Gå til innhold

Huawei telefoner uten Google


Anbefalte innlegg

Som kjent selges en del nyere Huawei telefoner nå uten Google.

Googles Play butikk er byttet ut med Huaweis egen AppGallery-tjeneste. Verken Gmail, Maps, Chrome, YouTube, Google Foto eller liknende er å finne på telefonen. Ei heller Google Play tjenester, hvis funksjoner mange Android-apper benytter seg av.

Merk at dette betyr at en ikke får kjørt svært mange av Android app'ene på disse telefonene, også fordi at Google Services mangler på disse mobilene.

Så om en har en slik telefon hva er mulighetene, ulempene og erfaringene?

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så er det ting man kan lure på. Har Huawei like gode sikkerhetsrutiner når det gjelder å godkjenne og kaste ut apper som Google? OG det å i tillegg bruke andre tredjeparter - er det noe man ville stole på? Tidligere i hvert fall når man har snakket om virus/malware på Android, så har vel undersøkelsene videre linket 98%+ av tilfellene til installasjon av apper utenfor Google Play.

Har inntrykket av - i hvert fall slik det var tidligere - at en del av appene som var tilgjengelig via App Gallery nødvendigvis ikke fungerte helt.

Å begyne å fikle med en "kamp" der man skal få Google-tjenester til å fungere, helt til Google ellers endrer noe via de offisielle oppdateringene, tenker jeg at jeg ikke helt ville giddet. 

Så for min egen del framstår i hvert fall Huawei-telefoner som helt uaktuelle p.t.

Samtidig må jeg vel si at den realtivt cleane Android-en jeg hadde i starten med P20 Pro har forsvunnet, der Huawei har lagt itl mer og mer som egentlig bare er til irritasjon og som det er temmelig komplisert å bli kvitt/deaktivere.

Lenke til kommentar
NULL skrev (7 minutter siden):

Så er det ting man kan lure på. Har Huawei like gode sikkerhetsrutiner når det gjelder å godkjenne og kaste ut apper som Google? OG det å i tillegg bruke andre tredjeparter - er det noe man ville stole på? Tidligere i hvert fall når man har snakket om virus/malware på Android, så har vel undersøkelsene videre linket 98%+ av tilfellene til installasjon av apper utenfor Google Play.

Vel huawei er jo mistenkt for spionasje så er ikke rart med tanke på det er god mistanke blir jo som å kjøpe en mobil på ebay eller aliexpress og håpe på det ikke er spyware eller adware, er du skeptisk kjøp et annet merke. Tror selv det er liten risiko for å bli overvåket. Men er neste umulig å bevise.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, LMH1 said:

Vel huawei er jo mistenkt for spionasje så er ikke rart med tanke på det er god mistanke blir jo som å kjøpe en mobil på ebay eller aliexpress og håpe på det ikke er spyware eller adware, er du skeptisk kjøp et annet merke. Tror selv det er liten risiko for å bli overvåket. Men er neste umulig å bevise.

Poenget blir vel at selv om Huawei i seg selv ikke direkte er problemet, klarer de å ha kontroll med det som slipper inn i deres appstore, samt at det å installere apper fra andre tredjeparter kan være med stor risiko.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
zanta skrev (13 minutter siden):

Personlig ville jeg ikke vurdert en Androidtelefon uten native Googlestøtte. Greit nok at det finnes omveier, men det finnes også gode alternativer. Synd for Huawei, som har super hardware, men kanskje det kommer løsning med ny politisk ledelse i USA over nyttår?

For oss som har hatt Huawei siden den første ble lansert ser at politikk er svært ødeleggende.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...