at private selskaper skal måtte tilrettelegge for to skriftspråk.

De er altså en vesens forskjell her, folk må få gjøre som de vil, noen skriver i dialekt, selv om enkelte andre ikke synes det er så trivelig å lese, men i offisielle dokumenter, lover og i skolen, så bør bokmål være det eneste tillatte skriftspråket.

Forsto du det nå, eller må jeg finne frem en mindre teskje ?

Nei, altså, jeg forstår det fortsatt ikke. Hvorfor er det tullete at hele Norge skal ha eksamen i nynorsk? Er det også tullete at hele Norge skal ha eksamen i bokmål? Hvorfor er det tullete at programvareselskaper skal gi ut brukergrensesnitt på flere skriftspråk? Din personlig, subjektive mening er ikke objektiv fakta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (17 minutter siden):

Du er en kverrulant.

Nynorsk er like mye et talemål, det hører man på endingene.

Jeg har tatt en årsenhet i Norsk, så du kan spare deg for spydig drittslenging. Den eneste som jeg har sett være nedlatende i denne tråden, og som trakasserer er deg. 

Du gikk fullstendig i offerrollen, og begynte med drittslening om alle de som vat imot nynorsk. Hvilke annen agenda kan det ha enn at man ønsker å presse gjennom nynorsk hos andre. Hvorfor har du så vanskelig for å akseptere at nynorsk burde vært sidestilt med samisk, som ikke er påkrevd i grunnskoleopplæringen? 

Noe som heter at det er vanskelig å se bjelken i sitt eget øye, men splinten hos den andre. 

Blir siste svar fra meg. Har bedre ting å bruke tiden min på, enn å høre på drittslenging fra bruker som må gå til personangrep så fort de går tomme for gode argumenter.

Hadde du vært redelig og voksen, hadde du klart å svare meg på en saklig og konstruktiv måte uten å måtte ty til latterliggjøring eller personangrep, slik du gjør i innlegget her. At du ser det nødvendig å synke så lavt, sier vel egentlig alt om at du ikke har noen særligr gode argumenter å komme med.

Nynorsk er døende, og blir ikke mer levende hvor enn mange fornærmelser du ønsker å komme med i tråden her.

Dette innlegget taler stortsett for seg selv, men siden jeg ser at en stemte det opp, så får jeg vel svare. 
 

Nei, jeg er ikke (en) kverrulant. Dette innlegget ditt er direkte frekt, med personangrep, noe jeg tross alt ikke gjorde mot deg. Påpeking av faktafeil er ikke personangrep. Du satte deg selv akkurat i offerollen, noe jeg ikke har gjort. Dette er en stor samling fornærmelser, som er grunnen til at jeg markerte innlegget ditt som støtende. Du gir meg merkelapper etter merkelapper med ufine titler. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (13 minutter siden):

Nei, altså, jeg forstår det fortsatt ikke. Hvorfor er det tullete at hele Norge skal ha eksamen i nynorsk? Er det også tullete at hele Norge skal ha eksamen i bokmål? 


Forstår du ikke dette, så er det neppe stort jeg kan gjøre for å få deg til å forstå det, men jeg kan jo prøve likevel.

Det er anslått at 12% av befolkningen snakker dialekt som er i nærheten av skriftspråket nynorsk.
Alle disse, hver eneste en, forstår helt fint bokmål, og de fleste av de skriver trolig uansett mest bokmål.

 

Memento scientiam skrev (13 minutter siden):

Din personlig, subjektive mening er ikke objektiv fakta. 


At et lite land som Norge skal behøve å ha to skriftspråk, er etter min personlige subjektive mening bare tull.

Dersom du klarer å finne objektive fakta som kan bevise noe annet, så skal jeg umiddelbart skifte mening, å sende deg en tusenlapp med årets gratulasjonskort.

Jeg funderer dog litt over hvordan du mener noen i denne debatten skal kunne finne objektive fakta for den ene aller andre meningen folk har? Så langt har alle dine innlegg vært spydige og ufine, å de fremstår som det reneste vås?

Det er helt greit å være uenig, men man skal lete lenge etter maken til vås når en som ikke har postet noe som helst konstruktivt plutselig hevder at holdningen til nynorsk skal dokumenteres med objektive fakta. 

Det hadde trolig vært mer nyttig om du fortalte oss hvorfor nynorsk bør benyttes i det offentlige, hvorfor Microsoft skal behøve å ha nynorsk i sine løsninger, hvorfor man bør ha opplæring i nynorsk, med påfølgende eksamen i sidemål, når man aldri kommer til å snakke nynorsk resten av livet, i stedet for at det eneste du gjør i dine innlegg, er å rakke ned på hva andre mener om saken ?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Jeg frykter at urfolksspråk vil dø ut dersom vi ikke får med tech-selskapene på denne språkdugnaden. Vi har et ansvar for å ta vare på de samiske språkene, sier hun."

Microsoft er et kommersielt selskap. Hvorfor forvente at Microsoft skal være med på en dugnad (gratis arbeid) for å kunstig holde nynorsk levende? Om politikerne føler et ansvar for å holde nynorsk "levende", så betyr ikke det at alle andre må gjøre det samme.

