Gå til innhold

Kjøleboks man både kan bruke i bil og på telttur?


fleur

Anbefalte innlegg

Vi skal på telttur og trenger en kjølebag. Mannen vil ha en vi kan koble til 12V i bilen også, men kan den da brukes på teltturen? Er det innebygde fryseelementer i den slik at vi kan koble den ut av bilen og at maten likevel vil holde seg kald til dagen derpå? Eller må vi da ha 2 ulike kjølebager? Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøpte 12v kjøleboks på Biltema og den er elendig på å holde varene nedkjølt
12v boksene kjøler bare ned til en viss temperatur under romtemp, 20 grader eller noe
Fungerer greit for en dagstur, men ikke noe lengre enn det, og da brukte jeg fryseelementer i tillegg

Tror passive kjølebokser er bedre isolert og noen sier de varer i flere dager
Ihvertfall folk på Youtube som bruker sånne i flere dager

Neste kjøp blir en kompressor kjøleboks, men de koster 10k+

Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

kjøpte 12v kjøleboks på Biltema og den er elendig på å holde varene nedkjølt
12v boksene kjøler bare ned til en viss temperatur under romtemp, 20 grader eller noe
Fungerer greit for en dagstur, men ikke noe lengre enn det, og da brukte jeg fryseelementer i tillegg

Tror passive kjølebokser er bedre isolert og noen sier de varer i flere dager
Ihvertfall folk på Youtube som bruker sånne i flere dager

Neste kjøp blir en kompressor kjøleboks, men de koster 10k+

Uenig. Setter den i 230v kvelden før vi drar, og lar den kjøle seg til vi drar. Holdt både drikke og pålegg kaldt til vi var framme i Kristiansand. 

Lenke til kommentar

Siden vi primært skal bruke den på teltturer høres det ut som en passiv passer best da? Blir jo en og annen dagstur med bil med rastepause midt i, men antar at den passive klarer å holde maten kjølig i noen timer til vi er fremme. Kan egentlig ikke se noen fordeler med en 12V?

Lenke til kommentar

12V kjøler fungerer fint for flere dagers turer også. Jeg har pleid å fylle kjøleboksen med drikken som skal med dagen i forveien og så plugge den inn (med 230V adapter). Drikken kan gjerne ha ligget i kjøleskap før man legger den i kjølebagen, slik at den er allerede kald. Da er kjølebagen kald når man starter turen. Og da klarer den å holde temperaturen nede så lenge den er plugget inn. Har man da bil som takler å levere strøm til kjølebagen over flere dager, så går det altså veldig fint. (Har elbil med stort batteri, så for min del ville det gå veldig fint i ukesvis.)

Men med en gang man plugger den ut, så går temperaturen oppover ganske raskt. Det er ikke snakk om veldig mange timer før den er romtemperert. Jeg vil gjette på noe sånt som 12 timer. Og når kjølebagen og innhold først har oppnådd romtemperatur, så tar det lang tid før man får ned temperaturen igjen, kanskje et døgn eller mer. I mitt syn fungerer slike billige 12V kjølebager altså ganske bra til å *opprettholde* kulden, så lenge den er plugget inn.

En faktor her er hvor mye man trenger å kjøle ned. Om man er f.eks 4 personer som konstant tar ut kald drikke og legger ned romtemperert drikke, så vil jeg anta det ikke vil fungere spesielt bra. Kjøleboksen vil ikke ha kapasitet til å kjøle ned all drikken. Men om man f.eks etterfyller med drikke som har stått i kjøleskap i butikken, så vil det gå bra. Og har man litt pålegg som er romtemperert og legger i kjølebagen, så vil nok det gå fint, etersom det ikke er så mye som skal kjøles ned. Altså man må være litt smart og tenke ting litt igjennom.

Min erfaring er forresten med denne: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-20-liter-kjøleboks,-12-V/p/31-8215

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Selv om en 12V kjøler ikke gir all verden kjøle evne vil den over tid ha mulighet til å holde temperaturen lavere. Det sagt koster jo elektronikken noe så en passiv kjølebag til samme pris vil nok ofte ha bedre isolasjonsevne. Hvis du er villig til å betale litt er det heller ikke noe problem å få det beste fra begge verdener. 

En hybrid eller elbil har heller ikke noe problemer med å ha en kjøleboks stående å gå gjennom natta.

Lenke til kommentar

Altså nå skal vi på sykkeltur med telt så vi kan ikke ha den plugget i uansett. Så en med kjøleelementer hadde nok holdt i massevis. Var bare det at mannen min mente vi burde kjøpt en som også kan brukes på strøm i tilfelle vi på et senere tidspunkt skal på biltur, men spørsmålet var jo i utg.punktet om disse da også ville fungere på telttur  uten strøm. Ser ut som litt ymse svar oppover her så tror kanskje vi bare kjøper en billig variant med kjøleelementer. Vi har forøvrig alltid kun brukt en thermopose med elementer oppi når vi har reist på dagsturer tidligere og den har klart å holde maten kald oppi der også i 4-5 timer :)

Endret av fleur
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Tror vi alle er enige om at de som går på strøm, ikke fungerer uten strøm

At de Ikke fungerer like bra uten strøm kan vi være enige om ja, men det er jo ikke slik at de er helt uten isolasjon så de vil jo ha en funksjon uten strøm også.

Og det er ingenting i veien for at en aktiv kjøleboks har bedre isolasjon enn en passiv kjøleboks, men man merker det da sannsyndligvis på prisen.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Nja, en aktivt kjølt boks vil nødvendigvis ha noen kuldebruer relatert til kjølesystemet. Om varme kan fjernes fra systemet så kan det også komme inn samme vei.

Fra NAF sin test ser det ikke ut til å være veldig mye lekkasje, men nå har jeg ikke klart å finne noen tall fra lignende test på passive kjølebokser, så vet ikke hva man kan forvente av de.

Sitat

Kjøleboksene fra Mekonomen og Biltema har best isolasjonsevne. I testen ble kjøleboksene fylt med ti liter med vann som holdt 5 grader. Deretter ble boksene plassert i et klimakammer som holdt en temperatur på 35 grader.

Etter fire timer hadde vanntemperaturen i de to kjøleboksene steget henholdsvis 2,9 og 2,8 grader

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...