Gå til innhold

Digitalt papir til nye høyder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JØI skrev (2 minutter siden):

Fnes det et bilde av denne ved siden av en A4 notatblokk?

 

Er vel tilsvarende et nettbrett.

d1137cd33e0313df0d6119b850bd147235f16f63-2832x2002.jpg?w=1920&h=1357&fit=crop

 

Men til 3999 som pre-order, er nok litt for mye, når både Apple og Samsung kommer med gode kandidater til denne kategorien, bare at de har jo flust mer funksjoner som nettbrett ol.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Dette er hakket for lite.

 

Det som trengs er noe som er litt større enn en A4 notatblokk. Den skal vær robust nok til å tåle 7 år på barneskolen. Den skal kunne vise både linjer for skrivetrening og ruter for matematikk. Den skal kunne last ned bøker fra en sentral hub eid og drevet av den norske staten. Bøkene skal være til fritt bruk da det er statens oppgave å kompensere forfatterne.

Det skal være mulig å løse masteroppgavene med håndskrift rett i den digitale boken. En kan legge inn «ledelys» som ungene skal ølg når de lærer å skrive. 

 

Det er det vi trenger i skolen, ikke ipad og Chroomebooks. Få alt som skal leses og muligheten til å skrive med «blyant» rett på lesebrettet. 

Lenke til kommentar

Jeg har en iPad gjennom jobben og Appel blyanten, jeg er ikke veldig fan av å ta notater på iPaden. Håndskriften min er ganske stygg fra før av og den blir enda styggere der. Jeg lurer på hvor mye bedre  reMarkable er på akkurat dette området. 

For meg er det uansett ikke et produkt jeg kommer til å kjøpe. Jeg synes man får litt for lite for prisen. Enn så lenge holder jeg meg til papir.

Lenke til kommentar
Sitat

På siden av brettet finer vi fem små kontaktpunkter. De har ingen funksjon i dag, og reMarkable vil ikke fortelle mer om dem, annet at de er der for mulige fremtidige funksjoner.

Noen som vil prøve å gjette hva dette kan komme til å være for?

Mulighet for dockingstasjon hvis man vil bruke den med tastatur.

Lenke til kommentar
JØI skrev (20 minutter siden):

Dette er hakket for lite.

 

Det som trengs er noe som er litt større enn en A4 notatblokk. Den skal vær robust nok til å tåle 7 år på barneskolen. Den skal kunne vise både linjer for skrivetrening og ruter for matematikk. Den skal kunne last ned bøker fra en sentral hub eid og drevet av den norske staten. Bøkene skal være til fritt bruk da det er statens oppgave å kompensere forfatterne.

Det skal være mulig å løse masteroppgavene med håndskrift rett i den digitale boken. En kan legge inn «ledelys» som ungene skal ølg når de lærer å skrive. 

 

Det er det vi trenger i skolen, ikke ipad og Chroomebooks. Få alt som skal leses og muligheten til å skrive med «blyant» rett på lesebrettet. 

Mye av dette kan nok gjøres med programvareoppdatering

Hadde vært kjekt om man kunne aktivert/deaktivert linjer og ruter. Kanskje man kunne tipset reMarkable om dette.

Lenke til kommentar

Jeg forhåndsbestilte reMarkable 2 tidligere i vår. Er i Batch 4 og skal få min levert i slutten av Oktober. Gleder meg.

Har ellers et lite Kobo 7.8" lesebrett. Jeg er spent hvordan reMarkable vil fungere som en bokleser. Hvis den fungerer, så slipper jeg kanskje å dra med meg begge, men er sikkert litt lettere å holde et mindre lesebrett hvis man leser mye.

Ser fram til den dagen vi får E-Ink skjerm i farger. Da kunne man lest magasiner i ordentlig størrelse da de fleste magasiner har omtrent en A4-størrelse. Man kunne jo forsåvidt brukt et nettbrett for sånt, men det blir jo enda en dings å måtte holde styr på. Hvor mye må man ha med seg, Mobiltelefon, Nettbrett, Lesebrett, Skrivebrett....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Merko said:

Men til 3999 som pre-order, er nok litt for mye, når både Apple og Samsung kommer med gode kandidater til denne kategorien, bare at de har jo flust mer funksjoner som nettbrett ol.

Hvilke gode kandidater er det jeg har gått glipp av?

