Gå til innhold

ICE data frihet


Anbefalte innlegg

Jeg kan også bekrefte at data frihet hos ice virker på alle tre simkort. Hovedsim som er eSIM, tvilling som er vanlig som og data sim som sitter i en router. Jeg bruker mellom 400 og 700 GB i ice's nett månedlig og ca. 1-2 GB i telias nett da jeg noen ganger beveger meg i en garasje i underetasjen ved legevakta på Kråkerøy i Fredrikstad gjennom en arbeidsdag. Har 8+1000GB med binding til totalt 366,-/mnd.

Jeg vil anbefale at man går inn på sim verktøy på telefonen og sjekker om man henger på 242-14 (ice) eller 242-02 (Telia). Alle instillinger på telefon MÅ stå på automatisk og med roaming på for alt skal fungere sømløst. Noen trådløse routere kan låses til ice+.

Personlig gleder jeg meg til den dagen ice ikke har avtale med Telia lenger for roaming i deres nett. Ikke at jeg noen gang har merket noen utfordringer med mine enheter, men da luker man vekk de siste små rommene for feil.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt virker 100% her også. Nesten ikke forbruk utenfor ice+ i det hele tatt. Har 3 sim-kort, men bruker bare noe slikt som 110-120 GB. Det er ikke så mye, men det er tilstrekkelig til at en begrensning på 100 GB vil være en kjempestor plage. Da må man jo passe på hele tiden.  Krysser fingrene og håper/regner med at Ice ser verdien i å beholde "gamle kunder". 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

På telefonen bruker jeg ofte trikset med og tvinge den raskt på ICE+ nettet igjen.

Har laget snarvei til appen i telefonen som heter sim tjenester, og under der går du inn på NRA menyen , velger TrigMode is : LOC

Så hver gang du vil tvinge den på ice+ igjen så trenge du kun og trykke på den som heter Trigger Return, så går den på ice+ igjen.

Men skulle du ha veldig lav ice+ , så vil den igjen gå tilbake til Telia.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kynxx skrev (På 24.1.2023 den 11.40):

Jeg vil anbefale at man går inn på sim verktøy på telefonen og sjekker om man henger på 242-14 (ice) eller 242-02 (Telia). Alle instillinger på telefon MÅ stå på automatisk og med roaming på for alt skal fungere sømløst. Noen trådløse routere kan låses til ice+

Hvilke routere har du erfaring med at kan låses til ICE+ ?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Trulss said:

Hvilke routere har du erfaring med at kan låses til ICE+ ?

Det er på telefonen jeg beskriver fremgangsmåten på her.

Routere du kan låse til ICE+ er nevnt tidligere i denne tråden av Kynxx.

Jeg klare det med min ICE router, men da må jeg låse den på 450 Nettet, siden det bruker kun ice, så den kan ikke hoppe over på andre.

Jeg har min router i båten , så der setter jeg pris på 450 båndet, det strekker til andre plasser som det vanligvis ikke er dekning.

Det er vel kun ICE sin egen router som har 450 båndet.

Endret av Nortonis
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (16 minutter siden):

Får man inn 450 MHz med mobilabonnement sim? Altså ikke mobilt bredbånd. 

Ja det gjør man, må da ha en router fra ice å sette simkortet i, hadde dette jeg i ca ett år, hadde da hovedsim i tlf som gikk på telia sitt nett og datasim i router som gikk på 450 MHz til ice, ice hadde bare 450 MHz her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det noen som aner om datapakker utland (utenom EU) fungerer både for SIM og tvilling SIM, eller om man må nøye seg med å bruke "hoved SIM". Man kan vel ellers også kjøpe datapakkene mens man er der i utlandet, etter hvert som man trenger dem? (Tenker på 1 og 3 GB utenfor EU.)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kynxx skrev (2 timer siden):

Jeg opplever 25 mbit ned med data frihet i Fredrikstad for tiden. Har sjekket at enhetene mine henger på 242-14 som er hjemmenettet til ice og at liten kvote ikke brukes. Hastighet er konsistent.

