Gå til innhold

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Psykake said:

Totalt irrelevant. Å være nordisk eller europeisk går på etnisitet og har ingenting med det å være norsk å gjøre. 

Med teskje: Nordisk og europeisk er ikke egne stater. 

Nei dem er ikke egne stater. Ergo er en ikke norsk I annet forstand enn statsborgermessig og naturligvis om du er født her er du jo norsk men ikke etnisk. 

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette handler om definisjoner og ikke rasisme.

 

Om jeg flytter til Somailia og får statsborgerskap der. Er jeg da en somaler, eller er jeg fortsatt norsk, men bosatt i somalia?

 

Defineres det av papir eller blod? Det er sikkert definert en plass. Jeg mener blod, men det gjør meg ikke til en rasist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

2 minutes ago, Psykake said:

Jeg mener han er en rasist når han mener norske mennesker ikke er ordentlige norske fordi de ikke har rent norsk blod.  Man kan nedvurdere en enkeltperson på bakgrunn av etnisitet.

Ja. Man kan nedvurdere. 
"Norske er bedre, smartere, penere og er verdt mer enn andre nasjonaliteter. For å være norsk må du ha 100% rent norsk blod. "
Setningen over er ikke noe jeg mener, men et eksempel på et rasistisk standpunkt. 

Men uansett gir jeg meg på denne diskusjonen. Du vil kaller folk for rasister men er ikke interessert i hva rasisme faktisk er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Nei dem er ikke egne stater. Ergo er en ikke norsk I annet forstand enn statsborgermessig og naturligvis om du er født her er du jo norsk men ikke etnisk. 

"Du vil aldri bli en av oss, uansett"  

Så kan dere argumentere for at det er ikke slik det menes, eller at personen som oppfatter det slik tar feil. Det er jo bare sant. Han er ikke norsk fordi han er 50% somalisk. 

I get it. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (14 minutter siden):

Jeg er en etnisk europeer og stammer herifra. Er du? Er du nordisk? Skjønner ikke hvorfor du ikke skulle være stolt over hvor du har opphav fra. 

Hvorfor skal jeg være stolt av landene oldeforeldrene mine kom fra? Jeg har ingen kulturell tilhørighet til det landet. Jeg er oppvokst i Norge, med norsk pass og norske verdier. Hvorfor vil du frata meg retten til å kalle meg norsk?

Hvorfor skal du i det hele tatt bry deg om hvor jeg kommer fra? Kan du ikke bare akseptere at jeg sier jeg er norsk, akkurat som jeg sier hvilken religion jeg tror og ikke tror på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (3 minutter siden):

Dette handler om definisjoner og ikke rasisme.

 

Om jeg flytter til Somailia og får statsborgerskap der. Er jeg da en somaler, eller er jeg fortsatt norsk, men bosatt i somalia?

 

Defineres det av papir eller blod? Det er sikkert definert en plass. Jeg mener blod, men det gjør meg ikke til en rasist.

Det defineres av hva du ser på deg selv som, og hvilken kulturell tilhørighet du har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (1 minutt siden):

Dette handler om definisjoner og ikke rasisme.

 

Om jeg flytter til Somailia og får statsborgerskap der. Er jeg da en somaler, eller er jeg fortsatt norsk, men bosatt i somalia?

 

Defineres det av papir eller blod? Det er sikkert definert en plass. Jeg mener blod, men det gjør meg ikke til en rasist.

Moren din flytter til Somalia. Du blir født der. 50/50. Du vokser opp der. Alt du kjenner til er Somalia. Du identifiserer deg som somalisk. Du har null kjennskap til Norge. 

Hver dag blir du utsatt for mobbing og trakassering fordi andre somaliere sier du ikke er ordentlig somalisk. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 minutter siden):

 

Ja. Man kan nedvurdere. 
"Norske er bedre, smartere, penere og er verdt mer enn andre nasjonaliteter. For å være norsk må du ha 100% rent norsk blod. "
Setningen over er ikke noe jeg mener, men et eksempel på et rasistisk standpunkt. 

Men uansett gir jeg meg på denne diskusjonen. Du vil kaller folk for rasister men er ikke interessert i hva rasisme faktisk er. 

Da mener jeg at du har en meget simpel måte å se verden på. Min samboer har sett verden fra et ståsted hvor "For å være norsk må du ha 100% rent blod"  var grunnen til at et helvete i ungdomsårene. Henne verdi som menneske ble nedvurdert fordi hun ikke hadde 100% rent norsk blod. 

Så tro meg. Jeg vet nøyaktig hva rasisme er og hva det fører til. 

