Gå til innhold

Ang det å stoppe for fotgjengere


Barsen

Anbefalte innlegg

Er en del her inne som later til å tro at man kan unndra seg å stoppe for fotgjengere og heller la bilen gli sakte framover i det fotgjengeren passerer. Tråkker du inn "gassen" eller "strøm pedalen" på en Tesla så vil bilen akselerere raskere enn det er mulig å løpe unna. 

Er det vanskelig å følge reglene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vet du at det er en del her inne som later til å tro dette?

Det er forøvrig ingen plikt til å alltid stanse helt, reglene sier at kjørende skal gi gående tilstrekkelig plass, og at kjørende har vikeplikt for gående når den kjørende krysser gangvei eller fortau, og ved gangfelt som ikke er regulert av politi eller lyssignal.

Det er absolutt ingenting i veien for å la bilen gli sakte fremover for å gi gående den plassen de trenger for å for eksempel krysse et gangfelt, så fremt man også stanser dersom det blir behov for det, og kjører på en slik måte at intensjonen er klar.

Ellers gjelder faktisk trafikkreglene også for gående, som har en plikt til å se seg for, å ferdes aktsomt i trafikken osv, slik som alle andre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Automatbiler glir framover uten at man rører gasspedalen, usikker på om det er det samme på elbiler 
Tviler på at noen/mange sitter med foten på gasspedalen når fotgjengere passerer

Manuelle biler kan gli framover også om man trykker ned clutsjen før man har stoppet uten å røre brems

Svært sjeldent jeg stopper helt for fotgjengere
Det kalles å planlegge hvordan man kjører

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikkje nødvendig å stoppe heilt, plikta er å vike for fotgjengarar.

I enkelte tilfeller er det best å stoppe heilt, særleg når det er barn som kryssar vegen for å være heilt tydeleg på at du har sett fotgjengaren og viker at du viker. 

Dersom bilisten berre lettar på gassen, men fortsetter å gi gass så er det openbart ikkje å vike for fotgjengaren. Slik køyring gir ikkje fotgjengaren tid til å krysse vegen og bilisten har heller ikkje gjort seg klar for å vike (med mindre det er snakk om å lette på gassen mange hundre meter før fotgjengarfeltet.

Eg har aldri opplevd dette som eit problem. Eg har opplevd bilistar som ikkje viker fordi dei ikkje har sett meg tidleg nok, eller bilistar som prøver å passere raskare slik at bilisten slepp å vike, men eg har aldri opplevd bilist som berre reduserer gasspådraget rett før fotgjengarfeltet. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Barsen skrev (11 minutter siden):

Men er det da slik at bilen skal stoppe for meg før jeg går ut i veien?

De fleste løser overgangsfelt med blikkontakt mellom fører og gående slik at man får grei flyt og unngår stopp. Unntaket er som noen tidligere nevnte barn. Om du føler deg usikker på om du har blitt sett og føler bilen ikke viker kan du vente til biler stopper helt men det vil i noen situasjoner være veldig unødvendig. 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (2 minutter siden):

Om du føler deg usikker på om du har blitt sett og føler bilen ikke viker kan du vente til biler stopper helt men det vil i noen situasjoner være veldig unødvendig. 

Det var ike poenget. Poenget er at moderne biler akselererer som ett skudd og sjåføren sitter med foten over gasspedalen i det min bløte kropp passerer som en blekksprut på stein foran den armerte panservognen med 600 hestekrefter.

Skjønner du det nå?

Lenke til kommentar
Barsen skrev (6 minutter siden):

Det var ike poenget. Poenget er at moderne biler akselererer som ett skudd og sjåføren sitter med foten over gasspedalen i det min bløte kropp passerer som en blekksprut på stein foran den armerte panservognen med 600 hestekrefter.

Skjønner du det nå?

Nei. Jeg sitter ikke med foten på gassen. Jeg sitter med foten på bremsen men triller på et lavt gir/sakker ned i god tid med lastebilen på jobb så jeg slipper å stanse 30 tonn unødig og jeg lar regenereringen på min private elbil bremse bilen ned i god tid for en mer behagelig kjøreopplevelse. Tror ingen sitter med foten på gassen i en slik situasjon. 

Har du sertifikat? 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg sitter ikke med foten på gassen. Jeg sitter med foten på bremsen

Det handler om elektriske biler. Den som bremser automatisk vet du..så de bare letter litt på skoen, med foten OVER den pedalen som gjør at bilen går forover.

