Gå til innhold

Eksplosjon i Beirut.


Merko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Kryptodebunker said:

Fyrverkeri er eksplosiver så fullt mulig at en hel skipslast eller lager gikk i lufta. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fireworks_accidents_and_incidents

Explosion caused by "confiscated high explosive material," Lebanese official says

Major General Abbas Ibrahim, of Lebanon's General Security Directorate, said the massive blast that shook Beirut's port area on Tuesday was caused by confiscated “high explosive materials.”

It would be "naive to describe such an explosion as due to fireworks," Ibrahim told Lebanese TV.

Lenke til kommentar

Man har jo sett store lagere av fyrverkeri har gått i lufta før, uten at det har vært èn massiv eksplosjon, men heller veldig mange mindre, i tillegg til at man ser "effektene" av selve fyrverkeriet.

Men dersom dette var ei slags containerhavn, så kan det jo være andre eksplosiver til forsvar eller andre ting som har gått i lufta. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (8 minutter siden):

Man har jo sett store lagere av fyrverkeri har gått i lufta før, uten at det har vært èn massiv eksplosjon, men heller veldig mange mindre, i tillegg til at man ser "effektene" av selve fyrverkeriet.

Men dersom dette var ei slags containerhavn, så kan det jo være andre eksplosiver til forsvar eller andre ting som har gått i lufta. 

Jeg har sett videoer der man ser fyrverkeri effektene før den store eksplosjonen. 

Her er fra Danmark der hele fabrikken gikk i lufta omtrent like kraftig. Se 1:36

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Jeg har sett videoer der man ser fyrverkeri effektene før den store eksplosjonen. 

Ja, så noe tilsvarende på dagens hendelse, om du ser fra 0:52 ca, så er det små-smell inni røyken, men ser ikke ut som vanlig fyrverkeri da.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De voldsomme eksplosjonene i Beirut tirsdag skal ha blitt forårsaket av en brann i et gammelt lager med ammoniumnitrat.

Ifølge Al Jazeeras reporter i Beirut, besøkte landets sikkerhetssjef lagerbygningen som gikk i lufta for omkring seks måneder siden. Lageret inneholdt store mengder ammoniumnitrat som ble berget fra et skip som sank for rundt tolv år siden.

 

Ammoniumnitrat brukes i kunstgjødsel og som ingrediens i sprengstoff og er svært ustabilt i høye temperaturer og dersom det blir fuktig.

 

Det skal i lengre tid ha vært stor bekymring knyttet til lageret i havneområdet.

 

Kontrollen avdekket «hvilke ekstremt farlige og utrygge forhold» ammoniumnitratet var lagret under.

 

– Dette er ekstremt ustadig materiale som kan ta fyr når som helst, særlig under omstendigheter med kraftig varme eller fuktighet, lød den angivelige konklusjonen etter sikkerhetskontrollen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke påberope meg kompetanse innenfor faget. Det eneste jeg har, er erfaring fra militærtjenesten.
Innledningsvis ser man av trykkbølgen at dette ikke bare dreier seg om en eksplosjon, men også en detonasjon. Altså snakker vi ikke svartkrutt alene. Detonasjonshastigheten til kunstgjødel er opp mot 5000 m/sek, men med mitt utrente øye, ser dette raskere ut enn så, så jeg tipper at det er involvert minst TNT eller raskere saker..

Bare spekulasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...