Gå til innhold

Ettersende bot på lasermåling?


KanKhan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et par ganger passert laser med det jeg vet er fart opptil 10 km/t over grensen, uten å bli vinket inn. Diskuterte det med en politivenn som jobber med trafikk, og hans private regel var at opptil 5 over vanligvis var helt uinteressant, det vinket han bare inn hvis de av diverse grunner ønsket å se nærmere på fører og kjøretøy, eller de hadde skolestartkampanje i 30-sone. Ikke få ganger på store utfartsdager hadde de vært nødt til å la folk passere med 15 over grensen på landevei, fordi de rett og slett ikke hadde kapasitet til å hanke inn alle, selv om de kun stanset dem som kvalifiserte til minst to prikker fylte de fortsatt rasteplassen raskere enn de klarte å skrive ut forelegg.

To tips fra samme politivenn:
1. Kjører man veldig sakte, uten å ha hvitt hår, er man en prima kandidat for blåseprøve. Angsten etter gårsdagens drikking er synlig på hundre meters avstand.
2. Generelt bør man unngå å ha en stjålet revolver og en pose full av ulovlige piller liggende synlig på passasjersetet, og hvis man absolutt skal ha disse sakene så lett tilgjengelig, bruk bilbelte, ikke bruk mobil, og avstå fra direkte grisete forbikjøringer over beslagsgrensen akkurat der politiet står og måler. Man skulle tro dette ikke var spesielt vanskelig, men tydeligvis for vanskelig for én av kundene hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (48 minutter siden):

Får håpe det blir standarden etterhvert.   Måles den via gps eller sensorer som er helt nøyaktige eller er det basert på hjuldiameter og omdreininger ?

Så vidt eg kan finne ut så er det berre speedometer som angir fart basert på hjuldiameter og omdreiningar som er godkjente som speedomter. Dette har nok med at speedometeret skal fungere til ei kvar tid. GPS baserte speedometer vil ikkje fungere utan dekning som til dømes i tunnelar. I tillegg kan det ta litt tid før GPS finner nok satellitter til å kunne angi nøyaktig fart etter at man har mista dekninga eller dersom bilen/gpsen har vært avslått eller utan straum.

Det er krav til at speedometera ikkje skal vise for lav hastigheit i forhold til reell hastigheit, dette gjer at mange produsentar legger inn ein god feilmargin.

Nyare og dyrare bilar vil oftare ha meir nøyaktige speedomter enn eldre masseproduserte bilar.

Når det gjeld Tesla så har dei bilane meir nøyaktige speedometer fordi farta blir berekna utifrå fleire og andre variablar, deriblant motorhastigheit og hjulrotasjon korrigert for bremseeffekt, straumgenerering ved bremsing, osv.
Det er mulig at Tesla også bruker gps til kalibrering og korrigering av utrekna fart på speedometeret, men dei brukar ikkje GPS åleine som speedometer.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (15 timer siden):

Speedometeret viser 2-10% for mye, og politiet har ihvertfall 2-3km/t margin før de stopper noen.

Med 65 km/t på speedometeret var du sannsynligvis ikke over fartsgrensen, ihvertfall ikke med mer enn 1-2km/t. Det er trygt. Har selv en fotoboks i 70-sone på vei til jobb som jeg har passert med 80 på speedometeret (72 på GPS) sikkert flere hundre ganger, ikke blitt tatt bilde av enda.

Forsåvidt også et godt tips å måle sin egen bil med GPS, og se hvordan det ligger an. Mange ligger godt under fartsgrensen uten å vite det selv. Bare husk at differansen forandrer seg når man bytter dekk.

Bruker WAZE konstant på min egen bil, men med demobil på en kort tur så satt jeg ikke opp Carplay ☺️

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Utrolig at du måtte spørre en politibetjent om de bruker blits på laserkontroll.

Hvorfor er det utrolig? At politiet skal kunne sende faktura i posten for å minimere tidsbruk ved lasermålinger ser jeg som en naturlig ting. Men om lovverket forhindrer de i å gjøre dette i dag er en annen ting ? Som sagt så er jeg usikker på om det var laser eller adferdskontroll. Usikker om jeg kjørte i 65 eller høyere, men når jeg trykket på bremsene som er laget for å stoppe en 2,5t bil i 300-350km/t så er helt uviten hvor mange KM fart den mistet fra jeg bremsa til jeg så ned.. 

Lenke til kommentar
KanKhan skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det utrolig? At politiet skal kunne sende faktura i posten for å minimere tidsbruk ved lasermålinger ser jeg som en naturlig ting. Men om lovverket forhindrer de i å gjøre dette i dag er en annen ting ? Som sagt så er jeg usikker på om det var laser eller adferdskontroll. Usikker om jeg kjørte i 65 eller høyere, men når jeg trykket på bremsene som er laget for å stoppe en 2,5t bil i 300-350km/t så er helt uviten hvor mange KM fart den mistet fra jeg bremsa til jeg så ned.. 

Det er lasermåling - ikke kameramåling. Laseren kan ikke ta bilder.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (4 minutter siden):

Ellers skal vel kameraovervåkning være klart og tydelig skiltet, og det begrenser jo litt av hensikten med tilfeldige trafikkontroller.

Her er det ein forskjell på automatisk og manuell fotografering. Fotobokser og automatisert trafikkovervåkning må skiltast, men manuell fotografering kan gjennomførast utan å varsle om det. Så om politiet også tek bilde av bilen under kontrollen så er ikkje det overvåkning.
Visuelle kontrollar som til dømes beltekontroll og kontroll av mobilbruk kan f.eks. utførast med eit kamera med zoomlinse istaden for berre kikkert.

Lenke til kommentar
On 8/13/2020 at 12:20 PM, The Avatar said:

Så vidt eg kan finne ut så er det berre speedometer som angir fart basert på hjuldiameter og omdreiningar som er godkjente som speedomter. Dette har nok med at speedometeret skal fungere til ei kvar tid. GPS baserte speedometer vil ikkje fungere utan dekning som til dømes i tunnelar. I tillegg kan det ta litt tid før GPS finner nok satellitter til å kunne angi nøyaktig fart etter at man har mista dekninga eller dersom bilen/gpsen har vært avslått eller utan straum.

Det er krav til at speedometera ikkje skal vise for lav hastigheit i forhold til reell hastigheit, dette gjer at mange produsentar legger inn ein god feilmargin.

Nyare og dyrare bilar vil oftare ha meir nøyaktige speedomter enn eldre masseproduserte bilar.

Når det gjeld Tesla så har dei bilane meir nøyaktige speedometer fordi farta blir berekna utifrå fleire og andre variablar, deriblant motorhastigheit og hjulrotasjon korrigert for bremseeffekt, straumgenerering ved bremsing, osv.
Det er mulig at Tesla også bruker gps til kalibrering og korrigering av utrekna fart på speedometeret, men dei brukar ikkje GPS åleine som speedometer.

Det som burde vært standard i dag er speedometer basert på hjulenes hastighet men som kalibrerer seg automatisk ved hjelp av gps..

Navigasjonsenheten jeg satt i en bil i 2002 hadde støtte for å koble inn ekstern hastighetsgiver og kunne ved hjelp av denne også vise nøyaktig hastighet i tunneler.. Burde ikke være så vanskelig å gjøre enda litt bedre på en splitter ny bil i 2020.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...