Lenke til kommentar
0laf skrev (50 minutter siden):


Forstår du ikke dette, så er det neppe stort jeg kan gjøre for å få deg til å forstå det, men jeg kan jo prøve likevel.

Det er anslått at 12% av befolkningen snakker dialekt som er i nærheten av skriftspråket nynorsk.
Alle disse, hver eneste en, forstår helt fint bokmål, og de fleste av de skriver trolig uansett mest bokmål.


Jeg sliter litt med å se hvordan det tallet er helt relevant. Er du sikker på at det ikke er tatt ut av kontekst? Hvor har du dette tallet fra? Om du ikke husker, så skal jeg stole på at det sikkert var en grei kilde. Har du tall på hvor mange som snakker en som er i nærheten av bokmål? Hva med det gjenstående antallet? Hvor går grensen for «i nærheten»? Er det også relevant å blande inn tale i dette? Er dette likevel en unnskyldning for å begå det noen vil omtale som en form for et overgrep, mot nynorskbrukere?

Sitat

At et lite land som Norge skal behøve å ha to skriftspråk, er etter min personlige subjektive mening bare tull.

Det er greit. Jeg er uenig. :) Størrelse på land er uansett relativt. Jeg vil nok si at det beste her er å se på totale tall. Jeg vil også påstå at det ikke er noe særlig til negative konsekvenser av å ha to skriftspråk. Derimot er det indikasjoner på at det gjør den generelle språkforståelsen vår bedre. 
 

Sitat

Jeg funderer dog litt over hvordan du mener noen i denne debatten skal kunne finne objektive fakta for den ene aller andre meningen folk har? Så langt har alle dine innlegg vært spydige og ufine, å de fremstår som det reneste vås?

Et eksempel på objektive fakta er hvorvidt nynorsk og bokmål er skriftspråk eller talespråk. 

 

Sitat

Det er helt greit å være uenig, men man skal lete lenge etter maken til vås når en som ikke har postet noe som helst konstruktivt plutselig hevder at holdningen til nynorsk skal dokumenteres med objektive fakta. 

Nå er åpenbart mine egne meninger om mine egne innlegg ikke helt uten subjektiv påvirkning, men jeg vil påstå at jeg stortsett har vært konstruktiv. Det har seg sånn at om jeg velger å svare noenlunde spydig, så er det en konsekvens av det jeg svarer på. Å slenge ut at nynorsk må dø, eller liknende, uten å vise til noen argumenter, og samtidig ikke virke å ta innover seg hva det man skriver faktisk innebærer, er ignorant og ufint. 
 

Sitat

Det hadde trolig vært mer nyttig om du fortalte oss hvorfor nynorsk bør benyttes i det offentlige, hvorfor Microsoft skal behøve å ha nynorsk i sine løsninger, hvorfor man bør ha opplæring i nynorsk, med påfølgende eksamen i sidemål, når man aldri kommer til å snakke nynorsk resten av livet, i stedet for at det eneste du gjør i dine innlegg, er å rakke ned på hva andre mener om saken ?

Takk. Du kan også få lov til å gi meg svar på de spørsmålene angående det samme, jeg gav deg, eller henvise til andre innlegg som besvarer dem (skikkelig). 
 

Nynorsk bør benyttes i det offentlige av samme grunn som at bokmål benyttes. Begge brukes av befolkningen. Å forby nynorsk ville være en form for systematisk diskriminering. Microsoft bør ha nynorsk helt enkelt for å favne om alle dem som bruker nynorsk. Ressursene deres tatt i betraktning, er det forskjellsbehandling å ikke gjøre det. Jeg mener dog at det til syvende og sist skal være deres valg; det ville være dumt å kreve at programvaretilbydere bruker begge skriftspråkene. Jeg syns likevel det er fint at staten krever både bokmål og nynorsk for totalløsninger. Kunne godt ha krevd samisk også. Visst du ser lengre oppe, har jeg allerede sagt meg enig i at sidemålseksamen burde vært fjernet. Ehm; det er ingen som snakker bokmål heller, så det at ingen snakker nynorsk, er ikke et argument.

Ja, jeg rakker ned på tanken om at bokmål er av en høyere verdi enn nynorsk. Jeg rakker ikke ned på folk. Jeg ser at det er mange andre som rakker ned på nynorsk, noen også med tendenser til nynorskbrukere. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (22 timer siden):

Herregud for et barnslig svar.

Herregud, så barnslig å skrive:

Sitat

Slutt å undervise det, fjern det som offisielt skriftspråk. La de som bruker det per nå få lov til å gjøre det, men la det dø ut.

 

Sitat
Memento scientiam skrev (22 timer siden):

Det har seg sånn at om jeg velger å svare noenlunde spydig, så er det en konsekvens av det jeg svarer på. Å slenge ut at nynorsk må dø, eller liknende, uten å vise til noen argumenter, og samtidig ikke virke å ta innover seg hva det man skriver faktisk innebærer, er ignorant og ufint.

 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...