Lenke til kommentar

Handler som Sexylubb1 er inne på om kommunikasjon dette. Når jeg er ute og går i trafikken, krever jeg ikke mer av en bilist som nærmer seg et fotgjengerfelt som det må være klart for ham / henne at jeg skal over, enn at vedkommende senker farten akkurat nok til at jeg skjønner at intensjonen min om å krysse veien er registrert. Gjør personen dette tidlig nok er det bare en minimal hastighetsreduksjon fra bilistens side som er påkrevet, jeg kan umiddelbart begynne å gå over veien, og bilen mister bare minimalt med fart.

I møte med gode bilister er det noe tilfredsstillende å få til god flyt i og avvikling av trafikken på denne måten.

De verste på dette området er drosjesjåfører, som antakelig med hensikt ofte holder så stor fart inn mot et fotgjengerfelt at man som fotgjenger ikke nødvendigvis vet at man vil komme seg over i tide om man holder normal gangfart, for på den måten å ville skremme fotgjengere fra å prøve å krysse veien. Resultatet når slike møter meg, er at jeg bare kan gå litt og langsomt ut i veien, avventende men på en måte som gjør det klart at jeg krever at de stopper for meg, for på den måten å tvinge de til det. Drosjen må stoppe helt og forholdsvis brått opp, og får med seg et oppgitt «jævla idiot» blikk på veien videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/20/2020 at 2:20 AM, Barsen said:

Er en del her inne som later til å tro at man kan unndra seg å stoppe for fotgjengere og heller la bilen gli sakte framover i det fotgjengeren passerer. Tråkker du inn "gassen" eller "strøm pedalen" på en Tesla så vil bilen akselerere raskere enn det er mulig å løpe unna. 

Er det vanskelig å følge reglene?

Jeg liker å kjøre poengsystem etter hvor nært jeg klarer å komme fotgjengerne. Får jeg en gammel dame eller en ungdom på sykkel til å hoppe litt så blir det bonuspoeng.

Neida. Har egentlig ikke opplevd noen spesielle problemer med fotgjengeroverganger hverken som kjørende eller gående, bortsett fra å kjøre i Oslo: det gir meg nærmest hjerteattakk. Hva er greia med at nesten ingen fotgjengere der bryr seg om trafikklys eller ser seg for?

Lenke til kommentar
geirfugl skrev (1 minutt siden):

Hva er greia med at nesten ingen fotgjengere der bryr seg om trafikklys eller ser seg for?

Man ser ikke lys i dagslys (det er argumentet deres for å true bilistene), derfor er det angitt vei oppmerking som er gjeldende..fotgjengerfeltet. Bilisten må stanse og fotgjengeren har lov til å passere uhindret av annen trafikk. 

 

Lenke til kommentar
Barsen skrev (49 minutter siden):

Det handler om elektriske biler. Den som bremser automatisk vet du..så de bare letter litt på skoen, med foten OVER den pedalen som gjør at bilen går forover.

De må også trykke på bremsen for den automatiske er ikke bra nok til å stoppe for fotgjengere, om de i det hele tatt har på funksjonen

Lenke til kommentar
Barsen skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har jeg det. Og jeg stopper for fotgjengere for det står i veitrafikkloven.

Nei, det gjør det ikke. Veitrafikkloven omhandler ikke gående i det hele tatt, med mindre du refererer til skiltreglene som indirekte gjør det. Forskrift om kjørende og gående trafikk (det vi vanligvis kaller trafikkreglene) bestemmer derimot naturlig nok hvordan gående og kjørende skal forholde seg til hverandre og her nevnes det ikke at man må stoppe, men man skal vike. Vikeplikt kan innebære at man må stoppe, men man må ikke. Vikeplikt er greit forklart i trafikkreglene. 

Vegtrafikkloven inneholder en annen fin liten grunnregel for all trafikk, som selv om den nok ikke er tiltenkt gående kan være grei å ta med seg. 

 

Sitat

 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Barsen skrev (1 minutt siden):

§ 7.Vikeplikt (veitrafikkloven)

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

Dette betyr at man skal stoppe helt når man er så nærme som en bil er foran en fotgjenger, som tråden handler om. Det er ikke tillatt å kjøre framover innenfor vikesonen. Det skal gis tilstrekkelig plass før stopp for fotgjengeren som er 5 meter fra fotgjengerefeltet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...