 

Eller skal jeg bare snakke med henne når jeg kommer hjem og si at det du opplevde var ikke rasisme pr definisjon? Det var pga at du følte det var rasisme. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Psykake said:

Da mener jeg at du har en meget simpel måte å se verden på. Min samboer har sett verden fra et ståsted hvor "For å være norsk må du ha 100% rent blod"  var grunnen til at et helvete i ungdomsårene. Henne verdi som menneske ble nedvurdert fordi hun ikke hadde 100% rent norsk blod. 

OK. Men det er vanskelig for meg å diskutere rasisme basert på din samboers definisjon. Jeg vet ikke hvem h*n er, hva h*n har opplevd og hva h*n mener. 

Quote

Så tro meg. Jeg vet nøyaktig hva rasisme er og hva det fører til. 

Jeg kan bare basere meg på hva du har sagt her inne, og jeg har sett ingenting som tyder på at det er riktig. 
Men det betyr selvsagt ikke at det er umulig. 
 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

OK. Men det er vanskelig for meg å diskutere rasisme basert på din samboers definisjon. Jeg vet ikke hvem h*n er, hva h*n har opplevd og hva h*n mener. 

Jeg kan bare basere meg på hva du har sagt her inne, og jeg har sett ingenting som tyder på at det er riktig. 
Men det betyr selvsagt ikke at det er umulig. 
 

Verdien hennes som menneske ble nedgradert utelukkende fordi hun ikke var norsk nok. Hva mer trenger du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (12 minutter siden):

Moren din flytter til Somalia. Du blir født der. 50/50. Du vokser opp der. Alt du kjenner til er Somalia. Du identifiserer deg som somalisk. Du har null kjennskap til Norge. 

Hver dag blir du utsatt for mobbing og trakassering fordi andre somaliere sier du ikke er ordentlig somalisk. 

 

 

Er jeg "ordentlig somalisk" da?

uansett så er det jo ikke en god grunn til å ikke oppføre seg fint mot noen

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Psykake said:

Verdien hennes som menneske ble nedgradert utelukkende fordi hun ikke var norsk nok. Hva mer trenger du?

Som sagt, jeg kan ikke diskutere basert på din samboers historie som jeg ikke kjenner til. 
Dette er en diskusjon om samfunnet, ikke en diskusjon om Psykakes samboer som bare Psykake kjenner til. 

At jeg i det hele tatt må skrive dette er ganske sykt. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Som sagt, jeg kan ikke diskutere basert på din samboers historie som jeg ikke kjenner til. 
Dette er en diskusjon om samfunnet, ikke en diskusjon om Psykakes samboer som bare Psykake kjenner til. 

At jeg i det hele tatt må skrive dette er ganske sykt. 

Dette er jo beskrevet av tusenvis av nordmenn!!!!!!!! Og tusenvis av innbyggere i andre land der foreldrene har en annen etnisitet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 time siden):

Jeg baserer min påstand om at du er en rasist på din uttalelse om at man må ha 100% rent norsk blod for å være ordentlig norsk. 

Så er jo det feil da :) Både at den meningen du tror jeg har er rasistisk, og at det er min mening...
En må oppfylle SNL sin definisjon for å være etnisk norsk.

Svartmaling fra folk som deg er akkurat hva som er problemet idag

Endret av Alexander4840
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (3 minutter siden):

Så er jo det feil da :) Både at den meningen du tror jeg har er rasistisk, og at det er min mening...
En må oppfylle SNL sin definisjon for å være etnisk norsk.

Svartmaling fra folk som deg er akkurat hva som er problemet idag

Handler ikke om etnisk eller ikke. Det er du allerede de blitt forklart. 

Svartmaler ikke. Kaller en spade for en spade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, RaptorStrike said:

Hvorfor skal jeg være stolt av landene oldeforeldrene mine kom fra? Jeg har ingen kulturell tilhørighet til det landet. Jeg er oppvokst i Norge, med norsk pass og norske verdier. Hvorfor vil du frata meg retten til å kalle meg norsk?

Hvorfor skal du i det hele tatt bry deg om hvor jeg kommer fra? Kan du ikke bare akseptere at jeg sier jeg er norsk, akkurat som jeg sier hvilken religion jeg tror og ikke tror på?

Jeg har ikke fratatt deg noen rett. Det er der du har ditt opphav i fra og det er vell ingenting galt i? 

Lenke til kommentar
Jakobk skrev (1 time siden):

Dette handler om definisjoner og ikke rasisme.
Om jeg flytter til Somailia og får statsborgerskap der. Er jeg da en somaler, eller er jeg fortsatt norsk, men bosatt i somalia?Defineres det av papir eller blod? Det er sikkert definert en plass. Jeg mener blod, men det gjør meg ikke til en rasist.

Husk at du debatterer en identitets-politiker nå, som alltid skal ha siste ord, selv om det ordet er ''rasist'' 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...