Gå til innhold

Norge er verre enn USA..


Anbefalte innlegg

Vi kritiserer USA med Trump som president osv, osv, men de tar ihvertfall ansvar for enkelte overgrep og uaktsomme drap som skjer i offentlig regi, mens her til lands slipper som oftest alle offentlige ansatte fri uansett om det dreier seg om overgrep eller uaktsomme drap.

Denne saken viser at en innsatt blir utsatt for politibrutalitet av grov karakter med kvelertak bare fordi han ikke vil gi fra seg info som politimannen er ute etter, og denne politimannen er fortsatt i jobb. I USA ville han garantert fått sparken.

Dette er forøvrig ikke noe enestående tilfelle. For noen få år siden fikk en lege bare en advarsel for å ha begått grov uaktsomhet ved å ta livet av en 6-åring etter å ha satt en sprøyte med cellegift i hjernen på gutten. Tidligere historier har også vist at det kun gis bøter til etaten der de skyldige arbeider mens syndebukkene går fri så lenge der er ansatt i offentlig sektor.

Når det gjelder private foretak, er jussen en helt annen, dvs. at det er nærmest umulig for en tungtransportsjåfør å unngå fengselstraff dersom han eller hun rygger ihjel et menneske. Da blir man dømt selv om personen har ankommet stedet etter at sjåføren har vert bak og sjekket og satt seg inn i bilen igjen.

Norsk rettsikkerhet stinker av urettferdighet og vi burde først rydde opp her hjemme før vi kritiserer andre land.

Endret av Lyncs
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Offentlig ansatte beskytter hverandre. Vi ser det f. eks. i barnevernssakene, hvor barnevern, politi, påtalemyndighet og rettsvesen i samarbeid klarer det kunststykket å ta barn fra foreldre på en systematisk måte, uten at det finnes en grunn til det. Ingen blir dømt eller straffe. Vi så det samme etter havariet av fregatten. Ikke bare rettsvesen, men også havarikommisjonen går annerledes til verks mot offentlig ansatte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 minutter siden):

Offentlig ansatte beskytter hverandre. Vi ser det f. eks. i barnevernssakene, hvor barnevern, politi, påtalemyndighet og rettsvesen i samarbeid klarer det kunststykket å ta barn fra foreldre på en systematisk måte, uten at det finnes en grunn til det. Ingen blir dømt eller straffe. Vi så det samme etter havariet av fregatten. Ikke bare rettsvesen, men også havarikommisjonen går annerledes til verks mot offentlig ansatte. 

Det er riktig. Under opprullingen av barnevernskandalene der mange barn fikk erstatning etter å ha blitt utsatt for seksuelle overgrep, ble ingen av de ansatte i disse institusjonene tiltalt med begrunnelse av at det var taushetsplikt i slike saker.

Jeg har også sett i aviser at avdøde voldelige ansatte hos politiet blir beskrevet som hedersmenn i avisartikler like etter deres død. Det gjelder også enkelte voldelige bestyrere av barnehjem.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cipher Panda skrev (10 timer siden):

Sammenligner du massebrutalitet med enkelthendelser her til lands? ?Vi har ikke noen perfekt justis, men denne tok litt i.

Jeg sammenlignet rettspraksisen. I USA blir politifolk sparket og dømt for slike overgrep, men her til lands blir de ikke engang suspendert. Dvs. at offentlige ansatte har sin egen frimurerorden der det i verste fall ender med en symbolsk straff i form av en foretaksbot til etaten de jobber for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en sak som understøtter min påstand. Bane nord er tiltalt. Dvs at personene som hadde øverste ansvar slipper å stå til rette for deres forsømmelse som førte til at noen døde. Utfallet av denne saken blir nok en foretaksbot, dvs. at de skyldige går fri denne gangen også.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (49 minutter siden):

Her er en sak som understøtter min påstand. Bane nord er tiltalt. Dvs at personene som hadde øverste ansvar slipper å stå til rette for deres forsømmelse som førte til at noen døde. Utfallet av denne saken blir nok en foretaksbot, dvs. at de skyldige går fri denne gangen også.

Du mener en verdiskapende ansatt i BaneNOR personlig skal straffes med bøter eller fengsel fordi en gjeng idioter klatret over et gjerde med skilting om de ikke hadde adgang og en av de klarte å få seg selv drept? Fordi gjerdet ikke var i henhold til høydspec? En høyde som er et arbitrært nummer dratt ut av ræva på en eller annen byråkrat uten noen som helst brukergruppe testing eller vitenskap bak seg. Personen med det øverste ansvaret sto til rett for deres forsømmelse, han bøt med livet. Den skyldige er død. De gjenværende bør strengt talt bøtelegges for ferdsel på andres eiendom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rudde skrev (3 minutter siden):

Du mener en verdiskapende ansatt i BaneNOR personlig skal straffes med bøter eller fengsel fordi en gjeng idioter klatret over et gjerde med skilting om de ikke hadde adgang og en av de klarte å få seg selv drept? Fordi gjerdet ikke var i henhold til høydspec? En høyde som er et arbitrært nummer dratt ut av ræva på en eller annen byråkrat uten noen som helst brukergruppe testing eller vitenskap bak seg. Personen med det øverste ansvaret sto til rett for deres forsømmelse, han bøt med livet. Den skyldige er død. De gjenværende bør strengt talt bøtelegges for ferdsel på andres eiendom.

