Gå til innhold

Nettbrett eller lesebrett?


comadore

Anbefalte innlegg

Har blitt student og flere bøker kommer nå som ebøker og har lenge vurdert lesebrett/nettbrett til dette formålet.

Men! Jeg har f.eks kjøpt 2 ebøker som kan åpnes med adobe digital editions(PC) De tilbyr de også vi appstore/google play store.

 

Så mitt store spørsmål er : Hvordan er egentlig tilgangen på ebøker på kindle vs android/ipad nettbrett?

I utgangspunktet er bøkene jeg ønsker å lese kun pedagogikk, økonomi, utvikling etc. Svært lite "bøker".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pensumbøker/oppslagsverk tror jeg faktisk jeg hadde foretrukket på papir over lesebrett eller nettbrett. Gjerne fordi du blar ganske mye frem og tilbake i dem. Plutslig så trenger du å slå opp noe et helt annet sted i boka.

Misforstå meg ikke. Jeg leser 30-40 bøker i året på kindlen min, men da er det mer linært

Lenke til kommentar

Det finnes kindle app til Ipad og android , usikker på om det finnes i microsoft store.

ser også at det finnes google play bookstore app for IOS så finnes mange muligheter

Så sjekk hva du har behov for og om du kan bruke de  apper på den enheten som gir best utvalg.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Om jeg ser tilbake på min egen studietid, så ville jeg absolutt ikke ønsket å ha fagbøkene mine på en Kindle, av samme grunn som xaco nevner. Helst i fysisk format (men, det kan være vanskelig, og er ofte dyrere, med mindre man får kjøpt brukt selvfølgelig), men som en PDF elns duger også. Da går nok nettbrett fint.

Man leser ikke fagbøker på samme måte som man leser skjønnlitteratur.

Lenke til kommentar
xaco skrev (29 minutter siden):

pensumbøker/oppslagsverk tror jeg faktisk jeg hadde foretrukket på papir over lesebrett eller nettbrett. Gjerne fordi du blar ganske mye frem og tilbake i dem. Plutslig så trenger du å slå opp noe et helt annet sted i boka.

Misforstå meg ikke. Jeg leser 30-40 bøker i året på kindlen min, men da er det mer linært

 

Raspeball skrev (21 minutter siden):

Om jeg ser tilbake på min egen studietid, så ville jeg absolutt ikke ønsket å ha fagbøkene mine på en Kindle, av samme grunn som xaco nevner. Helst i fysisk format (men, det kan være vanskelig, og er ofte dyrere, med mindre man får kjøpt brukt selvfølgelig), men som en PDF elns duger også. Da går nok nettbrett fint.

Man leser ikke fagbøker på samme måte som man leser skjønnlitteratur.

 

Hei igjen!

 

Desverre så har jeg ikke noe valg på enkelte bøker, de kommer rett og slett kun som ebok(sikkert fordi vi også bare skal lese X antall side av boken).

Men jeg vil nok hovedsaklig bruke den til å lese økonomi, trading, marked, psykologi, utvikling osv... Men spørsmålet er egentlig: Hva er den beste "løsningen"? Virker som de ebøkene jeg nå har på pcen KUN kan åpnes i PC, android eller ios. Da vil jo det trolig ikke funke på kindle f.eks

Lenke til kommentar

Har ikke prøve lesebrett men har forstått det slik at det går å få inn ebøker på de.

Ser også at dette støtter at en kan lese nettsider lagret i Pocket: https://test.komputer.no/test/diverse/kobo/kobo-clara-hd/

Ellers så tenker jeg at et nettbrett har mer muligheter, mens lesebrettet funkerer best som bok (for bøker med bare tekst, om der er bilder og tegninger så er jeg ikke så sikker på om et lesebrett er egnet, viser vel ikke farger).

Her er en test av lesebrett som beskriver litt om mulighetene der: https://www.dinside.no/mobil/noen-bedre-enn-kindle/72186443

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
12 hours ago, comadore said:

 

 

Hei igjen!

 

Desverre så har jeg ikke noe valg på enkelte bøker, de kommer rett og slett kun som ebok(sikkert fordi vi også bare skal lese X antall side av boken).

Men jeg vil nok hovedsaklig bruke den til å lese økonomi, trading, marked, psykologi, utvikling osv... Men spørsmålet er egentlig: Hva er den beste "løsningen"? Virker som de ebøkene jeg nå har på pcen KUN kan åpnes i PC, android eller ios. Da vil jo det trolig ikke funke på kindle f.eks

Nettbrett funker greit nok. Hadde et par bøker jeg hadde på som pdfer på nettbrettet da jeg studerte og leste en del forskningsartikler på nettbrett. Men det er en dårligere løsning enn fysiske bøker(og dette kommer fra en informatikker). Kindlen min prøvde jeg å bruke litt også, men funket dårligere. kanskje fordi bøkene jeg hadde måtte konverteres til rett format og konverteringen ikke var god nok. Illustrasjoner er også dårligere på kindle enn på nettbrett om du spør meg.

Så skal jeg lage en rangert liste over hva jeg hadde foretrukker.

Fysisk bok > nettbrett > lesebrett

Lenke til kommentar

Jeg ville nok valg iPad eller et Android brett over ebokleser fordi du ikke er avhengig av lys, men fordelen med rene lesbrett er jo at de varer mye lengre mot at du har lys i rommet. Er du avhengig av å bla en del hjelper bookmarks litt på de appene som har det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg ser her at Allbok virker bare med Android og iOS. Fortår det slik at en kan låne bøker og de lagres i Allbok på nett.

https://support.allbok.no/hc/no/articles/360011009000-Kan-jeg-laste-ned-lånte-bøker-til-lesebrett-

det samme med http://ebokbib.no/

Her står det litt om dette med fil formater:

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/tester/2018/07/20/195417068/den-store-lesebrett-testen?gclid=CjwKCAjw1ej5BRBhEiwAfHyh1Olj32sxnGT18XVraZ1C3nGb7CM0xmYRNoPRqFzXIaFFjYvJmUKO9hoCOkgQAvD_BwE

https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/verdt-a-vite-om-e-boker/

Ellers så ser jeg at Kindle ikke støtter så mange formater på enheten, men baserer seg på et send til Kindle opplegg som konverterer fra forskjellige formater.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 17.8.2020 den 18.51):

Jeg ville nok valg iPad eller et Android brett over ebokleser fordi du ikke er avhengig av lys, men fordelen med rene lesbrett er jo at de varer mye lengre mot at du har lys i rommet. Er du avhengig av å bla en del hjelper bookmarks litt på de appene som har det.

De nyeste kindle har innebygd belysning, blir nok en sånn på meg en dag når den gamle jeg har tar kveld(har hatt den siden 2012).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...