Gå til innhold

Nå må flere offentlige utbyggere kreve utslippsfrie anlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville tru at kostnaden ved utbygging ville gå ned om man fjerner unødvendig forureining. Straum burde og være billigare i annleggsmaskiner nett som for biler, dvs at driftsutgifter går ned. Kanskje ville det vore betre om den norsk stat heller gjekk ut med eit krav om at entreprenører inna 2025 hadde 20% av maskinparken elektrifisert for å kunne legge inn anbud og i det heile få utføre arbeid i norge(eksempel). Dvs lage til eit opplegg som alle har mulighet til å jobbe seg inn mot. Kanskje er 20% for mykje inna 2025 pga utvikling og lite å velge i. Men eit passe krav om at alle må forandre maskinparken (kanskje målt på total kW/hk for firmaets maskinpark) inna tidsfrister som er mulig å oppnå burde være ein riktig vei å gå.

Lenke til kommentar

Om anleggsarbeidet skal gå nærmest døgnet rundt som det gjør noen ganger, blir det lite tid til lading.

Da må kanskje (grave)maskinene "gå i bånd" med inntak i teleskopisk mast midt på maskina, og som er høy nok til at den ved arbeid kan svinge under kabel med graveaggregatet.

Og uttak fra ei anna mast som gir ut og tar inn kabel etter behov, så den holder seg oppe og ikke blir kjørt i stykker...

Kanskje i kombinasjon med lading av interne batterier fra samme kabel.

Da kan den gå en begrenset stund fritt, ved behov...?

De bør være mulig med kontinuerlig drift på alle elektriske maskiner så en slipper å ha flere typer, for da blir det virkelig dyrt.

Ved anlegg langt fra grid må det aggregat til, men det kan utstyres med renseteknologi på aggregatet i stedet for på alle maskinene i bruk.

Elektrifisering av gruveanlegg og tunelldrift må bli krevende, sprenging krever full opprydding, og takhøyden er begrenset.

Batteribytting mellom hvert skift?

Måtte ha 2-3 batterier til hver maskin,

konstant lading av batteri(er) som ikke er i bruk.

Meget viktig med standardisering av batterier og ladere til det meste av utstyr, for å slippe "ørten" forskjellige typer... ellers går det "rett vest" med den metoden.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Maabren skrev (På 22.7.2020 den 18.16):

Ville tru at kostnaden ved utbygging ville gå ned om man fjerner unødvendig forureining. Straum burde og være billigare i annleggsmaskiner nett som for biler, dvs at driftsutgifter går ned. Kanskje ville det vore betre om den norsk stat heller gjekk ut med eit krav om at entreprenører inna 2025 hadde 20% av maskinparken elektrifisert for å kunne legge inn anbud og i det heile få utføre arbeid i norge(eksempel). Dvs lage til eit opplegg som alle har mulighet til å jobbe seg inn mot. Kanskje er 20% for mykje inna 2025 pga utvikling og lite å velge i. Men eit passe krav om at alle må forandre maskinparken (kanskje målt på total kW/hk for firmaets maskinpark) inna tidsfrister som er mulig å oppnå burde være ein riktig vei å gå.

For biler så er det slik at dieselbiler og elbiler betaler ca like mye i avgifter for drivstoffet, målt i prosent av pumpepris/kontaktpris. For strøm i kontakta hjemme betaler man normalt rett under 1 kr/kWh,  for diesel ca 1,30 kr/kWh. Den store besparelsen for elbiler er at de bruker så mye mindre energi, typisk 0,15kWh/km mot 0,60kWh/km for diesel.

 

For anleggsmaskiner og byggvarmere blir det litt værre siden dieseldrevne kan bruke avgiftsfri diesel, mens elektriske må betale fulle avgifter for strømmen. Dermed blir besparelsen mindre pga vi "subsidierer" anleggsdiesel ihht subsidiedefinisjonene til mange her inne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mutant_100 skrev (På 17.7.2020 den 21.18):

Elektrifisering er viktigst for tunneller der eksosen er helseskadelig og der eksosen må kompenseres med støyende og energikrevende ventilasjon. Ventilasjonen tar også så pass stor plass at det kan påvirke tunnellens størrelse.

Vel, man kan ikke bare fjerne ventilasjonen eller dimensjonere den ned når bilparken elektrifiseres. Viftene er der vel så mye for røykventilasjon ved brann. Dessuten er det en hel del veistøv om vinteren. Så det man oppnår med elektrifisering i den sammenhengen er lavere energibruk i viftene særlig om sommeren.

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (På 25.7.2020 den 19.26):

Om anleggsarbeidet skal gå nærmest døgnet rundt som det gjør noen ganger, blir det lite tid til lading.

Da må kanskje (grave)maskinene "gå i bånd" med inntak i teleskopisk mast midt på maskina, og som er høy nok til at den ved arbeid kan svinge under kabel med graveaggregatet.

Og uttak fra ei anna mast som gir ut og tar inn kabel etter behov, så den holder seg oppe og ikke blir kjørt i stykker...

Kanskje i kombinasjon med lading av interne batterier fra samme kabel.

Da kan den gå en begrenset stund fritt, ved behov...?

De bør være mulig med kontinuerlig drift på alle elektriske maskiner så en slipper å ha flere typer, for da blir det virkelig dyrt.

Ved anlegg langt fra grid må det aggregat til, men det kan utstyres med renseteknologi på aggregatet i stedet for på alle maskinene i bruk.

Elektrifisering av gruveanlegg og tunelldrift må bli krevende, sprenging krever full opprydding, og takhøyden er begrenset.

Batteribytting mellom hvert skift?

Måtte ha 2-3 batterier til hver maskin,

konstant lading av batteri(er) som ikke er i bruk.

Meget viktig med standardisering av batterier og ladere til det meste av utstyr, for å slippe "ørten" forskjellige typer... ellers går det "rett vest" med den metoden.

Et så langt innlegg som bygger på en uvanlig forutsetning om døgnkontinuerlig anleggsarbeid. Også hvor har du det fra at man ikke dimensjonerer antall maskiner, ladere, arbeidere etc for det arbeidet man skal gjøre? Må man lade f.eks 20% av tida så betyr det jo ikke at man må legge ned arbeidet 20% av tida, bare at man må dimensjonere opp tilsvarende med antall maskiner, arbeidere eller andre steder for å holde kontrakten sin. Sånne ting prises selvsagt inn når man gir tilbud, så det er jo ikke "ekstraskostnader" som plutselig kommer som julekvelden på kjerringa.

Det eneste jeg får ut av innlegget ditt er at du forsøker for harde livet å problematisere ting som ikke er et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...