Det er heldigvis ikke min oppgave å vurdere om noen er skyldig eller ikke. Det jeg mener er at dersom det blir en fellende dom i denne saken, så slipper de ansvarlige personene å betale så mye som 5 øre i bot pga. denne frimurerordningen som eksisterer i offentlig sektor..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (19 timer siden):

 

Norsk rettsikkerhet stinker av urettferdighet og vi burde først rydde opp her hjemme før vi kritiserer andre land.

Helt rett og jeg er ikke overrasket at dette var i Agder politidistrikt. Cowboy politiet der har ved flere anledninger gjort flere overtramp. Det var også en i Kristiansand for 2-3 år siden som ble skutt i ryggen og drept da han skulle flykte fra politiet. Politimannen som drepte han ble frikjent  fordi han var redd! Redd for en bil som kjører bort?  

Så ja denne mannen som ble uprovosert angrepet av en politimann under avhør var en vanekriminell som var dømt i flere land, men dette unnskylder ikke politiets handlinger her.  I et land med rettssikkerhet hadde denne politimannen blitt suspendert på dagen, og ingen hadde blitt overrasket om han ble dømt for overfall. Men i Norge så er det udemokratisk yrkesorganisasjoner (mafia) som rår og ikke lov og rettferdighet. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir en diskusjon der det ikke er mulig å komme til enighet om noe annet enn at det råder uenighet.

For egen del er jeg sikker på en ting, jeg bor heller i Norge enn i USA. Faktisk bor jeg heller i Norge enn i noe annet land i hele verden.

Hvis man ikke er fornøyd med hvordan offentlig sektor i Norge fungerer, kan man;
a) aksjonere og bruke ytringsfriheten på flere plasser enn på disksjon.no,
b) bruke retten til å flytte ut av Norge til et land som man føler har et bedre straffereaksjonssystem, f.eks USA.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (1 time siden):

Dette blir en diskusjon der det ikke er mulig å komme til enighet om noe annet enn at det råder uenighet.

For egen del er jeg sikker på en ting, jeg bor heller i Norge enn i USA. Faktisk bor jeg heller i Norge enn i noe annet land i hele verden.

Hvis man ikke er fornøyd med hvordan offentlig sektor i Norge fungerer, kan man;
a) aksjonere og bruke ytringsfriheten på flere plasser enn på disksjon.no,
b) bruke retten til å flytte ut av Norge til et land som man føler har et bedre straffereaksjonssystem, f.eks USA.

Jeg er delvis enig, men dette kunne man sagt om alle diskusjoner her inne ( i hvert fall i den politiske delen). Jeg selv "aksjonerer" utenom forumet, med blant annet å være med i et politisk parti som viser motstand mot offentlig overtramp. 

Jeg er for sterkt knyttet til Norge for at utflytting er aktuelt, men jeg mener ikke at Norge er det beste landet i verden. Alle landene har sine positive og negative sider. Ja, vi har ting i Norge som fungere bedre enn i andre land, men vi har også ting som fungerer dårligere enn i andre land. Negative ting om et land (å hvorfor ikke starte med sitt eget?)  må belyses og om dette skjer på et diskusjonsforum eller i et fakkeltog er vell så viktig, men på forskjellige måter. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke den politimannen i videoen er rasistisk eller heller representerer norsk politi særlig godt. Han ser ut som en gammel ringrev som er vant med å gjøre som han vil og har sikkert glemt mye av den middelmådige og utgåtte opptreningen han fikk en gang på 80-tallet. Så slike blir det stadig mindre av, vil jeg både håpe og tro. Litt bank er det uansett ingen som vanligvis dør av, det er verre med trigger happy cops slik de har i statene.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke den politimannen i videoen er rasistisk eller heller representerer norsk politi særlig godt. Han ser ut som en gammel ringrev som er vant med å gjøre som han vil og har sikkert glemt mye av den middelmådige og utgåtte opptreningen han fikk en gang på 80-tallet. Så slike blir det stadig mindre av, vil jeg både håpe og tro. Litt bank er det uansett ingen som vanligvis dør av, det er verre med trigger happy cops slik de har i statene.

Vi har hatt en del trigger-happy mongiser i norsk politi også og alle er blitt frikjent. Tenk bare på biltyven som ble skutt i ryggen og drept da han løp fra politiet ved Fornebu for ca. 45 år siden. Politimannen hevdet at han hadde siktet langt over hodet på mannen og at kulen måtte ha falt som følge av avstanden. Enhver idiot må vel skjønne at en kule som faller så mye, ikke lenger har kraft nok i seg til å drepe et menneske. Politimannen ble blankt frifunnet.

 

Det finnes også et eksempel der en politimann skjøt en arrestant som hadde lagt våpenet fra seg, fjernet seg fra dette og satt seg ned i påvente av arrestasjon. Politimannens første forklaring var at arrestanten hadde kommet mot ham og trukket i pistolen slik at den gikk av. Da det meldte seg et vitne og sa at mannen satt helt i ro da han ble skutt og drept, endret politmannen forklaringen til at han hadde holdt fingeren for hardt på avtrekkeren slik at den gikk av ved et uhell. Politmannen fikk i første rettsrunde en bot på bare Kr. 2000.- som han anket og ble senere frifunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Og det er heldigvis ganske sjelden at slike hendelser skjer. I USA skyter og dreper politiet ca 1000 mennesker hvert år. Det tilsvarer ca 15 hvert år med Norges befolkning.

Selv om det skjer relativt skjeldent, så blir det feil å utøve ulik rettspraksis mellom vanlige borgere og offentlige ansatte. Det å la slike drapsmenn slippe straff er en forbrytelse i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...