Kan ikke sammenlignes med vanlige tablets i alle fall. Er meget fornøyd med 1-eren min - klarer meg ikke uten i hverdagen min, og har allerede bestilt 2-eren.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (3 timer siden):

Den skal kunne vise både linjer for skrivetrening og ruter for matematikk.

Det kan den. Det finnes flere forskjellige maler for hva en ønsker.

JØI skrev (3 timer siden):

Den skal vær robust nok til å tåle 7 år på barneskolen

Det er ikke dette laget for. De bør bruke papir en stund først. Mange små barn har ikke evnen til å ta vare på saker og da er en blyant og blokk rimeligst og tåler nok mest også.

JØI skrev (3 timer siden):

Den skal kunne last ned bøker fra en sentral hub eid og drevet av den norske staten. Bøkene skal være til fritt bruk da det er statens oppgave å kompensere forfatterne.

Burde absolutt være mulig, men er nok utenfor reMarkables økonomiske muligheter, de trenger nok volum for å overleve og utvikle seg. Det norske markedet er alt for lite.  Kanskje noe en tredjepart kunne laget? Da kunne en laget samme løsningen til nettbrett ol.

JØI skrev (3 timer siden):

Det skal være mulig å løse masteroppgavene med håndskrift rett i den digitale boken.

Masteroppgavene?

JØI skrev (3 timer siden):

En kan legge inn «ledelys» som ungene skal følg når de lærer å skrive. 

Om ikke LED så kan enn helt sikkert lage en stiplet linje som de skal følge. Eller en stiplet svak strek som de så skriver over. Men igjen så tror jeg det treffer feil gruppe. Det skal noe til å lage det solid nok og rimelig nok. Men får en det til så er det gode muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt versjon 1 en god stund og kan ikke skryte nok av den. versjon 2 er bestilt og denne gangen ville kona ha en også.

Mitt bruk er å skrive notater, drodle figurer ved siden av som kun jeg forstår, overfører elegant til nett og så tar jeg det videre derfra. Håndskriftgjenkjenningen er bra i forhold til min håndskrift. (Som heller ikke er bra...)

Bruker den også som lesebrett og er for min del overlegent i forhold til Kindle i lesevennlighet. Men, dessverre ingen enkel bok butikk. EPUB støtten er god.

Det å kunne notere på den en leser bruker jeg ofte. Veldig kjekk funksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, JØI said:

Dette er hakket for lite.

 

Det som trengs er noe som er litt større enn en A4 notatblokk. Den skal vær robust nok til å tåle 7 år på barneskolen. Den skal kunne vise både linjer for skrivetrening og ruter for matematikk. Den skal kunne last ned bøker fra en sentral hub eid og drevet av den norske staten. Bøkene skal være til fritt bruk da det er statens oppgave å kompensere forfatterne.

Det skal være mulig å løse masteroppgavene med håndskrift rett i den digitale boken. En kan legge inn «ledelys» som ungene skal ølg når de lærer å skrive. 

 

Det er det vi trenger i skolen, ikke ipad og Chroomebooks. Få alt som skal leses og muligheten til å skrive med «blyant» rett på lesebrettet. 

 

Og elbiler må ha minst 1000 km rekkevidde og kunne lades til 100% på kortere tid enn det tar å fylle en tank diesel? Forsøker ikke drive gjøn, det var et forsøk på perspektiv. 

ReMarkable var ikke ment å være the-one-solution-for-all-of-us-for-everything. Barn var neppe i målgruppen, og dermed ble nok valgene og prioriteringene tatt i forhold til hva målgruppen ønsket, hva Remarkable kunne tilby innenfor gitte hardware kostnader også har de lagt seg i selen for å gi oss en software løsning i bunn som er rask og responsiv nok til å levere det kundene ønsker. 

Er ikke lærer eller har særlig peiling på hva barn trenger, men det virker jo som du har noen gode grunntanker her. Kanskje du kan ta din ide videre? En løsning som passer til "barn i alle aldre", som kan brukes av de små, og studenter og de som ønsker å utforske digital-kunst eller bare trenger en plass å skrible ned notater, krusseduller og alt det som normalt fant veien på papiret? Kanskje fargeskjerm, eller farger on-demand? Ennå bedre støtte for e-bøker? Wifi, bt, og intern lagring samt cloud? Batteri i tablet kapasitet for ennå lengre driftstid selv med mer muskler og fargeskjerm?