 

flere som opplever dette?

Nettsiden er oppdatert. "1000 GB i vårt mobilnett ice+. Opptil 25Mbit/s hastighet. " 

 

https://www.ice.no/produkt/data-frihet/

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du store all verden. 24 ned og 24  opp, her i Oslo.

Godt jeg leste denne tråden, for ellers hadde jeg begynt å feilsøke for å finne ut "hvorfor jeg er på feil nett.".

.. Håper de ikke forandrer vilkårene for dette var nesten for godt til å være sant.

Ellers så har jeg testet litt ut med "tvillingkort i utlandet". Det viste seg at i EU/Tyskland så fungerte dette problemfritt.

Utenfor EU og med ekstra datapakke så fikk jeg bare den telefonen som jeg logget på først til å fungere. Det var tvillingkortet. Når jeg så forsøkte å logge på hovedkortet etterpå, så fikk jeg ingen datakommunikasjon på dette. (Men det kan jo også være andre årsaker.)

Begge sim-kort, hovedkort og tvilling, ser ut til å fungere like bra innenfor EU, men utenfor så ser det ut som at man bare kan bruke ett sim-kort ad gangen til "ekstra datapakke".

Edit: Det viste seg også at her i Oslo, så kjører det med dual stack IPv4 og IPv6, for den som er interessert i den problemstillingen.

Endret av arne22
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

.. Håper de ikke forandrer vilkårene for dette var nesten for godt til å være sant.

Trenger ikke forandre vilkårene. Hadde jeg pushet nærme 1000 GB med trafikken fordelt på flere simkort ville jeg blitt litt bekymret for at de viste til vilkårene og fjernet data frihet på ekstra sim. Trafikkmengden kommer til å øke voldsomt nå som det faktisk er et reelt bredbåndsalternativ for en liten familie.

Skal sies at timingen ikke er tilfeldig, Ice bygger ut kraftig i 2023.

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Kynxx skrev (På 24.1.2023 den 11:40 AM):

Jeg kan også bekrefte at data frihet hos ice virker på alle tre simkort. Hovedsim som er eSIM, tvilling som er vanlig som og data sim som sitter i en router. Jeg bruker mellom 400 og 700 GB i ice's nett månedlig og ca. 1-2 GB i telias nett da jeg noen ganger beveger meg i en garasje i underetasjen ved legevakta på Kråkerøy i Fredrikstad gjennom en arbeidsdag. Har 8+1000GB med binding til totalt 366,-/mnd.

Jeg vil anbefale at man går inn på sim verktøy på telefonen og sjekker om man henger på 242-14 (ice) eller 242-02 (Telia). Alle instillinger på telefon MÅ stå på automatisk og med roaming på for alt skal fungere sømløst. Noen trådløse routere kan låses til ice+.

Personlig gleder jeg meg til den dagen ice ikke har avtale med Telia lenger for roaming i deres nett. Ikke at jeg noen gang har merket noen utfordringer med mine enheter, men da luker man vekk de siste små rommene for feil.

Takk Kynxx for at du deler mye nyttig kunnskap her👍 Er det mulig å kjøpe et abonnement med Ice Data Frihet og sette hovedsim (altså ikke kjøpe data sim eller tvilling sim) inn i en mobil router som f.eks TP-Link MR600 og låse denne til Ice+, eller MÅ sim i mobil router være data sim eller tvilling sim? På forhånd hjertelig takk for tips&råd. 

Lenke til kommentar
vestagder skrev (21 minutter siden):

eller MÅ sim i mobil router være data sim eller tvilling sim?

Det går å bruke hovedsim i ruter, brukte det i førstninga pga. påstand om at datasim og tvillingsim ikke virket på data frihet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...