Du er kanskje på vei til en ide som kan lanseres på kickstarter? Kanskje ha et par versjoner, med moderat hw og premium hw? Men du må jo få koll på alt hva du ønsker å tilby og hva du kan gjøre bedre enn feks remarkable. Men de har jo vist at selv hw er mulig å få til i Norge. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
4 hours ago, Flin said:

Jeg har en iPad gjennom jobben og Appel blyanten, jeg er ikke veldig fan av å ta notater på iPaden. Håndskriften min er ganske stygg fra før av og den blir enda styggere der. Jeg lurer på hvor mye bedre  reMarkable er på akkurat dette området. 

For meg er det uansett ikke et produkt jeg kommer til å kjøpe. Jeg synes man får litt for lite for prisen. Enn så lenge holder jeg meg til papir.

Men stygg håndskrift kan du jo gjøre noe med. I dagens samfunn er det en smal sak å få bedre håndskrift, et kvarters innsats om dagen gjør deg til en mester i kalligrafi og skjønnskrift på langt kortere tid en du først kanskje tror. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (43 minutter siden):

Men stygg håndskrift kan du jo gjøre noe med. I dagens samfunn er det en smal sak å få bedre håndskrift, et kvarters innsats om dagen gjør deg til en mester i kalligrafi og skjønnskrift på langt kortere tid en du først kanskje tror. 

Men hvem bryr seg? Greit nok hvis man har interesse av det, men å ha pen håndskrift er jo ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Flin said:

Men hvem bryr seg? Greit nok hvis man har interesse av det, men å ha pen håndskrift er jo ikke nødvendig.

Ja jo du har jo helt rett i det forsåvidt. Håndskrift er jo ikke akkurat noe som blir brukt ofte nå om dagen. Men om en har en dings med penn og skriftgjenkjenning og den ikke klarer å gjengi skriften din uten masse error da er det kanskje likevel greit å øve litt om du faktisk ønsker å ta notater eller skrible ned viktig info via penn heller enn via tastatur eller swype-type on-screen keyboard. Om en foretrekker notater på pc, med skikkelig keyboard så er det naturligvis ikke noe å stresse med å få økt lesbarheten på håndskriften. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Ja jo du har jo helt rett i det forsåvidt. Håndskrift er jo ikke akkurat noe som blir brukt ofte nå om dagen. Men om en har en dings med penn og skriftgjenkjenning og den ikke klarer å gjengi skriften din uten masse error da er det kanskje likevel greit å øve litt om du faktisk ønsker å ta notater eller skrible ned viktig info via penn heller enn via tastatur eller swype-type on-screen keyboard. 

Jeg tar notater rett på skjermen, altså jeg skriver min egen skrift inn i et dokument. Det vil si jeg gjør det ikke så ofte nå lenger. Av og til skriver jeg kommentarer i PDFer, men ikke noe mye mer enn det. Om en skriftgjenkjenner vil kjenne igjen håndskriften min vet jeg ikke, men jeg regner med det. Jeg skriver stygt, på iPaden blir det enda styggere, men ikke så stygt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

@bojangles og @-Birger-

 

Jeg er klar over at mine ønsker er utenfor reMarble Sitt mål. Men jeg tror det jeg tenkr er den rette måten å eeenke digital hjelpemidler i skolen. Ingen fagfolk har alt å forklare meg den pedagogiske gevinsten 1-4 klassin har av eniPad eller Chromebook. Derfor tror je om at vi beholder penn og papir, bare digitalt med de muligheter det gir. En kan skrive om og om igjen uten å go tom for papir. En har hele tiden tilgang på oppdaterte lærebøker. Distribusjonen av lærebøkene er «gratis». En kan levere lekser rett fra nettbrettet. En har oppdaterte lekeplasser rett i nettbrettet. En an få illustrert fremgangsmåter via sort hvitt strektenginer. 

 

Jeg eer ingen entreprenør så derfor kommer jeg aldri til å sette igang en slik ide på egenhånd. Men skulle ønske noen politkere eller delinger med kapital tar ideen og prøver den ut i praksis. Heller det enn at vi hiver over hundre millioner i året etter Google, Microsoft og Apple. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...